Sabtu, 17 April 2010

MAHATHIR MARAH BAYAR DUIT JUMPA OBAMA




MARAH LAGI



Madey telah marah kerana kerajaan Malaysia
membayar Apco syarikat zionis isreal 75 juta rinngit
untuk menyusun rancangan agar najib dapat bertemu
dengan obama.

madey amat marah kerana membazirkan duit rakyat.




24 ulasan:

saudaramu nikjoe berkata...

kah kah kah kah

aku lagi marah 100b tu lesap

no arrest yet kah3

Saiful berkata...

poodah madey..hang pun sama ...

melayukeriaudeghaih berkata...

umpama menjual(membeli?) roh kepada syaitan demi mengekalkan takhta dan harta (dan tuya?)

hahaha

woi hang gelak apa?

sobsobsob

sedih,sedih

melayu dah stat juai tanah kat yahudi

Tanpa Nama berkata...

deyen tak halalkan duit yang den bayar atas nama cukai pintu ,cukai kobon,cukai jalanraya,cukai pendapatan,zakat omeh,zakat simpanan dibagi kek apco atau nak jumpo bush,clinton dan obama.didunia den tak halalkan diakhirat deyen tuntut dopan tuhan yang maha esa.ini peringatan deyen pada semua pemimpin.

kulatlapok berkata...

salam itu menunujukan bukti mereka ada berurusan dengan syarikat Israel. tapi pak anggok UMNGOK ramai yg mempertahankan, kalau menentang nanti tahun denpan tak dapatlak jadi YB.

Tanpa Nama berkata...

mana orang yg heboh nak boikot barangan amerika / yahudi satu masa dulu.

pemimpin pergi sembah yahudi amerika apamacam?

Tanpa Nama berkata...

boikot amerika yahudi kerajaan tak sokong.
boikot iran kerajaan sokong.

Tanpa Nama berkata...

Madey marah? Ini macam monyet marahkan kera. Marah cover line aje. Dulu berapa Madey bayar kompeni Yahudi untuk jumpa Bush? Bayar ke free?

Adnan M berkata...

TT,

Sejak bila Mahathir pedulik dgn duit rakyat. Berapa bilion dia gasak duit rakyat tanpa sedikitpun menjeling kepada rakyat di hulu desa yg kemiskinan ?

barangkali, mahathir cuma cemburu sebab dia pun belum dapat beriringan dengan Obama...

Siapakah pemimpin BN yg tak terlior nak bergambar dgn Obama ? adakah ??

Adnan M

Tanpa Nama berkata...

madey ni marah2 apsal?

kan mesia ni negara islam progresif dan moden, apa salah guna APCO/Yahudi?

malayulama

Tanpa Nama berkata...

biasa leeeee bee eend perabiskan duit rakyat.....

kari basi berkata...

lancau lah mamak ....... lu pun sama gak masa lu jadi kalapa najis dulu habis kepala butoh yahudi lu hisap pantan zionis lu jilat kan kan kan ........... tapi walau bagaimana pun gua doakan lu panjang umor agar dapat lu melihat cucu cicit lu jadi pelacor dan penagih dadah belakan mati kah kah kah ..............

BatakMan berkata...

Perlukah Kita Menolak Sistem Kapitalis?

Sewaktu saya kecil-kecil, yakni 3 tahun lepas, blog Pakdi dengan semangat Liverpool-nya merupakan sumber inspirasi untuk saya berfikir berkenaan subjek ekonomi, politik dan kemudian memblogging.

Untuk menjawab jawapan saudara Pakdi, ingin saya kongsi dahulu riwayat hidup manusia yang bernama Karl Marx. ¾ daripada hidupnya merupakan dedikasi penuh terhadap menyelesaikan masalah yang bernama Kapitalisme.

Maka untuk saya jawab persoalan ini sepersis dan selengkap Marx rasanya tidak mungkin berlaku untuk entri ini. Walau bagaimanapun, saya boleh cuba mengupas persoalan ‘Kapitalis Muslim’ ini dari sudut faslafah semantik.

Kenapa takrif orang yang beragama Islam adalah Muslim, bukan Islamist. Tidak sama seperti agama lain yang membawa konotasi seperti Buddhist, Christians, Hindus etc. Ini kerana perkataan Muslim itu sendiri membawa makna yang cukup mendalam yang tidak mampu diungkap oleh perkataan Islamist. Dalam Islam, persoalan definisi sangat menitik beratkan pencerminan makna secara tauhidik ke dalam kehidupan seharian. Kesalahan memahami dalam pendefinisian sesuatu kata kunci akan melahirkan kesalah fahaman maksud.Inilah yang sering diperkatakan dalam isu Islamisasi Bahasa. Perubahan semantik (makna) yang radikal dalam Islam itu sudah berlaku. Dan sekarang pencemaran makna itu masih tegar dalam masyarakat kita.

