.

Khamis, 27 April 2017

CADANGAN TUAN HAJI SHAHANIM







Apa pandangan kawan-kawan?
- Seorang senator hari ini mencadangkan agar Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menggalakkan golongan gelandangan menyertai aktiviti menangkap tikus -


Senator saran gelandangan tangkap tikus buat sumber rezeki
KUALA LUMPUR, 25 April — Seorang senator hari ini mencadangkan agar Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menggalakkan golongan gelandangan menyertai aktiviti menangkap tikus.
Senator Tuan Haji Shahanim Mohamad Yussoff mencadangkan DBKL mengadakan kempen sekali sebulan menangkap tikus dengan menawarkan RM3 seekor yang ditangkap kerana didapati saiz haiwan itu besar.
- See more at: http://www.themalaymailonline.com/projekmmo/berita/article/senator-saran-gelandangan-tangkap-tikus-buat-sumber-rezeki#sthash.d5DAlm15.dpuf
Ahmad Ikhwan I suggest people read the article first before criticizing, rm3 per rat? Thats pretty decent for them to actually gain a little pocket money for food etc considering they're homeless
LikeReply711 hrs
Prabhu Menon Wtf? Baik tangkap yang ambil sogok atau mengabaikan kerja atas nama process etc. Memang gila yang dapat jawatan
LikeReply514 hrsEdited
Intan Bazian Zakaria Rheiner Very good. Di eropah pun ada negara yg galakkan rakyat tangkap tikus dan diberi upah bagi setiap ekor. Hapus haiwan perosak dan dapat duit poket.
LikeReply5 hrs
Nash Rain Bgs . .bg joran dprd ikan
LikeReply813 hrs
Sh Nurhidayah Sy Muinuddin okay jugak.. dapat kurangkan bilangan tikus.. duit upah pun dapat.. ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
LikeReply412 hrs
Tk Lau Kch mana
LikeReply114 hrs
Jonathan Andrew Lee Creative good idea just implement it.
LikeReply9 hrs
Scha Zulkeefly Good.. lets try
LikeReply13 hrs
Mohd Faidzul Sharifuddin Ada upah utk tangkap tikus? Menarik gak ni...
LikeReply11 hrs
Steve Rubin Lepas tu ada yang buat business ternak tikus 
LikeReply5 hrs
Hady Rashid Why not?
LikeReply13 hrs
Mohd Sani Wahid al khalid kau pun nk tangksp tikus ke.....
LikeReply10 hrs

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bila nak tangkap tikus makan rasuah? bila nak sembelih tikus makan duit rakyat? bila nak ketuk tikus freeloader? bila nak korban tikus jual aset negara? bila nak tangkap tikus tipu rakyat? bila nak penjara tikus yang merompak rakyat? bila nak bakar tikus yang musnah perpaduan kaum? bila nak ketuk tikus lebai pakai audi ? bila nak nyah tikus makan beras negara? kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Aku dah telek isu ni dekat nak seminit jugak la, pada kelapa yg dibuang bomoh king. Ada 2 imbasan yg terbayang: nombor satu, ianya projek yg bagus untuk mengurang atau mengawal kebanjiran pendatang asing di merata ceruk gelap sekitar kotaraya. Dan ianya tidak berhenti setakat itu, sebaliknya kebagusan ini bercabang 2 pula, pertama, kurang pendatang tak dijemput maka kurang kejahatan dan permasalahan yg dibawa mereka, yg mana ini pula berterusan bagusnya dari segi pengurangan wang, masa, tenaga, serta sumber manusia dan peralatan, yg terpaksa dikerahkan dari berbagai jabatan untuk menangani masalah pembawaan pendatang jahat itu bila ianya berlaku contohnya aspek kesihatan, dan kedua, seperti banyak komen, upah yg ditawarkan walau tak banyak tapi dapat juga mengisi poket untuk keperluan mendesak, ini pula berterusan bagusnya dari segi mewujudkan rasa keberupayaan diri (sense of self worth) untuk masih mampu berkhidmat dan masih mampu menjana pendapatan untuk sendiri. Tapi imbasan nombor dua membayangkan ianya projek yg tidak bagus apabila jenis kerja yg dicadang boleh pula menjatuhkan airmuka pihak ini. Perlu ingat, ramai jika bukan semua, dari kalangan ini sudahpun menyimpan rasa malu yg tinggi atas keadaan mereka sebegitu. Mungkin ada yg dulunya seorang yg berguna pada masyarakat tetapi dihimpit krisis kewangan, mungkin ada seorang ibu yg baik tetapi sebarang kara atau ditinggalkan anak, maka mereka ini amat malu dengan nasib yg menimpa tanpa penghujung. Jadi untuk memberikan mereka suatu pekerjaan yg boleh dianggap kotor atau hina seperti memburu tikus, mencuci jamban awam, ia tidak membantu melegakan rasa malu mereka. Ini tidak serupa dengan seorang pekerja alam flora atau dbkl yg membersihkan tangki najis, kerana itu pilihannya sendiri, sedangkan pihak ini disuruh. Satu cara mengurang atau membuang persepsi ini ialah dengan memberikan mereka berbagai lagi tugasan lain juga, yg semestinya bukanlah sesuatu yg dianggap pekerjaan kotor, dan juga disediakan upah yg memadai.

MalaysianFirst berkata...

bagooooooooooooooooos tu!

wa sokong 100%!

macam mana nak tangkap tikooooos berpangkat BESAR (VVVIP)?




kat MEXICO, dia orang pakai KUCING,
wa dah nampak lebih kurang sepuluh tahun!

wa nampak kat MEXICO
"Cansado de votar por RATAS? vota por un gato..." kat bahasa SEPANYOL

tak percaya bole TERJEMAAH sendiri!
wa tak MAO potong stim!