Sabtu, 16 September 2023

BERAS MAKIN KURANG ?


Perlu koordinasi lebih baik, kajian baharu tangani kekurangan beras, kata petani

PENDEKATAN holistik membabitkan agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan boleh mengatasi isu yang membabitkan bekalan beras tempatan di negara ini, kata petani.

Mereka berkata pada masa ini tiada penyelarasan antara agensi di bawah kementerian. Juga tiada persefahaman dengan pembekal baja dan syarikat racun perosak, tambah mereka.

Pengerusi Pertubuhan Persaudaraan Pesawah Malaysia (Pesawah) Muhammad Fuad Yaacob berkata perlu ada komunikasi dua hala antara pihak berkaitan.

Tambahnya, pesawah juga mesti dibenarkan berkongsi pendapat mereka tentang cara meningkatkan pengeluaran padi.

“Masalahnya sekarang ialah setiap agensi memasang kain rentang atau bendera sendiri. Mereka tidak bekerjasama. Mereka perlu duduk berbincang sebagai satu unit di bawah kementerian termasuk pembekal baja dan syarikat racun perosak.

“Perlu ada kajian baru mengenai bekalan beras. Baja dan racun perosak sekarang tidak meningkatkan produktiviti. Jika anda hanya mempunyai pakar untuk bercakap mengenai padi dan produktivitinya, ia tidak akan menyelesaikan masalah.

“Di atas kertas, segala-galanya mungkin dan perkara di lapangan tidak sama. Tanah, iklim, dan musim di setiap negeri berbeza. Iklim di Johor berbeza dengan Pulau Pinang, musim di Selangor berbeza dengan Kedah.

“Kita tidak boleh menggunakan sistem lama untuk menanam padi lagi. Seperti kata PM kita (Perdana Menteri Anwar Ibrahim), kita perlukan tatakelola yang baik dan mereka yang berkuasa perlu turun untuk melihat apa yang berlaku di lapangan. Biar petani bersuara dan beri mereka lebih banyak masa untuk bercakap,” kata Fuad.

Awal minggu ini Dewan Rakyat membangkitkan kebimbangan mengenai kekurangan beras domestik dan menaikkan harga beras import ketika membahaskan kajian semula pertengahan penggal Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12).

Wee Jeck Seng (BN-Tanjung Piai) menggesa kerajaan mengambil tindakan segera bagi menangani kekurangan 38% bekalan beras untuk kegunaan tempatan.

Beliau berkata negara itu berdepan saingan sengit daripada Indonesia, yang mengalami kekurangan 42% dalam bekalan tempatannya, dan Filipina, pengimport beras terbesar di Asia Tenggara, dengan import bernilai AS$1.3 bilion (RM6.1 bilion) pada 2021.

Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Mohamad Sabu dalam pada itu berkata tiada siapa yang patut menuding jari mengenai bekalan beras kerana masalah itu diwarisi daripada pentadbiran terdahulu.

Mohamad berkata kementerian memperkenalkan Program Khas Beras Putih Tempatan sebagai langkah jangka pendek bagi memastikan beras tempatan mencukupi di pasaran.

Beliau berkata di bawah program itu, pengilang padi dan pemborong beras diminta menambah bekalan beras putih tempatan sebanyak 20%.

Mohamad berkata kementerian sebelum ini memperkenalkan inisiatif seperti Projek Padi Pintar Berskala Besar Mini Sekinchan, yang mana mereka berjaya meningkatkan pengeluaran padi kepada 11 tan metrik sehektar.

Situasi bekalan negara menjadi perhatian selepas Padiberas Nasional Bhd (Bernas) mengumumkan ia menaikkan harga beras putih import di semua gudangnya di seluruh negara kepada RM3,200 satu tan, daripada RM2,350 satu tan, berkuat kuasa serta-merta.

Eksploitasi pasaran?

Sementara itu, penyelaras Forum Keselamatan dan Kedaulatan Makanan Malaysia Nurfitri Amir Muhammad mempersoalkan mengapa Malaysia menghadapi kekurangan beras putih.

Tambahnya, perkara itu boleh diatasi sekiranya siasatan menyeluruh dilakukan oleh kementerian.

“Ada sedikit senario tetapi saya rasa ia tidak mungkin. Mengikut statistik, kita menghasilkan 65% bekalan beras dan oleh itu bekalan mesti dengan pemborong atau dengan kilang.

“Adakah mereka menahan bekalan? Jika ada, maka ini adalah eksploitasi pasaran. Tetapi saya rasa ini sangat tidak mungkin kerana harganya telah ditetapkan pada RM2.60. Tiada gunanya mereka menahannya kerana harganya akan kekal sama.

“Jadi saya rasa perlu ada siasatan rapi. Mereka perlu pergi ke kilang atau pemborong dan semak. Mereka perlu menyemak berapa banyak stok yang ada dan melihat melalui rekod,” kata Amir. – 16 September, 2023.


MULAKAN KEMPEN 

BUMI HIJAU

AMIN

TANAM PADI

TANAM UBI

TANAM KELADI

AMIN

JANGAN BIARKAN

TANAH KOSONG

KHALAS

Tiada ulasan: