Sabtu, 27 Januari 2024

NAK TERKEJUT PENCEN ?




Penjawat awam perlu bersedia dengan pelbagai lagi kejutan – Aireroshairi

KUANTAN – Penjawat awam perlu bersedia dengan pelbagai lagi kejutan selepas keputusan lantikan kontrak dan tidak berpencen yang diumumkan kerajaan.

Ketua Penerangan Pas Negeri Pahang, Aireroshairi Roslan mendakwa selepas ini ada lagi kejutan-kejutan yang tidak menyenangkan penjawat awam.

”Setahun yang berlalu dengan Kerajaan Madani tidak semuanya indah-indah belaka.

”Antara yang boleh dijangka, kaedah baharu nanti mungkin berlaku perubahan dari segi saiz pencen, kuota lantikan, tempoh perkhidmatan dan sebagainya.

”Kerana matlamat kerajaan adalah untuk menangani tanggungan pencen dan melandaikan tanggungan fiskal negara,” katanya menerusi kenyatan semalam.

Menurut Aireroshairi, surat edaran Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) bertarikh 15 Januari lalu menyatakan Jemaah Menteri memutuskan suatu kaedah baharu bagi lantikan tetap pegawai awam akan diperkenalkan.

Namun sementara penetapan baharu dibuat, pengambilan penjawat awam akan dibuat secara kontrak sebelum diserap sebagai tetap.

Manakala pengambilan secara lantikan akan dilaksanakan dalam tempoh interim sehingga sistem saraan baru perkhidmatan awam diperkenalkan.

”Maka tiada pelantikan tetap bermula 1 Februari 2024 sehingga kaedah baharu diumumkan. Lantikan sebelum 1 Februari 2024 masih tertakluk kepada skim pencen sebelum ini.

”Yang pasti akan wujud pro dan kontra selain berharap yang baik-baik, “ katanya dalam kenyataan.


WOIT

KEJUTAN 

APA LAGI ?

AMIN

KERJA KONTREK

TAKDA PENCEN

GAJI MURAH

BARANG MAHAL

TAKDA JAMINAN

KERJA

AMIN

TERKEEJUT APA ?

 PELIK MADANI APA?

AMIN

JANTAN BETINA

KENA SUNAT

SEKALI LAGI ?

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: