Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 1 Disember 2008

BERITA BURUK UNTUK KAUM KAPITALIS - BURSA SAHAM JATUH LAGI – KAH KAH KAH – The Edge Daily



Pada jam 10 pagi Isnin 1 Disember 2008 Indek Komposit Bursa Saham Kuala Lumpur jatuh 12.25 mata atau 1.41%.

Kini indek komposit hanya berada di takuk 853.9 mata.

Sebanyak 156 syarikat jatuh nilai sahamnya. Sebanyak 1,076 syarikat yang lain sahamnya mereka langsung tidak di pedulikan.




4 ulasan:

Tok Moh berkata...

Diorang silap kot Bro"..
Menteri Keduitan kata Ekonomi Malaysia Kukuh...kah..kah...kah..

Kah..kah..kah... Tak lama lagi bungkus la...kah..kah..
kita rakyat semua pakat makan ubi kayu la..baru ketuanan melayu....
kah..kah...kah..rakyat sanggup berkorban yang penting pemimpin melayu terus unggul...kah..kah..

Rakyat sanggup asalkan pemimpin terus kan perjuangan...kah..kah..
Hidup Melayu! Hidup Ketuanan!
Hidup Mat Ngantuk! Hidup Mat Monggol! Hidup Bik Mama...

Kah..kah..kah...
Sapa kata ekonomi melaysia teruk dia mungkin sakit kot...kah..kah..
Menteri Keduitan Malaysia hebat..

Biar makan ubi kayu, asalkan Bik Mama sihat dan dapat memperjuangkan Ketuanan Melayu!!

Kah..kah..kah...
Woi..Dino mana woi...
Apsal tak datang ke mahkamah...?
Apsal-apsal entot-entot lari...
kah..kah..kah... takut ke..?
kau dah buntingkan anak orang apsal lari..? kah..kah...kah..

witeblog berkata...

Salam Bang Sham..asyik jatuh jer..bila nak naik?..

Tanpa Nama berkata...

yang tak jatuh2 hanyalah berat tetek bik mama...kah kah kah kah kah...

nan

Alias Mohd Yusof berkata...

Selepas perang dunia kedua pada tahun 1945, dunia telah dibahagi kepada dua blok (bukan blog) yang ketara. Satu blok mendokong fahaman kominis (sosialis) dan satu lagi mendokong fahaman demokrasi (kapitalis).



Sistem kominis mempunyai cara urus tadbir politik dan ekonominya tersendiri. Di bawah sistem kominis dan sosialis, tidak membenarkan pemilikan harta secara individu, sebaliknya semua harta adalah milik Negara.



Bertentangan dengan fahaman demokrasi yang percaya kepada politik yang mana pemimpin dipilih oleh rakyat untuk berkhidmat kepada rakyat. Sistem demokrasi menggalakkan pasaran bebas dan membenarkan pemilikan harta individu.



Kedua-dua blok yang menganut ideologi yang berbeza ini sentiasa mendakwa ideologi mereka lebih baik dari ideologi yang lagi satu. Amerika dan Eropah Barat adalah pendokong kuat sistem demokrasi manakala Russia dan China pula pendokong kuat sistem kominis. Mereka bersaing untuk mengembangkan idelogi mereka kepada Negara-negara lain.

Era persaingan meluaskan pengaruh kedua-kedua ideologi ini dikenali sebagai era ‘perang dingin’. Walaupun Amerika dan Russia tidak terlibat dengan perang secara bersemuka tetapi banyak Negara-negara lain terutamanya di Asia Tenggara, Semenanjung Korea, Jerman, Afrika, Timur Tengah dan Afghanistan telah melalui perang saudara disebabkan untuk memenangkan kedua-dua ideologi ini di negara mereka dengan mendapat bantuan dan sokongan dari Amerika dan Russia (USSR) di belakang setiap peperangan itu.

Entah berapa banyak harta musnah, entah berapa banyak jiwa melayang dan rakyat menderita semata-mata disebabkan hendak menegakkan ideologi ciptaaan manusia ini. Kadang-kadang nampak betapa bodohnya kita, tidak mungkin ideologi ciptaan manusia akan jadi ciptaan yang terbaik untuk sepanjang masa dan keadaan. Tetapi peliknya ramai antara kita yang sanggup mati dan membunuh kerana hendak mempertahankannya.

Kominis dan demokrasi bukanlah wahyu dari Tuhan yang wajib untuk kita pertahankan. Tetapi kenapa ramai manusia sanggup mati syahid untuk mempertahankannya?

Kita boleh saja memilih kominis, sosialis, demokrasi, monarki, autokrasi, militari atau apa saja sistem yang kita rasa sesuai tetapi janganlah sampai kita menjadi taksub kepada sistem itu sehingga kita sanggup membunuh, memusnahkan harta benda, membuatkan rakyat menderita semata-mata hendak sistem yang kita anggap terbaik itu menjadi kenyataan.

Seperti mana Islam yang tidak pernah menetapkan fesyen baju apa yang kita kena pakai, makanan apa yang kita kena makan, begitu jugalah Islam tidak pernah menyatakan sistem politik mana yang kita kena guna.

Yang ditekankan oleh Islam ialah dasar-dasar dan nilai-nilai yang perlu ada ketika kita berpakaian, makan dan berpolitik. Maha Suci Tuhan yang Maha Mengetahui, cara pakaian, makanan dan politik kita sentisa berubah mengikut tempat, keadaan dan masa, tetapi nilai dan dasar tidak akan berubah hingga hari kiamat.

Pakailah apa saja yang kita suka mengikut keadaan iklim dan zaman, asalkan tidak mendedahkan aurat. Makanlah samada nasi, roti, pisang mengikut makanan yang ada ditempat kita asalkan makanan itu halal. Pilihlah corak politik apa pun yang kita suka yang boleh mendatangkan kebaikan kepada masyarakat umum, asalkan ada keadilan dan ada mesyuarah dalam menyelesaikan semua permasalahan.

Tidak salah kalau orang Johor mendakwa ‘laksa johor’ adalah laksa yang paling sedap dalam dunia, dan tidak salah juga kalau orang Pulau Pinang mendakwa ‘laksa penang’ adalah laksa yang paling sedap dalam dunia. Tetapi adalah suatu kerja bodoh dan keterlaluan kalau kita sanggup membunuh orang yang mendakwa laksa yang selain dari laksa yang kita suka sebagai laksa paling sedap di dunia.

Dengan jumlah rakyat mencecah lebih dari seribu juta, sistem Kominis memang sesuai kepada Negara China untuk menjamin semua rakyatnya mendapat keperluan asas yang cukup.

India juga mempunyai rakyat yang ramai, tetapi India mengamalkan sistem demokrasi. Telah menjadi pemandangan biasa di Bandar-bandar besar India, ramai rakyatnya hidup sebagai peminta sedekah dan tinggal di kaki-kaki lima tanpa ada rumah.

Dari dua Negara contoh di atas, dapat kita perhatikan dari sudut untuk menjaga keperluan asas bagi setiap rakyat, pendekatan sistem Kominis kelihatan lebih praktikal dan berjaya.

Namun demikian dari sudut-sudut lain sistem kominis juga ada kelemahan-kelemahan yang lain, kerana tidak ada ciptaan manusia yang sempurna untuk semua tempat, semua keadaan dan semua masa.

Antara moto yang sangat popular semasa kemuncaknya pengaruh kominis di masa dulu ialah kominis dapat membahagikan kekayaan sama rata kepada semua rakyat. Tetapi akhirnya apa yang terjadi ialah mereka sekadar berjaya dapat membahagikan kemiskinan sama rata.

Janganlah kita menjadi taksub kepada perkara yang Tuhan tidak membenarkan kita taksub. Buat apalah kita taksub sangat kepada kominis dan juga demokrasi. Yang lebih penting kita ambillah perkara-perkara yang baik dari kedua-duanya dan tinggalkan benda-benda yang kurang baik.

Ada perkara-perkara yang boleh dan lebih sesuai untuk dimilik Negara dan ada perkara yang dibenarkan pemilikan oleh individu.

Abdul Rahman bi Auf adalah peniaga dan hartawan yang tersohor di zaman Rasulullah. Ini menunjukkan Nabi tidak menentang pemilikan harta individu.

Kita tidak menentang pemilikan harta individu, tetapi yang kita tentang ialah kapitalis yang berniat untuk mencari keuntungan maksimum dan hidup yang membazir dan bermewah-mewah.

Dalam Islam kita ada rasa tanggungjawab sosial dan tidak boleh hidup membazir dan terlalu bermewah. Harta dan kekayaan yang kita miliki seharusnya digunakan untuk membuat amal kebaikan, S.O Ubaidillah dan Syed Mokhtar Al Bukhary adalah contoh usahawan dan hartawan yang patut kita contohi sikapnya.

Sebagai orang Islam, tugas utama kita ialah membuat amal kebaikan. Apa saja kelebihan dan anugerah yang diberi Tuhan kepada kita tentulah akan kita gunakan untuk membuat kebaikan dan menabur bakti.

Di manakah perasaan kita kalau kita sanggup menghisap sebatang curut yang berharga RM500 untuk kepuasan menghisap asap untuk masa satu jam, pada hal dengan wang RM500 itu boleh menanggung makan seorang miskin yang berada di Ulu Kelawang untuk tempoh sebulan.

Di manakah perasaan kita kalau kita sanggup menaiki kapal terbang ke New York semata-mata teringin hendak menikmati sepotong kek di sebuah restoran di sana, pada hal dengan kos penerbangan itu cukup untuk menampung perbelanjaan sebuah keluarga miskin di Ulu Tembeling selama beberapa bulan.

Kita boleh kata, duit aku, aku punya sukalah nak beli apapun. Kalau pun duit kita terlalu banyak, ini tidak bermakna kita boleh beli apa saja dengan cara yang membazir dan beli lebih dari yang kita perlukan.

Bila kita menggunakan minyak atau apa saja secara membazir, ini akan hanya menambah permintaan, bila permintaan bertambah harga akan meningkat. Bila harga minyak meningkat, ini akan menyusahkan orang ramai yang benar-benar memerlukan dan menggunakan bahan tersebut.

Sekalipun kalau ada orang kaya yang tidak menyumbang secara langsung kepada orang miskin tetapi dalam masa yang sama orang kaya tersebut tidak hidup secara membazir, ini juga boleh membantu golongan miskin kerana sikap tidak membazir mereka itu boleh mengekang kenaikan harga barang.

Tambahan lagi, duit dari orang-orang kaya yang di simpan dalam bank dapat digunakan oleh bank untuk membantu orang ramai mendapatkan berbagai pinjaman.

Ideologi mana yang lebih baik bukanlah perkara penting yang perlu bermati-matian untuk kita perjuangkan. Yang lebih penting dari itu ialah berapa banyak amal bakti dan kebaikan yang telah kita sumbangkan kepada masyarakat.

Seperti yang telah dijanjikan, manusia yang beriman dan tidak putus-putus membuat kebaikan, insyallah mereka akan mendapat balasan syurga di sisi Allah.