Jumaat, 13 Disember 2019

PADAN MUKA










PADAN

MUKA


3 ketua bahagian tidak setuju bangunan Umno Selangor dijual

Ketua Umno Bahagian Sungai Besar Jamal Md Yunos berkata beliau bersama Ketua Umno Bahagian Puchong Mohamed Satim Diman dan Ketua Umno Bahagian Hulu Langat Johan Abd Aziz tidak menandatangani persetujuan untuk bangunan itu dijual.

Jelasnya, masalah penyelenggaraan bangunan tersebut mampu diatasi jika 22 bahagian Umno Selangor berkorban dengan masing-masing memberikan sumbangan untuk menguruskan bangunan tersebut.

“Ini melambangkan keyakinan masyarakat dan ahli Umno. Kita cakap hendak rampas kembali Selangor, tetapi amanah yang diberikan oleh pemimpin terdahulu untuk mempertahankan bangunan Umno ini pun kita jual.

“Saya telah menyediakan barisan peguam saya untuk kaveat bangunan tersebut daripada terus dijual,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insight.

Umno Selangor mahu menjual bangunan itu selepas berhadapan dengan kekangan kewangan untuk menjalankan operasi parti.

Akaun bank milik parti itu dibekukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sejak pertengahan tahun lalu kerana dipercayai menerima dana yang dipercayai diseleweng dari 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

The Malaysian Insight sebelum ini pernah melaporkan terdapat dua pihak iaitu sebuah bank dan hotel menyatakan minat untuk menyewa keseluruhan bangunan tersebut.

Sekiranya bangunan itu disewa atau dijual, Umno Selangor ketika itu dilaporkan sedia berpindah ke satu lagi bangunan miliknya di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur.

Menurut Jamal, masalah kewangan parti sebenarnya boleh diselesaikan dengan menjual aset-aset lain, termasuk bangunan lama Umno Selangor di Kuala Lumpur yang bukan lagi menjadi mercu tanda Umno negeri.

Namun sekiranya parti berkeras meneruskan pelan menjual bangunan di Shah Alam, beliau tidak teragak-agak akan mengusulkan undi tidak percaya terhadap Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Selangor Mat Nadzari Ahmad Dahlan.

“Juallah aset yang lain, yang tidak ada logo Umno. Saya yakin ahli-ahli Umno di Selangor pun tidak setuju.

“Jika Pengerusi Perhubungan Umno Negeri Selangor meneruskan juga menjual bangunan ini, saya akan berusaha untuk usul menukar dengan pengerusi yang lain kerana beliau tidak layak menjadi pemimpin,” ujarnya.

Sementara itu, seorang ketua bahagian Umno berkata tindakan untuk menjual bangunan di Shah Alam bertentangan dengan keputusan pihak pengurusan parti negeri semasa diterajui oleh naib presiden Ismail Sabri Yaakob.

Ismail dilantik memimpin Umno Selangor selepas parti kalah pilihan raya umum pada Mei 2018. Ketika itu, dua naib presiden lain juga ditugaskan mengetuai Umno negeri iaitu Mahadzir Khalid untuk Terengganu dan Mohamed Khaled Nordin bagi Perlis.

Kata sumber itu, mesyuarat pengurusan sebelum ini mengambil ketetapan untuk mencairkan aset-aset lain bagi menampung kos pengurusan parti termasuk bangunan di Shah Alam.

Jelasnya lagi, mesyuarat juga memutuskan bahawa selepas bangunan tersebut dibaik pulih, Umno Selangor hanya menggunakan sebahagian ruang bangunan 9 tingkat itu dan selebihnya disewakan kepada pihak luar.

“Kita pakai apa yang ada. Kita jual kedai, kita perbaiki bangunan Umno itu. Mungkin hanya pakai satu dua tingkat sahaja, selebihnya kita sewakan. Itu perancangannya.

“Masuk pengurusan baru, mesyuarat pertama terus rancang hendak jual bangunan.

“Apa ini?,” katanya yang enggan dinamakan.

Sumber memberitahu The Malaysian Insight, semua ketua bahagian Umno telah dipanggil untuk mendengar taklimat agen hartanah berhubung proses penjualan tersebut.

Mereka dimaklumkan sebahagian hasil jualan akan digunakan untuk membeli bangunan pejabat baru yang lebih kecil, kata sumber.

Bagaimanapun kata sumber, beliau kecewa bukan sahaja nama pembeli yang berminat dirahsiakan, malah tandatangan kehadiran dalam taklimat itu juga dianggap sebagai persetujuan untuk menjual bangunan tersebut.

“Saya dengar pengurusan tetap hendak jual tetapi mereka tidak berani bersuara lagi secara terbuka kerana sudah kena tibai. Orang sudah mula sangsi dengan pengurusan baru ini.

“Orang yang hadir taklimat itu pun sebahagiannya sudah mula sangsi. Banyak pula rahsianya. Tandatangan kehadiran tidak bermakna bersetuju,” katanya.

Ditanya kenapa ada ketua bahagian yang membantah bangunan di Shah Alam dijual, sumber berkata ia akan memberikan gambaran kepada rakyat bahawa Umno Selangor belum sedia untuk menguruskan parti, dan oleh itu, belum juga sedia untuk mentadbir semula negeri.

“Kalau setakat hanya pandai jual aset, sesiapa pun pandai mentadbir macam itu.

“Apa gambaran yang kita hendak beri kepada rakyat?,” soalnya.

Umno tidak menerajui kerajaan Selangor sejak pilihan raya umum 2008. – 13 Disember, 2019.


JANGAN SILAP

INI BUDAYA

GEROMBOLAN

 BUKAN TAK 

SETUJU JUAL

TAPI 

TAK DILANTIK

SEBAGAI PENJUAL

MAKNANYA

TAK DAPAT

KOMISEN

KAH KAH KAH

PADAN MUKA


-----------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jangan pandang enteng umno, harta Karun rompak selama 60 tahun masih banyak, masih di sorok di guna,dalam tanah, luar negara, dalam bentuk emas berlian intan,kah kah kah kalau 222 ketua bahagian share share duit Malaysia mampu setaraf ngan duit Singapura,sebuah negara kecil tiada apa,yang Ada hati untuk terus mara bukan Demi agama bangsa tapi untuk negara, kah kah kah makan pisang Singapura boleh juga pandai nanti kah kah kah