Ahad, 13 Oktober 2024

HARI HARI AKHIR SAEKOR KAMALA




Pengundi kulit hitam beralih daripada Demokrat, jejas peluang Kamala Harris

WASHINGTON: Naib Presiden Amerika Syarikat (AS), Kamala Harris meningkatkan kedudukan partinya dalam kalangan pengundi kulit hitam sejak Presiden, Joe Biden meninggalkan persaingan menjadi Presiden.

Bagaimanapun, menurut tinjauan pendapat New York Times/Siena College mengenai pengundi kulit hitam yang berkemungkinan, beliau masih ketinggalan jauh berbanding pengundi Demokrat yang diperoleh Biden pada tahun 2020.

Hampir lapan daripada 10 pengundi kulit hitam menyatakan sokongan undian kepada Harris iaitu peningkatan ketara daripada 74 peratus pengundi kulit hitam yang mengatakan mereka akan menyokong Biden sebelum beliau mengundurkan diri pada Julai lalu.

Namun Biden memenangi 90 peratus pengundi kulit hitam untuk menawan Rumah Putih dengan margin yang sempit pada tahun 2020, dan jika berlaku pengurangan untuk Harris, ia boleh menjejaskan peluangnya untuk memenangi negeri medan pertempuran utama.

Demokrat bergantung pada gelombang sokongan daripada pengundi kulit hitam, yang tertarik dengan peluang untuk memilih Presiden wanita kulit hitam pertama dan rasa jijik terhadap bekas Presiden, Donald Trump, yang mempersoalkan identiti kaum Harris dan pelbagai lagi.

Justeru, Harris kini berada di landasan yang betul untuk memenangi majoriti besar pengundi kulit hitam, tetapi Trump nampaknya semakin mengikis kelebihan Demokrat yang sekian lama wujud.

Kempennya bergantung pada pengiklanan yang disasarkan dan acara jangkauan sporadis untuk menarik pengundi Afrika Amerika terutamanya lelaki kulit hitam dan melihat peningkatan dalam sokongan.

Menurut tinjauan baru, kira-kira 15 peratus pengundi berkulit hitam merancang untuk mengundi bekas Presiden itu iaitu peningkatan enam mata daripada empat tahun lalu.

Sebahagian besar pengurangan sokongan terhadap Harris dipacu oleh kepercayaan yang semakin meningkat bahawa Demokrat, yang sekian lama meraikan pengundi kulit hitam sebagai 'tulang belakang' parti mereka, gagal menunaikan janji.

Kira-kira 40 peratus pengundi Afrika Amerika berusia di bawah 30 tahun menyatakan Parti Republikan lebih cenderung untuk melaksanakan komitmen kempennya berbanding Demokrat.

Pada 10 Oktober lalu, di Pittsburgh, bekas Presiden, Barack Obama menyatakan kepada lelaki kulit hitam supaya memberi sokongan kepada Harris dan mengingatkan mereka bahawa wanita sentiasa memberi sokongan dalam hidup setiap orang. - AGENSI


TRUMP AKAN

MENDAPAT UNDI

TERBANYAK

TAPI TAK AKAN

JADI PRESIDEN

AMIN

DAULAH TERPENDAM

BERSAMA INDUSTRI

SENJATA

 BERSAMA MEDIA

AKAN

MEMASTIKAN TRUMP

DI SINGKIR

AMIN 

KHALAS

Tiada ulasan: