Jumaat, 15 September 2023

SEMUA TURUN BERDEMO PETANG ESOK




Polis tiada kuasa sekat himpunan Selamatkan Malaysia, kata kumpulan peguam

KEENGGANAN polis membenarkan perhimpunan Selamatkan Malaysia Sabtu ini dengan memetik Akta Perhimpunan Aman 2012 (APA) hanyalah salah faham undang-undang secara terang-terangan, kata sebuah kumpulan hak asasi manusia.

Lawyers for Liberty (LFL) berkata polis tidak mempunyai kuasa di bawah APA untuk menghentikan perhimpunan yang dijadualkan pada Hari Malaysia.

Pengarahnya Zaid Malek berkata, orang ramai berhak untuk menghadiri perhimpunan itu.

“Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Suhaily Zain menyatakan ‘permohonan’ yang dikemukakan untuk perhimpunan akan datang pada 16 September telah ditolak kerana ia gagal memenuhi syarat di bawah APA.


“Pertama, polis sama ada jahil atau salah tafsir undang-undang; tiada “permohonan” dibuat untuk perhimpunan di bawah APA.

“Syarat itu menyatakan polis hanya perlu dimaklumkan mengenai perhimpunan itu,” kata peguam itu.

Selepas menerima notis itu, Zaid berkata polis kemudiannya boleh mengenakan sekatan dan syarat kepada perhimpunan itu.

“Tiada kuasa bagi mereka di bawah Akta untuk menafikan hak sesiapa pun untuk berhimpun dengan sewajarnya,” tegasnya.

Pemuda Perikatan Nasional (PN) bercadang untuk mengadakan perhimpunan di ibu kota Sabtu ini bagi membantah keputusan kontroversi pihak pendakwaan yang menarik balik kesemua 47 pertuduhan rasuah dalam perbicaraan rasuah Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi.

Perhimpunan itu dilaporkan akan berlangsung di Kampung Baru.

Bagaimanapun, semalam Shuhaily berkata polis telah menolak permohonan untuk mengadakan perhimpunan itu, dengan mendakwa penganjur mengemukakan maklumat tidak lengkap.

Berdasarkan maklum balas Shuhaily, Zaid berkata polis sebenarnya telah dimaklumkan mengenai perhimpunan yang akan datang dan bantahan itu hanyalah terhadap butir-butir yang terkandung dalam notis itu.

“Berdasarkan itu, kita boleh membuat kesimpulan bahawa notis itu diberikan lima hari sebelum perhimpunan yang akan datang, kerana ia tidak disebut sebagai salah satu sebab ketidakwajaran notis yang didakwa oleh polis.

“OCPD dengan itu akan mempunyai masa yang mencukupi untuk menjelaskan dengan penganjur mengenai butiran perhimpunan sekiranya mereka ingin butirannya dijelaskan, kerana mereka diberi kuasa untuk melakukannya.

“Kegagalan untuk berbuat demikian adalah di atas mereka, dan polis kini tidak boleh berpaling dan mengatakan penganjur melanggar syarat APA dan dengan itu notis itu “tidak dibenarkan” melalui sidang akhbar,” katanya.

Tambahan pula, Zaid menegaskan bahawa seksyen 14(1) APA menghendaki OCPD menjawab pemberitahuan dalam tempoh tiga hari dari penerimaan pemberitahuan jika mereka berhasrat untuk mengenakan sebarang sekatan dan syarat kepada perhimpunan.

“Kegagalan itu bermakna perhimpunan akan dibenarkan untuk diteruskan mengikut notis.”

Zaid juga berkata bahawa keperluan untuk memaklumkan polis di bawah APA untuk perhimpunan adalah tanggungjawab yang dikenakan ke atas penganjur dan keperluan itu tidak menggantikan hak perlembagaan untuk berhimpun secara aman di bawah perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan.

“Mana-mana orang awam Malaysia yang ingin menghadiri perhimpunan itu mempunyai hak untuk berbuat demikian tanpa mengira sebarang dakwaan ketidaksesuaian prosedur dengan keperluan APA.

“Sebarang gangguan atau amaran oleh polis kepada peserta biasa perhimpunan itu adalah tidak berperlembagaan dan menyalahi undang-undang,” katanya.

Zaid juga membidas kerajaan pimpinan Anwar Ibrahim kerana membenarkan polis menyebarkan ketakutan dan ugutan bagi menggagalkan pelaksanaan hak yang dijamin oleh perlembagaan untuk berhimpun secara aman.

“Perdana menteri dan pemimpin Pakatan Harapan, yang sebelum ini melakukan perhimpunan jalanan yang tidak terkira banyaknya, harus menghormati dan menegakkan perlembagaan ini ketika mereka berkuasa. Untuk melakukan sebaliknya akan menjadi kemunafikan perintah tertinggi.

“Oleh itu, kami sangat menggesa kerajaan untuk memastikan perhimpunan yang akan datang pada Hari Malaysia ini bebas daripada gangguan dan campur tangan polis.
 
“Mereka mesti menghormati hak yang dijamin oleh perlembagaan untuk berhimpun secara aman, bukan sahaja kerana menjadi tanggungjawab kerajaan untuk berbuat demikian, tetapi ia adalah kewajipan moral kerajaan pimpinan PH, untuk memastikan hak ini dilindungi,” katanya. – 15 September, 2023.
 


WOIT

JANGAN RISAU

INI CARA

ABANG POLIS

BANTU BERI

IKLAN

AMIN

LAGI BANYAK

BERITA POLIS

LARANG LAGI

RAMAI RAKYAT

TAHU

AMIN

DARI DULU

KALAU POLIS

TAK IKLANKAN DEMO

PASTI DEMO

JADI GAGAL 

KHALAS



JANJI

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Siapa Cui Bono? Siapa untung? Siapa rugi? Dalam semua perkara kita kena kira siapa untung siapa rugi? Pasti orang politik ini untung dipanggil untung politik tapi rakyat dapat apa? Dapat vaksin lagi tak? Dapat subsidi tak? Dapat bantuan beras gula minyak masak atau warga asing sama sapu semua barang subsidi negara? Kesian patutlah tapi jangan kesian sangat sampai anak bini kita susah kan? Orang-orang bujang tak ada tanggungjawab tak ada beban suka hati dia hidup menghasut orang-orang lain, tapi akhirnya hidup dia senang belaka, kah kah kah yang menghasut beri apa apa kebaikan tak? Tak salah bantah tak salah demo tapi kena tanya apa dapat kalau buat begitu? Siapakah akan untung? Kah kah kah