Khamis, 4 April 2024

PARTI MENANG MAJORITI DI HARAMKAN


Mahkamah Thailand terima tuntutan bubarkan parti pembangkang Move Forward


BANGKOK: Mahkamah Perlembagaan Thailand hari ini menerima kes menuntut pembubaran parti pembangkang Move Forward Party, satu lagi tamparan kepada gerakan anti-pembangunan popular yang mendorong reformasi institusi utama di negara itu.

Mahkamah bersetuju untuk mengambil aduan yang difailkan oleh suruhanjaya pilihan raya yang meminta pembubaran parti Move Forward kerana kempen kontroversinya untuk memperbaharui undang-undang yang melindungi monarki berkuasa daripada kritikan, yang menyaksikan sekurang-kurangnya 260 orang telah didakwa sejak beberapa tahun lalu.

Kes itu berlaku selepas keputusan pada Januari oleh mahkamah yang sama yang mendapati rancangan Move Forward untuk meminda undang-undang itu tidak berperlembagaan dan sama dengan cubaan untuk menggulingkan sistem pemerintahan dengan raja sebagai ketua negara.


Move Forward bagaimanapun menafikannya.

Pada pilihan raya tahun lalu, parti Move Forward melakar kejayaan yang menakjubkan tetapi parti itu disekat daripada membentuk kerajaan oleh penggubal undang-undang yang bersekutu dengan tentera diraja yang adalah parti terbesar di dewan rakyat dengan kira-kira 30 peratus kerusi.

Platform pembaharuan institusi negara itu popular dalam kalangan pengundi muda dan bandar, termasuk rancangan untuk meminda undang-undang melindungi institusi diraja, yang membawa hukuman penjara sehingga 15 tahun bagi setiap penghinaan yang dirasakan terhadap keluarga diraja.

Monarki Thailand secara perlembagaan termaktub untuk dipegang dalam kedudukan pemujaan yang dihormati dan ramai golongan diraja melihat undang-undang itu suci.

Istana biasanya tidak mengulas mengenai undang-undang, yang adalah antara yang paling ketat seumpamanya di dunia.

Jika mahkamah membuat keputusan menentang Move Forward, ia berdepan pembubaran dan larangan politik yang berpanjangan untuk kepimpinannya, nasib yang sama dialami oleh pendahulunya, Future Forward, selepas ia dibubarkan pada 2020 atas pelanggaran pembiayaan kempen.

Aduan yang sama juga telah difailkan dengan badan antirasuah Thailand yang memohon pengharaman seumur hidup untuk 44 ahli parlimen semasa dan bekas parti itu.

Agenda Move Forward dan bidaan untuk menyekat monopoli perniagaan telah mengancam untuk menaikkan status konservatif Thailand, dan membawa kepada pakatan tadbir yang tidak pernah terfikir sebelumnya antara Pheu Thai yang populis dan parti yang disokong oleh musuh ketatnya dalam tentera.

Aktivis berkata, undang-undang lese-majeste telah digunakan untuk memburuk-burukkan progresif dan menyekat reformasi institusi.

Move Forward berhujah bahawa kempennya bertujuan untuk mengukuhkan sistem raja berperlembagaan dan menghalang undang-undang daripada disalahgunakan.

Bekas calon Perdana Menteri, Pita Limjaroenrat bulan lalu memberitahu Reuters partinya akan terus berjuang untuk masa depannya dalam menentang usaha untuk menjatuhkan parti itu, yang menurutnya menunjukkan paranoia oleh penubuhan konservatif Thailand berhubung usahanya untuk melakukan pembaharuan. - REUTERS

JIKA 

PILIHAN RAYA

BOLEH MENGUBAH

APA APA

PASTI PILIHAN RAYA

DAH LAMA

DI HARAMKAN

AMIN

INI KAN PULA

PARTI POLITIK

KHALAS

Tiada ulasan: