Isnin, 31 Oktober 2011

SITI NURHALIZA BACA MAJALAH BOGIU




MAJALAH BACAAN CIK SITI







PENYIARAN : MUTU BAHASA MELAYU RENDAH - meloya

KUALA LUMPUR 30 Okt. - Mutu penggunaan tatabahasa Melayu dalam pelbagai program yang disiarkan oleh stesen televisyen dan radio milik kerajaan dan swasta masih berada di tahap rendah.

Timbalan Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu (Atma) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Teo Kok Seong berkata, kesalahan jelas menonjol daripada aspek sebutan termasuk dalam penyampaian berita.

"Hal ini dijelaskan dalam satu kajian yang dilakukan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang mendapati mutu penggunaan bahasa di semua stesen penyiaran adalah sama dan kebelakangan ini lebih ketara apabila kesalahan sebutan melibatkan penyampai berita.

"Perkara ini amat penting diberi perhatian. Sudah banyak perkataan Melayu yang meminjam perkataan Inggeris dan apabila sesuatu perkataan Inggeris ditukar kepada perkataan Melayu dari segi ejaan mahupun sebutan jelas berbeza," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kertas kerja yang dibentangkan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Kamaruddin Siaraf bertajuk, Memperkukuh Bahasa Melayu dalam Media, Komunikasi dan Penyiaran pada Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu di sini, hari ini.

NOTA:
i dah lama lihat
tak kan you tak sedar
why you tak realised ke?

last time i dengar you all nak ubah nama precint di putrajaya
i ada baca kenyataan menteri rogol amah
dia kata mesti guna bahasa melayau
so far i tengok nothing happen
why like this

you know in london tak da pun depa guna bahasa melayu
why you want to use english over here
we are no more bawah british

sometime i betul pening kepala
bila tengok tv
bila i dengar radio
oh my god
depa mix mix campuk campuk
if want to spekaing
spekiang laaa betui betui

kalau you dengar menteri speaking
lagi you naik bengang
kadang nak muntah
nak cakap melayu bukan melayu
inggeris bukan inggeris
real rojak laaa
no schooling

you want to know
i dengar siti cakap inggeris
interview dalam tv
siti kata dia baca bogiu
siti kata dia suka karton wini the po ah
naik bulu ari i
what is the because
kah kah kah



SILA HAYATI KLIP INI



kah kah kah
kah kah kah
kah kah kah


8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

"SITI NURHALIZA BACA MAJALAH BOGIU"

kah kah kah..... winnie the po ah... kah kah kah

si kimak rais yatim ni, kelentong je lebih, pundek penuh lendir....

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah
bangang punya menteri

orang cakap shot maksud pukulan
bukan
short
pendek
kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

ape ke bangang la sistem ni...balajar la sains, kejuruteraan, sastera atau apa saja cabang ilmu dunia dalam bahasa apa pun yg morang suka, ttp akan berjaya...yg org marah ni sbb memperlekeh, mengetepikan, membuang, mengkeduakan, menolak, merosak dan membabikan bahasa melayu...HIDUP MELAYU!!! tapi becakap bahasa inggeris, perangai inggeris, romen mcm inggeris, penipu mcm inggeris, mana pegi jati diri melayu? yg ada pun tinggal bahasa je, tu pun nak dirogol jadikan bahasa inggeris...bahalol mmg xda ubat

Tanpa Nama berkata...

"tu pun nak dirogol jadikan bahasa inggeris...bahalol mmg xda ubat"

tolol sbb patik pacal yg hina suka dikelentong oleh rajagopal yg dikelentong omputih, omputih yg dikelentong iblis!! biar tt kelentong sbb ada fakta sahih kah kah kah

haziq berkata...

shot d*ck = konek pendek
ahahaha lawak sial yang ni

Tanpa Nama berkata...

saifudin jelas...tp mntri dok konar2 jgk...

Tanpa Nama berkata...

kalau nak guna bahasa inggeris cakap jela guna bahasa inggeris. suruh orang melayu ni sume belajar bahasa inggeris jadi bahasa komunikasi utama. ni tidak, kata utamakan bahasa kebangsaan, akhirnya jadi mcm sekarang ni, bahasa inggeris tunggang langgang bahasa melayu pun tak berapa betul.

Unknown berkata...

Bahasa kalau nak hidup kena dinamik & sedia berubah mengkut zaman. Sebab apa bahasa Yunani (Greek) yang antara bahasa saintifik terawal & sangat komprehensif ditinggalkan dan digunakan pula Bahasa Inggeris sebagai bahasa antarabangsa dalam saintifik mahupun perdaganggan? Mudah jawapanya, sebab bahasa inggeris menerima istilah-istilah Yunani, Perancis, Jerman ke dalam bahasa mereka. Kalau bahasa malaysia dikongkong dan ditutup dengan undang-undang, lama kelamaan bahasa malaysia akan jadi basi, tidak relevan dan kuno. Jadi, terima lah istilah bahasa lain untuk dimasukkan ke dalam bahasa kita.