.

Isnin, 10 April 2017

PEMBACA SILA JADI HAKIM







KOMENTAR

PARA PEMBACA BUDIMAN
SILA BACA SENDIRI
DAN BUAT KEPUTUSAN
APA YANG SEBENAR
TELAH DIKATAKAN
OLEH YB SHAHBUDIN
DALAM PARLIMEN
KITA TAK PERLU
TUDUH MENUDUH
FITNAH MENFITNAH
ATAU PUTAR PUTAR

NOTA:
INI RUJUKAN DARI
MALAYSIAKINI


Shabudin: Taubatlah, jangan fitnah, dengar betul-betul

Shabudin pertimbang saman media susulan laporan berkaitan isu rogol dan perkahwinan bawah umur.


[Original version: Shabudin: Isu jenayah seksual, berlakunya persetubuhan haram dengan seorang perempuan di bawah umur 16 tahun adalah boleh ditakrifkan sebagai perlakuan rogol. Maka dalam hal ini, dalam Islam sendiri pun tidak memberikan apa-apa pengecualian.
Maka sekiranya ada apa-apa peraturan undang-undang yang boleh menghukum orang yang merogol, maka undang-undang rogol itu boleh dijalankan. Akan tetapi dalam masa yang sama, dia tidak mengganggu sekiranya pasangan itu diputuskan ataupun dipersetujui untuk berkahwin kerana tidak salah seorang gadis di bawah umur 16 tahun bersabit dengan rogol, dia berkahwin dengan orang yang merogolnya. Itu dari segi undang-undang perkahwinan tidak ada apa-apa kesalahan]

Read more: https://www.malaysiakini.com/news/378373#ixzz4dc4x8IwD


[Original version: Nik Mazian: Yang Berhormat Tasek Gelugor, laluan sikit. Laluan sikit Yang Berhormat Tasek Gelugor. Tadi rogol atau berzina? Kalau zina dia consensual. Dia bersetuju tetapi rogol ini dipaksa. Itu kesalahan jenayah besar.
Shabudin: Betul. Okey, saya terima. Masalah dia zina kah, masalah dia rogol kah, yang paling penting ialah apabila mereka melalui satu proses keinsafan. Proses mereka bertaubat. Orang berzina, orang rogol ini kesalahannya tetap kesalahan jenayah. Akan tetapi mereka ini mempunyai satu peluang. Mungkin dengan sebab perkahwinan itulah mereka dapat melalui satu kehidupan lain yang lebih sihat, yang lebih baik. Seorang isteri yang dirogol tadi, kalau dia dapat berkahwin, dia tidak akan melalui satu jalan kehidupan masa depan yang gelap.
Sekurang-kurangnya dia ada suami dia, ada orang yang boleh menjadi suami dia pada ketika itu. Itu adalah satu remedi kepada masalah-masalah sosial yang berlaku dalam masyarakat kita.]
Read more: https://www.malaysiakini.com/news/378373#ixzz4dc5OmFGs




--------------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Zinakah, rogolkah, itu bukanlah isu yang perlu dipersoal, pokok persoalan ialah batangnya dapat ditegang, tubohnya dapat dipegang, pucoknya dapat diregang, buahnya dapat dimatang, bijinya dapat ditatang dan jusnya dapat didatang, kalau semua tu tak dapat, dianya nasib malang!

Nazrio Dond DoLLa berkata...

Mengucap Dan mengucup

Rahim tidaK me-rogoL Bawah umur
MaLah Rahim taK sempat mengucap
Tak sempat mengucup Serta romen
Jangan kan kongkeK Lagi...
Tambi bawah nya it'u keciL onLy
on...
Mengucap Dan mengucup

Semasa Rahim Tambi cinoneK
Atau Rahim Tambi keciK
Sedang corn cake budaK
BawaH umur itu,....
sedih.!!
sangat Kasihannn.!!
Rahim Tambi cinoneK itu
Kerana Rahim butuh itu
'tak Dan' naK mengucap

Masa Kong kek, Rahim...
Mana boLeh mengucap
KaLu orang suci iman
BiLa mengucap jer
Tambi-peLir dia
Tak mampu bangun
UntuK mengongkeK
perempuan seLain isteri
MaLah Rahim tambi cnnK
juga taK sempat nak romen
Tak sempat mengucup
Tak berguna kongkeK
DaH Lah Tambi-peLir nya
It'u smaLL onLy

Tanpa Nama berkata...

siapa yang lebih TERENCAT AKAL?


dia, atau penyokong dia?


patutlah.....Nama Vee Vee Vee aI Pee, otak Kay Kay Kay aI Pee....(lu paham lah)

Tanpa Nama berkata...

bro ..adalah baik kalo suruh rahim tambi chik yg dengar kemudian beri komen..kalo ini la cara pandangan bekas hakim syarie, agak2 kalo ruu dimodenisasikan nanti macam ne la rupanya..adakah penonton porno perlu kahwin dgn model2 porno??macam ne dgn orang2 asal yg dirogol di seberang malaysia sana?yb ni tokey perda..banyak projek perda tak masyuk kot, tu yg ngang semacam tu...