.

Jumaat, 1 Disember 2017

YALAH YA SHAABAB





YA LAAH

YA SHABAB

TA AAL 

تعال الى هنا
دير الشباب



ORANG MELAYU

INGAT ARAB NI

JIUBAH & JILBAB

ARAB  PUN 

KUAT BERANCUK

ISAP PELIR

DAN JILAT

BURIT JUGA

KAH KAH KAH



BILA SULTANG CAKAP HAL ISLANG









BILA SULTANG 

CAKAP

HAL ISLANG

Sultan Perak tegur pihak calar imej Islam

IPOH - Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah menegur segelintir pihak yang mencalarkan nama baik Islam dengan pelbagai tindakan untuk melindungi Islam.

Baginda bertitah, Islam sewajarnya dilindungi dan dikembangkan melalui pendekatan berhemah secara sopan dengan dilaksanakan tanpa paksaan, tanpa tekanan serta tanpa kekerasan.

Menurut baginda, perbuatan yang boleh menjatuhkan aib, merendah-rendah atau menghina insan lain perlu dielakkan.



"Pendekatan dakwah Rasulullah SWT hendaklah dijadikan sumber inspirasi oleh para pendeta dan para  ulama, begitu juga institusi dan organisasi Islam dalam usaha membantu umat untuk menemui jalan yang mendapat keredaan Ilahi. 


YA AMPUNG

AMBO TAK ADO

NAK TAMBAH

APONG APONG



-------------------

WAHABI NI NATANG GAPO?





WAHABI NI

NATANG GAPO?



‘Wahabi’ lebih bahaya daripada Arabisasi, kata pengarah IRF

 | December 1, 2017
Dr Farouk Musa berkata kesan daripada pengaruh Wahabi di Malaysia lebih buruk disebabkan ia sebuah masyarakat berbilang agama dan kaum.





KUALA LUMPUR: Aktivis  Dr Ahmad Farouk Musa menganggap sebuah persidangan untuk mempromosikan “wasatiyyah” “kesederhanaan” anjuran bersama kerajaan Malaysia dan Arab Saudi baru-baru ini hanyalah “sandiwara” dan langkah terdesak Saudi untuk memasarkan semula ideologi Wahabinya sebagai sesuatu yang “toleran”.
Dr Farouk yang mengetuai Islamic Renaissance Front (IRF) berkata persidangan “Khayr Ummah” selama 2 hari itu, di bawah tema memperkuatkan Sunnah Wal Jamaah serta kesederhanaan, adalah salah satu daripada usaha “Wahabisasi” oleh pihak berkuasa Islam negara ini.
Persidangan itu dianjurkan Pertubuhan Ilmuan Malaysia (Ilmu), sebuah kumpulan yang ahlinya menyokong dasar Saudi dan lantang menentang Syiah, aliran kedua terbesar Islam yang menjadi sasaran utama agamawan Wahab.
“Sama seperti ulama Wahabi di Arab Saudi yang menjanjikan sokongan kepada para pemimpin mereka… Kerajaan negara ini percaya ini adalah ideologi yang akan menyelamatkan mereka daripada kemarahan rakyat dan korupsi besar-besaran dan ketirisan,” kata Dr Farouk yang baru-baru ini dilantik sebagai felo penyelidik di Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, sebuah universiti di Indonesia yang menjadi sasaran kumpulan Islam konservatif kerana pendekatannya yang lebih liberal terhadap aliran Syiah.
Wahabisme adalah istilah digunakan terhadap ajaran ulama abad ke-17, Muhammad ibn Abd Wahhab, yang cuba menamatkan amalan yang dianggap karut dan mengetuai sebuah kempen supaya umat Islam kembali kepada versi Islam yang lebih “tulen”.
Pergerakan ini berpakat dengan keluarga Al-Saud untuk membantu menubuhkan apa yang kini dikenali sebagai Arab Saudi, dan ideologi itu menjadi dominan dalam institusi Islam Saudi sejak itu.
Idea Wahabi menjadi sandaran kepada beberapa peraturan di Arab Saudi seperti larangan memandu oleh wanita, dan peraturan supaya wanita mesti disertai ahli keluarga lelaki sekiranya mahu mengembara.
Baru-baru ini, Mohammad bin Salman, dilihat sebagai bakal raja Arab Saudi, menonjolkan dirinya sebagai seorang moderat, sambil menyeru agar beberapa undang-undang keras dimansuhkan.
Tetapi Dr Farouk berkata ia hanya retorik politik dari Saudi, mengatakan ulama dari semenanjung Arab itu belum mengubah permusuhan mereka terhadap umat Islam Syiah, yang menurutnya menjadi mangsa lobi tajaan Saudi di beberapa bahagian dunia Islam.
Arabisasi
Bagi Dr Farouk, Wahabisme adalah ancaman besar berbanding penularan budaya Arab, atau Arabisasi, aduan yang semakin didengari oleh mereka yang bimbang dengan ancaman terhadap budaya Melayu.
Beliau berkata pengalaman dengan Wahabisme di banyak negara umat Islam bukanlah sesuatu yang positif.
Malah, kesan buruknya lebih teruk di Malaysia yang mempunyai masyarakat pelbagai budaya dan agama.
“Sepanjang sejarah, di Bosnia, Kosovo, Chechnya, Uzbekistan dan Tajikistan, tidak pernah ada masjid Wahabi. Sekarang majoriti atau 90% masjid dikuasai para imam Wahabi,” katanya.
Beliau berkata banyak masjid di Indonesia dan Malaysia kini turut cenderung kepada ajaran Wahabi.
“Sebabnya adalah sokongan kewangan yang besar daripada organisasi Wahabi di Arab Saudi dan juga daripada kerajaan Saudi sendiri.”
Menurutnya, doktrin Salafi, nama lain Wahabi yang lebih gemar digunakan pengikutnya, bakal mencetuskan banyak gangguan dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia.
Beliau memberi contoh bagaimana sesetengah agamawan melarang umat Islam daripada memberi ucapan kepada orang bukan Islam sempena perayaan agama mereka.
“Jauh sekali untuk menyambut bersama kenalan bukan Islam anda dengan menziarahi mereka pada perayaan mereka. Kini kita melihat umat Islam jarang melawat jiran bukan Islam mereka semasa perayaan,” kata Dr Farouk.
Malah, penularan Wahabi turut dilihat apabila terjemahan Al-Quran juga tidak terkecuali, katanya.
“Beberapa tafsiran Al-Quran berbahasa Inggeris seperti terjemahan popular Abdullah Yusuf Ali disemak dan disusun semula mengikut pemahaman mereka.”
Beliau berkata walaupun kesan lobi Saudi di Malaysia sudah pun dirasai, kesan yang lebih bahaya masih belum tiba, dan ini termasuk tindakan keganasan terhadap minoriti Islam.
“Tetapi apabila aliran Syiah dicerca pada setiap khutbah Jumaat di negara ini, saya tidak fikir ia akan mengambil masa yang lama untuk perkara itu berlaku di sini,” kata pensyarah perubatan itu.
Dr Farouk merujuk kepada doa yang disebut selepas khutbah Jumaat di masjid seluruh Selangor, yang antara lain melabelkan Syiah sebagai sesat dan terkeluar daripada Islam.
Beliau berkata penyebaran Wahabisme di dunia Islam menjadi lebih mudah kerana sokongan politik dan ketenteraan daripada kuasa Barat, yang menganggap Riyadh sebagai sekutu mereka paling kuat di Timur Tengah di samping Israel.
“Barat memberikan senjata kepada Saudi dan mereka menggunakan senjata itu untuk membunuh orang awam yang tidak bersalah di Yaman misalnya. Bagi saya, ketamakan Barat adalah salah satu penyumbang besar dalam penyebaran ideologi Wahabi atau Salafi,” kata Dr Farouk.
Beliau berkata kepentingan Barat terhadap minyak menyebabkan Amerika Syarikat dan beberapa kerajaan Eropah mengabaikan bahaya “ideologi yang bahaya dan suka membenci ini”.
“Negara Barat memerangi pengganas tetapi entah bagaimana mereka menyokong ideologi yang menimbulkan keganasan.
“Barat tidak boleh dapatkan kesemuanya. Untuk menghapuskan pengganas, anda perlu menghentikan ideologi yang mewujudkan keganasan,” katanya.


SI MALAON

WAHAB NI

DUDUK DI GUA

MANA?

