Isnin, 21 Disember 2015

SATU PERTANYAAN




MAT BOYOT
Satu persoalan.. kenapa pemimpin Islam lagi ulam-ulamak.. perut mereka ramainya boyot mcm peminum arak?? Saja ja nak tanya... tak jatuh kapir kan?? Kenapa berserban..tapi perut boyot? Khabarnya nabi sendiri berserban.. tapi kurus kering..perut ikat pula dengan batu utk menahan lapar..

malah pernah bersabda..kira2 begini.. jika ada antara umatku lapar.. akulah orang pertama yg x makan.. jika ada umatku yg kenyang.. akulah org terakhir yg makan.. Duhai Ulam-ulamak yg berperut boyot.. duhai juga ustaz2 berperut boyot.. sila explain sikik.. mana satu aku bleh ikut?? 

Nak ikut nabi yg kurus kering ka.. nak ikut ulamak pewaris nabi yg berperut boyot mcm peminum arak?? Nabi x berharta hingga ke hari kewafatannya atau buat2 projek anak menantu juta2 kerana perjuangkan Isle.. ini ulam-ulamak kita.. kereta menjalar.. harta cukup anak menantu hidup senang lenang.. fenin la gua... meh xplain sikik ustaz2 berjanggot sunnah nabi dan hari2 burtunggang tunggik solat dhuha.. on SEMUA BOLEH DIMAAFKAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 12/21/15


--------------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BOYOT tu tak salah

Yang BAHALOL tapi tahap ULARMAK tu lagi pening kan Rakyat

Apa ULARMAK mesti BAHALOL ke ?

Ambo pening doh.

Tanpa Nama berkata...

almarhum tgna tak boyot. hidup serba sederhana. kita sanjung

Tanpa Nama berkata...

Nabi bukan kurus kering, Nabi pastinya berbadan ideal dan perfect

Tanpa Nama berkata...

Sini ada sikik idea. Cuba lagi.


Soalan: Betulkah ada hadis Nabi yang mengatakan jangan makan secara berlebih-lebihan kerana kawan saya sering memakan makanan dengan tidak menjaga kesihatannya?

Dalam hadis lain Nabi SAW bersabda lagi, maksudnya; “Janganlah kamu mematikan hati dengan banyak (berlebih) makan dan minum, walau pun yang halal. Kerana hati itu ibarat tumbuh-tumbuhan, ia akan mati jika terlalu banyak disirami air.”Satu ketika Nabi SAW berjumpa dengan seorang lelaki yang mempunyai perut boroi (buncit).

Maka Nabi SAW. menunjukkan kearah perut lelaki itu dengan jarinya seraya bersabda yang bermaksud: "Kalaulah makanan-makanan ini (yang menyebabkan perut boroi) di berikan kepada orang yang memerlukan adalah lebih baik." (Hadis Riwayat Ahmad, Hakim dan Baihaqi)

Orang yang kuat makan dan makan banyak biasanya perut akan menjadi boroi disebabkan lemak-lemak tidak sempat dibakar dan ianya berkumpul diperut. Adalah lebih baik jika makan sekadarnya dan wang lebihan untuk membeli makanan tadi ditukarkan menjadi sedekah dan di berikan kepada fakir miskin lebih menfaatnya dan mendapat pahala. Memang dalam hidup ini, lebih-lebih lagi untuk mengisi tugas dan tanggungjawab terhadap Allah dan juga masyarakat, kita perlukan badan sihat. Badan yang sihat, terbina daripada makanan minum yang baik dan berzat. Memang makanan itu perlu, tetapi janganlah sampai makan terlalu berlebihan sehingga melupakan tanggungjawab lain yang lebih utama.

Ini baru soal kesihatan. Blom soal punca rezeki lagi. Elaun parlimen dikebas diam2. Time parlimen bersidang, hantar jin saja jadi duta. Elaun ni halal ka? Nama ja wakil rakyat.