Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 8 Mei 2012

MELIHAT KE BELAKANG UNTUK MAJU KE HADAPAN



EPILOK


para pembaca tukar tiub yang budiman
secara tidak sengaja kelmarin saya
terserempak dengan tulis lama saya

ini ditulis lebih dari 10 tahun dahulu
ketika itu saya telah cuba menerangkan
sejelas mungkin tentang penipuan dalam
sistem pilihan raya di malaysia

10 tahun adalah masa yang lama
saya rasa agak lambat sekali para pembaca
dan orang ramai memahami apa yang saya tulis

ketika tulisan ini ditulis
tidak wujud blog
tidak wujud you tube
tidak wujud faceboook
tidak wujud tukar tiub
tidak wujud mysapce
tidak wujud friendster
tidak wujud radio bangsar utama

internet mahal
pakai dail up

ini menjadikan tulisan saya
agak susah untuk tersebar
pandangan dan teori yang saya ajukan
tidak meluas dan mengampoh

saya hanya menulis seminggu sekali di malaysdiakini
malah jumlah warga yang ada internet pun terhad
ketika itu malaysia kini baru berumur satu tahun

dalam tulisan ini saya mengajukan
- pilihan raya atau pilihan jalan raya -
ini adalah slogan dan laungan saya ketika itu

ketika itu
amat payah
amat susah
untuk membuka mata orang ramai
untuk orang ramai menerima hakikat:

bahawa jalan raya adalah metod
bahawa jalan raya adalah cara
untuk membuka rung demokrasi
bahawa hanya jalan raya
yang membawa kemenangan demokrasi

hari ini saya merasa senang hati
demo telah menjadi budaya
hari ini saya senang hati
kerana semakin ramai warga
yang melihat pilihan raya ini satu penipuan

buktinya:
bersih satu
bersih dua
bersih tiga

inilah perjalanan sejarah
ini buktinya jika idea itu betul
lambat laun ianya akan mengembang dan mengampoh

hari ini - 8 may 2011
saya telah mengembangkan teori -pilihan raya atau pilihan jalan raya
teori itu telah saya panjangkan
hari teori saya ialah: kita ke jalan raya sebelum ke pilihan raya

jika kita tidak ke jalan raya
maka kita akan terus ditipu
rancangan licik untuk menipu telah tersedia

untuk para pembaca tukar tiub
saya ucapan selamat membaca

NOTA:
dari tulisan ini
muncul buku saya pertama
dengan nama yang sama
di cetak oleh malaysiakini
ketika saya dalam penjara kemunting
buku - pilihan raya atau pilihan jalan raya -
tidak ada lagi dalam pasaran

sekarang ini saya sedang menyediakan buku:
ke jalan raya sebelum ker pilihan raya
sila tunggu


PILIHAN RAYA ATAU PILIHAN JALAN RAYA





TURUN KE JALAN RAYA UNTUK PILIHAN RAYA ADIL

Dari arkib Malaysiakini: Hishamuddin Rais
12:01PM Mar 9, 2001

Perkembangan dan arus perbincangan politik mutakhir ini cukup segar. Penahanan Ezam Mohd Nor, Ketua Pemuda Keadilan, pada petang menjelang Hari Raya Korban telah membuka satu wacana politik yang wajib diteliti oleh orang ramai, aktivis politik dan pucuk pimpinan parti-parti terutama komponen Barisan Alternatif.

Agenda telah terhampar luas di hadapan mata iaitu konsep dan pemahaman tentang apakah maknanya pilihanraya dalam konteks demokrasi yang wujud di Malaysia hari ini.

Untuk menilai konsep ini, maka para pemimpin politik, aktivis parti, aktivis sosial, intelektual rakyat dan orang ramai wajib melihat dan membaca kembali sejarah dan makna 'satu kepala satu undi.'

Dalam sistem demokrasi berparlimen tidak ada satu sistem yang lebih telus, adil dan baik untuk memilih kerajaan melainkan dengan cara membuang undi. Sistem ini telah, sedang dan akan terus dipakai di semua negara yang mengamalkan demokrasi berparlimen.

Dalam konsep demokrasi berparlimen, sistem pilihanrayalah yang terbaik dan idea ini tidak mungkin boleh dinafikan oleh golongan demokrat, orang komunis, orang agama, orang liberal ataupun oleh kumpulan anarcho-libertarian. Tetapi sebelum sistem pilihanraya ini diterima pakai sebagai sistem pemilihan kerajaan, wajib wujud beberapa ciri, syarat dan hukum-hukum yang akan membantu untuk melahirkan ketrampilan sistem ini.



Rukun pertama dalam pemilihan wakil rakyat dan ketua negara ialah: Pilihanraya wajib dikendalikan oleh badan bebas dan badan bukan dilantik oleh kerajaan yang memerintah. Hanya dengan badan yang bebas barulah pilihanraya itu dilihat adil, telus dan boleh dipercayai.

