Selasa, 11 Mac 2014

SUARA KANG KONG




KOMENTAR TUKAR TIUB
soalan hakiki
 kurun ini ialah:
apakah berita di media arus perdana
itu betul dan saheh
'Berita' di media siber jejas imej kewartawanan

KUALA LUMPUR - Tindakan orang ramai menyalurkan pelbagai "berita" dalam laman siber sebenarnya menjejaskan imej dunia kewartawanan kerana mereka memberi pendapat berhubung sesuatu isu atau kes tanpa mempedulikan kesahihan dan kredibiliti.
 
Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Komunikasi Universiti Sains Malaysia (USM) Prof Madya Mohamad Md Yusoff berkata isi kandungan yang terdapat dalam media siber kebanyakannya dimanipulasi sehingga menimbulkan pelbagai spekulasi.
    
"Mereka tidak mempunyai ilmu dan kredibiliti sebagai wartawan tetapi menyalurkan maklumat sesuka hati dan seolah-solah sebagai wartawan dan tindakan mereka telah mencemarkan profesion kewartawanan," kata beliau kepada Bernama di sini.


KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

KAH KAH KAH

woit... INI NAMANYA BANYAK PANDANGAN.... kah kah kah..

kah kah kah..INI DIPANGGIL PLURALISMA.... kah kah kah..

klah kah ka..PLURALISMA LEBIH DARI SATU.... kah kah kah...

kah kah kah...DULU  BERITA MONOPOLI  GEROMBOLAN... kah kah kah..

kah kah kah..SEKARANG BEBAS UNTUK SEMUA.... kah kah kah..

kah akh kah..ZAMAN KETUANAN MELAYU MONOPOLI DAH TAMAT... kah kah

kah kah kah... MELAGI PUN MEDIA ARUS PERDANA TAK LAKU... kah kah kaj



---------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hadiahnya ialah seekor ayam rm1 dan seikat kangkong 50sen.

Tanpa Nama berkata...

Ini satu lagi berita dari Profesor Kang Kung kita, tiada konsep apa itu peranan kewartawanan bebas dan pelbagai dalam sekitar pluralisme. Berita atu isu masyarakat mesti merungkai jika boleh dalam banyak aspek bagi memaklumkan kepada khalayak akan isu sesuatu itu agar ia dilihat logikal dan seimbang, jangan berita yang disampaikan dilihat pada satu sudut saja atau membuat fitnah seperti yang sering dibuat oleh Utusan Meloya (UM) dan UM dah kena saman pun banyak kali juga terbukti kewartawanan Utusan Meloya hanya melihat satu segi saja iaitu nak kondem dan memperlekehkan siapa saja yang menentang Kerajaan pimpinan UMNO atau Ketuanan dan Kedaulatan Melayu atau YDP Agong. Jadi kalu kerja buat fitnah Utusan Meloya tanpa didukung kesahihan atau kredibiliti maka itulah yang sebenar menjejas imej dunia kewartawanan. Jadi Profesor Kang Kung ni sama ada buta perut atau telah dibayar untuk mengeluarkan pendapat kangkungnya yang bertujuan konon nak menyalahkan kemunculan pelbagai pandangan dalam dunia siber sebagai merosak dunia kewartawanan yang ditujukan kepada mereka yang tidak sebulu dengan sikap kerajaan Ketuanan Melayu adalah sesuatu yang dijangka dan Profesor ini hanya memperhebatkan lagi perspektif kang kungnya. Kalu disemak mungkin dia tidak ada satu penerbitan pun mengenai kewartawanan dalam jurnal antarabangsa berwasit. Hai kang Kung ni pun nak ambil tempat kang kung ZAM tak.

Tanpa Nama berkata...

graduan kong kang kong nie dari usm... university syndrome mentality kah kah kah... prof mad prof mad prof mad... bodek.bodek bodek....nanti dapatlah habuan engkau prof...

Tanpa Nama berkata...

aku lebih suka freedom of speech nih tapi ada bataslah; tak boleh fitnah slander expose orglah. tapi aku benci bila org kata kita tak boleh mengaibkan org. pendapat aku kita hanya tak boleh mengaibkan fizikal dan perangai yg tidak memberi impak buruk pd org lain. Cth cacat anggota atau suka melancap.
tp klu suka menipu, minum arak, berjudi, dsb wajib diberitau kpd org yg akan menerima impak tersebut. Bg pemimpin, yg akan kena impak perangai buruk dia adalah rakyat. so rakyat kena diberitau perangai buruk dia.

point to ponder - knp tak siarkan rakaman perbualan antara Air Traffic Control dgn MH700 sblm hilang?