Jumaat, 12 September 2008

PERSIDANGAN MEJA BULAT TENTUKAN PPSMI - Utusan Melayau

KUALA LUMPUR 11 Sept . Kementerian Pelajaran akan mengadakan dua lagi siri persidangan meja bulat mengenai hala tuju Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sebelum menyerahkan keputusan penilaian itu kepada kerajaan.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom berkata persidangan akan diadakan pada 19 Sept yang melibatkan guru sekolah rendah dan menengah serta pegawai kementerian dan jabatan Pelajaran.

kah kah kah…. ni semua kecut telok … firaun kata itam depa kata itam…. firaun kata inglih depa kata inglih…. kah kah kah

what is the because you time slow into class room ? .....kah kah kah

five push four left one......kah kah kah

my mother ripe rice... touch good ....my sister ripe rice, rice not ripe.....kah kah kah

one push one same same empty ....kah kah kah

32 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

'Sor,sor this matero mek fro ion ko or wooe ko!!!

Sot..sot....

Tanpa Nama berkata...

'Sor,sor this matero mek fro ion ko or wooe ko!!!

Sot..sot....

Tanpa Nama berkata...

Tak payahlah buang masa, tenaga dan wang ringgit untuk mengadakan dua lagi persidangan meja bulat. Tukar sahaja Sains dan Matematik ke dalam Bahasa Melayu. Kebayakan guru-guru yang mengajar kedua-dua mata pelajaran ni tak guna BI pun. Kalau gunapun, dia orang saja yang faham. Budak-budak nganga.
(especially sekolah-sekolah luarbandarlah)

Tanpa Nama berkata...

Tak payahlah buang masa, tenaga dan wang ringgit untuk mengadakan dua lagi persidangan meja bulat. Tukar sahaja Sains dan Matematik tu ke dalam BM. Lagipun selama ini ramai cerdik pandai yang dikeluarkan melalui P&P Sains dan Matematik dalam BM.

Tanpa Nama berkata...

meja bulat pa bala lagi.. adoi derang nie.. tak taw ka anak sedara aku yang pandai dah jadi benging termasuk aku sekali tak boleh tolong sebab semua istilah teknikal aku pung tak faham..

eii.. nama perjuangkan bahasa melayu.. nak tukar dasar ikut suka tali perut korang jer..

takpe.. masa korang dah nak sampai dapat tokey baru..

Tanpa Nama berkata...

aku stay kat luarbandar...
anak aku amik UPSR tahun ni...baru jer abeh... aku risau la pasal in English ni..... penin pala pikiaq wooo...
bukan nk kata budak luar bandaq x reti english.... paham2 je la..

coalminecanary berkata...

Meja bulat tak bagus, bagi meja makan toruih, makan, burak, makan, burak, miting tah bilo...poghut dah konyang, beransur la kito...ampehh

Tanpa Nama berkata...

Kembalikan sahaja pnp s&m ke BM. Tak da pekdahnya pon. Buang masa, wang dan tenaga. BM tu Bahasa Melayu bukan Bahasa Malaysia. Kenapa English kat USA tak disebut Bahasa USA atau kat kanada Bahasa Kanada? Fikir.

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah one push one same only empty... kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

puak2 ni pun nak pernah belajark matematik/sains dlm BI (lulusan sastera), nak bermesyuarat menatang apa. pekak!

Tanpa Nama berkata...

ini menunjukkan bahawa pimpinan atasan negara kita tidak fokus. sikejap tukar itu tukar ini. satu menteri satu macam, 5 menteri 5 macam woooo...! chit pooodah...!

Tanpa Nama berkata...

Kah kah bro...lawak giler...

Dulu jumpa kawan lama...cikgu...ajar kat pendalaman sarawak...

Guna BI Inglish ajar Math&Sci...separuh jalan tanya semua tak faham...last last 15 minit nak abis masa terang dalam BM...baru okay...

Nak bagi budak pandai ke nak bagi budak tak dapat kesemua (Math&Sci) guna BI..

Prestasi merosot surat cinta PPD dtg...

Sian kat bebudak. Bahan experiment.

