Selasa, 3 November 2020

MUHYIDDIN MASIH BELUM SELAMAT

 


 MUHYIDIN BELUM 

SELAMAT

AMIN

PROJEK BANDUAN

MASIH BERJALAN

AMIN


Ada menteri Umno tidak pertahan keputusan darurat, kata sumber


BEBERAPA menteri Umno ditegur dalam mesyuarat Jemaah Menteri pada Rabu lalu kerana tidak mempertahankan “keputusan bersama” Kabinet untuk menggunakan kuasa darurat bagi membendung pandemik Covid-19 yang kian meruncing, kata sumber parti dan kerajaan.

Mereka memberitahu The Malaysia beberapa menteri, diketuai seorang menteri kanan Bersatu, menegur menteri-menteri Umno kerana tidak mempertahankan keputusan bersama itu kepada parti dan orang ramai.

“Itu keputusan bersama Jemaah Menteri tetapi menteri Umno tidak pertahankan selepas permohonan untuk pengisytiharan darurat ditolak oleh Yang di-Pertuan Agong,” kata seorang sumber di Putrajaya.

The Malaysian Insight difahamkan cadangan pengisytiharan darurat dibincangkan dalam satu mesyuarat Majlis Keselamatan Negara sebelum diangkat untuk diputuskan oleh Jemaah Menteri.

Satu mesyuarat khas Jemaah Menteri diadakan pada Jumaat 23 Oktober untuk membincangkan usul berkenaan dan dipersetujui oleh semua menteri, termasuk sembilan daripada Umno.

“Ini bukan kehendak perdana menteri tetapi nasihat Kabinet, yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan,” kata sumber.

Selepas mesyuarat khas Kabinet itu, Muhyiddin bersama enam menteri menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Abdul Aziz di Kuantan, Pahang untuk mempersembahkan nasihat Kabinet.

Pada Ahad 25 Oktober, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah selepas berunding dengan Raja-Raja Melayu tidak memperkenankan permohonan kerajaan.

Baginda merasakan kerajaan berjaya menangani wabak ini dengan baik dan berkesan, dan “tiada keperluan buat masa ini untuk Seri Paduka mengisytiharkan darurat”.

Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi kemudian dilihat mengkritik Muhyiddin apabila berkata sebarang langkah besar yang hendak dibuat oleh kerajaan perlu melibatkan semua pihak.

Selang sehari pada Selasa 27 Oktober, Ketua Wanita Umno Noraini Ahmad yang juga menteri pengajian tinggi mengeluarkan satu kenyataan menjunjung titah Yang di-Pertuan Agong yang tidak memperkenankan untuk pengisytiharan darurat.

“Pelbagai pihak mengkritik keputusan Kabinet termasuk dari parti mereka tetapi mereka diam. Ini tidak dapat diterima kerana keputusan itu dibuat dengan persetujuan mereka juga dalam Jemaah Menteri,” kata seorang sumber kerajaan.

Seorang lagi sumber memberitahu kenyataan Noraini sebagai ketua Wanita Umno digunakan sebagai antara contoh dalam hujah menteri Bersatu.

“Kenyataannya jadi peluru,” kata sumber itu.

Ahli Majlis Tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi dipetik mengesahkan menteri Umno “dibelasah” dalam mesyuarat Kabinet pada Rabu lalu.

Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa yang juga dari Umno bagaimanapun menafikan perkara itu sebagai “karut, sangat tidak benar”.

Dalam perutusan kepada rakyat pada Sabtu, Muhyiddin berkata Pilihan Raya Kecil Batu Sapi pada 5 Disember dan Pilihan Raya Negeri Sarawak yang perlu diadakan pada bila-bila tidak boleh ditangguhkan tanpa pengisytiharan darurat.

“Tetapi apa boleh buat kerana itu adalah kehendak dalam Perlembagaan Persekutuan maka kita terpaksa mengadakan pilihan raya.

“Kecuali jika darurat diisytiharkan di bawah Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan di Batu Sapi dan Sarawak, bolehlah kita tangguhkan dahulu kedua-dua pilihan raya ini sehingga Covid-19 berakhir,” katanya. – 3 November, 2020.


MUHYIDIN 

MASIH

TERUMBANG AMBING

SANA SALH

 SINI SALAH

KAH KAH KAH

INI NAMANYA

POLITIK 

SESAK NAFAS

KHALAS







Tiada ulasan: