Khamis, 28 Mei 2020

PARTI ISLAM ADA PERANGAI ARAB




WOIT

NAK TIPU BUAT

BETUL BETUL

BIAR RAKYAT

PERCAYA

KAH KAH KAH




Tiada pihak tuntut pampasan sehingga RM1 bilion – Mukhriz

KUALA LUMPUR – Bekas Menteri Besar Kedah, i Mukhriz Mahathir mendakwa tidak ada mana-mana pihak, baik secara berasingan mahupun secara bersama, yang telah menuntut pampasan sehingga RM1 bilion daripada kerajaan negeri berikutan pembatalan kelulusan konsesi pembalakan.

Beliau mendakwa, isu itu ditimbulkan mungkin bertujuan untuk menghalalkan keputusan untuk meluluskan konsesi.

“Semua kes-kes tertunggak melibatkan Hutan Simpan Ulu Muda dan Hutan Simpan Bukit Saiong telah diselesaikan melalui mesyuarat-mesyuarat Jawatankuasa Hasil Bumi yang telah saya pengerusikan,” katanya dalam satu kenyataan.

Kenyataan itu dikeluarkan bagi mengulas kenyataan Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor bahawa jumlah tuntutan ganti rugi yang dikemukakan syarikat yang telah dibatalkan kelulusan konsesi pembalakan di Kedah kini mencecah RM1.5 bilion.

Sebelum ini, Muhammad Sanusi berkata, tuntutan itu ialah sebanyak RM1 bilion melibatkan kira-kira 40 syarikat dengan jumlah kelulusan konsesi sebanyak 131 dan kawasan seluas 22,098 hektar di Hutan Simpan Ulu Muda.

Menurut Mukhriz, sejak beliau mengumumkan pemberhentian aktiviti pembalakan itu, tiada syarikat yang mengugut untuk mengheret kerajaan negeri ke mahkamah.

Tambah beliau, kerajaan negeri dibawah pimpinannya ketika itu sering berbincang dengan Persatuan Syarikat-syarikat Pembalakan Kedah untuk mendengar pandangan.

“Hasil daripada sesi-sesi engagement itu, hanya beberapa tuntutan bertulis telah diterima.

“Semua pihak memberi kerjasama yang baik bagi mencapai kata sepakat sambil memahami pendirian Kerajaan Negeri perihal kelestarian hutan Kedah,” jelasnya.

Mukhriz mendakwa, apa yang diumumkan oleh kerajaan negeri kedah yang diterajui Pas sekarang bukannya penyelesaian yang mereka capai sejak sepuluh hari memimpin negeri itu.

Katanya, tanggungjawab untuk menyelesaikan masalah itu telah dipikul dan diselesaikan dengan baik oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) sebelum ini. – MalaysiaGazette

MENIPU INI

MEMANG 

PERANGAI

ARAB

KAH KAH KAH

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pas dan Balak berpisah tiada. Sebab tu malikul sembab suka dgn pas, kalau pas bising2, kasi lesen balak gerenti kawtim. Sakai pun suka dgn pas sebab depa pandai jaga alam sekitar.