Jumaat, 20 Februari 2009

MUFTI : MERDERHAKA KEPADA PEMERINTAH SATU DOSA BESAR - melayau




KUALA LUMPUR: Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh berkata perbuatan menderhaka kepada pemerintah adalah satu dosa besar berdasarkan dalil daripada Al Quran dan Sunnah.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata sebarang perbuatan tunjuk perasaan bertujuan mencabar pemerintah adalah haram seperti dinyatakan dalam sebuah hadis yang bermaksud : "Mana-mana kumpulan manusia berarak ke arah Sultan dengan tujuan merendahkannya, maka mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari Kiamat."

Beliau berkata dengan demikian berhubung kenyataan Mufti Perak Datuk Seri Harussani Zakaria baru-baru ini mengenai kewajipan rakyat mentaati titah sultan.

Harussani membuat kenyataan itu berikutan tindakan penyokong parti pembangkang yang biadab, mencela dan menderhaka Sultan Perak Sultan Azlan Shah ketika berdemonstrasi di Masjid Ubudiah Kuala Kangsar sebelum itu.




SPEAKER DUN PERAK DERHAKA KEPADA SULTAN – TOYO
- mStar

SHAH ALAM: Tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang menggantung dan melarang Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir dan enam Exco yang lain menghadiri sesi DUN selama 18 bulan adalah perbuatan yang menderhaka kepada Sultan.

Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo berkata, tindakan Dr Zambry dan enam Exco tersebut yang mengangkat sumpah jawatan adalah dalam sebuah majlis yang diadakan oleh pihak istana Perak.


kah kah kah…. kah kah kah…. kah kah kah…….. kah kah kah….

kah kah kah….. kah kah kah…. kah kah kah…….. kah kah kah….

woit…. ADA LAGI LAWAK BODOH NI YA!.... kah kah kah




37 ulasan:

Pyanhabib berkata...

derhaka!
derhaka!
derhakalah kamu
sebelum kamu diderhakakan!
kah kah kah!
(pinjam ketawa tt)

zack berkata...

Rakyat malaysia kini telah diperbodohkan oleh puak gerombolan yang semakin terhakis kepercayaan
kpd mereka...kita sedar institusi raja telah digunakan untuk menakutkan rakyat malaysia.Kenapa
perlembagaan dan undang2 tubuh kerajaan yang digubal sendiri oleh kerajaan telah dimanipulasi dan tidak diterjemahkan secara jujur. Dimanakah pakar undang2 dan mereka yang menjunjung demokrasi berperlembagaan....mana suara2 mereka untuk memperjelaskan kpd rakyat....adakah mereka juga takut dan diugut sebagai derhaka bila pandangan dan pendapat tidak selari dgn pemerintah. Kenapa digunakan para mufti dan ulamak untuk menakutkan rakyat...keadaan ini harus diperjelaskan kpd rakyat
Malaysia ...menjadi tradisi umno
ketika ini bila berlaku perkara yang bertentangan dgn tindakan kerajaan isu "DERHAKA" dijadikan ugutan kpd rakyat....adakah ini yang dikatakan "DEMOKRASI BERPELEMBAGAAN"...Situasi dimana
kerajaan cuba mengugut rakyat supaya patuh kpd pemerintah agar kebenaran dikambus dgn "DERHAKA"...sehinggakan PM sendiri bila tidak bersetuju dgn tindakan speaker dewan undangan perak YB Sivakumar yg menggantung 7 orang yb dr BN dr hadir sidang dewan....isu "DERHAKA" juga digunakan. Kita muskil apakah PM sendiri tidak memahami perlembagaan
Malaysia yang peraturannya juga sama dengan negeri...atau memang dijadikan alasan untuk menghalang
demokrasi yang sebenar di Malaysia.

Mesoul Bin Safie berkata...

sengal otak mufti ni.. ni lah contoh tugas si mufti-mufti nih..bukan pedulikan nasib rakyat yang tertindas tapi duk sibuk mempertahan kan majikan (fuedalis).

contohi lah pendirian Tok Pulai Chondong (Kelantan) yang menolak untuk menjadi mufti apabila di tawarkan jawatan tersebut oleh istana Kelantan kerana bagi beliau jika beliau menerima jawatan itu, sultan bukan nak dengar nasihat beliau tapi beliau yang mengikut apa selera dan kemahuan sultan. itu baru lah di panggil ulamak, bukan macam mufti-mufti cari makan ni. tolol! "jangan kau condong kepada pihak yang zalim"! bodoh kau tak mengaji ke encik mufti?

uhang kinchai berkata...

Hee.. hee... ahakkk lucu!

Conclusion: The more I study religions the more I am convinced that man never worshipped anything but himself....

Zahrin berkata...

sekejap..aku tak ulas pasal mufti yang jual agama ni, aku nk ulas si toyo dan Sultan Selangor..

Dulu aku ingat sultan selangor pernah murka kat Toyo sebab selangor pentadbirannya memang teruk..tapi TOYO TAK DERHAKA..

Bila Nizar sembah derhaka, Sultan Selangor marah..oooooo baru aku paham..biar negeri tergadai asal jangan derhaka..

Toyo..aku harap korang semua paham dan ingat..toyo pernah kena murka dengan sultan selangor dulu..takde pon orang umno demo..

PPP betol (PUNDEK PUNDEK PUNDEK)

painah berkata...

aku nak tanya kat 2 org mufti ni dan mat borox .... adakah sultan atau raja atau yy di pertuan besar di malaysia atau di seluruh dunia ni MAKSUM???

Kalu jawapannya TIDAK maka mereka2 ni buleh disanggah jika mereka mengkhianati rakyat.Rakyat nombor satu dan mereka nombor dua.

Kalu jawapannya YA, maka aku nasihatkan tiga orng ni bertaubat cepat2 ....

Lagi pandai ngaji ... lagi menggong!!

Tanpa Nama berkata...

Kah..Kah..Kah..Kah...
Banggang nak mampos punya mufti...
kah..kah.. Woi Tok Mufti lu pun dah jadik barua Khir Toyo ka..?
Mufti Pencacai Penjilat..kah..kah..kah..

Woi Sahih ke hadis yang kau bawa tu..? Atau datang dari Nabi Hadari..? Nabi Najib? Nabi Toyo..?
kah..kah..kah..

Apa punya Dol la kau Tok Mufti..
Kau ni ngaji sekolah pondok ka atau ngaji dengan Ayah Pin..?

Woi Besar sangat ka SULTAN?
Berak pun keluar taik juga..kentut pun busuk juga...

Woi Tok Mufti kau ni memang Ulamak Bacul dan Pencacai, Tua Kutuk tak sedar diri nak mampos.. Sultan kaki betina dan kaki arak kau tak nak tegur ke..? Woi Sultan selalu ke sembahyang berjemaah...? Kah..kah atau Sultan selalu berjemaah kat Hard Rock..?

Mufti kau ni memang sama dengan taraf Pak Cik Kordi kat Sintuk la..
Otak Banggal.. Lembu punya Orang..

Sapa ade alamat rumah mufti ni tolong bagi aku nak kirim taik bagi kat dia..

Tanpa Nama berkata...

gila betul mufti tu. mandai2 dia je buat hadis..

Tanpa Nama berkata...

meow~

Mufti gerombolan cakap:

"Mana-mana kumpulan manusia berarak ke arah Sultan dengan tujuan merendahkannya, maka mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari Kiamat."

kah kah kah, ibarat meludah ke langit, sudah bangang lagi bodoh. Kalau benar maka gerombolan yang pertama kena saat krisis kekebalan raja-raja pada 1993. Dan yang baru-baru ini, sepanduk natang di Terengganu.

setahu kucingsiam darjat seseorang diukur mengikut imannya bukan mengikut jumlah harta atau pakaian mewah pada badannya. kalau sultan melakukan kerja jahat di dunia, mengapa pulak rakyat yang bangkit menentang kezaliman (yang dituntut oleh islam) yang akan menerima bala ? tak masuk akal langsung.

islam tak pernah mencanangkan ide bahawa ada wakil tuhan di bumi. masa firaun dialah mengaku dia wakil tuhan, dan maharaja jepun dulu pun mengaku wakil tuhan di bumi (habis apasal negara dia kena bom atom?)

Tanpa Nama berkata...

Lebih baik Mufti perhebatkan lagi penghafalan al-Quran dan Hadis atau banyakkan lagi solat dan wirid sunat daripada membicarakan pasal merderhaka. Dulu zaman Nabi Muhammad s.a.w, banyak yang menderhaka terhadap Abu Lahap/Abu Jahal(?) dan geng-gengnya.PR cuma memohon selesaikan sesuatu masalah itu melalui perlembagaan yang dibekalkan oleh rakyat tetapi harus dilaksanakan oleh Raja. Raja mungkin tersilap walaupun Baginga mempunyai rekod kecemerlangan hebat lagi gah, tetapi dia juga seorang manusia boleh membuat kesilapan. DERHAKA BERMAKNA ADA SATU PROGRAM SISTEMATIK MENJATUHKAN RAJA MELALUI STRATEGI KEGANASAN. Mana ada PR tergamak berbuat demikian? Mufti you makan gaji selalu berpihak kepada kerajaan memerintah tetapi gagal memahami perjalanan kerajaan sekular. Hampir semua mufti bersikap sama kecuali mungkin mantan Mufti Perlis kut?

Tanpa Nama berkata...

Ini lagi satu kes baca hadis & tafsiran dia tak habih. Sama mcm Islam membenarkan umat-Nya kahwin 4 full-stop. habih tang tu saja...

Sultan kalau dok bedal arak lagi hina di sisi Allah S.W.T

Tok Uban berkata...

Tok Mufti, nak tanya sikit...kenapa tak tegur pemerentah yang tidak mengikut suruhan Allah?...Pemerentah yang kaki minum, kaki judi...kenapa tak tegur?...takut???...takut hilang jawatan??...jadi Tok Mufti ni lebih takutkan pemerentah dari takutkan Allah?...Hai...apalah nak jadi Mufti kat Malaysia ni...betul-betul macam MUSANG BERJANGGUT....kahkahkah

MIBU BULAN. berkata...

Menderhaka kepada ALLAH, IBU BAPA dan pemerintah yang ulul amri (adil dalam pemerintahannya) yang aku tau berdosa besar... Tolonglah wahai pemimpin berhentikanlah " Memperbodohkan Rakyat...

Kamal Sanusi berkata...

Hinakah seseorang itu di sisi Allah S.W.T sekiranya melanggar perintah Sultan yg kononnya ketua agama tapi langsung tidak menjalani kehidupan sebagai seorang yang menjadi payung agama?

Hinakah seseorang itu (mufti) yang sepatutnya menjadi tempat rujuk hal agama tapi turut mendiamkan diri dari menegakkan kebenaran

Tanpa Nama berkata...

Masa adik aku balik dari universiti madinah ditawarkan kerje naib kadhi di perak. Dia tolak. Kecewanya aku...tak boleh adjust kawin ....alasannya, dari 10pelaksana hukum (kadhi, mufti,hakim -golongan-golongan legislatif lah) maka 9 akan terjun bersama labu-labunya ke neraka jahannam. Maka jadilah dia guru mengajar bebudak sekolah menengah. Tak glamer langsung...sekarang baru aku paham, kenapa keputusan nya begitu - Korang rasa harunssani, mufti sabah dan breed-breed sedimikian tertakluk kepada kumpulan yang 9 orang tu atau satu orang tu? Sebelum buat andaian, sila ambil perhatian, yang 9 itu adalah majoriti-(ini tip je untuk soalan bocor)

Navy pencen

shahrizalisme berkata...

