Ahad, 8 September 2024

REFORMASI EKONOMI ?


Reformasi mendesak perlu dalam bajet akan datang, kata ahli ekonomi

SEORANG ahli ekonomi terkemuka meminta Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk memulakan reformasi dalam bajet negara akan datang yang nampaknya sudah lama tertangguh.

Kegagalan untuk berbuat demikian akan menyebabkan ekonomi terus mengalami kemerosotan, kata Kamal Salih.

Pengerusi Institut Dasar Fiskal yang pernah menjadi anggota panel ekonomi perdana menteri dari tahun 1981 hingga 1986 berkata perlu ada pendekatan untuk melakukan pembaharuan ekonomi supaya ia keluar dari kemerosotan.

Walaupun memuji angka pertumbuhan dan penghargaan ringgit baru-baru ini, Kamal menyuarakan kebimbangan dalam tinjauan terakhir, Malaysia kehilangan tujuh kedudukan dalam Indeks Daya Saing Dunia.

“Kita sedang mundur bukannya maju ke hadapan. Sebenarnya analisis kami mengenai prospek untuk tahun 2025 menimbulkan kebimbangan bahawa rangka kerja ekonomi Madani mungkin tergugat jika kerajaan gagal melaksanakan langkah-langkah reformasi fiskal yang serius dalam bajet yang akan datang,” katanya.

Kamal yang merupakan seorang veteran dalam dasar fiskal berkata walaupun tidak mudah negara perlu menjalani reformasi untuk memastikan ekonomi kembali ke trajektori yang progresif.

“Malaysia tidak mampu memiliki sektor pembuatan yang lemah atas pelbagai sebab. Sekatan yang baru dikenakan oleh AS ke atas eksport semikonduktor Malaysia tidak menunjukkan perkembangan yang baik untuk industri terbesar kita yang dirancang untuk dikembangkan lagi oleh kerajaan,” katanya.

Mengenai sektor pertanian yang hanya mampu mengekalkan kadar pertumbuhan positif (walaupun kurang daripada 3Q 2023), Kamal menegaskan kekurangan keselamatan makanan dan pergantungan tinggi kepada import makanan menunjukkan sektor tersebut mengalami prestasi yang sangat rendah, menurut kenyataannya. – 8 September, 2024.

WOIT

REFORMASI

EKONOMI ?

KAH KAH KAH

REFORMASI

DAH JADI

REFORMATI

AMIN

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hikayat malim deman