Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 2 Disember 2011

SURAT DARI SEORANG KENALAN



WARGA JENGKA SILA BANTU




SALAM BRO,

seperti perbualan telefon pagi tadi berkenaan dengan pengusiran oleh majlis daerah maran,pahang keatas penduduk Kg.Matau,Bandar Tun Razak Jengka (dulu dikenali sbg Bandar Jengka,zaman bini rosmah baru tukar nama).

Latar Belakang:

keluasan tanah yg diduduki kira-kira 22 ekar sahaja.jumlah penduduk 400 orang.jumlah rumah kediaman 41 buah.rumah kedai 35 buah.kedai 17 buah.

Kampung ini dibuka selari dengan pembukaan kawasan segitiga Jengka bg tujuan pembangunan oleh felda.dipercayai kawasan ini mula didiami sejak awal tahun 1960-an.penempattan ini bermula dari rumah kongsi di kawasan pengumpulan balak ie. matau dan dari situ nama kampung ini diambil.Kg Matau pada asalnya kawasan hutan dan paya tetapi telah ditambak oleh peneroka asal serta syarikat pembalakkan ketika itu.

penduduk 100% Melayu dari seluruh semenanjung.mereka merupakan peneroka/perintis asal kpd bandar jengka/bandar tun razak spt yg ada hari ini.kebanyakkannya bukan peneroka felda dan mereka menjalankan aktiviti perniagaan kecil2an selain sebagai buruh.

penduduk telah beberapa kali membuat permohonan bagi mendapatkan geran tanah namun tak pernah diluluskan.pada suatu kertika mereka diberikan TOL tetapi juga telah di batalkan.

dari segi infra,TIADA BEKALAN AIR BERSIH disalurkan ke kampung tersebut walaupun paip air (pip besar) melalui hadapan rumah mereka!kawsan kampun ini di tepi jalan utama.penduduk menggali telaga sendiri sbg sumber air bersih mereka!manakala elektrik diperolehi dengan belanja sendiri iaitu mereka terpaksa keluarkan wang sendiri utk tanam tiang api krn LLN/TNB tak mau buat!

mereka mendapat beberapa notis dari majlis daerah maran (MDM) mengosongkan tanah tersebut kerana mahu dibangunkan untuk projek rumah kedai.dari maklumat,tanah tsb diberikan kepada MENTIGA iaiitu anak syarikat kerajaan negeri pahang.MENTIGA pula telah buat JV dengan syarikat lain untuk bangunkan kampung tersebut.

pada 18.11.2011 MDM telah keluarkan notis kpd penduduk beri mereka 14 hari utk kosongkan tanah dan expire pada 2/12/2011 hari jumaat ni.

jadi,minta hebahan kpd semua sebagai menunjukkan tanda solidariti untuk ramai-ramai turun ke Kg.Matau,Bandar Tun Razak,Jengka pada Jumaat 2.12.2011 selepas waktu sembahyang Jumaat kerana penduduk nak buat demo membantah layanan terhadap mereka serta menghalang rumah mereka dari dirobohkan.

ok Bro,terima kasih

a.nizam,temerloh

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kimak BN tadbiran najib. Kalau hari ini kampung ko jadi mangsa..esok mungkin kampung aku..aku join..

Tanpa Nama berkata...

HAHHAHHAHAAA
ORANG FELDA MASIH NK MEMBODEK MENJILAT SUAMI NAJIB LAGI??
TAK SEDAR2 TIAP2 HARI KENE TIPU??
TAK SEDAR2 LAGI DIRI DIPERBODOHKAN??

SEDARLAH WAHAI ORANG2 FELDA!!!

Tanpa Nama berkata...

robohkan sajalah kampong ini.. sudah sekian tahun menyokong gerombolan, tetiba nak melawan cuma amik masa terkocoh2 minta orang tolong..

minta maaf sajalah bang TT.. kami bukan tak mahu menolong.. tapi kami pun memerlukan masa untuk memberikan pertolongan.. bila senak perut nak berak, baru terkial2 cari jamban.. mana sempat la bang TT..

ajibangsat berkata...

idoopp lembu, idoopp lembu. di kpg baru plak, raja ngong nak bina pr1ma. rembat tanah org kpg baru, buat rumah suruh org kpg baru beli. chantteekk. 2 kali kena klentong. sama mcm highway, pakai duit rakyat nak buat, bila rakyat nak guna kena bayar tol. puki lembu betol

Zee berkata...

Menumpang buatlah cara menumpang, kalau tuan tanah suruh keluar, keluar sajalah, patut berterima kasih kerana diberi duduk sekian lama. Sekarang tuan tanah nak guna kenalah beri laluan. Harap tuan tanah kenalah beri pampasan.

Maran oh Maran berkata...

Ini la perangai MB Melayu Umno. Usir bangsa sendiri. Dlm AGM Umno berdegar degar nak bela Melayu.Keluar PWTC halau Melayu. Berilah geran pada peneroka bandar tu. Sejak 1950 an dah duduk situ berani MB Umno usir? Jom kita kempen pada Org Pahang yg banyak tidur zzzz lagi terurama kawasan pinggir hutan dan makcik felda.