Persoalan definisi yang dibangkitkan Pakdi ini sebenarnya dalam pipeline untuk saya jawab dan bahas idea-idea libertarianisme yang diperjuangkan oleh sahabat-sahabat saya di Malaysian Think Tank London. Dan ini bukan kerja cincai. I need understanding and substances to answer to those ideas.

Tapi dalam kes Kapitalis Muslim ini saya berpendapat ianya kurang sesuai kerana makna yang ditimbulkan akan membawa kepada polemik kekeliruan sepertimana halnya sekularisme itu apabila diterjemahkan ke dalam bahasa arab oleh golongan Arab Kristian menjadi Ilmaniyah.

Ianya sangat salah dan telah ditentang keras oleh Yusuf Al-Qaradawi dan Prof. Al-Attas seperti mana yang telah diterangkan oleh mantan pensyarah ekonomi UIA, Dr.Ugi Suharto dalam kertas kerja beliau bertajuk Al-Attas dan Al-Qaradawi mengenai Islam dan Sekularisme yang telah dibentangkan dalam Seminar Pemikiran Al-Qaradawi di Universiti Malaya pada tahun 2002. Seperti juga idea libertarianisme. Saya rasa tidak perlu kita membawa konotasi libertarianisme yang muncul pada era Pencerahan untuk ditempel pada konteks Islam.

Kita ambil saja idea mereka yang 'kena' pada konsep Islam dan terus gunakan. Tapi sebelum ambil kenalah faham idea tersebut dari sudut epistemologi, kosmologi dan aksiologinya dahulu.Analisa idea dari sudut sejarahnya perlu dilakukan juga.

Berbalik kepada persoalan semantik. Saya boleh bagi contoh betapa bahayanya kesilapan semantik dalam lingusitik.Nietzsche dengan konsep “Übermensch”. Muhammad Iqbal dengan konsep “Khudi”. Kedua-duanya secara superficial menggambarkan manusia hebat. Tetapi konsep Übermensch Nietzsche bertitik tolak daripada aksiologi dan kosmologi yang nihilistik manakala konsep Khudi Iqbal berpandukan kefahaman manusia sebagai khilafah.

Sama tapi tak serupa.

Kapitalis Muslim ≠ Usahawan Muslim = Peniaga Muslim

Maka berdasarkan hujah ringkas dari sudut semantik, saya rasa tidak wajar kita letakkan Kapitalis dalam kosa kata masyarakat kita kerana ia akan menjustifikasikan kesuluruhan sistem kapitalisme itu secara tidak langsung.

bersambung...

BatakMan berkata...

sambungan

Macam kita bismillah untuk makan tak sama dengan tak baca bismillah bila makan. Walaupun tujuan sama tapi cara berbeza. Islam bukan Machiavellian.Takpun hujah ustaz-ustaz bank Islam tentang ayam tak sembelih dengan ayam sembelih.

The word capitalist will give a negative representation towards the common people who is at the bottom of the pyramid. Some people promulgates that capitalism create justice for the people.

Now, what kind of justice is the capitalist trying to promotes when they ban worker’s union aggresively? They assassinated grass root leaders, destroying livelihood of fisherman, promoting unrestraint consumption, draining and destroying indigenous livelihood and treat children in Ivory Coast like a slave! Profiting from these kind of situations show how low the morality of this people. Is this what Ayn Rand, Milton Friedman, and Hayek has envisaged? A unipolar world where the only way to go is the way of the west or worse the relativism concept of Truth being propelled side by side?

Kalau The Economist pun kata “What next?” Takkan lah kita pun boleh se-optimis mereka. Kita terang-terang tahu bahawa sistem riba’ ini menjadi tunjang kepada kapitalisme. The capitalist gear won/t budge without a lubricant called usury!

Jujur. Saya sendiri rasa menyesal menamakan blog ini Sosialis Kanan. Masa buat blog ni tak faham lagi kepentingan kognitif dan semantik bahasa. Lepas baca buku-buku Prof. Al-Attas baru faham. Tapi saya tekankan disini sekali lagi nama Sosialis kanan itu hanyalah intelectual provocation. Tidak ada kaitan bahawa saya ini adalah penganut ideologi sosialisme mahupun berdaftar dengan Parti Sosialis Malaysia.

Saya mengecam hebat sosialisme yang dibawa Lenin dan Stalin. Membunuh jutaan rakyat yang tidak bersalah, membunuh Keluarga Romanov dengan kejam. Begitu juga dengan Che Guevara, Fidel Castro mahupun Hugo Chavez. Saya mengecam kekejaman yang dilakukan oleh mereka serta idea populisme yang melampau.

Walaubagaimanapun, macam Prof. Wan kata, kita tak boleh tolak semua idea mentah-mentah dengan kefahaman yang dangkal. Malah kita perlu Islamisasikan idea-idea tersebut. Tapi dalam nak lakukan proses Islamisasi, bukan semudah menempek nama seperti Bank Islam. Yang nak diIslamisasikan itu adalah dari sudut epistemologi, kosmologi, metafizik etc. Falsafah akarnya.

Maka, kapitalisme saranan Friedman, Hayek mahupun sosialisme saranan Marx, Engels untuk diangkat bulat-bulat adalah satu yang saya langsung tidak boleh terima. Tapi bagi saya antara kapitalisme dan sosialisme, yang sangat dekat dengan perjuagnan Islam adalah sosialisme seperti yang diperkatakan oleh Hamid Enayat dalam bukunya Modern Islamic Political Thought.

Malah pada ketika ini para intelektual marxis telah membicarakan idea post-Marxism seperti yang dianjurkan oleh Ernesto Laclau yang lebih terbuka untuk dibawa ke medan perjuangan manusia sejagat yang saya kira termasuklah perjuangan Islam sendiri.

Jangan gusar, topic ini sangat besar dan luas malah sangat menarik untuk dikupas bagi kita menyuntik roh kefahaman perjuangan menegakkan Keadilan yang lebih dinamik pada masa akan datang.

Pada masa ini saya sedang membaca buku The Mind and The Market: Capitalism in The Western Thoughts bagi memahami hujah dan idea yang dipertentangkan oleh pro dan anti kapitalisme di Barat. Turut sama sedang menelaah masalah sistem waqaf dan juga persoalan bagaiamana Turki Uthmaniyah berhadapan dengan kapitalisme Eropah pada zaman kewujudan khilafah tersebut.

Penjelasan ini adalah seciput sahaja daripada apa yang diperbahaskan di luar sana. Insyaallah akan datang akan saya 'gencarkan' lagi isu ini.

Wallahualam.

======

Abang Isham...kami masih kelabu lagi cara nak boikot sistem kapitalis Malaysia...tolong tunjuk ajar yer?

Tanpa Nama berkata...

Kahkahkah....BELANGGA KATA BUNTUT KUALI HITAM.....

Tanpa Nama berkata...

Ahuat marah ni? Kalu I buat tak mengapa untuk memperkasakan lagi hubungan dengan AS, tapi orang lain termasuk Najis tak boleh kerana merugikan duait rakyat. Apa punya teguran ni? Kami dah meluat dengan respons dan komen Madey yang membuat kita semua jatuh lagi bodoh! Kalu Mukriz ke AS jumpa pula OBAMA bagaimana?
You tak dapat 21 tembakan das penghormatan seperti AI melawat S dulu, jadi kau naik CEMBURU gila babi dan nak beri komen negarawan konon, tak sear lagi legasi Mahathir pun dan menipis tunggu lenyap aje! Kenapa jadi Presiden PERKASA?

Tanpa Nama berkata...

memanglah MM marah sebab najib mampu bayar lebih mahal dari dia.

Tanpa Nama berkata...

bayar duit orait. yang anti climax tu michilli lari solo pigi mexico! muahahaha. padan muka bikmama.

Tanpa Nama berkata...

INI SATU LAGI MADEY TAK SUKA..

PM: Laporan henti bekalan minyak ke Iran tak betulApr 17, 10 11:50AMSebaliknya, perdana menteri berkata Petronas terlibat dalam penjualan lani (spot sale) kepada Iran pertengahan Mac melalui urusniaga pihak ketiga, tetapi selepas itu tidak ada lagi...

merbok berkata...

sama la 2x5

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

aku marah juga

Cob Nobbler berkata...

Saatchi & Saatchi apa citer pulak?

Tanpa Nama berkata...

Mahathir buat-buat kata duit rakyat. Woit, bukan duit rakyat la woit. Duit dia ...

garamlada berkata...

madey marah ?

Taik kucing !

Piiiiirahh!!