Ahad, 19 Mei 2024

TAMBAK LAUT KERJA GILA


Lebih 100 bandar berisiko banjir akibat kenaikan paras laut, kata menteri

LEBIH 100 bandar di semenanjung berdepan risiko banjir teruk akibat peningkatan paras air laut, kata Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam Nik Nazmi Nik Ahmad.

Bercakap kepada New Straits Times di podcast Beyond The Headlines, Nik Nazmi berkata keterukan gelombang panas, hujan serta ribut akibat perubahan iklim adalah antara sebab yang memberi kesan kepada alam sekitar.

“Dijangka dengan kenaikan paras laut, 111 bandar dan bandar raya di seluruh semenanjung di Malaysia khususnya Pulau Pinang, Selangor, Johor, Kedah, Melaka dan Terengganu akan terjejas.

“Anda melihat hakisan berlaku di pantai yang dahulunya kini terhapus. Di kawasan perumahan, ada air laut yang memasuki longkang akibat paras air laut yang semakin meningkat.


“Jadi itu adalah sesuatu yang nyata yang perlu kita tangani. Pelan penyesuaian adalah penting,” kata menteri penggal pertama itu dalam laporan itu.

Menjelaskan cara untuk menangani isu itu, Nik Nazmi berkata rancangan adaptasi nasional sedang diusahakan dan bukannya hanya bergantung kepada pelan mitigasi.

“Untuk masa hadapan kami sedang mengusahakan pelan penyesuaian nasional. Saya fikir itu penting kerana apabila kita bercakap tentang memasang loji solar, kenderaan elektrik atau pengangkutan awam, itu adalah langkah mitigasi.”

“Anda mahu mengurangkan pelepasan karbon dan itu penting. Tetapi anda juga perlu menyesuaikan diri kerana dunia maju begitu cepat, jadi mitigasi sahaja tidak akan mencukupi,” katanya.

Malah katanya penyelanggaraan sentiasa menjadi cabaran penting dalam menangani isu alam sekitar walaupun terdapat dasar dan garis panduan yang dirangka dengan baik.

“Saya fikir dari satu segi, penyelenggaraan (persekitaran) sentiasa menjadi satu cabaran. Kami mempunyai dasar dan garis panduan yang bagus tetapi bagaimanakah kita mengikuti penyelenggaraan?
 
“Tetapi untuk bersikap adil kepada penggubal dasar kami, (cabaran) adalah disebabkan oleh semua keterukan gelombang haba, hujan dan ribut yang semakin teruk akibat perubahan iklim.

“Jadi saya fikir itu adalah satu lagi perkara yang ramai jurutera, sebagai contoh perlu menyemak semula ramalan mereka,” tambahnya. – 19 Mei, 2024.


WOIT

INI BERMAKNA

PROJEK TAMBAK

KERJA MEMBAZIR

KAH KAH KAH

PROJEK TAMBAK

LAUT

DI MELAKA

DI PENANG

DI FOREST SITI

AKAN TENGGELAM

AMIN

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saudara bila Bab JI laju jer kau ngata itu kerja pengganas JI... Bab Jho Low lesap hilang kau buat bodoh bangang sampai sekarang..!!!

Saudara kau orang renung renungkan Si Bodo bangang berkuasa dan selamat beramal..


Kikiki















#kelentitmaklulah...

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah tt ada manusia jenis x gila tapi suka reja gila