Sabtu, 27 Januari 2024



Ringgit catat paras terendah baharu berbanding dolar Singapura


KUALA LUMPUR: Ringgit mencatat paras harian terendah baharu berbanding dolar Singapura apabila mata wang negara jiran itu mengukuh seiring dengan kenaikan dolar Amerika Syarikat.

Pada jam 3 petang ringgit berada di paras 3.5333 berbanding dolar Singapura. Paras harian paling rendah terakhir yang dicatat adalah pada 13 Disember lalu iaitu 3.5328 sedolar.

Ringgit berbanding dolar Singapura dibuka pada 3.505 pada pagi tadi sebelum berlegar antara aras berkenaan hingga 3.533.

Ketua Ahli Ekonomi Bank Muamalat Malaysia Bhd, Afzanizam Rashid, berkata pengukuhan dolar Singapura adalah susulan dasar monetari republik itu yang menyasarkan kadar tukaran asing sebagai instrumen dasar mereka.

"Kadar tukaran asing itu adalah terdiri dari pelbagai negara. Namun, isi kandungnya tidak didedahkan. Meskipun demikian, dolar AS boleh dianggap antara mata wang yang utama dalam SGD Nominal Effective Exchange Rate (SGDNEER).

"Justeru, apabila berlaku perubahan dasar monetari AS, ia akan memberi impak langsung kepada mata wang dolar Singapura dan kadar faedah di negara itu.

"Sebagai contoh kadar purata semalaman Singapura (SORA) meningkat tinggi daripada 2.68 peratus pada November 2022 ke paras 3.68 peratus sehingga kini apabila bank pusat AS, Federal Reserve menaikkan kadar faedah bermula pada tahun 2022," jelas beliau.

Afzanizam menambah, Monetary Authority of Singapore akan campur tangan dalam pasaran pertukaran asing untuk memastikan kadar pertukaran dolar Singapura dengan dolar Amerika dikekalkan dalam julat dasar.

Umumnya, dasar monetari memerlukannya menguruskan kadar pertukaran kerana negara pulau itu bergantung pada perdagangan dan bergantung kepada import untuk menampung kekurangan sumber semula jadi.

"Dengan mengawal mata wang, mereka lebih baik mengawal inflasi," katanya.

Namun, Malaysia menggunakan kawalan harga dan subsidi sebagai alat untuk mengekang inflasi.

"Katakanlah anda mahu mengubah kaedah kepada penentuan kadar faedah, kemungkinannya adalah apa sahaja yang anda lakukan dalam kadar pertukaran mungkin tidak secara berkesan dihantar kepada kawalan inflasi," kata Afzanizam.

Dengan nilai dolar Singapura yang lebih tinggi, tidak menghairankan bahawa ramai rakyat Malaysia melintasi selat Johor untuk mendapatkan gaji dalam dolar Singapura kerana kadar pertukaran yang lebih tinggi adalah peluang untuk meningkatkan simpanan bersih mereka.

Sementara itu, warga Singapura pula akan membanjiri Malaysia untuk melancong dan membeli-belah.



WOIT

SEMUA HARGA

NAIK

AMIN

HANYA SATU

YANG JATUH

KAH KAH KAH

NILAI RINGGIT

TERUS JATUH

KHALAS

PASAI APA

MANA  PENASEHAT

EKONOMI NEGARA

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: