Khamis, 7 Januari 2016

SATU INGATAN






SAPA TAHU

BAGAiMANA

HENDAK

TiMBULKAN

KESEDARAN
KOMENTAR
ingat cerita pak kadok
rioh sekampong
menang sorak
tapi kampong tergadai
inilah nasib bani melayu
dijual oleh parti
ketuanan melayu



'Ingat bagaimana Perjanjian Johor membawa penjajahan'



Dengan sesi khas parlimen bermula bulan ini untuk membuat keputusan bagi memeterai Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA), Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) mengingatkan kerajaan mengenai pengalaman di masa lampau menandatangani perjanjian.
"Perjanjian Anglo-Johor 1885 adalah perjanjian persahabatan di mana British sepatutnya menghantar penasihat.
"Namun, selepas ditandatangani, mereka (British) berkata kerajaan akan diberi nasihat. Tetapi sebaliknya negara dijajah," kata Presiden DPMM  Syed Ali Alattas pada sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.
Memetik Perjanjian Pangkor 1874 dan Perjanjian Anglo-Johor 1885, Syed Ali berkata perjanjian ketika itu masing-masing hanya mempunyai 12 muka surat dan lapan muka surat.
"Perjanjian Pangkor 12 muka surat, kita huru-hara sampai sekarang. Sekarang kita ada 6,000 muka surat," katanya.
Bagaimanapun, Syed Ali berkata pihaknya tidak dapat menghalang kerajaan menandatangani TPPA.
"Kita jaga peniaga kita, dan tugas makin susahlah, makin berat," katanya.
Sehubungan itu, katanya, DPMM akan menghantar memorandum susulan sesi meja bulat anjurannya hari ini kepada Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, 
 Mustapa Mohamed, berkenaan pandangan mereka

TERGADAI

BANI MELAYU





------------

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hahaha..perjanjian anglo johor, pada ketika itu siapa sultan?moyang sapa?keturunan sapa?jawa ke bugis?gua dah ckp, kehebatan penguasa2 melayu hanya jual tanah.dont worry, rakyat johor takkan bangun mlawan.dari mati berlawan baik terima je.ikut je rangka amaerika spt arwah leekuan yew..tp kebebasan media kebebasan rakyat diikat jerut..baik kuar je dari msia.pakai matawang sendiri.tppa adalah mengenai perjanjian koprat dgn koprat..tak silap ingatan, the star penah wawancara sultan, dan sultan berkata turunannya mmg org bisnes.kekayaannya dari bisnes dan tak mungkin tppa akan mrugikan bisnesman2 yg ada kaitan dgn kuasa daulat dan freeloader..rakyatnya takkan bangun melawan walau pun dugong mati terdampar di pantai..

Tanpa Nama berkata...

Nak bagi sedar, kena kejutkan dari tidor dulu.
Melayu ni kan kaki tidor. Kaki dadah, kaki madat. Kerja malas.

Tanpa Nama berkata...

Kata kunci nya , " BAHALOL "

Orang Orang MELAYU BANGSA BAHALOL

Itu Fakta !!!!!!!!

Beza nya BAHALOL dengan BANGLA ialah BENGGAP

Bangla tu BENGGAP masih boleh BER FIKIR

Melayu itu BAHALOL hanya tahu MENYERAH

Kepala Otak !!!!!!!!

Nazrio berkata...

Janji PATUK syariaH dah Lah ...

Tanpa Nama berkata...

Rakyat perlu bangun. Mungkin perlu ada NGO yg membawa amanat atau slogan "Pembodoh rakyat, pembodoh guna agama dan pembodoh politik perlu didakwa dan dihukum sewajarnya. Berpura2 bodoh dalam hal2 merugikan negara juga perlu diaktakan".

Selagi x selesai masalah ini, Haji Hadi yg berbalut serban 5 kilo pun suka berbuat bodoh. Jinnikologis berPHD pun ada fikrah cap ayam. Penyakit bodoh semakin merebak.

Hidup Najib! berkata...

Arab dogol sekor ni pun bkn blh pakai..tanah sujana jb dijual kat cina..walaupun org melayu dah beli kat dia 50 thn lepa