Rabu, 21 April 2010

BERHENTI SEBENTAR DAN BACA




KALAU TAK SUKA GAMBAR DI BAWAH - LIHAT PUSSY INI SEBAGAI METAPORA EKONOMI TERKANGKANG







INILAH RUPA SEBENARNYA EKONOMI MALAYSIA





EKONOMI MALAYSIA TERKANGKANG

Untuk negara-negara di Dunia Ketiga seperti Malaysia : ekonomi terbuka ini samalah seperti ekonomi terkangkang. Ekonomi terkangkang samalah seperti pelacur yang membukakan peha kepada sesiapa sahaja yang sanggup membayar dan melanggan.

Saya bersimpati kepada pentabiran hari ini kerana terpaksa mengangkang untuk memanggil pelabur luar datang menjilat madu ekonomi negara kita. Sebenarnya ekonomi terbuka atau ekonomi terkangkang ini adalah satu fenomena yang baru. Ekonomi terkangkang ini di paksakan bukan sahaja kepada Malaysia malah kepada semua negara yang mengamalkan sistem ekonomi kapitalis.

Ada urutan sejarah sebelum dilahirkan ekonomi terkangkang ini. Mari kita kembali ke era sesudah tamatnya Perang Dingin. Ketika itu Amerika Syarikat telah mengangkat dirinya sendiri untuk menjadi kepala taiko mengawal semua ekonomi kapitalis dalam dunia ini. USSR atau Soviet Union telah mengundur. Di era Perang Dingin wujud Dua Negara Super - USSR/USA - kini tinggal hanya satu. Amerika Syarikat - menjadi kuasa mutlak dunia - naik angin dan besar kepala kerana dilihat tidak ada kuasa yang akan dapat melawan/menentang mereka.

Kuasa imperial Amerika ini yang dibantu dengan bala tentera dan dolar telah mengarahkan Bank Dunia, World Trade Organisation, APEC, NAFTA, IMF, PBB untuk memaksa negara-negara di Dunia Ketiga membuka ekonomi mereka. Dasar ini bermula di zaman pentabiran Ronald Reagan di Rumah Puteh dan Magaret Thatcher di No 10 Downing Street.

Dolar – duit Amerika – telah dipaksakan untuk digunakan dalam hal jual beli minyak. Dolar kertas hijau yang tidak memiliki apa-apa nilai ini kerana tidak ada sandaran emas wajib dimiliki oleh setiap negara kapitalis jika ingin membeli atau menjual minyak. Ini sebenarnya satu rompakan di siang hari. Dengan sokongan kekuatan bala tentera, tidak ada satu kuasa yang berani melawan atau menentang rompakan Amerika ini kecuali 3 buah negara : Cuba, Iran dan Venuezula.

Dibelakang pentas politik - pentabiran Amerika Syarikat memaksa kerajaan-kerajaan di Dunia Ketiga untuk membuka pasaran kepada syarikat multinasional. Sekatan demi sekatan dihapuskan. Tarif dan cukai yang menjadi pendapatan negara dipaksa untuk dilupuskan. Semua ini, konon, untuk mengembang dan meluas perdagangan. Setiap negara Dunia Ketiga digalakkan untuk membuka ekonomi mereka seluas mungkin kepada pelaboran luar.

Di zaman Mahathir – ada penentangan. Dengan licik Mahathir cuba menolak kemasukan pemodal luar. Pasaran dalaman negara dijaga dan dikawal. Mahathir Muhamad mewakili kapitalis nasional – mewakili kepentiang Lim Goh Tong, Ananda, Vincent Tan, Eric Chia atau Daim. Ini tidak berlaku dizaman Najib.

Tekanan ini telah sampai kepada Najib. Nasib rakyat Malaysia cukup malang kerana sesudah Dolah Badawi rakyat Malaysia berperdana menterikan Najib. Najib Razak adalah Pedana Menteri Malaysia yang memiliki banyak beban dan masaalah pribadi. Kes pembunuhan Altantuya adalah salah satu contoh dimana tekanan politik dan ekonomi boleh dikenakan kepada Najib.

Kalau kita semua kembali untuk melihat latar belakang Najib, maka kita akan merasa Malaysia hari ini dalam keadaan yang amat merbahaya. Mengikut surat Akuan Bersumpah Balasubramaniam - Najib telah bertemu dengan Altantuya di Singapoura - disatu pameran intan berlian. Sama ada perisek Singapura memiliki gambar Najib dengan Altantuya atau tidak bukan persoalan.

