Rabu, 15 Oktober 2008

TERKINI ! TERKINCIT ! HOT ! PAK DOLAH STRIKES BACK

Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawai akan memanggil Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan pada petang ini untuk meneliti hal ehwal jual beli Eurokopter.

Berita telah mula tersebar luas bahawa ada berlaku ‘ lintang pukang’ dalam kontrek pembelian Eurokopter.

Mengikut laporan berita, tanda tangan jula beli kontrek ini dilakukan tergesa-gesa dua hari sebelum Najib Razak meninggalkan Kementerian Pertahanan.

Najib Razak telah berpindah dari Kementerian Pertahanan ke Kementerian Jaga Duit.



13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Betulke Pak Lah strike back? Bukankah Pak Lah tersosor-sosor sangat dengan pola tindakan " mula-mula hebat, lepastu ......semua orang tahu. Dah nak pencen biarlah dia pencen dengan ceria sekali. Cadang dia suruh buka fail Najis, apa kata?

Tanpa Nama berkata...

Prosedur biasa di Mindef berhubung dengan pembelian aset (aku rasa kat kementerian lain pun sama juga):

a. Perkhidmatan (dibaca Tentera darat,laut atau udara) akan tulis spesifikasi (KESAM-Keperluan Staf Am atau General Staf Requirement). Dalam kertas ini dinyatakan secara terperinci spesifikasi umum yang diperlukan bagi aset tersebut, terbahagi kepada yang wajib dan yang sunat (desire).
b. KESAM diberi kepada Bahagian Perolehan (kontrak) berserta justifikasi keperluan operasi dan budget.
c. Tender dipanggil secara terbuka atau terhad. Jika rundingan terus, permohonan dibuat ke Kementerian Kewangan.
d. Tender tutup, Tim Penilaian akan menilai tawaran dari kertas dan juga fizikal jika syarat tender memerlukan begitu. Lapuran penilaian dan cadangan tawaran terbaik ikut KESAM akan dibuat kepada Bahagian Perolehan.
e. Bahagian Perolehan akan memilih senarai pendek dari Tim Penilaian tentang tawaran yang boleh diterima. Cadangan kepada Lembaga Tender untuk membuat pemilihan akhir.
f. Biasanya Lembaga Tender memilih tawaran termurah dari senarai pendek tim penilaian. Jika aset tersebut melebihi RM 30 juta (kalau tak silap la), Lembaga Tender akan meminta Kementerian Kewangan untuk kululusan.
g. Bila kelulusan telah diperolehi, LOI-Letter of Intent akan dikeluarkan untuk proses seterusnya iaitu runding kontrak (nego) dan LOA-Letter of Acceptance.

Dalam hal ini adalah dipercayai kelulusan dari Kementerian Kewangan telah diperolehi (aset lebih rm 30j), jika tidak masakan LOI dapat dikeluarkan. jika LOI keluar tanpa restu Treasury, bermakna Mindef telah buat salah laku......atau Najib kasi keluar LOI, pastu dia pi Treasury, dia kasi lulus....hah hah ha ...go head gostan tapi kalau najib smart sikit, dia buat KESAM ikut spesifikasi Eurocopter, tenderkan keluar...mesti heli lain tak dapat comply...oleh itu heli lain disqualify, tinggal Eurocopter sorang saja...apa susah...selalu juga jadi lagu ni

Navy pencen

Unknown berkata...

dah lama dah...*katanya....kakaka

Tanpa Nama berkata...

ikat lemak perut bik mama kat kipas elikopter..pastu pusing laju2...takpun ikat punai Najis kat kipas elikopter, pastu pusing full blast...jahanam malaysia cemni...jahanam melayu cemni..jenis tak tau nak berenti makan bila dah kenyang...

Daeng Edy berkata...

Seorang "introducer" Proton akan memperolehi sejumlah $500 untuk sebuah Proton baru, so usd$500m wang komisyen besamaan dengan 3.8juta Proton baru telah terjual. "Beruntungnya" kalau Proton ada "introducer" secekap itu !

Tanpa Nama berkata...

Betul la cakap navy pencen tu. KESAM tu di tulis ikut spesifikasi Eurocopter. Ini memang dah di rancang. Saya rasa orang TUDM ni pun macam clown dan mungkin boss arah kut.
Tapi saya rasa prosedur kat TUDM tu pun tak betul, kalau tidak macam mana boleh jadi begini. Tapi ada juga dengar cerita kat MINDEF tu antara yang bergelar Panglima tu dengan KSU betul ngam. Hahahahahahahaha!!! siapa yang kena siapa dan siapa kaki tipu yang konon nya bersih.

yoshz berkata...

boleh ke si dolah ni nak teliti laporan tu? baru 2 page dah terlelap.

Tanpa Nama berkata...

Salam abang isham,

Hai Dollah,duit raya yang Bik Mama bagi tu jangan lupa beli tongkat Ali.

Tanpa Nama berkata...

Pak Lah tukar portfolio sebab nak belasah duit kontrak kat MINDEF pulak kot..
KJ nak kaut habis-habisan..
budget MINDEF kan jugak antara yang tertinggi..
pastu dok buat macam nak jadi Mr. Clean..

CMCA tu sapa punya Pak Lah..
Ambak tu bukan adik-beradik dengan arwah bini hang ka?
hang ingat orang tak tau ka?

Pak Lah = Najib = Haram Jadah

Tanpa Nama berkata...

"Kenapa Ali jual tanah tak cakap?" kata abang long pada adik bongsunya.

"Tu la bang ... saya dah nasihat, tapi dia tak mahu dengar." Jawab adik.

"Abang pegi la nasihatkan dia, mungkin wang tu pun dah di belanjakan." Sambung adik.

Bang long pun dengan garang pergi ke Rumah Ali. Walaupun Ali adik yang di jaga oleh ibu tirinya, tapi Abang Long tidak hairan. Kemarahannya membuak buak untuk memerahi adiknya kerana membuat keputusan tidak merujuk si abang sulong.

Sampai dirumah Ali. Abang long menjerit "Ali ... keluar kau !!!"

Ali pun bergegas keluar membawa wang hasil jualan tanah tersebut. Dia bagaikan tahu tujuan abangnya datang.

DIserahkan wang berjumlah RM3 juta di tangan abangnya.

Abang Long tiba tiba memeluk ALi...
"Ohhh Ali adik ku. Kenapa kau tak datang ke rumah abang?"

Ali pun berjabat tangan dan bersalaman dengan abangnya. Di dalam rumah masih ada baki sebanyak RM13 juta hasil jualan semua tanah termasuk tapak rumah Abang Long.

Semuanya berdamai sampai ke hari ini.

Cuma adik bongsu terpinga pinga bertanya kenapa Abang Long berubah perangai menjadi seorang yang penyabar.

Tanpa Nama berkata...

apa kah jerat sedang mencari pelandok??..

kah..kah..kah..

Tanpa Nama berkata...

saja nak menambah Najib punya komen:

CMCA= Kontrak pusat alatganti untuk agensi kerajaan. Semua benda ada dalam kontrak ni, kayu garpu, kapalterbang ke apa pun semua ada. Detail dan nombor rujukan semua adjust je, harga belasah je. Kompeni kepunyaan Datul Fadzil ambak, abang endon.
PELARASARI: kontrak pusat untuk bearing SKF dan lain-lain yang serupa. Kompeni kepunyaan Ambak and Co. Mula operasi sejak pak lah jadi menteri pertahanan.
Diesel Product Support: Agen dan kontrak ekslusif enjin berkuasa tinggiMTU. 60% enjin TLDM dan Polis Marin guna enjin ini. Nilai kontrak lebih RM 150 juta setahun. Pemilik...Fadzil Ambak abang endon.
MTI; Konsultan untuk Pasukan Pengawal Pantai (APMM) - Coast Guard- Kontrak RM 200 juta. Pemilik puak-puak Ambak & Co.

Kalau korang campur yang atas ni je, nilai kontrak tidak kurang 1 billlion setahun, dan akan terus begitu...sejak sekian lama...

Navy pencen

Tanpa Nama berkata...

ahli politik dan kenalan/saudara-mara yang ada perniagaan.

aku rasa tak salah jika mana-mana kenalan atau saudara-mara untuk membuat perniagaan demi untuk meneruskan kehidupan seharian dan mencari rezeki.takkan kerana mereka kenalan dan saudara-mara kepada ahli politik maka mereka tak boleh hendak menubuhkan syarikat takut dipanggil "kronisme"?.salahkah mereka hendak mencari rezeki dari sumber yang halal?

kita tanya diri kita sendiri.kita sendiri pun pasti akan utamakan kenalan rapat dan saudara-mara kita dahulu.

yang kita perlu perhati adalah jika ada berlaku sebarang penyelewangan dan bukannya menyekat sesiapa dari mencari rezeki.rezeki kita ditentukan oleh Dia dan kita kena berusaha untuk mencarinya.