Khamis, 17 Ogos 2017

TIGA CADANGAN ELAK JEM





Kenyataan Media MP Bayan Baru: 3 cadangan meringankan 
kesesakan 
Jambatan Pulau Pinang


Jambatan Pulau Pinang merupakan arterial atau penghubung utama yang menyambung Bahagian Pulau dengan Seberang. Penyelenggaraan Jambatan Pulau Pinang yang akan bermula Ogos 22 selama 1 tahun, dijangka akan menyebabkan kesesakan lalulintas di atas Jambatan.

Saya bersetuju bahawa penyelenggaraan adalah satu keperluan. Ia akan memastikan keselamatan pengguna jambatan demi masa panjang.

Saya juga telah meneliti cadangan pihak Syarikat Jambatan Pulau Pinang dari segi pengurusan traffik. Saya tidak pertikaikan profesionalisme juru runding. Pengurusan traffik adalah satu keperluan. Walau bagaimanapun, dengan daily traffic volume yang melebihi 80,000 kereta sehari, kesesakan Jambatan sudah tentu adalah satu kepastian semasa tempoh satu tahun tersebut.

Cadangan traffic management plan seperti tidal flow dan sebagainya tidak menyelesaikan isu utama (core issue) iaitu traffic volume yang sangat tinggi.

Dalam keadaan sedemikian, saya menyeru pihak Jambatan Pulau Pinang harus menumpukan usaha bagaimana mengurangkan traffic volume untuk meringankan keadaan kesesakan lalu-lintas di atas jambatan. Mengikut panduan umum jurutera traffik, pengurangkan 20% jumlah traffik (traffic volume) akan menyelesaikan 80% masalah kesesekan lalu-lintas.

Dengan ini saya ingin mencadangkan 3 kaedah untuk membantu mengurangkan kesesakan lalu lintas.

Kaedah pertama adalah menyediakan bas pengantara (feeder bus) antara bahagian Pulau dan bahagian Seberang. Pihak Jambatan boleh mengkaji model bas Shuttle BEST yang disediakan percuma oleh pihak kerajaan Pulau Pinang dan memperluaskan perkhidmatan feeder bus. Pihak Jambatan Pulau Pinang harus bekerjasama dengan Bas Rapid Penang untuk memperluaskan perkhidmatan feeder bas percuma demi mengurangkan jumlah kereta yang menggunakan jambatan Pulau Pinang.

Kaedah Kedua adalah bekerjasama dengan GRAB CAR, UBER dan syarikat Teksi untuk menyediakan ride sharing program untuk pengguna jambatan. Pihak jambatan Pulau Pinang harus memberi insentif atau tol percuma kepada pemandu GRAB, UBER dan Teksi untuk menjayakan program Ride Sharing sepanjang tempoh 1 tahun ini.


Kaedah Ketiga adalah menggalakkan pengguna jambatan pertama untuk menggunakan jambatan kedua Pulau Pinang. Buat masa ini, jambatan kedua kurang mendapat sambutan kerana jarak yang agak jauh dan tol yang lebih tinggi iaitu RM8.50 berbanding RM7 (Jambatan Pertama). Buat masa ini traffic volume untuk jambatan kedua adalah pada sekitar 15,000 kereta sehari sahaja. Maka ada ruang lagi untuk menggalakkan pengguna jambatan pertama menggunakan jambatan kedua. Maka saya ingin mencadangkan pihak Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) yang merupakan syarikat yang sama dengan Jambatan Pertama, untuk memberi diskaun tol kepada pengguna sepanjang tempoh 1 tahun ini. Tol Jambatan Kedua seharusnya sama atau kurang daripada RM7, demi menggalakan pengguna menggunakan jambatan alternatif ini.

Saya menyeru pihak Syarikat Jambatan Pulau Pinang tidak hanya menumpukan kepada kerja penyelenggaraan sahaja, tetapi juga memberi perhatian kepada keselesaan pengguna yang membayar tol saban hari. Adalah tidak adil kepada pengguna yang membayar tol tinggi tetapi tetap mengalami kesenggsaraan kesesakan lalu-lintas.

Maka, Saya percaya dengan menumpukan usaha mengurangkan jumlah trafik (traffic volume) barulah masalah kesesakan jambatan akan diringankan. Saya mohon, pihak Syarikat Jambatan Pulau Pinang akan mempertimbangkan 3 cadangan saya di atas.

Sim Tze Tzin
Ahli Parlimen Bayan Baru





--------------------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cadangan empat:
SAMAN KAW-KAW-KAW-KAW-KAW-KAW-KAW-KAW-KAW-KAW sama dia!!!!!!!!!!!!!!!!

bayar tol pon jem,
patutlah
satu dunia KETAWA
kat MALU-XIA?

hari2 makan roti bersalut JEM "trafik"
minum KOPI KAW-KAW-KAW-KAW-KAW


cadangan lima:
BANGUN awal lar..........
jalan kaki!
sebab?
bole mohon cuti kalo hujan!

cadangan enam:
basikal!
sebab?
-tarak pakai minyak!
-bole mintak cuti bila pancit!
-bole mintak cuti bila hujan!
-bole mintak cuti bila sesak nafas!(mula2 ajer)

HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR

p.s. cadangan empat, bole EKSPOT! ada peluang "BIZNEZ" tapi siapa cepat dia dapat!

Tanpa Nama berkata...

Kau cakap je boleh la tt. Mintak kurang, mintak tangguh, mintak percuma, mintak ansur, segala macam kau mintak. Sebab modal untuk keje mintak ni cuma airliur je. Kau sebagai tukang hasut memang la modal airliur je. Cuba kau jadi tukang kasut pulak. Baru kau tau betapa siksa menapak hanya berkasut sebab takde duit nak berkereta ke hulu ke hilir tak kira la naik uber ke atau naik audi q7 sendiri, eh tumpang audi q7 ustad. Jadi kau kena la prihatin dengan nasib dan kesempitan rakyat tt, jangan la asyik guna masa kat internet mengadap smatfon dengan komputer atau asyik berkahkah je. Jadilah seorang menteri yang ikhlas bertanggungjawab.