Dengan tidak adanya kepastian sama ada Singapura memiliki gambar itu atau tidak akan terus menakutkan Najib. Bagitu juga dengan General Directorate for External Security ( DGSE polis rashia Peranchis ) – sama ada mereka memiliki gambar Najib makan bersama Altantuya dalam restauran di Paris seperti kenyataan sepupu Alrantuya kepada hakim di mahkamah bukan persoalan.

Persoalannya ialah : Najib akan sentiasa gerun dan takut kepada kuasa kuasa ini. Najib akan senang ‘dipau’ dan di tekan. Inilah malangnya nasib rakyat Malaysia kerana Perdana Menterinya memiliki masaalah.

Lalu timbul peroalan : Apakah Najib sedang ‘dipau’ oleh Singapura? Atau apakah Najib juga sedanng ‘dipau’ oleh negara negara lain seperti Peranchi, Amerika dan Russia? Ini persoalannya wajib ditanyakan oleh seluruh rakyat Malaysia kerana masa depan Malaysia tidak seharusnya ‘dipau’ oleh kuasa-kuasa luar.

Orang ramai dan pemerhati politik agak hairan apabila melihat Najib membuat kenyataan penting tentang pemansuhkan Dasar Ekonomi Baru. Kenyataan yang amat penting ini dibuat bukan di Parlimen Malaysia tetapi di Singapura. Kenapa di Singapura? Kenapa tidak di Persidangan United Malays National Organisations?

Kemudian, apabila Najib memperkenalkan Model Ekonomi Baru, Najib tidak juga berucap di Parlimen tetapi di khalayak peniaga, towkay dan penjual beli dari syarikat luar. Kenapa tidak berucap kepada Dewan Perniagaan Bumiputera?

Amat jelas disini bahawa Najib terpaksa menyembah para peniaga, pelabor dan pemodal dari luar negara. Najib tahu jika kaum kaum kapitalis ini tidak diseronokan maka akhbar dan media mereka akan mula membuka kembali cerita dan kesah Mongolia. Jika Najib tidak membuka pasaran Malaysia maka CNN, BBC, Rueters, CNBC, AFP – akan membuka kesah Altantuya.

Akhirnya Najib terpaksa membuka ekonomi Malaysia jika tidak tekanan akan datang. Dalam masa yang sama apabila bila ekonomi Malaysia terkangkang maka yang akan menjadi mangsa serangan ekonomi kapitalis dunia ialah orang Melayu. Hakikatnya orang Melayu yang masih miskin akan menjadi mangsa serangan kaum kapitalis global. Ini bukan dilema Najib. Najib telah memilih untuk menyelamatkan diri dengan membuka ekonomi Malaysia.

Lalu persoalan timbul – apakah ada jalan lain selain dari mengangkang kepada pemodal luar. Lalu kita dipaksa untuk percaya dengan propaganda bahawa tidak ada jalan lain dalam era globalisasi ini melainkan membuka pasaran kita. Lalu kita diingatkan , malah diberi amaran jika ingin maju dan berjaya maka kita wajib berani bersaing untuk membuka pasaran kita.

Hasil dari propaganda ini Najib dipaksa untuk menarik subsidi. Najib dipaksa untuk membukakan kontrek kepada syarikat luar negara. Najib dipaksa untuk membenarkan syarikat luar negara untuk membeli saham dan harta negara kita.

Harus diingati : kapitalis melabur bertujuan untuk mendapat keuntungan maksima. Kapitalis berkerja untuk mencari untung maksima. Kapitalis tidak akan peduli tentang dasar ini atau dasar itu. Yang mereka perlukan hanya satu dasar : mereka diberi kebebasan dari segala macam cukai mukai. Cakap-cakap bahawa pemodal ini akan membawa pembangunan adalah bohong. Sistem kapitalis adalah sistem ekonomi yang beasaskan keuntungan. Kapitalis mendahulukan keuntungan.

Mari kita kembali untuk kepada asas ekonomi. Asas ekonomi mengajar kita memahami bahawa harta muncul dari hasil bumi, modal dan tenaga buruh. Kita memiliki asas-asas ini. Hasil bumi kita adalah milik kita. Warga negara adalah juga modal kita. Tenaga yang dilahirkan oleh manusia ialah modal.

