Sabtu, 20 Januari 2024

BIAL NAK GEMPUR MINI PEKING


JIM gempur Mini Dhaka II, 561 PATI ditahan – Ruslin

BERANANG – Seramai 561 pendatang asing tanpa izin (PATI) ditahan atas pelbagai kesalahan dalam Operasi Bersepadu Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) di Pangsapuri Baiduri, Bandar Tasik Kesuma, di sini, malam tadi.

Ketua Pengarah Imigresen, Ruslin Jusoh berkata, tangkapan itu hasil daripada risikan pihaknya sejak beberapa minggu susulan kawasan perumahan itu terkenal dengan panggilan “Mini Dhaka II”.

Beliau berkata, dari jumlah itu, warga negara dari Indonesia dan Bangladesh merupakan migran teramai yang ditahan, masing-masing 205 dan 200 orang.

“Turut ditahan PATI dari Nepal (65), Indonesia (43), Pakistan (38), Sri Lanka (3), India (2), Kemboja (2), Sierra Leon (2) dan Cameroon (1),” katanya kepada pemberita selepas Operasi Bersepadu JIM, di sini, malam tadi.

Operasi Bersepadu JIM malam tadi melibatkan 532 anggota yang terdiri daripada pegawai JIM, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Angkatan Pertahanan Awam (APM).

Dalam pada itu, beliau berkata, PATI yang ditahan berusia seawal 3 bulan hingga 55 tahun, terdiri daripada 447 lelaki dan 87 wanita.

“Kesemua PATI yang ditahan ini akan dibawa ke Depot Tahanan Imigresen Bukit Jalil, Kuala Lumpur untuk siasatan dan tindakan susulan,” katanya.

Tambahnya, semasa operasi itu dijalankan, terdapat cubaan PATI melarikan diri dan bersembunyi bagi mengelakkan ditangkap pihak berkuasa.

“Ada yang cuba melarikan diri dan kebanyakan tahanan ini melakukan kesalahan termasuk tiada dokumen dan tinggal lebih masa.

“Hasil pemeriksaan kami mendapati dua kesalahan itu di bawah Akta Imigresen paling banyak dilakukan PATI yang ditahan malam ini,” katanya.

“Sesiapa yang didapati bersalah di bawah Akta Imigresen tersebut, kita akja tahan di Depoh Tahanan Imigresen untuk tindakan lanjut,” katanya lagi. – 

WOIT

MINI DHAKA

MINI  DHAKA

BANGLA DIGEMPUR

AMIN

BILA NAK GEMPUR

MINI PEKING

AMIN

CHINA CHINA

PENDATANG 

HARAM 

MAKIN RAMAI

KHALAS


Tiada ulasan: