Jumaat, 22 November 2013

PROJEK MEMBODOHKAN MELAYU




NOTA
takut nak bersaing
dengan bukan melayu
takut terus corot
kah kah kah




BOIKOT PRK UiTM?

Selaku pensyarah baru di UiTM, saya sangat tertarik untuk menulis cerita ini rentetan peristiwa yang telah berlaku beberapa hari sebelum . Mungkin tulisan ini agak ringkas tetapi cukup untuk kita berfikir.

Semua tahu bahawa dikatakan UiTM merupakan kubu kuat Pro – Aspirasi. Walau apa pun terjadi, Aspirasi akan terus bertahan di UiTM.

Semalam salah seorang daripada pelajar saya minta supaya berjumpa, katanya ada suatu cerita menarik. Ramai kawan-kawan lain tidak mahu turun mengundi.

Pelajar yang berjumpa dengan saya itu katanya mahu bertanding.

 Justeru, dia meminta jasa baik saya supaya menyeru pelajar-pelajar turun ke padang dan mengundi.

Namun begitu, terdetik di hati saya untuk menyiasat apa sebenarnya yang terjadi.

Kabinet Majlis Perwakilan Pelajar dibubar pada 18 November 2013. Malangnya, hal ini tidak digembar-gemburkan kepada sekalian pelajar. 

Selain itu, menurut maklumat yang saya terima. Selepas tarikh pembubaran, pelajar yang berminat untuk bertanding hendaklah datang ke pejabat Hal Ehwal Pelajar dan mengambil borang dan menyerahkan semula pada hari khamis semalam. 

Apa yang saya dapat lihat ialah berita ini juga tidak digembar-gemburkan dan segalanya sepi. 

Ia terjadi seolah-olah segalanya bersifat eksklusif dan dalaman. Pelajar tidak dimaklumkan!

Dalam hal ini, pelajar yang berjumpa dengan saya juga menyatakan wujud akaun twitter seperti UiTM Insider, Kelab Sosialis UiTM, Pro Mahasiswa UiTM, GAMUS UiTM dan lain-lain yang menyeru supaya pilihan raya kampus yang akan diadakan pada 27 November 2013 (Rabu) ini diboikot. 

Kumpulan-kumpulan ini datang dengan hashtag #DemiUiTM, #BlackUiTM, dan #BoikotPRKUiTM.

Selaku ahli akademik, saya tidak mahu mengulas isu ini secara politikal.

Tetapi, saya tertanya – tanya. Jika inilah perkara yang terjadi dan ia mendapat sambutan luas dalam kalangan pelajar. Maka, ada sesuatu yang “tidak kena” dalam sistem kita.

Dr. Jamaluddin Ahmad
Pensyarah Fakulti Pendidikan,
UiTM Shah Alam.


PENCAPAIAN TERHEBAT PELAJAR
membuat
KEPALA BANA TERBESAR

Para pelajar dan warga Universiti Teknologi Mara Cawangan Jengka mengelilingi logo 1Malaysia yang diperbuat daripada 370,000 cawan plastik terpakai di universiti berkenaan, semalam.

KUALA KRAU 31 Jan. - Universiti Teknologi Mara (UiTM) Pahang mencatat nama dalam Malaysia Book Of Records (MBOR) apabila membentuk logo 1Malaysia menggunakan bahan kitar semula iaitu cawan plastik semalam.

Pengiktirafan itu diumumkan oleh wakil MBOR, Zulhairi Md. Zin apabila kumpulan penuntut terbabit berjaya menyiapkan logo itu menggunakan 370,000 bekas minuman tersebut.

-----------

8 ulasan:

otaklunyai berkata...

kesian budak2 melayu nih ... dh masuk U pun buat kerja tak berfaedah... bila la nak cerdik

Tanpa Nama berkata...

Ya ampun..memang takde kerja ke budak uitm ni..nak glamer antara cawangan..sapa yang kaki bodek..
semua nak pecah rekod...pecah rekod kepala bana..kahkahhkah..

darajeling berkata...

Uitm punya auta ambil pelajar ramai-ramai supaya dapat peruntukan lebih dari KPT....lepas tu mengajar sambil lewa dan mana yang kurang prestasi kena buang....Tengoklah berapa banyak pelajar Uitm yang kena buang...alasan gagal...tanpa melihat kualiti tenaga pengajar yang suka ponteng kelas.

Tanpa Nama berkata...

Raja lawak, maharaja lawak, maharaja lawak mega, super spontan..Nampak mcm rancangan lawak..tp itulah jarum yahudi yg dijadikan senjata oleh umno/bn tanpa kita sedar..dalam islam..siapa yg byk lketawa hatinya akan hitam dan susah menerima kebenaran..ditambah pula dgn rancangan2 tersebut menawarkan hadiah ratusan ribu ringgit..habis semua owg melayu bercita2 cita nak jd badut..xpayah belajar tinggi2 utang ptptn da leh kaya..last2 yg g universiti xbape kerat je..kat universiti plak pelajar2 dihidang dgn program2 bodoh yg lawak..jdlah pelajar universiti badut profesional...yg mufti,ustaz kuarkan statement kelakar..jdlah dowg al-baduti...habis owg melayu sume kene suntut dgn umno/bn...

Tanpa Nama berkata...

hebat!
Yg participate susun2 cawan tu mesti dpt sijil kn?
so bila apply keje nnti, resume enclosed skali ke sijil2 aktiviti hassan malek mcm ni?
Sedih,sedih..

Tanpa Nama berkata...

Aq dak Uitm Jengka xtau pown ade bende bodoh ni. Aq malas nk amek pot pasal aktiviti bangang Uitm ni. Malu giler sial

Tanpa Nama berkata...

Setakat gua bernyawa skrg ni TT, blom pernah gua terserempak opocot lagi dgn makhluk2 atau susuk2 hebat keluaran universiti tempatan terutama UiTM. Kalo kene buang atau x lulus dr UiTM pulak, mmg sah budak tu memang kokak mcm haramjadah sungguh la sbb yg lulus pun bodoh mcm kambing jer. Kalo kita cakap pun, x ada kebaikan langsung..malah menyedihkan hati kita saja. Gua 25 tahun kerja, mmg bermasalah bila berdepan dgn lulusan UiTM ni.. sbb tu gua reject jer kalo jumpa makhluk2 sebegini..

Sebab apa? Sbb target suci bani Melayu mmg bercita2 menjadi bodoh berlapis2... malah setiap universiti melayu bertanding setiap tahun untuk menjadi semakin poyo dan toya dan toya dan toya.. tahun ni ranking 100, tahun depan poyo lagi sampai turun ranking 110 pulak.. tahun depan lagi, turun lagi jadi 140.. erotiknya..naib2 canselor pulak asyik bangga ranking semakin menjunam menurun saban tahun. Pada mereka ranking semakin bodoh ini dipertandingkan untuk menonjol2 siapa paling bodoh diantara yang terbodoh berlapis2 dan boleh ditunjal2 kepalanya... inilah cita2 murni naib2 canselor bani melayu. Lu tgk la ranking UiTM sendiri.. datanglah doktor ka apa toya ka.. yg dia tahu, asyik bincang cara nak kumpul bijik2 saga.. yahudi pikir nak kumpul emas, kita sibuk kumpul bijik saga..apa jenis tahap bodoh ni TT?

Yahudi zionis jadikan sistem bank untuk membodohkan umat manusia, bani melayu islam terlebih dr org arab berbondong2 jadikan bank pelbagai riba sebagai punca mencari rezeki. Sampai bank2 diislamkan supaya boleh laksanakan sistem riba..malah bank kapir turut gunakan sistem riba zionis yang telah diislamkan bank2 islam tadi.. mmg lawak la..

Tanpa Nama berkata...

Kalo xder gambor tu, sampai mampos lu takkan ngaku kan? Kahkahkah