Jangan silap baca – wang ringgit bukan modal. Wang ringgit itu adalah kertas yang mewakili nilai tenaga yang telah dikristalkan dalam bentuk dinar, ringgit atau rupiah. Satu keping ringit bermakna telah wujud tenaga buruh yang dinilai dengan harga satu ringgit dalam keping kertas itu.

Justeru kita jangan menjadi takut apabila kita selalu ditakut-takutkan jika FDI atau pelaburan luar tidak masuk maka ekonomi kita akan menghadapi kesusahan. Ini tidak tepat. Cuba kita kembalikan ayat yang sama. Kalau FDI ini tidak dibenarkan masuk maka kapitalsi ini akan jatuh muflis bukan kita.

Ekonomi Malaysia semakin terkangkang. Najib akan terus mendapat lebih banyak tekan dari Singapura, Amerika, Peranchis dan pemodal luar. Kad Altantuya akan dimainkan oleh kuasa-kuasa besar sama seperti Isreal memainkan bom nuklear untuk menakut-nakutkan negara Arab.

Jangan silap baca - kes Altantuya ini masih belum selesai. Maka terpulanglah kepada anak semua bangsa di Malaysia ini untuk memileh pimpinan yang jujur, telus dan demokratik yang tidak mungkin boleh ‘dipau’. Selagi Najib menjadi Perdana Menteri tekanan ke atas Malaysia akan beterusan. Najib akan terus mengangkang kepada kapitalis global dan kepentingan Amerika, Singapura dan Peranchis. TT



















65 ulasan:

Unknown berkata...

umang aihh luas kang-kangnya...

Tangkup berkata...

TT sebab musebab yang TT keluarkan mengenai "ekonomi kangkang" Malaysia itu masuk akal betul. Patutlah Najib perkenalkan, tanpa penglibatan Parlimen satu "Model Ekonomi Kangkang" bagi Malaysia; tarikbalik sabsidi supaya rakyat jadi miskin dan terpaksa berkangkang untuk mencari nafka & sarahidup.
Wakil wakil rRakyat diParlimen tidak diberi peluang memberi buahfikiran. Najib sudah tahu bahawa ada tentangan dasyat dari Wakil wakil Rakyat diParlimen dan "Model Ekonomi Kangkang" tidak dapat diluluskan. Kalau tidak lulus semua gambar gambar Altantuya akn tersebar meluluh dimerata rata tempat dinegara negara kapitalis. Jika Malaysia membeli teknologi nuclear dari negara Perancis maka ada bau Altantuya diNegara itu. Kita tunggu lah bila Najib umumkan pelawaan juruperunding Perancis datang keMalaysia untuk memberi nasihat kepada Najib tentang teknologi nuclear Perancis.

Malangnya nasib kita apabila Najib jadi Pee M kita. Semua terkangkang!!

zaid kaki judi berkata...

iyo lah tu...

Puan Ainon Mohd. berkata...

Tuan Tukar Tiub,

Mohon ditukar foto itu dan jaga perasaan puluhan ribu perempuan yang meminati blog tuan ini.

Semoga Allah mengampuni kesilapan tuan.

Khun Pana aka johanssm berkata...

Ulasan yang padat dan tepat olih TT.
Orang Melayu tak nampak bahawa Negara Cina tak tiu tentang kapitalis Amerika atau mana mana negara lain.
Kenapa Malaysia perlu jadi pengemis mintak saudagar luar negara masok.
Malahan negara India pon tak tiu .
Tapi Malaysia kena tiu.

Satu lagi berita tiu ialah Rosakmak.
Berat rosakmak dan bentuk badan rosakmak seberat suami Najib.
hahahaha

Tanpa Nama berkata...

Tapi dahulu mengapa Anwar Ibrahim juga beria-ria mahu meminjam dengan IMF?

Adakah AI juga tak boleh dipercayai?

Tapi memang AI tak boleh dipercayai pun. Beliau macam sumpah-sumpah yang berubah ikut persekitaran demi kepentingan politik diri semata mata..

Tanpa Nama berkata...

orang tua bodoh lagi bangang.menulis mcm pandai,nampak mcm serba tau tapi kurang ajar.agaknya orang tua lucah ni baru habis tengok blue film tu yang post gambar pompuan bogel ni.mampus lagi bagus.

Tanpa Nama berkata...

cukup betul. sama macam kalau ada a couple, a partner is extra nice, beli bunga, kena marah pun tahan..baik & mysteriously senyap..mesti ada sesuatu dia nak sorok. pompuan lain, or ada bini lain, atau main kayu tiga ala tiger kita... our inept PM tgh gerun & takut dengan bayangnya sendiri. duit byk, takleh tidor lena pun tak guna, tok saya cakap.

noel berkata...

This is so true, I like this "Kalau FDI ini tidak dibenarkan masuk maka kapitalsi ini akan jatuh muflis bukan kita."

The picture is nice too.. hahaha..

Tanpa Nama berkata...

Hoi, stim siottttt!

Hoi, tembam siotttt!

Hoi TT, hilang masalah ekonomi kalo ader awek cun terkangkang mcm ni!

Hoi TT, mana lu dapat idea kangkang ni!

Hoi, hilang masalah aku!


Hoi, lepas keluar air....masalah datang lagi!

Hoi, memang pukimak sapa yg gula2 kan macam ni!

Hoi, sampai bila nak kena gula2 nihhh?

faezal berkata...

setuju.. sekarang ni kalau kita peratikan.. negara2 jiran pun dah tak hormat kat malaysia.. indonesia dah berani demand pasal isu pembantu rumah.. thailand senang2 tolak kerjasama malaysia berkenaan isu di selatan thai.. singapore..?? berani demand jambatan baru ke johor.. kalau zaman mahathir dulu, mana berani

Tanpa Nama berkata...

Wah, gambar tu bagaikan terletak pada sempadan erotika dan lucah(50-50). Memang ekonomi kita apatah lagi disapa/dipacu globalisasi, FTA dan WTO mirip membuka untuk dilanyak sehabis-habisnya, masuk semua pengaruh yang hanya mementingkan pertumbuhan ekonomi, nilai-nilai konsumerisme (berlumba-lumba dengan gaya kebendaan dan meranapkan nilai-nilai rohaniah), membuat kita mengidolakan kebendaan sehingga pasar raya, mall menjadi masjid, masjid menjadi tempat mendengar omong kosong tanpa logik para pendakwah. Semua 'vanguard' nilai rohaniah diikat hidungnya oleh parti pemerintah yang mengamal kaedah terkankang ini, yang menggiurkan kapitalis sedangkan para penjaga maruah, nilai rohaniah jatuh bodoh kecuali intelektual dari parti PKR, PAS dan DAP bangun menentang untuk kasi brek dengan kemaraan melampau sistem kangkang ini.
Kepimpinan Najib atau UMNO yang memang tiada kualiti kepimpinan tak mungkin boleh terfikir langsung akan sistem mengangkang ini kerana mereka memang tiada otak melainkan mengidolakan sistem kangkang ini yang sungguh menghairahkan dan nafsu dan syahwat birahi mereka. Pengikut mereka turut syok dan hidup berpura-pura yang merekalah yang membawa kebaikan kepada negara, bangsa dan agama.

Sifu Mirza berkata...

marveles bro..

minta utk dipotong & tampal di blog saya...

:-)

shahmetal berkata...

yang ini, suatu tulisan yang baik.

syabas.

(gambar pon bayerkkkkkkkk hahahaha)

Tanpa Nama berkata...

Mereka ini tahu ke pasal ekonomi? Apa yang Najib tahu? Si Bangang Menteri kewangan kedua tu tahu ke pasal ekonomi?

Satu benda pun tak tahu

Tanpa Nama berkata...

woi..lucah gile!

stim aku...huahahahhahahahahha

Tanpa Nama berkata...

E2lah dia x de FDI masuk dah keling kabut...patutnye perbetulkan ekonomi dalaman dulu..kemaskan baru otomatik FDI mali x payah jemput22...x payah terhegeh2 muka x malu!!!
Kalu dah kangkang pon tapi nak usik, nak raba, nak jilat, nak up semua kena koutim!!!lu ingat investor E2 mau masuk kah?
Kalu betol betol mau tolong ekonomi melayau naik...kasi ajar sam semua melayau beli barangan jualan org melayau sahaja... kurangkan penggantungan terhadap barangan jualan org bukan melayauuu.. baru lu bole nampak unjuran nye nanti..tetapi penerapan harus dilakukan dari awal awal...semasa dlm sistem pembelajaran & pengajaran....
Politik berani kasi tau org kaedah ini...takut dilabel..racist pulak...pi mampuslahhh .janji bangsa jadi mulia bukan senang2 kena sogokkk.
Ini pulak aku dpat tahu sibahalol tu nak gertak Iran...hee heee... mongolia pun lu gigil... iran nanti lu nangisss be...
bye setakat ni nanti wa sambung...anginnnnje .....
Lu PK lh sdn

KYS berkata...

Ye saya sokong Puan Ainon, tolong padam dan tukar. Entri ini membuka minda tapi gambar itu tetap mengeksplotasi wanita namanya.

Harap Tim tukar tiub tukar gambar lain. Monyet terkangkang misalnya.

Tanpa Nama berkata...

woi!woi!woi!
1.nak bantai!bantai la!!
2.Yang pi bubuh gambaq tak senonoh apa cerita!
3.Dah bagi tau!umuq dah senja!tunggu masa izrail datang jee!!
4.Memang benaq kata oghang tua-tua!lepas umuq 40!kalau tak berubah!susahla!!!

Tanpa Nama berkata...

anon yang x puashati tu lain kali jangan masuk blog tt... masuk kat goblog pk dan sewaktu dengannya!!!! gambar tu simbolik dan mempunyai mesej tersurat, sekarang ni pun dah ramai anak 1malingsial yang mengangkang cari duit, pasal kera jaan menghalalkan semua cara nak cari duit asalkan jangan kutuk kerajaan... tak salah caci makan mengangkang selagi mahkamah tak kata salah, hakim sapa punya? polis sapa punya?......... puki sapa punya?????

Mat Dangdut berkata...

Don't judge a book by it's cover...Ingatkan abang nak ceritakan pasal urut HEPI ENDING

Tanpa Nama berkata...

woi...

itu macam china doll ja?

mesti ada baik punya supply kat HS....patutlah sume pembesar gerombolan di sana...isa samad yang baru kawin pon ada...

muahahahhahahah

nota kecil:

pasal gmbr kangkang tu, puan ainon mohd. dan kaum hawa harap maafkan tt.

tt belum nikah lagi..hehehehe

Tanpa Nama berkata...

adess apasal letak gambar tu ghairah aku ni hahahahaha

tuan komrad berkata...

wei bro ganas siot gamabr lu..

tapi bleh mintak tukar tak..lucah sangat..kesian kat peminat2 pompuan you...

p/s- gua dah tegak nih hahahahhhahahha

umar al khattab berkata...

heh,idea penulisan yg mantap dari seorang expert! teruskan menulis dgn pemikiran2 kritis wahai TT!

**agak2,boleh ke najib fikir2 & tulis macam ni?

FaridShah berkata...

Bro TT..
Tukar la foto tu.
TQ

Tanpa Nama berkata...

betapa lemahnya manusia. setakat tu pun nak effected deeply. kesian kat you all..........

org sebut allah, lemah. orang cerita pasal easter, naik angin. orang nak ada deep conversation about agama, takleh nak handle.

DUDUK dalam gua atau hutan aja la puan2 yang lemah. maybe zaman dah berubah, nak duduk in denial...dudukla dalam kampung n tutup semua jalan ke kampung tu supaya pembangunan n kemodenan tak masuk. gua lagi baik. duduk dalam gua...

Pet Shop Boys berkata...

alah biasalah gambar kankang...Puan Ainon janganlah sensitif sangat...

Tanpa Nama berkata...

Anon 2010 April 21 07:49 yang takut pasal IMF,

Lembu! Kenapa tak mahu ulas yang Thailand, Korea Selatan dan Indonesia pinjam berbillion dari IMF sekarang sudah habis bayar? Ekonomi mereka lebih baik dari kita?

Memang tak pimjam IMF tapi Mamak celaka Mahadir meminjam dari Jepun..ptuihh!

-kuda hitam-

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

huh puh puh puh

Tanpa Nama berkata...

takyah tukar gambar tue.. relax la.

Green Lady of Big Tree berkata...

Professor Puan Ainon Mohamad,

Gambar yang lebih dahsyat selalu terpampang di TV. Kenapa perlu double standard menidakkan ruang menyerlahkan garapan keindahan isu ?

Gambar di atas hanyalah manifestasi kebosanan hidup. Hanya mampu bersandar di sudut dinding dengtan kaki terbuka menadah simpati dan sekali dua henjutan untuk sesuap nasi.

Begitulah keadaan ekonomi.

Tanpa Nama berkata...

sesuai dengan tema selangor rumah urut.. semua tempat boleh diurut dan melurut hingga terkerut menahan urut-urutan lembut di rumah urut-urut di selangor hahahahaaa... shyabas ekonomi selnagor semakin maju dengan bertambahnya tukang2 urut yang profesional.. harap tuan tak telibat sekali...

Tanpa Nama berkata...

tt gambar tu aku ingat bini la.. nasib tak ingat kat ko! hahahahahahahahahahahahaha bernas idea n aku salute dgn ko..

bro din penang

Nashyira Melati Ahmad berkata...

Walaupun saya seorang wanita, saya rasa gambar itu sesuai untuk memberi kesan impak yg tidak boleh dilupakan mengenai bagaimana ekonomi negara kita dijual. Ini sesuatu yg amat, amat, amat serious, dimana hak rakyat digadaikan oleh para pemimpin

kita. Walaupun gambar itu agak kontroversial, untuk saya juga juga selaku seorang wanita, tetapi adalah tidak salah bagi Tukar Tiub untuk menggunakan gambar seperti itu sebagai satu perumpamaan yg ada kesan yg kuat kepada para pembaca agar mereka tidak lupa mesej yg terkandung dalam tulisan blog ini.

Bagi mereka yang tidak selesa dengan gambar foto itu, jangan lihat foto dan baca saja teks. Itu nasihat saya.

Terima kasih.

Sya.

Tanpa Nama berkata...

Bro!! lu ni kasi orang stim la..

Tanpa Nama berkata...

P.Kamalanathan...

Kalau sape-sape orang UMNO masih ingat... En.Kamal lah yang beria-ria sangat nak kalungkan kasut di leher TDM 1 masa dulu bila TDM desak Samy Vellu letak Jawatan dalam MIC.Standard orang UMNO la... MeLAYU mudah lupa...
Ko guano TDM..?

Keh keh keh keh keh...!!!

Lang berkata...

lu tt... manyak teluk ooo...
ini lu jumpa sana kkb ka?
haiya, kalau itu macam ma... lu balik kl la... tatak baik ooo... busuk ooo...

tapi, gua ada satu suka sama itu gambar... lu tengok belape lamai ini bloger sudah talak tahan gode... selupa macam itu wakli lakyat ma... tergode sama luit, amoi china dol, sama utang lumah kasi langsai ma...

haiya... ini olang semua aaa... manyak musuk ooo... itu cilakak munya tt saje mau test tengok lu olang... ada goyang ka talak goyang...

sama itu anon aaa, wa ingat itu tt mau kasi lia munya entri ada umphhh munya... macam itu kopi kapal api lo... kawww...

satu lagi mau tambah... sikalang, bukan pelempuan saja kena ekpoloitasi ma... lelaki pon aade juga... lu tengok itu blog anti anua... lu ada nampak gambar anua tatak pakai baju lo... ini dunia cyber memang manyak dugaan.. mcm itu p lamlee punye celite ma... soly ooo...

Tanpa Nama berkata...

//Tuan Tukar Tiub,

Mohon ditukar foto itu dan jaga perasaan puluhan ribu perempuan yang meminati blog tuan ini.

Semoga Allah mengampuni kesilapan tuan.//
alo maam..kita masih puritan kaah?awak fikir Allah's grace ada halal haram kah?Ini satu mesej simbolik..ini bukan nak meghina china doll,atau mana mana perempuan..sheeh..come onlah..hukum hukum moral langsung tak ada kena mengena dgn kerohanian /hukum hukum Allah yg melingkungi nerka/surga/bumi/universe/semua sekali!!

Tanpa Nama berkata...

KAHKAHKAH. kesian that cat, that's an INSULT to cats. i terasa sekarang.. cats are better than some human i know...

so, there you go shallow women, tutupla apa yang nak tutup, kumpulla banyak pahala kan..nak masuk syurga, ciumla tapak kaki suami (yang dok gatal dengan betina china dolls tapi berlakon pijak semut tak mati to you all)& be happy. ni la melayu yang hidup in denial.

padahal bodoh2 TV show dansa or realiti show tu, lagi dedah, lagi lucah, boleh terima? sebab apa? sebab melayu......

i rest my care, Isham..

kamtumi berkata...

adoyai
tapis la isinya makcik pkcik oi. yg pegi tenung bnde tu buat ape. dunia yg dbanggakan global dan tnpa sempadan ni lah yg membenarkn semua terlondeh bulat. kt cume manusia kerdil yg mharapakn dunia serba baik sempurna. kcelikkan jiwa yg memainkan peranan bukan
si undang2 dunia.

