.

Jumaat, 2 September 2016

UNTATA ENTOTA






UNTATA
 

Ulama dulu dan kini berbeza, bukan semua petik hadis lemah

Mufti Perak Harussani Zakaria yang mempersoalkan istilah “rogol dalam perkahwinan” memetik sebuah hadis mengenai hak suami dalam hubungan seks, yang mewajibkan seorang isteri memenuhi permintaan suaminya walaupun sedang menunggang unta.
Kenyataan Harussani itu mengundang sindiran beberapa pertubuhan hak asasi yang minggu lalu menobatkan anugerah “Aiyoh Wat Lah” terhadap mufti itu kerana membuat kenyataan “hina intelek”.
Bagaimanapun, pendakwah Wan Ji Wan Hussin berkata hadis yang dipetik Harussani itu tergolong sebagai “daif” (lemah), iaitu kategori paling rendah dalam menilai kualiti dan kesahihan sesuatu hadis.

ENTOTA




--------------

4 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Unta tu walau pon binatang, tapi unta tau apa lu buat di atasnya. Tak caya cuba lu entot atas unta jantan, nanti bila lu terpancot, unta jantan tu pun akan turut terpancot. Ala macam Ton Ton Wee la, tonton video Jerman, heronya belum lagi terpancot, Ton Ton Wee dah basah kuyop jubahnya.

UNCLE RAMLI berkata...

Agamawan muslim jarang merujuk Quran dalam perkara2 fundamental, selalu merujuk pada hadiths sedangkan tiada ayat dalam 6,666 ayat Quran yg mengarah dengan jelas bahawa pengamalnya harus merujuk hadiths yg diriwayatkan oleh beberapa tokoh seperti Muslim, Bukhari, Abu Daud dan ramai lagi yang mereka telah kumpulkan selepas lebih kurang 150 tahun setelah wafat Nabi Muhamad.Jika dianalisis ribuan hadiths tu tak banyak yg mempunyai nilai intelek atau sinifikan termasuk hadiths mengenai wanita /isteri harus memberi khidmat seks kepada suaminya di bawah apa2 keadaan. Namun oleh kerana pengikut muslim dah terikat sangat dan jarang mempersoalkan nilai hadiths mengikut konteks dan sejarah, maka mereka ikut saja apa yg dimuntahkan oleh pemimpin agamawan seperti mufti, ulama,imam, ustaz cari makan dan malahan tuk siah sekalipun. Jika kita percaya maka kita mungkin dah terpesong, menjadi kufur lantas tak boleh masuk syurga dan kita lupa agamawan2 tu semuanya makan gaji. Kalu kita rujk Quran mungkin tiada nonsense seperti yg dimuntahkan dek Mufti Perak tu.

Tanpa Nama berkata...

Perggghhh.xleh tahan tgk gambar atas unta tu tt.jilake tt mana dpt gambar mcm tu makruh tu hukumnya kalau x entot atas unta kalau cmtu lentiknya.maka benarlah kata2 harussani kalau gitu rupa bini cun melecun mmg kena entot juga walau atas unta.malah bukan sahaja unta,binatang lain pun blh spt zirafah,buaya,harimau,musang,rama2, tungau,ataupun cicak tokek..cuma babi dan anjing saja xblh nt kena samak bdosa oooo.hahaha.maka aku sokong harussani entota atas untata..khakhakha

Nazrio Dond DoLLa berkata...

Pandangan PERiBADi saya...
Tak bergantung pada Lemak, Lemah afdhaL sesuatu hadis tapi yg paLing penting nya iaLah taraf, tahap Pemahaman pengguna Hadis itu sendiri...kaLau biLyun2 punya mentaL paW paw punya mentaL...apa gadis apa hadis apa Qur'an apa injiL, aLkitab apa tanakh, apa Bhagavad Gita Wirjawan gutawan guru prabhupada berada guru semua nya x berguna....