Jumaat, 17 Mei 2024

MAHADANON JUAL HARTA NEGARA PADA ZIONIS



Jangan jual aset kerajaan kepada entiti asing, kata Zaid

PUTRAJAYA tidak sepatutnya menjual aset kerajaan kepada pihak asing, lebih-lebih lagi jika pihak ini mempunyai hubungan Israel, kata Zaid Ibrahim.

Bekas menteri itu dalam catatan di Facebook hari ini berkata, aset kerajaan mesti disimpan oleh kerajaan untuk melindungi kepentingan dan keselamatan negara.

“Kami tidak mahu Malaysia menjadi negara bawahan Amerika Syarikat. Kami mahukan kebebasan untuk bercakap tentang perkara ini. Adakah itu terlalu banyak untuk ditanyakan?” katanya.

“Jangan jual aset kerajaan seperti lapangan terbang kepada Larry Fink dan konglomerat Zionis,” tambahnya.

Beliau merujuk kepada laporan baru-baru ini bahawa Malaysia Airports Holdings Bhd telah menerima tawaran pengambilalihan bernilai lebih RM2 bilion daripada konsortium yang diketuai pemegang saham utamanya Khazanah Nasional Bhd dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Khazanah dan KWSP bekerjasama dengan Global Infrastructure Partners (GIP) yang berpangkalan di New York dan Abu Dhabi Investment Authority (ADIA), dalam membentuk konsortium yang digelar Gateway Development Alliance Sdn Bhd (GDA), untuk mengambil MAHB secara persendirian.

Bagaimanapun, pengguna media sosial Malaysia dengan cepat membantah penglibatan GIP, mengatakan bahawa ia dimiliki sebahagian oleh BlackRock, sebuah syarikat pelaburan multinasional Amerika yang secara terbuka pro-Israel.

Fink ialah pengasas bersama dan pengerusi BlackRock.

Ada juga mempersoalkan keperluan kerajaan untuk menyerahkan pengendalian lapangan terbang tempatan kepada entiti asing.

Zaid juga berkata kerajaan harus mengotakan janjinya untuk memperkenalkan pembaharuan, sambil menambah bahawa rakyat Malaysia melihat kepada pembaharuan asas.

“Pembaharuan yang kita cari adalah yang asas. Jangan dakwa rakyat atas hasutan kerana membuat komen, jangan jual aset kerajaan seperti lapangan terbang kepada Larry Fink dan konglomerat Zionis.

“Jangan membelanjakan berbilion wang pembayar cukai tanpa tender, dan jangan gunakan pejabat AG untuk kemudahan politik, dsb.

“Jika anda tidak boleh melakukan pembaharuan asas, maka katakan anda tidak akan melakukannya kerana anda hanya membuat janji dalam 25 tahun yang lalu. Tidak perlu menyifatkan kami sebagai elitis atau orang yang terpisah daripada orang ramai,” tambahnya.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim berulang kali berkata bahawa sebarang pembaharuan yang dijanjikan oleh kerajaan mesti dilaksanakan dengan berhati-hati bagi memastikan rakyat bersedia menerima perubahan itu.

Beliau berkata kerajaan tidak boleh tergesa-gesa dalam melaksanakan pembaharuan kerana ia perlu mempertimbangkan kesan daripada perubahan yang dilakukan.

Bagaimanapun Zaid berkata rakyat Malaysia tidak meminta “lebih banyak hak gay, untuk menghapuskan identiti jantina atau menghalang anda daripada memegang beberapa penggal dalam jawatan”.

“Kami hanya mahukan kebebasan asas supaya rakyat tidak tertakluk kepada perintah bersuara atau dihantar ke penjara kerana menuntut hak mereka untuk bersuara,” katanya. – 17 Mei, 2024.


INI KERJA

KERAJAAN 

MAHADANON

AMIN

HARTA NEGARA

JUAL PADA

SYARIKAT ZIONIS

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: