Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 19 Disember 2009

YANG PANDAI DAN YANG BODOH



ORANG RABUN HANYA NAK BERLUMBA LARI DENGAN ORANG BUTA




KONSEP PERIMBANGAN LEBIH SESUAI DARI KESAKSAMAAN DAN MERITOKRASI - berita hairan

Konsep hubungan di antara kaum di bawah gagasan satu Malaysia khususnya dari segi pendidikan lebih sesuai dilaksanakan menerusi konsep perimbangan berbanding konsep kesaksamaan atau meritokrasi, kata Mohamed Khaled Nordin.

Salah satu contoh hasil konsep perimbangan ialah penubuhan Universiti Teknologi Mara (UiTM) bagi memberi peluang lebih ramai lagi kaum Bumiputera mendapat pengajian tinggi untuk mengubah taraf sosio-ekonomi mereka, kata beliau.

Mohamed Khaled berkata demikian di dalam ucaputamanya di Konvensyen Siswa/Siswi FELDA 2009 sempena Karnival Ikatan Hati Warga Felda (IKTIRAF) 2009 di kampus induk UiTM di sini hari ini.

KAH KAH KAH…

kah kah kah… PERIMBANGAN PULAK…. kah kah kah…

woit… KALAU BELAJAR PANDAI…. PANDAILAAA… kah kah kah..

woit… KALAU BANGANG… BANGANG LAAA… kah kah kah…

kah kah kah… SAPA PANDAI DIA BERJAYA…kah kah kah..

kah kah kah…. SAPA BODOH… BODOH LAAA… kah kah kah..

woit… INI MERITOKRASI…kah kah kah..

woit… NAK IMBANGKAN YANG BODOH DENGAN YANG BANGANG MACAM MANA?.... kah kah kah…

nota:

apa yang harus diwujudkan ialah fasiliti yang sama
sekolah kampong atau bandar. apa yang wajib diwujudkan
ialah guru terbaik untuk ke kampong dan desa. bukan tekan atau
nafikan mereka yang berjaya. atau tidak diberi tempat untuk sambung
belajar.

sekarang ini universiti dan kolej dan melambak. semua melahirkan
orang bodoh. kebanyakan yang bodoh ini pelajar melayu.

kenapa?

kerana mereka berangan angan bahawa mereka ada hak keistemewaan.
kerana mereka bumiputera – dapat F pun boleh lulus. tak percaya cuba
pergi tanya pelajar melayu di ipta. mereka bertanding sesama
orang-orang kureng cerdik kah kah kah.




26 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kenapalah masih wujud bangsa racism nie.. manusia tetap manusia..biarpun warna kulit berbeza.. kita hidup hanya 70 tahun..kenapa harus membenci sesama manusia.. kenapa harus melabel taraf dan bangsa manusia.. kenapa wahai uitm.. apakah kamu takut kepada manusia lain..sehingga kamu hanya mahu berkawan kepada manusia yang serupa dengan kamu..bilakah baru kamu akan nampak keindahan duniya ini yang punya pelbagai warna dalam manusia.. sedarlah wahai mahasiswa uitm..

Sudin berkata...

Chakap pasal Islam.......
Syurga neraka,
Mungkar nangkir,
Dosa pahala...........
Tang anak,habis serban di kepala kena buka.....kah,kah,kah....
Depan mata isham ooiiii....!!!!
Di sebabkan anak, melutut depan gerombolan merayu supaya anak diterima masuk walaupun anak tarak A++++++++,........
Golongan ni ramai dalam PAS dan malaysia....kah,kah,kah....Islam konon.....!

Dalam gerombolan lagi teruk.....anak-anak ada 12 F boleh masuk IPTA...kah,kah,kah...bagaimana ?
Guna kuota YB,Pengetua,Pendaftar,Ketua Bahagian......
Kah,kah,kah......sama juga Chukong MCA dan Ular MIC mereka gunakan kuota.....

Siapakah orang yang menchita suasana LINGKUP ini ?
Tak lain dan tak bukan ialah mamak auta keling eeeeeeeeee...keling pariah mahathir...!!!

Technology transfer ?
Kepala bana toya binatang apa tu ?
Kah,kah,kah.......transfer duit ke luar negara adalah...kah,kah,kah.....

Sekarang ni ibu-bapa pening kepala kerana segala yuran naik....berebut-rebut masuk sekolah teknik lah,IPTA/IPTS lah....segala mak nenek peluang belajar tersedia konon.....kesudahannya tak sedar duit poket/simpanan dah habis ribu-ribu disebabkan nak kan anak berjaya...rupa-rupanya kena tipu !
Apa jadi ?
Anak join PDRM !
Aik...!kan anak ambil kursus kejuruteraan ? kah,kah,kah.....

Bayangkan duit hampir menchecah seribu ringgit untuk anak naik tingkatan 4 dalam teknik/vokes....
Last-last anak join PDRM atau Angkatan Tentera....kah,kah,kah...

Inilah akibatnya melayu dibodohkan oleh gerombolan lanun Umno/Bn terutamanya menteri-menteri yang dah pandai meniagakan bidang pendidikan.

Akan datang sekolah-sekolah ikut standard masing-masing,tidak seragam.....pakaiaan sekolah nanti ada yang pakai baju hitam seluar putih...kerana ujudnya kontrektor kelas F yang dah tak boleh chari makan di tempat lain....buat jambatan runtuh,buat masjid runtuh......ni idea nak bagi masyuuuk juga...terpacul idea menggunakan kaeadah ini....sekolah premier konon..!
Tak perchaya ?.....tunggu.....

"Ketuanan Melayu" konon...!!!
Yang merampas peluang anak-anak yang cherdik ialah golongan dan puak-puak bangang ahli-ahli lanun barua Umno,Chukong MCA dan Ular MIC.
Senang kerja mereka ni...TELAN kemudian LINGKUP !

Tanpa Nama berkata...

Oiiii,
dulu hang cerdik ka????Hang belajak aliran sainska dulu?????Hang belajaqka bio,fizik,kimia,matematik tambahan waktu SPM???Dari penulisan hang,dah tau,hang budak "art" jeee....
hang mesti tak berani publish komenni punya!!!!

Tanpa Nama berkata...

tambah sikit lagi,kalau tak dak DEB masatu,
hang,anuar ibrahim,zaid ibrahim dan berapa lagi yang tak sedaq diri,
boleh masauk U.....masuk U untuk kerja cuci jambanje.........

Tanpa Nama berkata...

Haha..inilah subjek "bola tanggung" aku sejak aku graduate dulu lagi.

Tak ada siapa di Malaysia bersedia bertanding secara jujur dalam bidang akademik. Pensyarah Universiti yang amat pemalas, boleh dikatakan 80% yang ada di semua universiti kita. Hidup membodek untuk naik pangkat dan dapat fulus jer dalam kepala dia.

Student pulak, knowledge sharing macam sial. Bila share, dia takut rival jadilebih pandai dan dia tak dapat score. Ini berlaku jelas dalam kelompok pelajar Tionghua di mana pelajar2 Melayu menjadi semakin terasa tidak selesa bertanding. Sikap kedekut ilmu macam pukimak menyebabkan iklim pembelajaran yang tidak selesa. Manakala pelajar Melayu tidak dapat menyesuaikan diri semasa proses pembelajaran ini berlaku. Bila masuk zaman pekerjaan, barulah pelajar Cina dan Melayu boleh menyesuaikan diri. Iklim pembelajaran tak memberangsangkan sangat.

Aku ada ramai kenalan Cina waktu belajar dulu, ada yang best dan ada yang tak best. Sama juga pelajar Melayu, ada yang best dan ada macam pukimak juga. Sbb stigma "aku mesti menjadi lebih pandai dan ebih cemerlang drpd orang lain" sudah menjadi penyakit masyarakat kita. Walau apa pun, kpd pelajar Tionghua yang best, aku salute sbb koranglah aku terasa mau bertanding secara merit. Dapat sama2 study dan bersaing. Lani aku terasa betapa meritokrasi sangat penting drpd belajar hanya tertumpu hanya satu kaum saja mcm kat ITM dan MARA di mana pelajar kita masih belum bersedia untuk bersaing dan terus hidup didalam ketakutan penyakit ketuanan melayu tadi.

Ketika dapat peluang ke luar negeri, aku memang terasa memang dasar meritokrasi amat2 perlu diterapkan di negara sendiri. Tapi siapalah aku nak cadangkan ini. Suasana pembelajaran yang amat sihat dan rivalry yang memang menyeronokkan. Student mat saleh pun, takder pun risau atau hidup dalam stigma ketuanan mat saleh depa.

Suasana stagnant dengan ketuanan Melayu ini hanyalah untuk makhluk yang buduh dan bangang macam UBN dan anak pinak mereka saja. Rata2 Melayu kalah disebabkan mereka tidak diberi peluang oleh Kerajaan UBN untuk menikmati ruang pembelajaran yang lebih canggih dan sepatutnya dinikmati mereka. Bila mereka dapat peluang lebih baik, mereka merasa amat terima kasih dengan UBN yang tolol yang menyebabkan situasi ini berlaku. Lalu mereka pula menjaja ketuanan melayu bagi pihak UBN. Ini yang UBN mahu, melayu dan cina dapat dilaga2kan supaya mereka menjadi semakin relevan kepada melayu yang tidak mahu berubah dari terus hidup dalam kesusahan dan ketololan.

Jika Melayu terus hidup dalam kesusahan, lagi bagus bagi gerombolan untuk terus berkuasa. Sbb itulah segala usaha gerombolan adalah untuk menyusahkan Melayu agar mereka terus bergantung hidup dengan gerombolan.

Orang Lama berkata...

As a Human Resources Manager, saya tak akan ambik budak yang graduate dari UITM sebab awal-awal lagi mereka dah diajar jadi racist. Kerana apa? sebab tak ada erti meritokrasi dalam diri mereka. Bahaya sebab tak tahu menilai kebolehan pekerja secara saksama

Tanpa Nama berkata...

Haram jadah punya UiTM... Perasan bagus...

Orang Lama berkata...

Untuk manusia PENAKUT TANPA NAMA 2009 Disember 19 08:52, Nak tanya sikit, apa kena mengena DEB dengan masuk U? mak bapak kamu ker yang punya DEB tu? Gomen hantar saya pergi oversea itu tanggungjawab dia. Saya balik Msia bukan jadi penyamun...kerja, tiap tahun bayar income tax dan berbagai tax lagi...
Duit tax tu saper yang kaut? ... Apa yg kerajaan bagi pada saya jauh lebih besar daripada apa yang saya pulangkan balik. Pergi oversea 5 tahun berapa sen nar kerajaan bayar. 10 tahun dia claim income-tax dah sama ngan kos belajar 5 tahun...., yang lain tu untung sahaja.. tu tak masuk lagi untung guna otak saya....
Kalau bangga sangat dengan DEB tu cuba bagi kat anak beranak awak yang sekolah bodoh, suruh dia bawa ke MIT, UCLA, Oxford atau NUS, mana tau boleh dapat first class degree.... sakit telinga kalau dengar orang bodoh bercakap. Agaknya semua orang yang sokong BN ni jenis otak sengal dan tergeliat, susah nak fikir benda yang logik atau tak faham langsung...

Tanpa Nama berkata...

Hahaha...student uitm yg dlm gambar ni bahlol...non bumi konon-fuck lah...uitm shah alam pun ambik student oversea-adalah dlm 15-20%..aku setuju bro Isham, byk student Melayu yg banggang disebabkan terlalu-melampau berpaut dgn hak istimewa...daya saing lemah, daya & upaya berfikir secara kreatif kureng, daya upaya berkhianat-mengampu cukup tinggi..yg buat tesis topik taraf spm pun dpt attention lecturer dek kerana mgampu menjilat jer...tu sbb suke join gerombolan..hampeh..

Tanpa Nama berkata...

Itu kat IPTA. Cuba berhenti sebentar dan toleh ke belakang. Dari bangku sekolah lagi mereka telah diajar/dibiasakan/diberi fahaman menyimpang tentang watak kebodohan dan kebangangan yang diplaster dengan pemikiran begini. Mana tidaknya, dahulu Rahman Talib dan Razak dah gagaskan idea bahawa semua anak-anak sekolah lepasan tingkatan 3 kalau gagal SRP kena masuk aliran vokasional kerana mereka dah kaji bahawa patent murid begini tak boleh belajar hal-hal akademik yang berat di tingkatan 4 dan 5. Lebih-lebih lagi sains dan kira-kira @ ilmu hisab @ matematik dalam bahasa penjajah. Patent pelajar begini ada kah patut disuruh baca novel, cerpen, drama, sajak, syair atau ekonomi, perakaunan dll yang tak sampai ke ufuk fikiran mereka. Bayangkan dapat D blh duduk tingkatan 4 dan belajar hal-hal tadi. Lepas itu mulalah gelisah bila cikgu mula induksi set tentang algebra, persamaan kimia, grammar dll. Apabila tak blh faham sepatah haram mulalah usik-usik kawan sampai bergaduh sehingga ada yang mati. mereka perlu pendidikan tapi kena aliran yang betul dengan kemampuan mereka.Lepas tu apabila dapat keputusan SPM agak mengejutkan kerana layak masuk U. Apabila masuk U bersaing di kalangan mereka sahaja. sesama mereka. Jadilah pandir, lebai malang dan pak kaduk

Tanpa Nama berkata...

Belajar pun kena Pinjam... Umur 21 tahun dah berhutang RM20 000. Sedeynyaa???

Dapatkan Latest Blogger Template di sini

Tanpa Nama berkata...

Dulu semasa mengaji sebelum masuk U tanya kat bapak; " Bapak suka man jadi apa Pak?". Bapak saya saja menjawab " Engkau Jadi Anak Yang baik sudahlah nak oii"!. Pada masa terasa juga, apasal bapak buat de je soalan tentang nak jadi apa?. Tetapi kini bila sudah berumur dan duduk rumah je! terfikiaq pulak kata-kata Bapak dulu. "Jadilah baik" kha..kha..kalau jadi Doktor pun buat jahat tulis lapuran palsu buat apa?.Jadilaf Doktor yang baik. Peguam dan jadi Hakim yang tidak tunduk pada keadilan tetapi tunduk pada wang, pangkat dan bodek buat apa? Jadilah Peguam dan Hakim yang baik. Jurutera, kalau jambatan runtuh sana, bumbung stadium runtuh sini kerana terpaksa ambil duit dengan (bukan rasuah!!!) Main Kontractor buat apa?. Jadilah Jurutera yang baik. Kalau jadi Doktor, Jurutera, Hakim pokok pangkalnya mesti jadi Baik. Maka inilah nasihat seorang bapak penoreh getah yang tak jejak ke Sekolah kepada kami anak-anak yang lepasan Universiti. Ada anak-anaknya pii duk luar negara bukan nak jadi kaya tapi nak jadi baik. Kerana di negara kita semakin lama semakin lagi perlukan orang yang tak baik dan ambil rasuah.Perpektif "Baik Punya orang Malaysia adalah seorang boleh bincang, boleh ambil rasuah! dan trend sekarang untuk naik pangkat Cuma perlu tahu mengampu dan menahan teloq-teloq orang UMNO yang semakin londeh yang perlukan sokongan pegawai kerajaan seperti PDRM, SPRM, KTM,RTM segala-gala yang berakhir "R"....kah...kah!.

Johan 23.01.84 berkata...

Kemudian bile yg bodoh ni makin bangang,salahkan cina n india..

Tanpa Nama berkata...

Kepada tampa nama 9.03,
Waktu saya ambil spm jurusan sains tulen pada penghujung tahun 80an,hanya 2 orang guru melayu yang mengajar kami,guru bahasa melayu dan p.agama Islam.Yang lain terutama yang mengajar subjek math,math tambahan dan subjek sains tulen seperti fizik,kimia dan bio tulen semuanya diajar oleh guru cina.Ok semua guru kami itu ada jasanya tapi bila hendak mengambil peperiksaan amali fizik,kimia dan bio,kami hanya berpandukan kepada nota sedangkan pelajar cina,ada perjumpaan khas atas kapasiti persatuan bahasa cina,didedahkan ramalan-ramalan berdasarkan senarai alatan amali oleh guru-guru tersebut hanya kepada pelajar berbangsa cina sahaja!Kami tetap berprasangka baik terhadap guru-guru berbangsa cina ni!Kami tidak anggap guru kami perkauman!Terima kasih kerana mengajar kami!
Mengapa tiada guru sains tulen berbangsa melayu pada masatu!Adapun berapa kerat sahaja!
Sebabnya pelajar melayu padatu seperti tukar tiub,tidak layak mengambil jurusan sains semasa zaman sekolah,apatah lagi semasa diuniversiti!Mereka agak bodoh,sampailah sekarang....
Tahniah pada saudara kerana dapat keoversea!Waktu saya lepas SPM,kawan-kawan melayu yang pergi keUS dan UK dapatla 15aggt.keatas,sedangkan kawan-kawan cina yang dapat 15 aggt kebawah hanya duduk ditingkatan 6 sains sahaja!Kalau tiada dasar DEB pada masatu,tiadalah pelajar melayu yang berpeluang ke oversea!!!!Kalau adapun mungkin 2 atau tiga kerat aje!!!Mungkin saudara lebihpandai dari kawan-kawan saya berbangsa cina pada masatu!!!Bolehlah saudara keoversea dengan kepandaian saudara!!!!Tahniah!!!Best studen melayu sesekolah saya waktu itu dapat 15 aggt.je!Kawan-kawan cina,ramai yang dapat 15aggt dan kebawah!!!Kalau tiada DEB waktu tu,adalah seorang pelajar melayu keoversea!!!
Atas dasar DEB,selepas tahun 90an,ramai sekali guru-guru melayu berjaya dilahirkan untuk mengajar subjek penting seperti matematik tambahan,fizik,kimia dan bio.Dan hasilnya ramai murid-murid melayu yang berjaya bersaing dengan murid bukan melayu,mendapat straight A dalam SPM!Lahirla amalina!!!Malah telah berjaya mengatasi murid-murid bukan melayu!Walaupun guru-guru ini dilahirkan dari IPTA tempatan yang digelar tukar tiub sebagai tempat orang bodoh,Alhamdullillah,"orang-orang bodoh" ini akhirnya berjaya melahirkan orang-orang cerdik terutama murid-murid melayu bersaing dengan bukan melayu dan akhirnya dapat keoversea seperti saudara!
Saya juga ramai kawan dari bangsa cina!Saya tahu mereka amat kecewa dengan dasar kerajaan pada masa tu!Cuma jika tiada dasar DEB pada masatu,berapa kerat orang melayu yang akan masuk keuiversiti pada masa tersebut???Tukar tiub,alahai...malas nak cakap!!!Kalau dia bermaruah,cuba dia bagitau result SRP,SPM atau MCE dan STPM atau HSC dia!!!!!Dia tak akan beranila!!!!!!!!!!
Apapun syukurla dapat masuk U.....atas dasar DEB atau kepandaian dia!!!Tepuk dada,tanya keimanan!!!!

sham berkata...

hak keistimewaan melayu adalah satu auta pemimpin ubn.....caya lah ...tak kemana pon.....mereka ini mengolah hanya utk mendapat persetujuan rakyat melayu ....alahai bila lam melayu nak celik taktik nie....tolong la jgn melebong melayu....

sham berkata...

say no to racism.............

Tanpa Nama berkata...

hhahahhahahah....Inilah dilema melayu!!! Woit sham, lu tak tengok kah kat negara jiran apa jadi pada melayu??? Kadang2 lu punya idea macam sial!!!! Lu open2 semua....At last melayu pakai cawat!!!. Wa tahu perangai lu....kalo dah terok2 lu lari....Yang kena org lain. Keja lu hanya api ajer!!! Bro!!! masalah melayu ni...ada pro & kontra. Walaupon lu anggap melayu bodoh tapi mereka ada kuasa utk mengundi!!! Wa tahu, lu dont like ketuanan melayu tapi lu jangan mengadaikan org melayu keseluruhan. Kalau macam ni...lu nak didik melayu sokong PR...sampai kiamat makcik & pakcik felda tak akan sokong PR. Itulah lu...tak pernah nak survey melayu2 yg keje dgn bangsa asing!!! Lu hanya sesah dan bantai ajer lu punya komen!!! Kepedihan melayu keseluruhan lu tak ambik tahu. Study PRO & KONTRA Sham oooiiiii!!!. Kesombongan & kebebalan lu akan membawa bencana pada PR. Finally....melayu dok macam tu, KENA BODOH! KENA BODOH! KENA BODOH! sampai kiamat. Asyik2 melayu kena bodoh. Melayu terpinga2!!!. Yang cerdik bodohkan yg bengap. Itulah dilema melayu. Tolonglah lu cerdikkan yang bodoh!!! Jangan lu bodohkan yg cerdik!!!. Lu jgn perasan yg baca blog lu ni org bodoh!!! Yg baca blog lu semua yg cerdik!!! Jadi, tugaslu...cerdikkan yg bodoh!!! Fikirkan!!!

siber labukau

khamaruzaman berkata...

sokong unmo keturunannya semua jenis pariah kelas satu

Tanpa Nama berkata...

FAKAP! NASIB BAIK WA UTM, BUKAN UITM, FAKAP! FAKAP! FAKAP!

Tanpa Nama berkata...

Sebagai seorang bekas pelajar sek cina dan pernah hidup disamping mereka serta pandai bercakap bahasa mereka.. dan sekarang belajar di salah satu caw. uitm.. saya terima kritikan tersebut dengan hati yang terbuka kerana hal ini ada pro dan kontra nya.. saya akan anggap ia sebagai cabaran.. haha Asalamualaikum....

MAT LENDIR KG LONEK berkata...

Saudara labukau!
saya tertarik dengan tulisan saudara tentang DEB dan kejayaan orang melayu seperti yang saudara dakwa. Saya amat setuju dengan objektif DEB yang antara lain adalah untuk menaikkan taraf hidup golongan bumiputera. Objektif awal penubuhannya nampak murni tetapi jika diamati secara mendalam, perjalanan untuk mencapai objektif ini nampak goyah dan banyak kelemahannya.

Alasan pertama yang saya akan gunakan ialah bagaimana DEB disalahgunakan oleh pihak yang berkepentingan untuk mengayakan diri dan kaum kerabat semata-mata. Bagi rakyat marhaen walaupun bumiputera, begitulah kehidupan mereka berterusan dalam lingkaran ganas kemiskinan. Dari dahulu, jika datuk kaya maka keturunannya sehingga kini akan bertambah kaya walaupun pendidikan tidak seberapa. Kalau dulu kaya, dapatlah pertolongan pihak tertentu untuk belajar luar negara malah boleh pilih ke mana sahaja. Anak seorang pemimpin negara umpamanya dapat tawaran biasiswa ke UK tapi pada masa yang sama dapat lagi tawaran ke Jepun. Lihatlah bagaimana pemimpin mengeksploitasi DEB. Anak orang biasa?

Alasan kedua saya, DEB ditubuhkan bagi memastikan pencapaian 30% pegangan kekayaan ekonomi negara. Berapa tahun objektif ini boleh tercapai? Sampai bila angka 30% ini akan tercapai kalau kerajaan tidak mengutamakan rakyat marhaen. Yang terus dibantu ialah syarikat-syarikat kerajaan. Yang kaya ialah orang yang bergelumang dengan syarikat kerajaan. Rakyat marhaen bagaimana? Apakah nilai 19% pencapaian bumiputera itu turut melibatkan rakyat marhaen bumiputera. Jadi sejauh manakah saudara kata DEB menaikkan ekonomi rakyat bumiputera? Untuk apa rakyat miskin penanam padi dan penoreh getah disogokkan dengan nilai 30% saham. Sorak bangga nilai 30% itu sebenarnya tiada satu sen ertinya kepada mereka.

Keistimewaan DEB sebenarnya hanya untuk sebahagian rakyat yang condong ke arah pemerintah. Lihatlah pula individu bumiputera yang berjaya dalam perniagaan/ industri. Anak siapa mereka? Keturunan siapa mereka? Parti apa yang dianuti oleh mereka atau bapa mereka? Kalau mereka pembangkang atau anak dan keturunan parti pembangkang, sampai mana kejayaan mereka? Anak pembangkang mana yang dilantik sebagai CEO di Malaysia ni? Pembangkang mana yang dilantik sebagai CEO ayarikat kerajaan? Jelasnya dari segi pelaksanaan, DEB hanyalah untuk bumiputera yang menyokong atau berpartikan pemerintah. Masuk projek perlukan sokongan JKKK pemerintah, nak biasiswa perlukan sokongan JKKK pemerintah, nak bantuan perlukan sokongan JKKK pemerintah. Jadi, ke mana arahnya DEB ni untuk semua bumiputera.

Objektif DEB meningkatkan pendidikan bumiputera memang baik dan terpuji. Biasiswa diberi. Peluang ke universiti banyak. Emak bapa tidak perlu bersusah payah mencari tanggungan. Tapi berapa lama? Kenapa dihentikan? Siapa yang hentikan biasiswa itu? Kenapa bertukar pada PTPTN? Bukankah itu sebenarnya lari dari matlamat DEB? Bukankah matlamat DEB belum tercapai lagi, jadi kenapa perlu dihentikan? Jawapannya ialah dasar tersebut salah. Dasar DEB itu salah! Kalau tak salah, pemerintah tak akan berhentikan biasiswa dan tukar pada PTPTN. Hantar luar negeri dengan aggrigat 15 SPM? Saudara nyanyuk ke? Setahu saya dan sepanjang pengetahuan saya bergelumang dengan urusan berkaitan, tiada seorang pun mereka di bawah 12 aggrigat dapat ke luar negeri melalui biasiswa JPA atau Mara. Kalau ada pun, mereka adalah ditanggung oleh ibu bapa sendiri! Atau, mungkin juga mereka anak seseorang yang ada kedudukan dalam sistem DEB!

MAT LENDIR KG LONEK berkata...

Sambungan untuk Saudara Labukau,

Saudara,
Pernah dengar bekas seorang pemimpin melaungkan kata-kata untuk membuang tongkat kepada kaum Melayu? Saudara tahu apa alasan yang diberi? Bantuan dan sokongan akan menjadikan orang Melayu sebagai orang yang hanya tahu bersandar pada tongkat. Jadi orang yang terkapai-kapai jika tongkat dibuang. Untuk apa DEB kalau kesan baiknya hanya boleh dirasai dalam jangka masa pendek sedangkan dalam jangka masa panjang DEB menjadikan orang Melayu semakin lemah. Semakin suka bergantung! Tidak dapat berdiri jika tidak terus dipimpin! Kebaikan apa DEB tu kalau kekayaan yang diperoleh adalah daripada sokongan duit rakyat dan bukan atas kemampuan diri sendiri! Berapa ramai pula mereka yang telah diberi tongkat pun masih rebah? Soalnya, adakah mereka ini berpatikan pembangkang? Kita kena ingat, dasar yang akhirnya memberi kesan negatif dalam jangka masa panjang bukanlah satu dasar yang baik. Ada kelemahan di sebalik dasar itu!

Dasar meritokrasi! Sampai bila pula anak-anak kita akan menjadi rakyat kelas kedua? Malulah rasa nya menjadi buah mulut orang luar jika kejayaan kita sebenarnya disebabkan DEB. DEB yang melayakkan anak kita ke universiti walaupun sebenarnya mereka tidak layak. Malu juga rasa sebagai rakyat bumiputera kalau dalam abad ke21 ini masih mahu diberi keistimewaan yang sama seperti dulu. Kenapa tidak kita ajar anak-anak kita berlari seiring dengan anak-anak bangsa lain. Bukankah dengan adanya keistimewaan DEB ini akan menjadikan anak kita manja? Bukankah DEB akan mengajar anak kita berkata "tak apa, lulus sederhana pun boleh masuk IPTA"? Lulusan bagaimana pula yang akan dihasilkan? Sudah pastinya keluaran IPTA yang akan terus memerlukan sokongan sampai akhir hayat! Kenapa tidak kita ajar mereka bersaing secara sihat? Kenapa kita asyik takut dengan bayang-bayang sendiri? Kenapa masih kata "masanya belum tiba"? Bilakah masanya akan tiba?

DEB melahir generasis rasisme. Akibat malu, akibat takut bersaing dengan bangsa lain diIPTA, anak-anak kita melalak jika ada ura-ura kemasukan bangsa lain ke IPTA kita. Hatta, jika ada cadangan sekalipun maka berdemonstrasilah mereka biarpun mereka tahu cadangan itu tidak mungkin dilaksanakan. Kenapa anak-anak kita yang berjiwa DEB ini terlalu takut dengan cadangan dan pendapat orang lain? Bukankah sepatutnya DEB yang lahir sejak sekian lama sepatutnya telah menjadikan anak-anak kita menjadi lebih berani? Geli hatinya, kenapa pula pentadbir IPTA juga turut takut dan tidak setuju dengan cadangan memasukkan bangsa asing ke IPTA? Adakah kerana mereka juga takut berhadapan dengan soslan-soalan kritikal yang bakal dikemukakan oleh anak-anak bangsa lain di IPTA yang selama ini tidak pernah pun di soal oleh anak-anak bumiputera?
Jadi, jika sikap rasiame ini terus kekal dalam jiwa anak-anak kita, kemanakah perginya objektif DEB yang ingin melahirkan perpaduan kaum? Bukankah belajar di IPT yang berasaskan pengasingan kaum ini akan menjarakkan lagi perpaduan kaum?

Intiha dan akhir kalam. Fikirlah sesuatu dasar itu bukan hanya melihat pada yang tersurat. Tetapi jenguklah juga apa yang tersirat. Buah mangga yang cantik dan licin kulitnya pada pandangan kita, belum tentu manis rasanya. Belum tentu elok isinya daripada sebarang ulat yang sentiasa mengambil kesempatan untuk meratah keelokan isi di dalamnya!

Terima kasih!

Tanpa Nama berkata...

Wow!!! TT kena smash kaw-kaw... Hari ini dalam sejarah...

Tanpa Nama berkata...

Siber labukau!
Macammana TT nak ajar orang bodoh!!!!Macam mana dia nak ajar orang lembab!!!
SEBAB DIA SENDIRI BODOH!!!!DAHLA BODOH,SOMBONG PULAK TU!!!!!!!
Orang paling tak guna dalam duniani adalah orang bodoh sombong like HISHAMUDDIN RAIS!!!!!
Nak belajar apa dari dia!!
Ilmu agama!!!akademik!!!Dia budak art jee kat UM dulu,tu pun,"jurusan kacangpun"tak habis pulak tu!!!!

Le Chevalier berkata...

teruskan menulis tukar tiub...walaupun org benci.....tapi aku sukaer.....(reading from riyadh)

Tanpa Nama berkata...

Saudara Mat Lendir,

Itulah DILEMA MELAYU!!!!, sdara mmg cerdik, tapi kecerdikan sdara tidak semua melayu ada. Jgn dibuai mimpi indah org melayu keseluruhan akan menyokong PR. Apa yg sdra tuliskan itu semua betul utk saya memahami tapi adakah orang melayu keseluruhan akan berubah??? Perbincangan yg cerdik amat sukar menyusup pada yg bengap!!! Fikirkan

siber labukau