Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 1 April 2009

BANTAHAN PPSMI BERGEMA DALAM PILIHANRAYA KECIL -mkini


Selain dalam demonstrasi besar awal bulan ini, dasar kontroversi Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) turut berkumandang di Bukit Gantang yang kini menghadapi pilihanraya kecil.

Tokoh-tokoh utama Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) akan turun berkempen dua hari di situ menjelang pengundian pada 7 April ini.

Profesor bahasa Dr Abdullah Hassan, Dr Shaharir Mohd Zain dan penyajak Dinsman dijangka menyampaikan ceramah.




15 ulasan:

nami o fish berkata...

aku pelik la sham,

lu cuba fikir.kalau kita pergi Perancis kita wajib belajar bahasa Perancis.Kalau lu cakap bahasa Inggeris,sampai mampos la waiter tak bagi lu order.lu tanya jalan mampos la orang tak nak bagitau,betul tak?

tapi kat malaysia ni,bila mat saleh datang,kita yang terhegeh2 cakap bahasa inggeris,nak menyenangkan dia.ape kes?

patut dorang la cakap bahasa melayu kat kita kalau nak tanya jalan.dah dorang datang tempat kita.

Tanpa Nama berkata...

salam.

Ada beranikah mereka terus berkempen.

Hashamnudin pun dah mula menipu dengan mendakwa utk membincangkan isu ini dalam mesyuarat `Kabinet dapur BN`minggu ini. Rasaya hasil mensyuarat pasti penuh dgn muslihat agar GMP tidak berkempen di situ.

Tengoklah kesemua Jeneral dalam Gapena. semua dah menikus. semua prof universiti ( AJK gapena ) yang `bertempek pasal langgar perlembagaan fasal 152` dulu macam dah kena amaran buang kerja dari menteri mereka.

semuanya..senyap sunyi

adnan M

Tanpa Nama berkata...

Oh abang2 yang ingin membantah,berteriak,memukul canang,menari dangdut di ceramah tu esok,buat dulu satu kamus Melayu yang lengkap untuk perkataan pelik2 Mat Salih yang digunakan dalam subjek sains..lepas tu barulah kita menari,berteriak bersama2 memaki hamun kerajaan sebab buat dasar yang merugikan rakyat..Nanti karang dasar dihapuskan,ramai pulak yang sama cerdik dan sealiran sastera macam abang2..Susah pulak abang2 nak cari makan..Memang dahsyatlah negara Malaysia,hebat dalam bahasa Ibunda,semakin mundur dalam kemajuan..Takpe,sains dan kemajuan tak penting..Yang penting pertanian dan bahasa..Ok apa dengan apa yang kita dah ada..Oh ya,jangan lupa suruh saudara2 kita daripada parti DAP mengutamakan bahasa Melayu..nanti saya tak nak pangkah kalau diorang bertanding di kawasan saya..

Tanpa Nama berkata...

Bro, mat lidah kontot sekarang naib presiden umno, tiga tahun lagi ganti mat sembab jadi timbalan presiden...jangan main main! mat lidah kontot....hau hau hau hau....lidah kontot...hau hau hau hau....kontol ado?

kage bunshin no jutsu berkata...

haha...En. tanpa nama bercakap mcm xde otak...memang digalakkan belajar Bhs Inggeris,tapi jgn la sampai nak memperjudikan subjek Math & Sains...bukan semua budak mahir Bhs Inggeris,kesian kat budak2 skolah luar bandar yg tercicir sbb PPSMI ni...aku tau sbb ade kawan aku cikgu pun akui sendiri PPSMI ni lg byk keburukan dari kebaikan di skolah2 luar bandar...dari dulu lagi kerajaan buat dasar bukan untuk kebaikan rakyat...semua untuk bisnes & poket sendiri...cuba tgk SPM skrg berlambak budak dpt A berderet2...tapi ranking dunia IPTA ade perubahan ke? Cuba tgk SPM dulu2,ssh betul nak dpt agregat 1 (itupun amik drpd 6 subjek je) tapi ranking IPTA tip top (UM pernah jd top 10)...SPM yg berderet2 'pelajar cemerlang' skrg ni cuma taktik kerajaan...diorg turunkan graf,biar berlambak org dpt A (tanpa memperdulikan kualiti) untuk menunjukkan dasar kerajaan dlm pendidikan amat berkesan...apa rasional nya dgn lambakan 'pelajar cemerlang' ni? 'Pelajar2 cemerlang' ni akan memenuhi kuota IPTA...bila IPTA dah penuh,sudah pasti IPTS yg menjadi pilihan...cuba la siasat berapa ramai org2 pemimpin BN yg ade share dgn IPTS2 tertentu,korg mesti terkejut... seterusnya,apabila mahasiswa2 dah penuh di IPTA & IPTS,mcm biasa la,masa ni la PTPTN muncul sebagai penyelamat (kononnya)....diorg bukan kira apa pun,yg penting DAH PINJAM PANDAI2 LA BAYAR...sbb tu la ramai yg berhutang ribu2 dgn PTPTN sbb kena tendang dari Universiti...berpunca dari kurangya kualiti drpd kuantiti yg berderet2 'A' tu...krajaan cuma tau nak amik untung je dari rakyat...so,fikir2kan lah...

fredo berkata...

jap lg kang diaorg haramkn la guna isu nih..

penakuttttttttttttt!!!

One Pip berkata...

Hishamuddin anak Hussein dan Hishamuddin anak Rais -- siapa lebih layak jadi menteri pelajaran?

:-)

Tanpa Nama berkata...

Apa apa pun brader Antutuya ooops silap Aminah Monggolia sentiasa bersama Mat Monggol yang dijaga Bik Mama .....
Malaysia paling best....Bakal PM yang coming soon didedahkan keburukan nya di akhbar antara bangsa tapi dia rilek je....mat sembab sokong, mat lidah kontot sokong dan semua ahli gerombolan sokong tapi yang tak sokong rakyat kat luar ..hahahahahhaa kita bolih perang dengan ahli gerombolan...dah lama tunggu ni..... cari gadoh...

megat dewa berkata...

Kenderaan Ganeson terbabas gara-gara Samy Vellu turap jalan tak ikut spesifikasi.

Tanpa Nama berkata...

Lebih baik beri komen sebagai tanpa nama daripada nak perjuangkan sangat bahasa Melayu,tapi gelaran yang digunakan dalam bahasa Jepun..hahaha,ketam,ketam..Ku sangkakan kau di laut,rupanya dalam blog pun ada jugak..

Malaysian Chronicle berkata...

Ini adalah medan dan ruang untuk utarakan pelbagai isu sensitif kerajaan.

Bagi mengelak kejadian ini, kerajaan perlu memperbaiki pentadbiran ataupun mengubah dasar seperti mansuhkan ppsmi untuk kurangkan bantahan dari rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Salam
Nak join sekaki pasal PPSMI. Isu ni sebenarnya ada beberapa komplikasi
1) Belajar Maths & Sains dlm BI berbeza dpd belajar BI untuk menguasai BI
2) Kita semua kena menguasai BI dan beberapa bahasa dunia lain seperti Cina, Tamil, Arab untuk menjadi manusia yang ada wibawa untuk masa depan
3) Belajar Maths&Sains dlm BI tidak menjadikan kita pandai berkomunikasi dlm BI
4) Polisi PPSMI perlu ditentang kerana kesan dan implikasi terhadap sistem pendidkan yang sudah sedia tak bagus.
5)Polisi ini perlu ditentang kerana nak ajar pemerintah lain kali nak buat polisi kena tanya rakyat.
6) Semua mata pelajaran perlu diajar dalam bahasa ibunda. Sains dan Maths dalam BI boleh diajar diperingkat universiti.
7) untuk memberi kelebihan kpd anak-anak pada masa depan untuk menguasai pelbagai bahasa, Sistem pembelajaran dan pengajaran BI perlu ditingkatkan.Bahasa Cina, Tamil, Arab dan bahasa elektif perlu diperkenalkan. guru native speaker dlam pelbagai bahasa boleh diambil utk mengajar.
8)sistem pengajaran chalk n talk perlu dihapuskan.

Sekian

kage bunshin no jutsu berkata...

hahaha...en tanpa nama xde point nak patahkan hujah aku,point yg dia ada cuma ketam...kalau en tanpa nama anggap aku ni ketam,ape kurang nya kau? sokong PPSMI tapi bagi komen dlm Bahasa Melayu...kenapa xnak komen dm Bahasa Inggeris? alahai,sape yg ketam sebenarnya ni? hahahaha...

Tanpa Nama berkata...

kalau komen dalam bahasa inggeris karang takut ko tak faham pulak..Sebab tu beriya2 sangat nak hapuskan PPSMI..Takut negara Malaysia nie esok dah takde orang yang bengap macam kau..hahahaha..selamat tinggal ketam..

kage bunshin no jutsu berkata...

hahaha...dah xde point nak balas,ketam pun nak buat isu...hahaha...sukati ko la nak panggil aku bengap ke ape...at least aku ade master...ko tu ntah2 SPM pun x lepas kut...patut la org2 BN ni kalau diajar mcmane pun xkan faham...pengikut2 dia pun bebal...