Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 10 Disember 2008

SATU LAGI USAHA MENGHINA BAHASA KEBANGSAAN



MASALAH papan tanda pelbagai bahasa di George Town, Pulau Pinang belum selesai, kini Perak pula mahu memanaskan lagi isu ini.

Walau apa pun hujah mengenai cadangan untuk menggantikan papan tanda jalan yang sedia ada dengan papan tanda pelbagai bahasa di Taman Cempaka, Ipoh, ia tidak patut dilaksanakan.

Bermula dengan usaha yang boleh dianggap penghinaan terhadap bahasa kebangsaan, ditakuti ia akan mengotak-katikkan dasar-dasar yang telah ditetapkan oleh kerajaan pusat.

Penggunaan papan tanda pelbagai bahasa dan tulisan perlu dihentikan. Kita perlu mencari jalan penyelesaian supaya tidak diketawakan oleh generasi cucu cicit kita nanti.

Melihat perkembangan yang semakin tidak sihat ini, maka Akta Dewan Bahasa dan Pustaka 1967 patut dipinda dan dibentangkan di Parlimen dalam kadar segera.
Ini kerana terdapat kelemahan dalam Akta itu hingga menyebabkan DBP tidak mempunyai 'taring' dan kuasa undang-undang dalam soal bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

DBP yang diletakkan tanggungjawab memartabatkan bahasa kebangsaan tidak dapat bertindak ke atas kerajaan negeri Pulau Pinang yang menggunakan pelbagai bahasa untuk papan tanda jalan di negeri tersebut.


kah kah kah…. tukarlaaah dulu nama UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION … ini bukan dalam bahasa melayu…. cakap nak berjuang untuk melayu…. nama gerombolan pun tak pakai nama melayu…. kah kah kah…

kah kah kah… asik asik nama jalan…. asik asik hina bahasa melayu … kah kah kah

kah kah kah…. tak kan tak nampak berselirat iklan besar besar dalam bahasa inggeris… tak kan mata rabun… janganlaa buat tak sedar…kah kah kah…

…depan pejabat dewan bahasa dan petaka tu ada iklan dalam bahasa inggeris … terpampang… tak kan tak nampak….

..depan angkasapuri ada berselirat iklan dalam bahasa inggeris… tak kan tak nampak…

… sepanjang lebuh raya perseketuan ada banyak iklan dalam bahasa inggeris… lebih besar dari nama jalan…. tak kan mata rabun….

kah kah kah….itu pasal orang cakap ZINA ZAIN DI HUJUNG LAUT NAMPAK….
BIK MAMA ATAS KATIL TAK NAMPAK…..
kah kah kah…



12 ulasan:

d'Frog Prince berkata...

peribahasa baru, bagus...

saya bukan melayu (cina) tapi saya sendiri pun rasa, tukar2 papan tanda nama jalan ni kerja sia-sia, tah apa-apa. tak ramai yang tengok, saja ye nak buat modal politik. tah-tah, alasan tambah bahasa cuma alasan untuk buat papan tanda, ada yang dapat kontrak kut?

arifff sulaiman berkata...

btol3 ape yg frog prince ckp...
yg pntg,
ppsmi yg gne english tu cmner lak?
bile bdk naik universiti diorang blaja english
kalo la mase diorang skola menengah n rendah pon diorang blaja english
bile diorang nk memartabatkan bahasa melayu?
umno bangang!
taubat la weh!

melayu celup berkata...

Salam Bro Isham...
Naik muak aku dengar isu multiple language on road sign nie... kat KL berlambak - lambak nama jalan ditulis dalam pelbagai bahasa tak jadi isu langsung... This is the sign of people whose running out of idea to remain standing on power.... kesian tengok manusia gian cam ni... Aku ingat sapa2 yang politikkan isu ni patut kena amaran macam yang ko cadangkan dulu... ramming by Big Momma heh heh heh

kucingsiam berkata...

meow~

manusia suka melihat simbol, mahu berfantasi tentang apa yang mungkin melalui simbol-simbol.

Dulu firaun Mesir suka bikin obelisk, satu batang batu yang menusuk ke langit ... kuasa pelir firaunlah tu, hah firaun nak tunjuk betapa hebatnya seksnya. Ingat, simbol ada cerita.

Untuk memuaskan fantasi tersebut maka pemerintah membazir wang menambah dan menukar papan tanda yang elok. Jangan kata orang BN bodoh (dia orang tak bodoh sebenarnya boleh agih kontrak kepada kroni tukar papan tanda), orang PR pun suka buat kerja bodoh bila dapat kuasa.

Semuanya pasai manusia suka simbol.

Voice of Malaysian berkata...

kahkhakha..bik mama yg besar tu boleh tak nampak.mungkin bik mama mcm patung gorilla yg besar tu.sebab tu cik monggol di seberang lautan

kekwa66 berkata...

Apa salahnya papan tanda pelbagai bahasa? BM tak akan tergugat kerana dah termaktub dalam perlembagaan! Masyarakat kita unik, ada pelbagai bangsa, bahasa, budaya..malah makanan yg pelbagai pun menjadi kegemaran kita semua..nasi lemak, roti canai, nasi ayam, popiah...semua ni tak ada di negara lain tau..bersyukurlah semua rakyat Malaysia!

pemikir lapuk berkata...

oh ziana ku syg...hehehe

najib berkata...

bro,
gua suka la peribahasa lu bro..
lu la jadi Pengarah DBP..
puak2 haprak ni semua tak reti..
Malaysia perlu bahasa2 baru dan peribahasa baru bro...
bro je yang boleh buatkan..

eizaz berkata...

haah,penggunaan bahasa melayu sesama melayu sendiri sudah berkurangan dek
pendedahan ekstrim bahasa kedua (bahasa inggeris) yg kini lebih penting daripada bahasa utama (bahasa malaysia).
bahkan bahasa inggeris lebih diperlukan di dalam sektor pekerjaan masakini

Tanpa Nama berkata...

awak dah abis modal ke? sikit2 UMNO.. perkara tu tak penting la.. tolong la biar ada akai sket..

kalau nak tukar nama UMNO.. saya minta isham tukar nama anjing-anjing yang diberi nama syawal dan ramadhan tu, ingat tak anjing yang awak bela tu? tukar nama binatang tu dulu...

Tanpa Nama berkata...

Hmmm tanpa nama.pertamanya isham bkn pejuang bertunjangkan islam dan tidak pula mendabik dada dgn ketuanan melayu.dia berhaluan kiri (sosialis).sudah tentulah dia akan menentang segala dasar yg dibawa parti ultra konservatif berhaluan kanan.tapi umno pejuang ketuanan melayu.nama parti bahasa inggeris.beza langit dgn bumi isu yg dibangkitkan oleh tanpa nama.

Yusuf Awang berkata...

Memang patut UMNO dijenamakan semula dengan nama yang 'Melayu'.

Papan tanda dalam negara semestinya ditulis dalam bahasa kebangsaan. Kerana papan tanda itu atas 'urusan dan rasmi'.

Tulisan dalam bahasa lain yang 'bukan rasmi dan bukan kebangsaan' tidak layak pun!