Ahad, 19 Mei 2024

BAHAYA PERANG DI LAUTAN SUNDA



Dua kapal perang China di Kemboja untuk latihan ketenteraan
SIHANOUKVILLE: Dua kapal perang China berlabuh di Kemboja hari ini sebagai sebahagian daripada latihan ketenteraan bersama terbesar pernah dilakukan dengan negara Asia Tenggara itu, dengan duta Beijing memuji persahabatan "kuku besi" mereka.

Kapal latihan Qijiguang dan kapal perang amfibia Jinggangshan berlabuh di Sihanoukville sebagai sebahagian daripada latihan darat dan laut selama 15 hari membabitkan 760 anggota tentera China bersama-sama sekitar 1,300 kapal Kemboja dan 11 kapal Kemboja.

Qijiguang membawa sepanduk bertulis "Bawa keamanan dan persahabatan untuk bertemu kawan baik" semasa ia menghampiri pelabuhan.

"Kami adalah kawan kuku besi," kata duta China, Wang Wentian kepada pemberita.

Kemboja sekian lama menjadi sekutu setia China dan telah menerima pelaburan berbilion dolar.

Situasi itu menyebabkan Washington semakin bimbang Beijing akan menggunakan pangkalan tentera laut Kemboja yang sedang dinaik taraf di Teluk Thailand untuk meluaskan pengaruhnya di rantau itu.

Kerjasama ketenteraan China-Kemboja adalah kondusif untuk keselamatan kedua-dua negara dan keselamatan rantau ini.

Di Ream, beberapa kilometer di sepanjang pantai, China membiayai pengubahsuaian pangkalan tentera laut yang pada asalnya dibina sebahagiannya menggunakan dana Amerika Syarikat.

Dua kapal perang China berlabuh di Ream pada bulan Disember buat pertama kali selepas kerja mengembangkan pangkalan itu bermula.

Washington berkata, Ream boleh memberikan Beijing kedudukan strategik penting di Teluk Thailand berhampiran Laut China Selatan yang dipertikaikan, yang sebahagian besarnya dituntut oleh China.

Tahun lalu, pegawai Kemboja menafikan jeti baharu setinggi 363 meter di Ream bertujuan untuk meletakkan kapal pengangkut pesawat.

"Ke mana tentera laut China pergi, kami membawa persahabatan, kerjasama, bukan yang lain," kata Wang sebagai menjawab soalan mengenai kebimbangan terhadap pengaruh Beijing yang semakin meningkat.

Pada permulaan latihan pada hari Khamis, tentera China mempamerkan perkakasannya termasuk apa yang dipanggil "robodog" iaitu robot berkaki empat dengan kawalan jauh dengan senapang automatik dipasang di belakang mereka.

Latihan itu susulan lawatan tiga hari oleh diplomat tertinggi China, Wang Yi ke Kemboja pada April untuk mengeratkan hubungan antara kedua-dua negara. - AFP

BAHAYA PERANG

DI LAUTAN SUNDA

AMIN

AMERIKA SOKONG

PILIPINA

AMIN

CHINA SOKONG

 KAMBODIA

AMIN

DUA NEGARA

BESAR KAKI

KACAU DUNIA

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: