Jumaat, 17 Mei 2024

PARTI BERSATU SEDANG BERMIMPI



Bersatu percepat proses kosongkan kerusi 6 wakil rakyat

BERSATU akan mengemukakan notis kepada Dewan Rakyat bagi mengosongkan kerusi enam wakil rakyatnya yang menyokong Perdana Menteri Anwar Ibrahim, kata pemimpin parti itu.

Laporan Utusan Online menyebut, Timbalan Presiden Bersatu Ahmad Faizal Azumu berkata, beliau mengarahkan Setiausaha Agung Hamzah Zainudin mempercepatkan proses tersebut.

Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat Majlis Tertinggi pada Selasa, katanya.

“Kita ada perlembagaan parti yang harus kita ikut, namun saya sudah meminta Setiausaha Agung untuk percepatkan proses berikutnya,” katanya seperti dipetik.

Setakat awal minggu ini, Dewan Rakyat dilaporkan masih belum menerima makluman daripada Bersatu berhubung status enam ahli parlimennya yang berikrar menyokong Anwar.

Enam Ahli Parlimen Bersatu itu termasuk Zulkafperi Hanapi (Tanjung Karang), Zahari Kechik (Jeli) dan Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar).

Tiga lagi terdiri daripada Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (Bukit Gantang), Suhaili Abdul Rahman (Labuan) dan Mohd Azizi Abu Naim (Gua Musang).

Bersatu kini dapat mengemukakan notis mengosongkan kerusi itu susulan keputusan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) pada April yang meluluskan pindaan perlembagaan parti tersebut.

Pindaan ke atas Fasal 10 perlembagaan Bersatu itu menggariskan, keahlian enam ahli Parlimen tersebut gugur secara automatik sebagai ahli parti kerana tidak lagi menyokong perjuangan parti.

Bersatu akan memaklumkan pemecatan wakil rakyat tersebut kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat bagi membolehkan kerusi dikosongkan dan pilihan raya kecil diadakan.– 17 Mei, 2024.

PARTI BERSATU

SSEDANG MIMPI

ANGAN ANGAN

KAH KAH KAH

MUSTAHIL AKAN

ADA ENAM PRK

KAH KAH KAH

KUASA PADA

JO BEDUL

UBI KAYU

KAH KAH KAH

JO BEDUL UBI KAYU

TIDAK

AKAN SETUJU

AMIN

BAWA KES

KE MAHMAKAH

AMBIL MASA 

BERTAHUN

KAH KAH KAH

INI LAH TANDA

KUASA

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: