Ahad, 8 September 2024

ANWAR BIN IBRAHIM BERANI ?



Lawatan Pope di Asia Pasifik satu peluang yang terlepas untuk Malaysia

INDONESIA menjadi tuan rumah penduduk Islam terbesar di dunia, kira-kira 230 juta orang. Namun, presiden yang akan keluar Joko Widodo tidak melihat sebab untuk tidak mengalu-alukan Pope Francis, ketua Gereja Katolik untuk berucap kepada penganut Katolik republik itu.

Lawatan paus terakhir ke Indonesia adalah kira-kira 40 tahun yang lalu apabila Pope John Paul II melawat pada tahun 1989.

Lawatan empat negara oleh Pope Francis ini menandakan perjalanannya yang paling lama sejak menerajui Gereja Katolik pada 2013. Beliau meninggalkan Vatican City pada 2 September untuk melawat Indonesia, Papua New Guinea, Timor-Leste dan Singapura dalam tempoh 12 hari.

Jelajah Asia Pasifiknya yang melelahkan memerlukan perjalanan selama 43 jam masa penerbangan dan jarak 32,000 km dan paling jauh dari Vatican.

Pada mulanya dirancang untuk 2020, perjalanan ini ditangguhkan kerana pandemik Covid-19.

Seorang paderi, Father Mathew Pawai yang menghadiri pertemuan Pope Francis pada 4 September dengan para uskup, paderi dan agamawan di Indonesia, dilaporkan berkata bahawa walaupun umat Islam adalah majoriti yang terdiri daripada 87 peratus daripada penduduk, “Katolik juga sebahagian daripada Indonesia.”

Umat ​​Islam di Indonesia begitu gembira menyambut kedatangan Pope Francis. Lembaga Pusat Muhammadiyah, salah satu kumpulan Islam utama di Indonesia, mengeluarkan kenyataan yang memuji lawatan paus sebagai “penghormatan dan penghormatan bagi rakyat Indonesia.”

“Di tengah-tengah jadualnya yang padat, Pope Francis berbesar hati untuk melawat Indonesia menggunakan pesawat komersial dan melakukan perjalanan yang sangat jauh dan tidak menginap di hotel lima bintang,” kata mereka sambil menyebut ini sebagai contoh dan inspirasi untuk para pemimpin “di peringkat kebangsaan dan global.” – 7  September, 2024.

KAH KAH KAH

WOIT

LU INGAT

ANWAR BIN IBRAHIM

BERANI ?

KAH KAH KAH

POPE INI 

PRO LGBT

KAH KAH KAH

AMIN

KHALAS


Tiada ulasan: