Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 30 Oktober 2012

PENGALAMAN NAIK TEKSI SAMPAI RABAK POKET




MEMBURUH SIANG MALAM
        ORANG LAIN KAYA




 PENGALAMAN NAIK TEKSI DI SEBERANG
Ketika saya tinggal di Indonesia untuk beberapa bulan, kenderaan utama saya adalah bas mini,busway, dan taksi! Ye.. Taksi di Jakarta mungkin lebih banyak dari di Kuala Lumpur, tapi jauh lebih murah dan berkualiti. Naik teksi di Kuala Lumpur adalah perbuatan orang2 yg ada duit dan betul2 desperate shj, sedangkan naik teksi di Jakarta adalah perkara biasa.

 Saya pernah terpaksa ke luar daerah, dan decide untuk ambil teksi. Sila teka, perjalanan saya ketika itu setelah dicampur dengan trafic yang macet dan gila,akhirnya menjadi 4 jam! Tapi saya masih lagi mampu membayar ongkos teksi dengan selesa: menggunakan meter!

Tak ada teksi yang tawarkan harga bla3. Jauh atau dekat tetap pakai meter, dan murah! Teksi di Malaysia ada masalah yang perlu diakui: pemandu teksi malaysia adalah hamba kepada pemodal. Sebab itu gagal! on PENCERAHAN DARI SINGAPURA - NEGARA YANG SUKA MAKAN BABI
 

PENGALAMAN NAIK TEKSI DARI SUBANG
Saya pernah naik teksi pada pukul 11:30 malam dari sebuah hotel di Subang (sebab menghadiri majlis perkahwinan kawan saya) ke hotel yang saya nginapi di Bukit Bintang. Pemandu teksi tak nak guna meter & mahu saya bayar RM100. Saya bagi dia tahu tambangnya hanya $24 semasa waktu petang bila saya datang ke Subang dari Bukit Bintang.

 Setelah tawar menawar, saya terpaksa membayar $80 sebab tak ada teksi lain pada waktu itu setelah menunggu lebih daripada 1 jam. Jadi bila Pakatan Rakyat ambil alih, saya harap kerajaan Pakatan akan membuat undang-undang macam dinegara jiran supaya kita tidak disembelih oleh pemandu teksi yang tidak berhati perut ini. on PENCERAHAN DARI SINGAPURA - NEGARA YANG SUKA MAKAN BABI
Publish | Delete | Spam
 

 AES SEBENARNYA CARA REMBAT DUIT RAKYAT
 - Kalau AES adalah untuk keselamatan pengguna jalanraya, jadi patut diletakkan papan tanda bahawa terdapat Kamera disitu, jadi pandulah perlahan di kawasan berkemalangan tinggi untuk mengelak kemalangan jalanraya. Tetapi, jika tiada sebarangan papan-tanda untuk memberitahu bahawa terdapatnya kamera disitu,

 MAKA in bermakna untuk mencari wang semata-mata dan bukan untuk menjaga keselamatan penguna jalanraya. Kerana pemandu yang suka pancut akan mengurangan kelajuan jika mereka tahu terdapat kemera disitu, jadi, selamatlah penguna jalanraya yang lain di tempat yang berkemalangan tinggi.

 Prinsipnya untuk mengelak kemalangan dan bukan untuk menangkap, tahu tak !!? Jadi, jelaslah ini untuk mencari rezeki keatas rakyat yang semakin miskin dan bukan untuk menjaga keselamatan penguna jalanraya... Tolong sedar.... on PENCERAHAN DARI SINGAPURA - NEGARA YANG SUKA MAKAN BABI

7 ulasan:

En Putat berkata...

aku pernah tahan teksi depan puduraya nak ke hotel concorde JSI jam 5 ptg. teksi x mau pakai meter, aku x mau naik...macam2 dia kata kat aku..bodo laa, bahlol la...sbb x faham waktu jem..last2 dia nak tumbok aku...aku blah...sbb aku x samseng...dia samseng...

Tanpa Nama berkata...

aku bukan nak bela pemandu teksi. sebab utama pemandu teksi tak pakai meter sebabnye teksi bukan diorang punye. semua bwh syarikat. syarikat tu sape punye? kroni2 yang punye. patutnye permit teksi untuk rakyat bukan golongan yang kuat mentekedarah duit rakyat tu. satu hari sewa teksi RM60. tu belum campur isi gas RM10. total RM70.dapat satu hari RM90. kalau tayar teksi bocor atau kete rosak kene tanggung sendiri. mcm mana diorang tak cekik duit orang n taknak pakai meter. tersepit kat tengah2. rata2 yang bwk teksi bukan orang senang. cube kalau permit teksi tu bagi terus pada pemandu teksi kat KL, JB, Penang atau dimana2 yang ada teksi. aku rasa diorang akan pakai meter. satu lagi cube tanye mamak madey. sape suruh bwk masuk pendatang asing. sekarang ni syarikat teksi dah upah pendatang bwk teksi pulak. lagi kuat die cekik duit.

Tanpa Nama berkata...

Betul kata Tanpa Nama 30 Oktober 2012 11:56 PG

Sewa teksi jo dah mahal tu ramai pemandu teksi tak mo pakai Meter..

Bukan semua la ada juga pakai meter dan berhemah.. Tu la nasib jadi Hamba kaum pemodal.. tauke AP.. :| Yang kaya Tauke juga..





didi kota belud berkata...

MATEMATIK......TEKSI..40 RIBU....TAMBANG 3 HINGGIT....K.L KE SUNWAY...30 HINGGIT...PENUMPANG TAK PUAS HATI....WEI 30 HINGGIT DENGAN TEKSI 40 RIBU SIAP DRIVER LAGI...ITU PUN LU MAU BISING KER....JALAN KAKI LAH WEI...BELI KETA TAK MAMPU NAK NGOMEL PULAK.....JALAN KAKI...NAK SEDAP SENANG..MAU...BAWA KETA DAN BELI TAK MAU.....APA PUNYA PUKIMAK PUNYA ATITUDE......CALL ROBENGAH KALAU TAK CAYA DAN BELAJAR MACAMMANA NAK KAYA SELEPAS DI ROGOL LELAKI MISTERI......KAKAKAKAKAKA

Tanpa Nama berkata...

Lu manyak boloh.....mmg kepala bana punya lintah cekik darah....sekali bawak penummpang lu mau untung 40k ka? Na mai sohai.....skarang sudah ada bus free apa pasat lu org teksi mau marah mau demo...mau sokong sama pr pulak....ni teksi mmg gile wang punya olang...teksi pun sewa je....kos 50....minyak ngv sepuluh...kira satu hari baru rm60-90kos operasi sehari....kalau lu semua olang teksi cari rezeki jam 7pg....sampai7ptg....mesti boleh punya...sirang penumpang selalu rm10kalau pakai meter pun....takkan 12jam lu xdpt 20org ke....kalau lu semua rajin mesti boleh

didi kota belud berkata...

aik...lu mana tau ni semua..lu bawa teksi kah cibai.....patutlah lu terer mati matik.....syabas....tapi satu ah ngia mahai.....lu ada mancis kah...kerbau talak talilah....?

Joha Muhamad berkata...

memang tak patut..dari bus station shah alam ke subang jaya RM 30..nak tak nak kena naik jugak la..dah itu jer transport yg ada..driver pakai kopiah mintak "ikhlas yer dik."..ikhlas bendanyer dah itu jer transportation yang ada...dlm hati..ikhlas terpaksa...Tan Sri Khalid...tak boleh buat sesuatu ker dalam Selangor nih?