.

Rabu, 26 Julai 2017

PENJUAL AGAMA BEREBUT KAWASAN





PENJUAL 

AGAMA

BEREBUT

KAWASAN








TOK ARAB TERUS TIPU MELAYU







TAK ABIS

LAGI KES

ARAB TIPU

MELAYU





PROJEK PRASARANA DI ARAB SAUDI KERUGIAN RATUSAN JUTA RINGGIT, BAGAIMANA MAHU MENANGGUNG BEBAN KEWANGAN MRT?


Sementara media propaganda Najib  secara berterusan menjulang MRT1 (Sungai Buloh - Kajang) sebagai lambang kejayaan beliau, sehingga kini pentadbiran beliau masih belum menerangkan bagaimanakah kerajaan akan membayar kos membina MRT, apatah lagi kos operasi tahunan.

MRT akan diserahkan kepada Prasarana Malaysia Berhad sebagai pemilik dan pengendali pengangkutan awam negara.

Oleh itu, Prasarana Malaysia Berhad bukan sahaja akan mewarisi hutang membina MRT yang dijangka mencecah RM120 bilion apabila ketiga-tiga jajarannya siap, syarikat milik penuh kerajaan ini juga terpaksa menampung kos operasi tahunan.

Saya akan mengupas kemampuan kewangan Prasarana Malaysia Berhad untuk mengendalikan sistem MRT dalam sidang media yang akan datang.

Pada hari ini, saya ingin memfokuskan kepada kedudukan kewangan Prasarana Malaysia Berhad yang sedia ada sebelum pun ia mewarisi hutang dan kos operasi MRT.

Sebagai sebuah syarikat milik penuh Kerajaan Persekutuan, Prasarana Malaysia Berhad tidak mengeluarkan laporan kewangan diaudit yang dikongsi dengan orang ramai. Oleh itu, kedudukan kewangan Prasarana Malaysia Berhad hanya boleh dianggarkan berdasarkan laporan penarafan bon-bon hutangnya dan maklumat yang difailkan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Berdasarkan laporan penarafan yang dikeluarkan Ratings Agency Malaysia Berhad (RAM) dan SSM, kedudukan kewangan Prasarana Berhad setakat akhir tahun 2015 boleh dirumuskan seperti berikut:

       i.         Bagi tahun 2014 dan 2015, kos operasinya melebihi kutipan tiket dan hasil yang lain iaitu kos lebih tinggi dari hasil sebanyak 30% (2015) dan 13% (2014). Ini bermakna, operasi Prasarana sedia ada memang mengalami kerugian setiap tahun

     ii.         Bayaran faedah atas hutang mencecah sehingga RM551 juta bagi tahun 2015 dan dijangka terus meningkat

    iii.         Jumlah hutang sedia ada Prasarana Malaysia Berhad telah mencecah RM18 bilion bagi tahun 2015. Ini dijangka terus meningkat dalam tahun 2016 kerana Prasarana Malaysia Berhad terus menerbitkan hutang untuk menampung kosnya. Dalam tahun 2013 hingga 2016, pertambahan hutang dianggarkan mencecah RM10 bilion

    iv.         Kerajaan terpaksa menyuntik dana rakyat dari semasa ke semasa, sama ada melalui suntikan dana baru RM2.2 bilion (2013) atau memaafkan hutang sedia ada sebanyak RM475 juta (2015)
  
Sejak tahun 2014, Prasarana Berhad juga terlibat dengan projek keretapi metro di Arab Saudi iaitu bagi projek Al Mashaer Al Mugaddasah Metro Southern Line (MMMSL) dan Maakh Shadow Operator, seperti yang dilaporkan sebelum ini.

Saya telah mendapat maklumat sulit dari pemberi maklumat mengenai kedudukan kewangan projek Prasarana Malaysia Berhad di Arab Saudi ini yang menunjukkan kerugian besar yang terpaksa ditanggung oleh rakyat Malaysia.

Saya sertakan satu paparan skrin laporan kewangan projek-projek Prasarana Malaysia Berhad di Arab Saudi, yang dimaklumkan kepada saya adalah laporan pengurusan (management account) dalaman yang dibentangkan di peringkat pengurusan Prasarana Malaysia Berhad.

Ia boleh dirumuskan seperti berikut (semua angka dalam RM juta dan dibundarkan, dalam [ ] dalam SAR, kadar tukaran 2015/16=1.15, 2016/17=1.09, 2017/18=1.18):


Tahun 1
(6/2015 – 5/2016)
Tahun 2
(6/2016 – 5/2017)
Tahun 3
(6/2017 – 5/2018)
Jumlah
Perolehan dari yuran sebagai perunding
251 [218]
279 [256]
301 [255]
831 [729]
Kos yang dibelanjakan
325 [283]
305 [280]
343 [291]
973 [854]
Kerugian
 (74) [(65)]
(26) [(24)]
(42) [(36)]
(142) [(125)]

  
Untuk memastikan maklumat itu benar dan tepat, saya juga telah bertanya satu soalan bertulis kepada Perdana Menteri mengenai jumlah wang yang telah dibelanjakan oleh Prasarana Berhad bagi projek di Arab Saudi ini berbanding perolehan.

Saya sertakan salinan jawapan Perdana Menteri mengenai perkara ini yang mengesahkan perkara-perkara berikut:

       i.         Jawapan Perdana Menteri bahawa perolehan setakat 30 Jun 2017 adalah RM580 juta padan dengan laporan kewangan pengurusan yang bocor itu. Perolehan dua tahun pertama dari Jun 2015 hingga Mei 2017 adalah RM530 juta. Jika perolehan bagi bulan Jun 2017 adalah RM50 juta, itu mengesahkan bahawa jawapan Perdana Menteri itu tidak lari jauh dari laporan kewangan pengurusan yang dibocorkan

     ii.         Semakan yang sama ke atas jumlah kos yang dibelanjakan juga menunjukkan ada padanan di antara angka yang dilaporkan di dalam laporan yang bocor itu serta jawapan Perdana Menteri. Sejumlah RM630 juta telah dibelanjakan setakat dua tahun pertama sehingga Mei 2017 dan RM49 juta untuk bulan Jun 2017, seperti angka yang dilaporkan Perdana Menteri


Maka, saya boleh simpulkan unjuran pengurusan Prasarana Malaysia Berhad sendiri bahawa projek di Arab Saudi ini akan menyebabkan kerugian sehingga RM142 juta menjelang tahun 2018 adalah benar dan tepat. Ia disahkan melalui angka-angka yang dijawab oleh Perdana Menteri.

Oleh itu, rakyat wajar bertanya soalan-soalan ini:

       i.         Dalam keadaan Prasarana Malaysia Berhad sudah pun mengalami kerugian saban tahun apabila kos operasinya melebihi kutipan tiket, kenapa ia dibebankan dengan projek keretapi metro di Arab Saudi ini?

     ii.         Pada kedudukan kewangan Prasarana Malaysia Berhad sekarang, ditambah pula dengan kerugian sebanyak RM142 juta ini yang dijangka dari projeknya di Arab Saudi, adalah jelas bahawa ia tidak berkemampuan untuk menanggung hutang membina dan mengendalikan MRT 

Saya juga ingin mengingatkan Najib bahawa pendedahan terkini mengenai kerugian Prasarana Malaysia Berhad di Arab Saudi ini sebenarnya memberi gambaran sebenar hubungan Najib dan kerajaan Arab Saudi sejak tercetusnya skandal 1MDB.

Sementara Najib menjual nama kerajaan Arab Saudi kononnya keluarga diraja Arab Saudi mendermakan RM2.6 bilion kepada beliau, rakyat boleh melihat dengan jelas: yang menderma adalah rakyat Malaysia kepada Arab Saudi, bukannya Arab Saudi kepada Najib.

Ini adalah salah satu contoh terbaik bagaimana rakyat Malaysia telah mendermakan sehingga RM142 juta kepada kerajaan Arab Saudi.

Paling teruk, saya dimaklumkan oleh pekerja-pekerja Malaysia di sana bahawa rakyat Malaysia tidak pun boleh menaiki keretapi metro ini kerana dikhususkan kepada kerakyatan tertentu sahaja!


RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN


TOK ARAB

PUTAR ALAM






-----------------

MAHATHIR TAHU NAJIB NAK DITANGKAP







JENG JENG

SUDAH BOCOR

MADEY TAHU

NAJIB NAK

DITANGKAP

Apandi berbohong dan melindungi Najib, kata Dr Mahathir

DR Mahathir hari ini menuduh Peguam Negara Mohamed Apandi Ali berbohong kerana menyimpan laporan 1MDB yang dibuat bekas peguam negara Abdul Gani Patail.

Di dalam blognya chedet.cc hari ini, Dr Mahathir berkata Apandi harus meletakkan jawatannya kerana meletakkan laporan 1MDB itu di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

"Saya tahu isi kandungan laporan Bank Negara, SPRM dan Gani Patail yang dihantar kepada Apandi.

"Saya tahu apa yang dilaporkan Bank Negara kerana Gani menunjukkannya kepada Muhyiddin Yassin semasa masih menjadi timbalan perdana menteri.
Kata Dr Mahathir lagi, Apandi masih lagi memegang jawatannya itu kerana dilindungi Najib dan begitu juga sebaliknya.

"Saya tidak akan mencabar Apandi bersumpah jika saya tidak tahu kandungan laporan. Saya tahu Apandi berbohong, sebab itu dia letak laporan itu di bawah OSA. Kami tahu dan Tuhan lebih tahu. Bersumpahlah jika berani." 

Menurut Dr Mahathir, wang tidak boleh dipindahkan daripada satu pemilik kepada pemilik lain tanpa surat-menyurat. Apabila ia melibatkan wang berjumlah berbilion ringgit, tidak mungkin ia disimpan dalam bentuk tunai.

"Sudah tentu ia perlu disimpan di bank," katanya.

"Bank akan memasukkan segala butir berkenaan pemilik akaun, jumlah, mata wang, tarikh ,bahkan kedudukan kewangan dan punca kekayaan orang yang menderma, atau membayar, atau membeli.

"Tak mungkin wang tunai sebanyak itu akan digunakan. Semua transaksi menggunakan cek dan segala-galanya akan ditulis dalam cek berkenaan dan buku akaun bank," kata Dr Mahathir lagi.

Beliau berkata terdapat banyak dokumen yang diperlukan bagi mengesahkan berlakunya segala transaksi, termasuk yang dikeluar dan diterima oleh pihak bank, tetapi tidak diserahkan. Beliau turut menambah yang jejak aliran kertas itu diperlukan jika ingin siasatan dijalankan.

"Tetapi dalam kes US$681 million bersamaan RM2.6 billion yang ada dalam akaun Najib di Ambank, selain dari kononnya pengakuan oleh penderma Arab, tidak ada dokumen lain untuk bukti kesahihan pemindahan wang yang begitu banyak kepada Najib.

"Kita juga perlu diberitahu bagaimana duit ini diperolehi oleh Arab kaya ini.

"Tentulah ia memiliki jauh lebih banyak dari duit yang diberi. Cakap mulut Arab, Najib dan peguam negara tidak cukup untuk menyakini mahkamah atau orang ramai berkenaan punca AS$681 million yang masuk dalam akaun Najib. Juga bahagian yang kononnya dikeluar."

Dr Mahathir berkata Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) memberikan penjelasan menyeluruh tentang aliran dana daripada 1MDB kepada syarikat dan bank di Kepulauan Cayman, British Virgin Islands, Singapura dan akhirnya Najib. Dana itu kemudian dipindahkan, melalui beberapa bank dan syarikat, kepada Jho Low.

"Jika DoJ membohong, samanlah jabatan ini. Tetapi Apandi atau Najib tidak saman walaupun tuduhan itu kena pada batang hidung mereka."

Beliau berkata Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) perlu ditubuhkan untuk menyiasat 1MDB, mempersoalkan mengapa jenayah semasa boleh disembunyikan apabila isu 30 tahun, merujuk kepada skandal forex Bank Negara, diperiksa semula.

Beliau berkata, kebimbangan untuk menubuhkan RCI hanya membuktikan terdapatnya perbuatan salah laku. – 26 Julai, 2017.

KAH KAH KAH

PATUTLAH 

MAHATHIR

COOL RELAX

DIA DAH BACA

DOKUMEN ITU

KAH KAH KAH

GUA DAH 

BILANG LU

TAK CAYA

MAHATHIR 

AKAN BOCOR

SEMUA 

LUBANG

KAH KAH KAH


----------------

SILA KLIK IKLAN - DERMA UNTUK DAPUR JALANAN








KLiK

iKLAN




BANTU KAMI

UNTUK BELI

SEBUAH VAN

TANGAN 

KEDUA 




DERMA DAPUR 

JALANAN



iKLAN
jika anda lihat 
ada iklan
sila klik iklan itu
iklan dalam blog ini
tanpa pembaca klik
ianya menjadi iklan percuma

duit dari iklan 
dihadiahkan kepada
  dapur jalanan


--------------

SUDAH ADA GANTI KHAIRY




KHAIRY

mesti la kj takut..dia makin dilihat sebagai pengecut..yg layak gantii kj ialah jamal baju merah..jamal umno sabak ni berhati berani, berhati waja..walaupun jamal tak sehebat kj yg made in oversea, namun jamal tetap ada hati berani..bukan mcm anak rembau tu..kalo jamal jadi ketua pemuda, semua pemuda umno akan berhati waja..ops silap..

PENAKUT

waja tu brand proton legasi madey..berhati weely..pukul sana pukul sini tp kebodohan akan makan diri..mungkin ali tinju akan frust menoonggeng..atau sepatutnya lai tinju jd ke tua pemuda ..kalo susah2 sgt suruh nik abdoh je ganti tempat kj..abis cite..ada ust porno tontowi, ada ust audi q7.. 
on BERITA BAIK - MUSUH TERUS MENYERANG
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/26/1






-----------------

PARTI ISLAM PENASEHAT NAJIB








JANGAN

LUPA PARTI

ISLAM PAS

DAH JADI

PENASEHAT

NAJIB


Kenyataan Naib Presiden Pas 'bunuh' Pas

KUALA LUMPUR - Kenyataan Naib Presiden Pas,  Tuan Haji Mohd Amar Nik Abdullah berhubung isu meletakkan calon bertanding di Permatang Pauh hanya membunuh parti itu sendiri.

Bekas Ketua Penerangan Pas,  Mahfuz Omar berkata, kenyataan itu menunjukkan Pas seolah-olah mahu bertanding di semua kerusi pembangkang.

“Ini kenyataan angkuh daripada Pas yang membina persepsi pengundi. Mereka mengaku sebagai pembangkang, tetapi mereka enggan berunding dengan rakan pembangkang lain, tak boleh bertolak ansur dan mahu membolot semua kerusi.

“Akhirnya pengundi jemu dengan Pas dan putus asa sokong parti tersebut kerana menunjukkan kecenderungan kepada Umno. Saya yakin ahli Pas, bukan sahaja pengundinya, sebahagian besar beralih arah,” katanya.

BILA DEDAK

SUDAH MARI

ITIK AYAM

MENARI NARI

KAH KAH KAH



-----------------