Aku tak pernah dengar hadis semacam ini. Entah betul entah tidak Rasulullah SAW ada bersabda seperti ini?

Siapa yg boleh 'confirm' Rasullullah ada bersabda sebegini?

Dalam 'konteks' ape Rasullullah nak defence 'Sultan' pada zaman baginda hidup?

Dalam Rukun Iman tak ada pun diseru beriman/percaya kepada Sultan2 ni. Stop!

Tanpa Nama berkata...

Nak koba bangang, namo eh pulak Mufti.Apo ado ko tulih dlm AlQuran kepercayaan dan ketaqwaan terhadap Sultan?Kok kalau dah berkiblatkan duit dgn jawatan, camnilah jadi eh..memalukan Islam yo..baik poie kek palestin tu ha dari buek bising kek melayau

Tanpa Nama berkata...

alahaiii...
Mufti pun kena main politik juga...
acem gampang la negara MalaysiaL ni..

bannner 'natang' kat t'ganu dulu tu ape citer??..aku rasa sape yang wat dan gantung tu mesti dapat masuk syurga...kot? Hah!! tolong la jawab bapak Mufti oiiii........

Pasal Wak Botox aku dah malas nak komen dah...aku rasa dia ni tengah isi borang nak masuk hospital Tanjung Rambutan...God Willing...

-people are not sheep-

jebatderhaka berkata...

cakap mufti tu betui....(MERDERHAKA KEPADA PEMERINTAH 1 DOSA BESAR) tapi kalu kerabat pun jenis kaki goyang, abiskan duit rakyat kat club, enjoy ngan pompuan, lepak ngan GRO minum champange...camne kami sebagai rakyat nak hormat. biar derhaka kat raja jagn derhaka kat mak bapak....sultan tu sapa????? apa jasa dia kat kami..??? kami x makan ada depa kasi nasi sepinggan???

Tanpa Nama berkata...

Cuba baca di link ini ada membincangkan isu hadis palsu oleh Mufti Kangkong nih:-

http://g-82.blogspot.com/2009/02/mufti-wilayah-buat-hadis-palsu.html

http://penarikbeca.blogspot.com/2009/02/antara-pendapat-mufti-wilayah-dan.html

Tanpa Nama berkata...

Hai Mufti sekalian tahukah kamu apa yang akan disoal kelak di akhirat....

Sultan jadi payung rakyaat tapi kalau payung berduri......macam mana

Tanpa Nama berkata...

mufti2 dari gerombolan memang kantoi, sekadar cari makan dan memperbodohkan RAKYAT shj,berselindung di belakang agama yg suci, mufti yg betul2 beriman dipecatnya pula.......

woooi, badak toyol sumatera, poooooraaaaah....cakap tak serupa bikin, kalau kau berjuang demi RAKYAT, negeri kau tidak akan tergadai!

Cokolat Angin berkata...

Membunuh lebih mulia dari menderhaka
perasuah lebih mulia dari derhaka
taukeh judi lebih mulia dari penderhaka
rampas hak orang lebih mulia dari
menderhaka
Memfitnah lebih mulia dari derhaka
Sultan lebih esa dari Allah S.W.T

Tanpa Nama berkata...

err... Hadis tu siapa yang meriwayatnya? eee... takut ni. jangan main-main buat Hadis hentam kromo ni..

Sabda Nabi SAW; Maksudnya;
“Barangsiapa yang melakukan dusta terhadap aku, maka dia telah menempah satu tempat dalam neraka Allah”

(Sahih Al-Bukhari : 107)

eeee.....

Tanpa Nama berkata...

biar la dia.
esok2 tuhan turun la bala kat dia tuh esok.

jadi bisu ke, pekak ke,
takpun sakit jantung tetiba.

selalu orang dah tak panjang umur memang selalu merepek-repek.

gmusang7 berkata...

tok moh ana sanggat setuju dengan ante dan kawan-kawan yang lain...biasalah ahkir zaman mufti pun dah perangai mcam s...t...n kaki bodek,kaki ampu,dan macam2 kaki lg....woi try hang p teguq bini 2 pimimpin negara atau sultan dulu..berani ka....ketaq batu.... la...

Daddy berkata...

Bismillahhir-Rahman nir-Rahim

Assalamualaikum... Salam keimanan dan salam kemanusiaan buat para pencinta kedamaian... moga-moga kedamaian itu sentiasa mendakap hari-hari yang dilalui... moga kedamaian itu mengisi ruang-ruang kosong hidup mu dengan ingatan kepada yang Maha Pencipta.. moga-moga Tuhan Rabul Izzati menjadikan hari-hari dalam hidupmu adalah hari-hari yang diredhaiNya

Saya melihat secara analoginya istilah "Melayu" dan "Bumiputra" adalah "gumpalan sampah"... ibarat seorang batu api meletak gumpalan sampah di depan kita (Orang Melayu) dan di depan orang Cina supaya "RAKYAT MALAYSIA TIDAK BERSATU MENENTANG MEREKA"

Batu Api: "Ok ni kepala bapak Orang Melayu.. (sambil meletak gumpalan sampah depan Orang Cina) dan ini kepala bapak Orang Cina dengan meletak gumpalan sampah depan Orang Melayu... Ok sekarang anda berdua sila sepak kepala bapak lawan masing-masing..."

Orang yang bodoh akan bergaduh kerana segumpal sampah bekenaan. Dalam hal ini istilah "Bumiputra" atau "Melayu" itulah ibarat sampah yang digunakan untuk mengapi kaum. Ada ekuiti dinamakan "ekuiti BUMIPUTRA" ada raja "Dinamakan Raja Melayu" ada Islam dikatakan "Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu" ada biasiswa untuk orang miskin dinamakan "Biasiswa Bumiputra" Nama MELAYU dan BUMUPUTRA bekenaan akan digunakan untuk memperbodohkan rakyat Malaysia supaya menyokong kumpulan yang dikatakan pejuang "KETUANAN MELAYU" pendek kata semua nak kaitkan dengan Melayu supaya semua Melayu menyokong mereka dan menggunakan nama itu dengan berkesan sekali sejak lebih 50 tahun.

Gumpalan Sampah (Penggunaan nama Melayu dan Bumiputra) berkenaan tiada nilai satu sen pun dalam agama dan pada kemanusiaan. Jangan buang masa memikirkan sesuatu yang tiada faedah itu sehinggan porak peranda satu negara...
Sekian..
Salam kemaafan... buat para pencinta silaturahim moga-moga tetap lah kaki di Sirotal Mustaqim itu walau jiwa meronta berdepan dengan seribu kepayahan...

Tanpa Nama berkata...

hahaha ada lagi lawak bodoh ni ya?

hahaha tak sangka mufti pun pandai buat lawak pi la masuk raja lawak astro...

aku tak tau apa nak comment tapi aku teringat satu nasihat yg biasa kita dengar

'org suruh makan taik kau nak makan' hahahaha aku sendiri menyampah nak pakai nasihat ni...

kalau tak makan nanti derhaka hahahaha yg anak perempuan kene rogol dgn bapak sendiri tak boleh marah ke...hahaha

kalau melawan nanti derhaka kasi ajelah bapak nak rogol hahaha lagipun takde bapak..takdelah budak perempuan tu kat dunia ni kan hahaha

Tanpa Nama berkata...

kenyataan mufti ini menyebabkan aku dah mula ragu-ragu tentang ilmuan mufti kita...
para ulama...cukuplah menjadi syaitan bisu. suarakanlah kebenaran.
kita semua akan dibicarakan oleh hakim yang maha agung di akhirat kelak....

Tanpa Nama berkata...

Memang bodoh statement mufti ni...

Derhaka pada sultan dosa besar...

Bunuh orang tak berdosa ker????

Mufti tu konfem kaki bodek... har har har

Banyak bintang dia dapt dari Sultan kotttt....

Tanpa Nama berkata...

Hadis yg dia quote tu betul ke ada? Hadis SAHIH ke DHAIF? Kalau Hadis Sahih, riwayat oleh siapa? Prove dulu hadis tu Sahih, kalau tak jgn harap aku nak pakai sebarangan. Sekarang ni, byk penceramah2 pun dok ceramah bagi Hadis Dhaif. Itu yg bahaya tu, sbb org yg mendengar akan terima bulat2 dan beramal dgn hadis dhaif sdgkan periwayatannya amat2 diragui samada benar2 dtg dari Rasulullah atau tak. That's why aku kalau dengar org quote apa2 hadis, mesti check dulu hadis tu sahih atau sebaliknya. Bukan main terima bulat2 je. Ini penting sbb kalau beramal dgn hais2 dhaif, ditakuti kita terjerumus dlm mempercayai perkara2 bid'ah dan tempatnya adalah di neraka jahannam. Wallahua'lam!

Hamba Miskin berkata...

Al kisahhh...Tayyibb...Al kisah maka tersebutlah kisah...tayyyiibbb..Sang Kancil datang beramai-rami mengadap duli yang maha mulia sultan firaun...

Aziz sattar sambil bantai kepala s. samsudin dan berkata.."Mana Firaun pakai Sultan...Entahhhh..

huhuhuh

Taasub Pada Allah
Solawat Atas Rosul

Tanpa Nama berkata...

rosak punya mufti..hai dh nasib dpt mufti camni,Allah nak tunjuk pd kite sume kebenaran kata2 Nye,ape yg byk terjadi adalah benar belaka lagi2 di akhir zaman.sedih terjadi d malaysia

Tanpa Nama berkata...

bak kata my mom..

"ko raja,sultan,agong ke
berak busuk gak.gelaran tu bkn leh bwk msuk kubur pon.."

cmne nk taat kat pemerintah klu pemerintah pon x leh pki..apaaraa!!

Khun Pana aka johanssm berkata...

Kalau macham ini punya mufti.
Pelawak Scenario pon bolih jadi mufti lah hahaha.
Memang "pet" yang baik..hahaha
Mufti ini ada lulusan jilat pemerintah.
Ini jenis punya mufti ,Terima wang rasuah pon bolih di halal kan hahaha.
Benda hitam dia pon mahu cakap puteh.
Entah kitab apa benda mufti ini terbaca hahaha.
Kitab umno?Kitab kepala agong?

Ingat -
Ayat Merdeka ialah dari ayat derhaka.
Tak ada derhaka maka tak ada Merdeka.

no_$ense berkata...

cakap mufti ni betui, paper pun betui, tp sepatutnya depa tulih 'mana2 kumpulan manusia yg berarak ke arah Sultan Perak...' baru aku jelas. ni ayat dia tergantung, rakyat xpaham.

Tanpa Nama berkata...

Ni yang teman hangin ni. Sape yang kutuk/maki/hina MUFTI ni. Semua kata-kata MUFTI adalah berdasar Al-Quran dan AlHadis. Kata-kata MUFTI adalah untuk kepentingan ummah bukan habuan dunia/Raja/tidak memihak pada mana-mana parti politik/.MUFTI tu wali dan maksum bukan macam orang biasa. Dah jamin masuk syurga.

Ni yang yang aku hangin, berani mereka hina MUFTI UMNO PERAK...memang kurang ajar