xkan smpai mnuduh ia st eksploitasi wanita, realiti la ckit. smemangnya ia st realiti yg jerih dterima. tp hakikat ttp hakikat. gmbar tu cume simbolik. ekonomi terbuka umpama pelacur. modal kapitalis umpama pelanggan yg kgersangan. ini krn pelacur wanita st kbiasaan. jd kalo gmbar lelaki atau bnatang. ia tdk mgkin mnarik minat yg tgi sm spt prmpuan. itulah realitinya dunia manusia sejagat yg sgt menyintai berahi & matearlistik lbh dr nilai kmanusiaan.

st promosi baek. ia btl2 menarik phatian si gersang. semoga sang gersang dpt menjadi org celik.syabas

Tanpa Nama berkata...

WOI TT..

KALAU GOOGLE SEARCH PUSSY, KANGKANG, BLOG TT MESTI MASUK SENARAI PUNYA...

MAKIN PANAS..PUSSY YANG HOT...

HEHEHEHHEHE

Tanpa Nama berkata...

hak alah engkorg ni,,gambar tu pon nak jadi isu,,dasar moralis picisan,,konservatif..org2 cam korg nilah yg pro media censorship...yang akhirnya akan mendungukan korg sendiri...
Tu blom lagi dihadap kan dengan hasil2 seni telanjang yg memerlukan...High art-kunun
Aku tak rase ade budak darjah 6 bace blog tukar tiub ni...
Sebab budak darjah 6 sekarang nie prefer bukak tube 8/xtube danxvideos.com kalau nak layan keras...khusus untuk itu..
Plus,,buanglah Tv dan astro dirumah anda itu kalau anda betul taknak gambar sebegitu muncul dalam media anda

Unknown berkata...

eh2...comey la kuceng tuuu....meeeoowww...meeeoowww....pegycakau mat monggol

Dr. Syarifah Zai berkata...

kalau tengok gambar ni pun dah stim.. ada kebarangkalian tinggi untuk mengalami "premature ejaculation"

Tanpa Nama berkata...

adoiiiilaaa.. gbr buruk tu pun jadi isu. bukannye gbr kena masuk vibrator ke. rilek laa. kalau tt letak gbr laki kena toron pun takde jadi masaalah. isu yg lagi penting dari gbr tu yang pastut di amik perhatian. jgnla sempit2kan tengkorak sampai otak tu tersepit dan takleh menapas. nanti kena heat stroke pulak.

Jebat_Musibat berkata...

nasib baik takde orang impose gambar muka bik mama kat situ hahaha

Tanpa Nama berkata...

bro tt, satu hasil penulisan yang padat dan terperinci, terang, ada depth, dan ada substance...
bukan sekadar bermain di permukaan luar, bukan masuk suku sahaja, bukan berkeris kontot tetapi berhajat besar ingin menduga laut cina selatan atau lubuk di belakang kampung...

syabas. inilah mentaliti penyokong pakatan, jauh berbeza dari pak2 turut tegar UMNgOk yang tidak kreatif, tidak cool, tidak ada substance, tiada depth, dan berlidah kontot tapi kuat membelit dan memutar alam!

-average joe-
klakka-la.blogspot

catatan: diharap semua rakyat malaysia yang ikhlas sayangkan tanahair ini segera bangun dan sedar, dan jangan lagi terlalu mudah dimainkan emosi dan dikelentong bulat2 oleh org2 berpangkat/ berharta/ berkedudukan yang sebenarnya hitam hati2 mereka walaupun kulit luar putehcerah.
bangunlah dengan tangkas, dengan bijak dan dengan semangat kental!

Tanpa Nama berkata...

hoi itu pussy lagi sexy maa... lagi takder surat benang ponnnn!

Tanpa Nama berkata...

bagi aku biasa je gambar tu. bukan nampak ape pon. dlm drama baywatch pon macam nie jugak aku selalu nampak. pamela lari tepi pantai secara slow-mo lg dasyat.

takde pon org marah bila RTM 2 siarkan drama2 retro.

Tanpa Nama berkata...

adoii..malam ni kena tidur awal nampaknya,budak kecik asyik nak marah saja.

Tanpa Nama berkata...

bila berkawan dengan UMNO apa yang diperkatakan oleh mereka , judi ekor, taik arak, taik betina, taik menipu, taik pembohong, taik menipu ahli ahil mereka sendiri (UMNO ) yang buta perut dan buta hati sahaja.. yang pandai mereka akan terajang dari menjadi ahli mereka...

itulah sikap dan perangai UMNO yang ada sekarang ini..

Tanpa Nama berkata...

@Nashyira Melati Ahmad

Bravo,anda memang baguih dok ada.....ini bukan exploitasi wanita...ini manifestasi kegeraman TT yang tak terhingga dgn menggunakan cliche2 tertentu. TT ni sejak masuk genre by-election ni, memang angin kuskus dia cenggitu. Amber pong sama gok...ponek amber kat KKB semalam...memang berderau darah amber jumper mamat2 gerombolan...

Bagi yang pompuang2 sumer... Malaysia telah mula berubah... zaman internet..amber raser tak perlu lagi kita hipokrit tentang islam sangatnya kita ni...semayang khusyuk tawadduk macam ustaz2 bank... mai tang riba untung kat bank, bank jugak yang baguih dok ada, siap iklan lagi kebaikan bank...hahaha... jika itu sensitif, ini sensitif, baik masuk sokong gerombolan, sikalang baru dia kenal arak dan judi kuda adalah haram...tapi para pemimpin mereka yang ada share dengan arak judi lumba kuda, tak bising pun...genting tu sapa ada share? sport toto pun sama tokey dia share dengan gerombolan...zaman pencerahan telah sampai dan sedang berlaku...TT pun cakap dan tau camana nak apply bender2 ni...

itu cuma manifestasi ketensionan dan keboringan yang teramat dengan kepimpinan gerombolan...

nana tanjung berkata...

jangan marah pasai gambaq tu.........ia hanya sekepinhg gambaq.......tengok mksud tt yg dia nak sampai....

memang ekonomi mesia dah tekangkang........tany mak cik pakcik cikgu cik gi posmen.....nelayan....dreba bas....kuli kang..dsb.........
jangan tanya mamat zul kulim.dia baru balik makan angin........

Tanpa Nama berkata...

Kalau tengok tangan pompuan ni,aku rasa dia ni nyah, bukan pompuan ori.

Tanpa Nama berkata...

puak moralis lagi gatai..suppress nafsu,lagi kuat stim mereka..orang2 asal semua naked naked belaka(lelaki & pompuan)..ada dengar kes kes geng rape,things like that?tak dak!!kita lah primitif berbanding mereka!!

Tanpa Nama berkata...

Kamal anak natang nie tipu degree nampaknya..

http://malaysia-today.net/index.php?option=com_content&view=article&id=31312:a-lie-to-cover-a-lie&catid=20:no-holds-barred&Itemid=100087

anti-moralis berkata...

alah kecoh betol la melayu moralis bastard ni. bukannye gamba bogel pon. gamba artis swimsuit kt majalah mangga ngan majalah hiburan lain2 apa cer? bongok punye melayu

Tanpa Nama berkata...

Carilah gambar pelacur lelaki utk mengangkang... baru la seimbang.

Tanpa Nama berkata...

alaaaaaa..tu iklan bra la....nak kecoh2 apa. iklan bra dalm brosure AVON berlambak apa

Tanpa Nama berkata...

The posted text has more depth. The picture is a perfect methaphor to describe the content. Do not be offended....just read between the lines.

Tanpa Nama berkata...

biar lar tt nk tunjuk gamba ape pon pukimak!!
sejak ble lak ni jadi utusan melayu??
sial lar..
org tua2 sume gi mampos lar kalo tak suka..
bkn page utk org tua je nih bodoh pnya pakcik2 melayu!!

dariana berkata...

Panjang lebar TT beri ulasan dan pandangan tentang gejala EKONOMI negara yang terdedah bahaya buat masa kini dan masa depan. Panjang lebar benda baik idea bernas oleh TT kali ini...
NAMUN FOTO LUCAH itu juga menjadi bahan ulasan forumers. Itu tandanya ramai kalangan kita juling sex.
Pandainya broTT menduga mengacah dan mengetest minda..... guano gamok...terkangkang juga otak pembaca...kah...kah...kah.. na'uzubillah. Moga kita diampun Allah.

Tanpa Nama berkata...

menyampah betoi aku baca komen org duk komplen pasal gambaq tuh.

Fadhil Luqman berkata...

But isn't that begging the question? Unless you happen to have solid proof of the murder, of course. That would, however, be highly unlikely seeing as how you yourself said this case isn't over. Until that happens, this article is merely speculation.