KAH KAH KAH 


----------------

GENG KARUT JUAL AGAMA







CAKAP ISLAM

CAKAP 

INSAAN KAMIL 

NAK JAGA 

BUMI ALLAH

Pembalakan, pembangunan di Merapoh diarah berhenti segera

 | November 30, 2017
Beliau berkata walaupun tanah, hutan dan air milik kerajaan negeri, semua pihak perlu akur dengan kajian JAS bagi mengelakkan sebarang bencana berlaku.






KUALA LUMPUR: Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar mengarahkan semua aktiviti pembalakan dan pembangunan yang dijalankan di Hutan Merapoh, Lipis, dihentikan segera.
Menterinya Tuan Haji  Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata pihaknya akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang ingkar arahan tersebut.
“Kita telah kaji secara ringkas, banyak pihak yang terlibat dalam hal ini…pembangunan dan pembalakan yang dijalankan tidak mematuhi undang-undang alam sekeliling 1974.
“Saya dah arahkan Ketua Pengarah Jabatan Alam Sekitar (JAS) supaya keluarkan perintah berhenti kerja untuk semua aktiviti di hutan tersebut. Semalam pun ada kontraktor masih buat kerja,” katanya pada sidang media di bangunan Parlimen hari ini.




GENG PALING 

KARUT ROMPAK

NEGARA  

PAKAI TOPENG

AGAMA

KAH KAH KAH

----------------

BACA SEKALI LAGI







دير الشباب

عد قرائتها



WAHAI ANAK MUDA

BACA SEKALI LAGI

136 komen
Sort by 
Adam Abebel · 
tuang guru aggressive sangat kot pada pandangan mata raja Saudi 
SukaBalas6 jam
Awang Mazlin Tarminator · 
Ni mesti puak syiah.. Kutuk saudi..mk keturunan shia ke
SukaBalas13 jamDisunting
Ah Lee
Malas nak komen pasal Saudi.. Cuma nak tahu "Tetiba" ni maksud dia "tiba-tiba" atau ada maksud lain?
SukaBalas16 jam
Haerul Azmi Jemari · 
Tetiba tu maksud dia pelik tapi benar li... Hehe
SukaBalas10 jam
Baba Din · 
Ha haha bodoh x habis2.
SukaBalas17 jam
Tenawan Labik · 
Tetiba kepala bapak kau
SukaBalas18 jam
Sleepy Shariff · 
Malaysiakini paling gembira la.. niat tu nampak dari dulu
SukaBalas19 jam
Muhamad Anwar Mamat · 
Tetiba dajai pun muncul..
SukaBalas20 jam
Azhar Syarif
Lawak juga tulisan ni. Lawak bodo. Boleh baca.... Cuma buat macam sampah.
SukaBalas22 jam
Nizam Faizal · 
Bekerja di GALI Kuburan
Hadi awang sokong org kg lawan pasukan polis masa memali
Amd R Azhar
Haddis Bawang ni kunci manajibon tu ke? Depan aku melutut ggak.... Dengar cwrita ada gangster besar backup dia skrg.... Dengar cerita jugak gangster dia tu boleh cari org mana2 dalam dunia.... Aku tunggu jugak kita main internatjonal law..... Hehehe salam gangster jari tengah
Amd R Azhar
SIAPA HADI AWANG NI???? SIAPA DIA? KAHKAHKAHKAH



https://www.malaysiakini.com/columns/403682

Tetiba Saudi Arabia tubuh SPRM

 29 Nov 2017, 9:00 am      29 Nov 2017, 9:01 am
Tetiba Saudi Arabia menubuhkan SPRSA - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Saudi Arabia. Bila saya membaca berita ini maka saya ketawa terbahak-bahak hingga jatuh dari kerusi.
Ini lawak bukan untuk dekad ini. Ini lawak untuk alam semesta - semenjak Kun Fa Ya Kun. Ini lawak bukan sebarang lawak. Ini lawak Big Bang. Tidak ada lawak yang paling lawak melainkan lawak Saudi.
Saudi Arabia ini terkenal sebagai pusat kelentong dan putar alam. Tapi kali ini putarnya cukup ligat. Bila Saudi mula melawan rasuah ini sama seperti Jho Low mula mengakui dia adalah punca krisis 1MDB.
Read more at https://www.malaysiakini.com/columns/403682#PAV2fS1UEx5wOJqK.99

----------------------