Isnin, 31 Ogos 2015

BERITA DARI AKHBAR TOK ARAB







AKHBAR 

TOK ARAB

BUAT BERiTA






كوالالمبور – – وكالات 

نزل آلاف المتظاهرين مرتدين ملابس صفراء إلى شوارع وسط كوالالمبور يوم أمس السبت للمطالبة باستقالة رئيس الوزراء الماليزي نجيب عبد الرزاق على خلفية اتهامات مزعومة بالفساد.

وتجاهل المتظاهرون حظرا للتجمهر وقرارا حكوميا صدر أمس الأول بحظر ارتداء الملابس الصفراء، ويمثل اللون الأصفر رمزا لائتلاف «بيرسيه» للمنظمات المدنية المناصرة للإصلاح الانتخابي والإدارة الرشيدة.
وملأ المتظاهرون عدة شوارع في العاصمة إثر منع المسؤولين لهم من التجمع في متنزه كبير مفتوح. وقال أمير وهو أحد الطلبة الذين تجمعوا للمشاركة في المظاهرة «لن يتمكنوا من إخافتنا... لقد حان الوقت لندافع عن بلدنا».
وانضمت سيفا جانيش، وهي عاملة في مجال تكنولوجيا المعلومات، إلى المسيرة مع مجموعة أخرى من المتظاهرين لإظهار خيبة أملها في حكومة رئيس الوزراء نجيب عبد الرزاق.
وقالت جانيش: «إنه (نجيب) يجب أن يتنحى»، مضيفة أن تفسير رئيس الوزراء لوجود ملايين الدولارات في حساباته كان «ضعيفا ولا يصدق».
وكان مكتوبا على أحد اللافتات «رئيس وزرائي يسبب لي الإحراج». وجلس متظاهر آخر في الشارع حاملا قطعة من الكرتون مكتوب عليها «ليس لدي المال لطباعة لافتة.. من فضلكم تبرعوا لي بـ2.6 بليون دولار» في إشارة واضحة للمبلغ الذي تلقاه نجيب كتبرعات سياسية كما زعم.
وتعرض نجيب للهجوم، حتى من داخل الحزب الحاكم، في أعقاب صدور تقرير لصحيفة «وول ستريت جورنال» كشف عن وجود 2.9 بليون رينجيت (673 مليون دولار) في حساباته المصرفية زعمت الصحيفة أنه تم اختلاسها من صندوق تنمية تابع للدولة.
وذكرت وسائل الإعلام الرسمية أن نجيب وصف المتظاهرين في اجتماع له مع أعضاء حـزبه خارج العاصـــمة بأنهم يفتقرون للحس الوطني؛ لتنظيمهم مظاهــرات مع قــرب الاحتـفال بيــوم استقلال البلاد الاثنين المقبل.
وتم نشر الآلاف من عناصر الشرطة في العاصمة كوالالمبور قبيل المظاهرة، حيث شوهدت عناصر الشرطة بوضوح في جميع أنحاء كوالالمبور.
وكان قائد الشرطة الوطنية قد أصر أن المظاهرة ستكون غير قانونية، بعد أن رفضت السلطات طلب منظمي الاحتجاج لتنظيم مظاهرة.
وقال المفتش العام خالد أبو بكر: «عمل غبي واحد قد يتسبب في حالة من الفوضى». ومن المتوقع أن يشارك عشرات الآلاف من الأشخاص في المظاهرات التي ينظمها ائتلاف «بيرسيه» الذي يطالب بإجراء إصلاحات انتخابية وحكم رشيد، وتنادي المظاهرات باستقالة نجيب بسبب اكتشاف وجود مئات الملايين من الدولارات في حساباته، والتي ادعى أنها جاءت من جهات مانحة مجهولة.

-----------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Surat Khabar ARAB pon pening macam mana budak bahalol otak Keldai boleh di lantik jadi PM?????

Bodoh sangat kah orang orang Melayu nih?????

Kepala Otak!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Cakap arab daaa...,,

Nick JTK berkata...

translate dari google...

Beribu-ribu penunjuk perasaan mengambil untuk memakai pakaian kuning di tengah-tengah jalan-jalan di Kuala Lumpur pada hari Sabtu untuk menuntut peletakan jawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak atas tuduhan rasuah.
Penunjuk perasaan diabaikan larangan dan berkumpul untuk kerajaan pertama dikeluarkan keputusan semalam mengharamkan memakai pakaian kuning, kuning warna yang mewakili simbol gabungan «Percyh» organisasi awam pembaharuan pro-pilihan raya dan tadbir urus yang baik ini.
Dan beberapa penunjuk perasaan memenuhi jalan-jalan di ibu negara selepas pegawai menghalang mereka daripada berkumpul di taman terbuka yang besar. Said Amir, salah seorang pelajar yang telah berkumpul untuk mengambil bahagian dalam demonstrasi «tidak akan dapat untuk menakut-nakutkan kami ... Ia adalah masa untuk mempertahankan negara kita».
Beliau menyertai Siva Ganesh, seorang pekerja dalam bidang teknologi maklumat, untuk berarak dengan satu lagi kumpulan penunjuk perasaan untuk menunjukkan kekecewaan mereka dalam kerajaan Perdana Menteri Najib Abdul Razak.
Ganesh berkata: «Beliau (Najib) perlu berundur», sambil menambah bahawa tafsiran Perdana Menteri untuk kehadiran berjuta-juta dolar dalam akaunnya adalah «lemah dan sukar dipercayai».
Ia ditulis pada banner «Perdana Menteri saya menyebabkan saya rasa malu.» Satu lagi penunjuk perasaan duduk di jalan, membawa sekeping kadbod yang membaca «Saya tidak mempunyai wang untuk mencetak banner .. sila saya menyumbangkan 2.6 bilion dolar» dalam rujukan yang jelas kepada jumlah yang dia menerima sumbangan politik Najib juga dituntut.
Dan pendedahan Najib untuk menyerang, walaupun dari dalam parti pemerintah, berikutan laporan akhbar itu «Wall Street Journal» mengesan kehadiran 2.9 bilion ringgit (673 juta) dalam banknya akaun akhbar mendakwa telah digelapkan dari dana pembangunan negeri ini.
Media rasmi melaporkan bahawa Najib menyifatkan penunjuk perasaan dalam satu mesyuarat dengan ahli-ahli partinya di luar ibu negara bahawa mereka tidak mempunyai semangat patriotisme; kerana menganjurkan demonstrasi dengan sambutan itu pasti akan berlaku hari kemerdekaan negara pada Isnin depan.
Ia telah mengerahkan beribu-ribu anggota polis di ibu negara Kuala Lumpur menjelang demonstrasi, di mana polis dilihat dengan jelas di semua bahagian Kuala Lumpur.
Ketua Polis Negara telah menegaskan bahawa demonstrasi itu menyalahi undang-undang, selepas pihak berkuasa menolak permintaan oleh penganjur protes untuk mengadakan demonstrasi.
Inspektor Jeneral kata Khaled Abu Bakr: «satu tindakan bodoh boleh menyebabkan huru-hara». Ia dijangka bahawa berpuluh-puluh ribu orang yang mengambil bahagian dalam tunjuk perasaan anjuran «Percyh» gabungan, yang memerlukan satu pembaharuan pilihan raya dan tadbir urus yang baik dan panggilan untuk demonstrasi peletakan jawatan Najib kerana kehadiran beratus-ratus juta dolar dalam akaun diketahui, yang mendakwa ia datang daripada penderma tanpa nama.

Tanpa Nama berkata...

wal fulus pussy kom..
wal jinkologis kom kom..
wal hadiah kom...

Tanpa Nama berkata...

Gabungan "Percyh" kahkahkah. Ini arab dah cukup masak dgn cerita2 di malaysia, dari kesah polis belantan beribu peserta2 penunjuk perasaan aman bersih 1-3 di sekitar KL dulu, hinggalah kesah menteri perempuan yg menternak beribu lembu di KL, hinggakan suratkhabar arab ni bagi nama KL: kuala lembu!! Cuba tengok dan baca betul2 ejaan dia, akan terserlah di manakah terletaknya kekuatan hang lembu, tiada hurop ta, yg ada (lalu di situlah terletaknya kekuatan KL) ialah pada hurop ba! Kuala Lembu! Satu sindiran pada najib dan kawanan lembu2 bangsat cetek minda dia kahkahkahkuikui