Eldrick ak Saga

artic turban berkata...

bro solly lo you engrish too slow, lol that was a good one, but on the other hand it is very sad, because of stupid policies of morons and beureaucrats, our children suffer, wouldn't it be easier to hire ENGLISH TEACHERS FROM EXISTING MALAYSIANS WHO SPEAK AND WRITE THE LANGUAGE, THATS the problem of hiring the wrong people for the wrong job, square pegs in round holes. these molons don't realise if they backtrack the maths and science lessons back to BM, the same scenario that our present graduates are facing will resurface. WHY DURING THE 60-79, was this possible, but now it is not. ARE THE QUALITY OF THE PRESENT DAY TEACHERS, FROM THE BOTTOM OF THE BARREL???.

Tanpa Nama berkata...

Saudara Isham,

Blog anda telah dimelayukan! Oh maaf, telah di Bahasa Malaysiakan! Ada lagi ke Bahasa Melayu? Tapi ruang stats masih "visitors"!

Saudara, saya seorang melayu, dwibahasa dan faham bahasa perancis. Sepanjang perkhidmatan saya, saya telah berpeluang bertugas dan melancung di banyak destinasi di luar negara. Saya tidak segan atau kekok bergaul di peringkat antarabangsa. Saya yakin kerana saya boleh berinteraksi dengan mereka. Kebanyakannya menggunakan Bahasa Inggeris.

Pada tahun 1970'an sistem penyampaian diubah dari Bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Bahasa Inggeris diketepikan. Apa terjadi sekarang? Lihatlah advertorial dari Universiti Tun Hussein Onn, Batu Pahat, Johor yang disiarkan dalam akhbar NST pada 23 Ogos 2008. Lintang-pukang. Bagaimana pelajar-pelajar kita nak pergi glocal? Local pun sangat mendukacitakan?

Cukuplah pelajar-pelajar kita dijadikan "guinea pigs". Mereka pun tahu bahawa mereka dijadi bahan percubaan. Sampai bila? Biarlah pendidikan Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris dan Ugama dan lain-lain itu seiring. Sepatutnya disemai dari rumah lagi. Di sinilah peranan ibu bapa penting. Mentaliti!

Namun,tidak semudah itu kerana ada ibubapa yang menolak langsung Bahasa Inggeris. Suatu penjajahan minda kononnya.

Ambil contoh saya, dulu saya sering dicaci bila bertutur dalam bahasa asing. Bila guna garpu dan sudu saya dicaci. Bila cuba chopstick saya dicaci. Bila berkawan dengan Cina saya dicaci. Berkawan dengan bangsa India saya dicaci. Itu 30 tahun lepas.

Sekarang saya rasa, saya yang beruntung. Sekarang, rakan-rakan yang mencaci saya dahulu menyesal kerana tidak berfikiran positif dan tidak belajar. Tambahan sekarang di zaman Internet.

Apa nak buat, sudah terlambat! Belajar bahasa bukan mata pelajaran untuk dihafal tetapi mesti dipraktikkan dari kecil hinggalah ke dewasa.

Seperkara lagi, mereka takut hendak melancung ke negara orang puteh. Takut kerana tidak boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris walaupun teringin sangat. Oleh itu, mereka memilih negara ASEAN atau bergantung sepenuhnya kepada travel agent yang fasih berbahasa.

Fahamilah, tak hilang melayu kalau ada kelebihan bahasa lain.

Lihatlah saja saya, saya masih makan belacan, makan petai dan makan dengan tangan.

Orang kampung lagi. Orang melayu lagi.

Merci Isham.

Tanpa Nama berkata...

Bro Isham,

Kah..kah..kah Yes ..ok..no problem le.....

Sdr buat saya gelak diawal pagi. Baik join dengan Nabil Lu fikir le sendiri....

Betul le atok aku cakap Bahasa Gomen

GanyaS

Tanpa Nama berkata...

salah satu strategi memusnahkan bangsa melayu generasi terkini. Strategi licik menidakkan bahasa ibunda pribumi yg konon-kononnya memperkasakan bangsa pribumi...wa mau tanya dulu aku sekolah melayu belajar ilmu kira-kira @ ilmu hisab pakai bahasa org kampung...boleh pun jd orang pun..

Tanpa Nama berkata...

harituh aku tolong ajar sorang budak nak upsr..kesian sebab ada soalan yg die tahu jawab cuma tak paham soalan..yg aku plak struggle ajor dalam english sebab nak die paham soalan..last2 aku tengok paper upsr,soalan dwibahasa gak..baik die concentrate blajo in bm je..aku dulu tak pakai bahasa pengantar omputeh..tapi leh gak p interview..heheh

Tanpa Nama berkata...

BERSIDANGLAH....
Kalau nak harapkan parti UMNO tu
tak payahlah...
mereka kaki angguk je...
perjuangkan ketuanan Melayu kunuuuun......

Adnan M

Tanpa Nama berkata...

Tuan,
The moment you enter KL, it is already a global city where people of various nationalities are here for business, trade and etc. How do we communicate with them? The Chinese and Indian here work hard to learn Bahasa Melayu. They took a great pain to learn the langguage. How about us? Banyak songel! Nak belajar bahasa kedua pun lembik. We should rise to the occation and challange our self and say Yes! to English. Kalau tak mau, i would like to propose to use Arabic! Ambik kau!!!!

Tanpa Nama berkata...

Orang Jepong, China dan Rusia tak yah blajar Sains dan Matematik dalam engeris pon tersungkur-sungkor orang lain nak mengejar kehebatan mereka! Ini balik kepada PELUANG untuk buat duit semata dan juga menyedia peluang untuk DIVIDE and CONQUER (or rather KONG KEK)!

Tanpa Nama berkata...

Buku teks baru dalam bahasa melayu dah siap cetak. Persidangan tu berlakon aje.

The Trader berkata...

two by five -- dua kali lima --
the answer still the same --jawapannya tetap sama tapi bunyi dia lain-lain

satu bunyi dia 'TEN'
satu bunyi dia "SEPULUH"

mana yang senang? tentulah yang TEN..sekali sebut saja ...macam mana budak nak pandai ilmu hisab nombor jenuh panjang nama dia... sembilan (tiga suku kata)..NINE..satu suku kata saja...

bukan nak pejatuh bahasa ibunda tapi dalam bab ilmu kena mengaku mana yang membawa kebaikan kita ambil..yang punca masalah semua ni pasai Cikgu-cikgu sendiri pekak...bahasa inggeris pun ntah apa kejadah tapi nak mengajaq oghang..tiap-2 tahun bising mintak naik gaji..gheja seghopa penyamun....

sedaqlah sikit masuk bidang perguruan ni barokah dia lain bukan tang duit semata-mata..mengajaq la dengan sepenuh jiwa..bagi 100% betoi-beto..bukan takat lepaih makan gaji bulan-bulan..

tu ja masalah dia..

Tanpa Nama berkata...

puak2 ni pun kalau ajark matematik/sains pun nganga juga pasai depa tak faham. Bodo lebih dari budak2.

Tanpa Nama berkata...

Bro isham,

smlm gua berbuka dgn gulai itik to'kandu..heheheee....

x jelous ker bro??

Tanpa Nama berkata...

perlaksanaan math dan sains dalam BI dikira bagus juga sebagai salah satu cara untuk meningkatkan lagi kefahaman peljar (dan juga pendidik!) akan penggunaan Bahasa Inggeris.

bukan niat untuk mengagungkan bahasa Inggeris.bagi saya tiada salahnya belajar dan fasih dalam bahasa Inggeris kerana ia bahasa yang boleh dikatakan diguna di seluruh dunia sama ada sebagai bahasa pertama atau kedua.

menggalakkan pelajar untuk maju dalam bahasa inggeris tidak semestinya kita harus melupakan bahasa kebangsaan kita.

tepuk dada tanya selera.

Unknown berkata...

ok apa matematik dengan sains diajar dalam bahasa ingggeris.senang la nanti student nak speaking english dengan orang luar.takdelah terkinja-kinja nak bukak kamus pula nanti.haha.bukannya perlaksanaan itu akan meminggirkan bahasa kebangsaan pon.

Tanpa Nama berkata...

put the water in the beaker and disturb disturb......

Stormbringer berkata...

RPK DAH KONO ISA!!!

Tanpa Nama berkata...

wakakakaka... BN push MCA push MIC push SAPP push GERAKAN same same empty vessels....

Sham I almost throw small water when I read your latest!

Tanpa Nama berkata...

abg isham...bangun cepat...bangun, jgn tido lagi...

RPK dah kena tangkap under ISA...

cepat bangun tido...dah dkt kul 3pm dah ni... :P

Stormbringer berkata...

Yes, no, orait, tengkiu...

Aim kaming so on... (so on macam soon buek sop tu la...)

keh keh keh

Tanpa Nama berkata...

dasar pendidikan negara? org umno patut gi tanya Datuk Matnor Daim dulu sebelum memandai nak memperbodohkan anak malaysia dengan dasar-dasar mengarut.