Sabtu, 12 Oktober 2024

SEJARAH BERUBAH



Mayat pendaki Everest dipercayai ditemui selepas 100 tahun


KATHMANDU: Satu mayat manusia di Gunung Everest yang dipercayai milik seorang lelaki yang hilang ketika cuba untuk menawan puncak itu 100 tahun lalu, ditemui oleh sebuah pasukan dokumentari, National Geographic, semalam.

Mayat dipercayai warganegara Britain, Andrew Irvine, hilang pada tahun 1924 bersama rakan pendakinya, George Mallory, ketika kedua-duanya berusaha menjadi yang pertama menakluk puncak Everest, yang berada pada 8,848 meter di atas paras laut.

Mayat Mallory ditemui pada tahun 1999 tetapi petunjuk mengenai nasib Irvine sukar ditemui sehingga pasukan National Geographic menjumpai kasut, yang masih melindungi sisa kaki, di Glacier Central Rongbuk di puncak.

Selepas pemeriksaan lebih dekat, mereka menemui sepasang stoking dengan label merah yang mempunyai tulisan A.C. IRVINE terjahit di dalamnya, lapor majalah itu.

Penemuan itu mungkin memberikan petunjuk lanjut mengenai lokasi barang peribadi pasangan berkenaan dan mungkin membantu menyelesaikan antara satu misteri paling lama dalam dunia pendakian iaitu sama ada Irvine dan Mallory pernah berjaya sampai ke puncak.

Ini mungkin dapat mengesahkan Irvine dan Mallory sebagai yang pertama berjaya menakluk puncak itu, selepas hampir tiga dekad sebelum pendaki yang diiktiraf pertama pada tahun 1953, Edmund Hillary dan Tenzing Norgay.

Menurut anak saudara Irvine, Julie Summers, berkata penemuan itu menceritakan keseluruhan kisah mengenai apa yang mungkin berlaku.

Anggota keluarga Irvine dilaporkan menawarkan untuk berkongsi sampel DNA bagi mengesahkan identiti Irvine yang berusia 22 tahun ketika dia hilang.

Dilaporkan, Irvine dan Mallory kali terakhir dilihat oleh seorang anggota ekspedisi mereka pada petang 8 Jun 1924, selepas memulakan pendakian terakhir ke puncak pada pagi yang sama.

Irvine dipercayai membawa jaket kamera aiitu penemuan yang mungkin dapat mengubah sejarah pendakian.

Sementara itu, jurugambar dan pengarah Jimmy Chin, yang sebahagian daripada pasukan National Geographic, percaya penemuan itu pasti mengurangkan kawasan pencarian untuk kamera yang sukar ditemui itu.

Lebih 300 orang terkorban di Everest sejak ekspedisi bermula pada tahun 1920-an di mana sebahagiannya tersembunyi di bawah salji atau ditelan ke dalam celah yang dalam. - AFP


SEJARAH

INI PENEMUAN

BERSEJARAH

AMIN

AIR BATU GUNUNG

PENYIMPAN 

RAHSIA

AMIN

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kata kan suatu hari nnti Rapiji , Nurul atau Sedgha Spudin jadi DJ (tak lama dah tuu) .. hagak haagak camner stesen radio tuh yeee...

Rating HotFM melonjak tinggi... All vote for KJ the best presentatier DJ Radio Malaysia.... Pedas ucapan KJ balun Wak Jahit kott..kikiki

https://vt.tiktok.com/ZS2TrU22Q/

Terbaekkk KJ.... Saya ulangggg

https://vt.tiktok.com/ZS2ad1Vqs/

Terngiang ngiang jer kannn... Kikikiki

https://vt.tiktok.com/ZS25nkmSt/

Tag line KJ

https://vt.tiktok.com/ZS25Wee66/

"Menang hari ini Esok makan ramai ramai..'

Saya ulangggg..!!

Yang walaoun Koyak rabak pasai apaaa....!?

Relex la cai...!! Kah kah kah

https://vt.tiktok.com/ZS2572wvL/


#vote4KJ

Tanpa Nama berkata...

Inilah keajaiban alam, keindahan kekuatan untuk ingatan semua sekelian manusia yang takbur, ego dan berfikiran paling hebat dunia walhal sedikit saja alam memberontak akan hilang segalanya sekelip mata jadi rendah diri sedikit jangan takbur kalau segala ilmu dunia belum diketahui lagi kah kah kah