Sabtu, 23 Februari 2019

KESAH SEORANG PEROKOK







- KESAH SEORANG PEROKOK -
 Saya mula merokok tahun 1972 hingga 2004, mula mula kotak kecil, lepas tu kotak sedang , sudahnya kotak 20 batang 2 kotak satu hari, korek lubang hidung jari kelingking melekat warna kuning, tahun 2002 saya berhenti kerja , saya berniaga , bukak kedai runcit, jual barang runcit termasuklah rokok, atas kedai buat surau, sebab kawasan perumahan tu belum ada surau, selepas solat maghrib selalunya ada tazkirah yang disampaikan oleh ustaz yang tinggal dikawasan perumahan yang sama, 
tahun 2004 dua bulan sebelum puasa seorang ustaz memberi tazkirah berkenaan rokok, ustaz tu memberi tazkirah dengan lembut tapi makan dalam, diakhir tazkirah tu ustaz kata  - Mufti dah kata haram, Majlis Fatwa dah karta haram, yang dihisap juga benda haram buat apa? - 
 aduh... pedih sungguh pedih...saya buat keputusan mula satu puasa akan berhenti hisap dan jual rokok, bagi tahu juru jual rokok saya hendak berhenti jual rokok, lagi satu bulan nak puasa saya jual rokok murah dari harga yang on 
MALAM INI ROKOK BUKAN RUKUK
Publish | Delete | Spam
hamim
on 2/23/19

Jilakee punya




----------------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kisah yg sangat baik dijadikan tauladan. Sybas bro

panglimo potaseh berkata...

Babi haram jadi org Islam tak makan babi. Nombor ekor haram ..dadah haram sapa yang bili akan di tangkap dan penjara. Ngisap rokok HORAM ..tapi bili rokok ..jual rokok .. ok je.