Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 4 Januari 2011

DARI ARKIB ROGOL RAIS YATIM




INI BUKTYINYA





MANGSA ROGOL RAYU IDENTITI TIDAK DIDEDAH - malaysiakini

NGO Indonesia yang memperjuangkan kes dakwaan rogol oleh seorang menteri kabinet semasa pentadbiran mantan perdana menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata mangsa dan keluarganya merayu agar identiti mereka dirahsiakan.

Ini kerana mereka bimbang impak skandal itu ke atas mereka dan kemungkinan menteri berkenaan yang kini berkhidmat di bawah pentadbiran perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak akan mempunyai kesan kepada mereka meskipun berada di Indonesia.

Menurut sepucuk surat yang didakwa ditulis oleh adik perempuan mangsa - yang disiarkan di beberapa blog - dan dihantar ke kedutaan Indonesia dan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur, kejadian rogol itu terus dirahsiakan kerana “menteri berkenaan mempunyai banyak wang dan kenalan di Indonesia.”

“Adalah dikhuatiri sesuatu akan berlaku kepada keluarga dan kakak saya seperti yang berlaku dalam kes Altantuya di Malaysia,” petik surat yang ditulis pada pertengahan 2007 itu yang merujuk kepada pembunuhan kejam warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu.


TAK PANJANG PUN


nota:
kolope den bukan panjang
nak heboh buek apo
ancuk omak kao
kah kah kah




ARKIB : 01/02/2004

HUKUMAN PENJENYAH SEKS: PM,TPM AKAN TEMUI NGO - meloya

KUALA LUMPUR 31 Jan. - Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya, Najib Razak akan menemui pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berhubung cadangan mengenakan hukuman lebih keras terhadap penjenayah seks.

Pertemuan itu akan turut disertai oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Rais Yatim serta tiga menteri wanita iaitu Rafidah Aziz, Dr. Siti Zaharah Sulaiman dan Shahrizat Abdul Jalil.

Najib berkata, Perdana Menteri telah meminta pertemuan itu diadakan dalam masa terdekat ini.

``Ini untuk mendengar pendapat mereka sebelum kerajaan membuat apa-apa keputusan yang lain,'' katanya pada sidang akhbar selepas dianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Undang-Undang Universiti Nottingham itu di sini hari ini.

Sebanyak 106 pelajar Universiti Nottingham kampus Malaysia turut menerima ijazah masing-masing.

Najib diminta mengulas cadangan tegas Wanita Barisan Nasional (BN) semalam yang mahukan perogol bersiri dikasi bagi mengelak mereka mengulangi jenayah yang sama terhadap mangsa lain apabila dibebaskan dari penjara.

Kasi bermakna kerandut zakar atau testikel perogol itu dibuang terus menerusi prosedur klinikal yang menyebabkan lelaki terbabit kehilangan hormon, ereksi, nafsu berahi dan kurang agresif dalam perlakuan seks.

Rabu lepas, Kabinet memutuskan untuk meminda lagi Seksyen 376 Kanun Keseksaan bagi mengenakan hukuman paling keras, iaitu mati mandatori ke atas pesalah jenayah rogol yang menyebabkan kematian mangsa.

Dengan pindaan ini bermakna tiada lagi hukuman sebat dan penjara tetapi sebaliknya pesalah dibawa terus untuk menjalani hukuman mati di tali gantung.

Jemaah menteri turut mencadangkan supaya hukuman penjara seumur hidup dengan sebatan dikenakan ke atas perogol yang melakukan kesalahan sama secara berulang tetapi tidak membawa maut. Kabinet juga bersetuju menghalusi desakan masyarakat supaya pesalah rogol dan bunuh itu disebat di khalayak ramai.

Desakan-desakan sedemikian timbul ekoran kes terbaru seorang kanak-kanak Nurul Huda Gani, 10, dirogol kemudian dibunuh di pondok pengawal Tenaga Nasional Berhad (TNB) di Gelang Patah, Johor 17 Januari lalu.

Menurut Najib, kerajaan bersedia mengkaji cadangan-cadangan pelbagai pihak yang mahukan hukuman lebih keras dikenakan terhadap perogol seperti itu.

Katanya, kerajaan sehingga kini telah menerima pelbagai cadangan daripada orang ramai yang bimbang jenayah sedemikian akan terus berleluasa.

``Ada macam-macam cadangan tetapi kita kena timbang dengan mengkaji segala implikasi,'' tegasnya.

Katanya, setakat ini Kabinet bersetuju meminda Seksyen 376 Kanun Keseksaan iaitu terus mendakwa pesalah rogol dan bunuh atas tuduhan melakukan pembunuhan.
``Itu satu ketetapan yang telah kita buat,'' katanya.

Pindaan ke atas Seksyen 376 Kanun Keseksaan tahun lalu menyaksikan hukuman lebih berat iaitu penjara minimum 15 tahun dan maksimum 30 tahun dengan sebatan menanti pesalah jenayah itu, di samping Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati.





6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Manusia cuba bertindak lagi bijak dari Allah dengan ketepikan hukum Allah, tetapi pelik masih lagi mengaku Islam...

Tanpa Nama berkata...

tt...pemecah briter...hari ini PR jelebu ke balai jlebu wat polis repot...

Tanpa Nama berkata...

Tuan TT,

LOW CLASS betul la mamat sekor nie, entot-entot orang gaji? Duit berkoyan tu buat apa? Pegi Las Vegas la bro, baru banyak pilihan sket yang blonde pun ramai. Nak entot-entot 5/6 orang sekali n main dalam jakuzi pun takde sapa peduli.

Tapi kemudian hari sendiri mau ingat la kan.

-wakleman

bunbinban berkata...

alaaa entot x game pun. x sempat. br bkak pintu bilik dah terpancut. pastu guna timun suruk dlm suar...amah tu ingat malaon tu punya....hua hua hua...

Tanpa Nama berkata...

sebagai seorang perempuan, aku geli tengok muka dia.

camna nak tidur sama dia? eeeiiii jijik!

biar dia mampus lah ...perogol!

Tanpa Nama berkata...

standard dah sama ngan binatang..!! kenapa binatang ni tak rogol aje pundek babi ker, pundek anjing ker, pundek lembu, kambing atau haiwan2 lain? kan lebih selamat sebab haiwan2 ni tak pandai nak buat report... bolo punya binatang..!!!