Khamis, 15 Februari 2024

BERAS MADANI ?



Pemborong tak tahu tentang beras Madani, kenapa bukan menteri umum

KUALA LUMPUR – Pengenalan kategori tunggal bagi beras putih dikenali sebagai Beras Putih Malaysia Madani bagi menggantikan kategori beras putih tempatan dan import di pasaran negara ini “sangat” menimbulkan keraguan.

Ini kerana, banyak perkara yang tidak diperincikan secara jelas sebelum pengumuman dibuat mengenainya, kata Presiden Persatuan Beras Bumiputera Malaysia (Barim), Ismail Awang.

Malah, beliau turut mempersoalkan, mengapa pihak persatuan pemborong beras tidak dilibatkan bersama dalam sesi libat urus yang didakwa buat dengan pemain industri beras termasuk pengampit pada 14 Februari lepas.

“Dia kata dia ada buat sesi libat urus dengan pemain industri beras termasuk pemborong dan pengampit pada 14 Februari…kita persatuan pemborong beras ni pun tak dilibatkan langsung.

“Tak taulah kalau dia libatkan dengan pemain-pemain industri beras lain, kita check (periksa) mereka kata pun tak tahu,” katanya kepada MalaysiaGazette ketika dihubungi di sini, hari ini.

Ismail ditanya mengenai pengumuman Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal yang mengetuai Jawatankuasa Menangani Harga Makanan dan Kos Sara Hidup, Mesyuarat Khas Majlis Tindakan Sara Hidup Negara (NACCOL) apabila mengumumkan mengenai penetapan harga siling baharu dan tetap bagi beras yang bermua 19 Februari ini dan berada di pasaran pada 1 Mac.

Dalam sidang medianya semalam, Syed Abu Hussin Hafiz berkata, penetapan harga itu melibatkan beras 10 kilogram pada harga RM30, lima kilogram pada harga RM15.50 dan satu kilogram harga RM3.50.




WOIT

KAH KAH KAH

MENTERI TAK

UMUM KERANA

DAH ADA GEDEBE

BARU

KAH KAH KAH

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pasal apa lu jadi surat khabar malaysia ? lu sebut la nama menteri batu karbala.. menteri sebuk hal iran syiria... kah kah kah