Selasa, 10 Mac 2015

PENIPUAN SEDANG DIRANCANG







KENYATAAN MEDIA (9 Mac 2015)
Mengapa polis dibenarkan dalam siasatan persempadanan semula Sarawak manakala peguam, media dan pengundi lain dihalang?

Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) terkejut apabila mengetahui bahawa anggota Polis Cawangan Khas telah hadir dalam siasatan yang diadakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tentang sempadan kawasan pilihan raya yang dicadangkan untuk Miri.

Menurut ADUN Piasau Alan Ling, apabila beliau membentangkan bantahannya Khamis lepas, beliau sedar empat orang berbaju preman yang duduk di belakan pegawai SPR itu adalah anggota polis. Pengerusi SPR sendiri terkejut apabila diberitahu identiti mereka, tetapi kemudiannya memutuskan bahawa mereka boleh menghadiri siasatan tersebut.

BERSIH 2.0 mengecam keputusan Pengerusi SPR, terutamanya apabila diambil kira hakikat bahawa pihak-pihak berkepentingan, seperti peguam, media dan orang ramai, dilarang daripada menghadiri pertanyaan.

Ketiga-tiga kumpulan ini mempunyai kepentingan sah dalam proses ini: peguam boleh menjelaskan sebarang perkara yang mungkin dibangkitkan berkaitan dengan undang-undang, media boleh membantu menjadikan proses ini telus di samping mendidik orang ramai tentangnya, dan orang ramai perlu dimaklumkan tentang perubahan kepada kawasan lain yang mungkin memberi kesan kepada kawasan mereka.

Apa peranan dan minat Polis Cawangan Khas mempunyai dalam proses ini?

Hakikat bahawa polis hadir dalam pakaian biasa menunjukkan bahawa mereka bertujuan untuk menyembunyikan identiti mereka, yang menunjukkan mereka berniat buruk.

Orang ramai tidak boleh melepaskan SPR sekiranya mereka membenarkan polis berbaju preman hadir pada sesi siasatan persempadanan semula yang akan diadakan di Sabah dan Semenanjung Malaysia.

BERSIH 2.0 mengulangi panggilan kami untuk membuka sesi siasatan kepada semua dan membolehkan pihak berkepentingan yang sah untuk hadir.

 

-----------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Untuk mengatur penipuan