Rukun pertama ini kelihatan tidak wujud di Malaysia. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sedang dilihat sebagai 'budak suruhan' kepada parti yang memerintah. Bukti yang paling senang dilihat ialah penetapan tarikh pilihanraya. Tarikh ini seharusnya ditetapkan oleh SPR dan bukan oleh parti yang sedang memerintah. Penetapan tarikh pilihanraya oleh parti yang sedang berkuasa akan memberikan 'keuntungan' awal kepada parti tersebut.

Stesen TV, radio sendiri

Bukti kedua, dalam piliharaya umum 1999, jelas membuktikan bagaimana SPR telah menjadi alat kepada parti yang memerintah. Tiga tuntutan rakyat menjelang pilihanraya itu: Menghapuskan undi pos, menerima pemilih baru seramai 680,000 dan mencalit dakwat hitam di jari mereka yang telah mengundi - adalah tuntutan rakyat yang adil dan jujur. Tiga tuntutan ini bertujuan mengukuhkan lunas-lunas demokrasi, bukan untuk menggulingkan demokrasi.

Semua tuntutan ini boleh ditunaikan oleh SPR dengan senang jika lembaga ini sebuah badan yang bebas. Tetapi sayangnya, SPR bersilat lidah dan bordolak- dalik untuk tidak melakukan apa-apa terhadap tuntutan ini.

Rukun kedua dalam sistem pilihanraya 'satu kepala, satu undi' ialah keperluan mewujudkan ruang-ruang demokrasi. Ruang demokrasi bermakna orang ramai bebas berkumpul, berceramah dan berkempen. Ruang-ruang ini pula wajib disokong oleh lembaga media yang bebas - tetapi ia bukan pula bermakna Barisan Alternatif mahu liputan adil daripada Utusan Malaysia, RTM atau New Straits Times. Liputan media pro-Mahathir ini tidak lagi diperlukan kerana tidak lagi mempunyai apa-apa kewibawaan dan tidak dipercayai oleh orang ramai.

Apa yang BA perlukan ialah kebebasan untuk menjalankan jaringan media sendiri tanpa undang-undang yang menghalang dan menindas. Ini bermakna setiap parti politik boleh menerbitkan akhbar sendiri, boleh memiliki stesen radio sendiri atau mengendalikan stesen televisyen sendiri - selagi mereka ada kemampuan. Semua bentuk lesen yang bersangkutan dengan pengekangan media wajib dilihat sebagai antidemokrasi dan antipilihanraya.

Kenapa semakin ramai pengundi dan anak-anak muda yang bakal mengundi tidak lagi percaya kepada pilihanraya yang dikendalikan oleh lembaga SPR?

Jawapannya cukup senang: Pilihanraya hari ini tidak adil dan tidak bergerak atas lunas-lunas demokrasi.



Contohnya, pilihanraya untuk majlis perbandaran tempatan semenjak zaman awal kemerdekaan hingga ke tahun 1960-an tidak pernah dimenangi oleh Parti Perikatan yang memerintah. Akhirnya kerajaan Perikatan yang sentiasa kalah itu telah mengharamkam pilihanraya di peringkat majlis tempatan.

Sejarah penghapusan pilihanraya majlis tempatan adalah bukti terbaik bahawa jika pilihanraya itu boleh dimenangi oleh pihak lawan, maka pemilihan itu sendiri akan dhapuskan. Dalam wacana demokrasi dan pilihanraya, sejarah penghapusan majlis tempatan ini wajib terus dipaparkan kepada orang ramai sebagai ilmu politik dan kecacatan demokrasi di Malaysia.

Walaupun menghadapi pelbagai tekanan, beberapa parti politik yang menggunakan keadah 'satu undi, satu kepala' beberapa kali berjaya mara ke hadapan untuk mencabar dan menyingkir Perikatan (kini Barisan Nasional).

Diktator tumbang, demokrasi subur

Apabila kejayaan dicapai pencabarnya, Umno melalui lembaga SPR akan mewujudkan undang-undang baru untuk menyekat kemaraan tersebut. Suruhanjaya pilihanraya akan menggubal syarat-syarat, hukum, kawasan dan undang-undang baru untuk memastikan pilihanraya seterusnya akan terus di menangi oleh Barisan Nasional dan kemaraan parti lawan dapat ditumpaskan.

Sistem pilihanraya seperti yang wujud di Malaysia hari ini pernah berjalan di Iran di zaman pemerintahan diktator Shah, di Filipina di zaman diktator Marcos dan di Indonesia di zaman diktator Suharto. Akhirnya rakyat di negara-negara ini memilih jalan raya untuk menyelesaikan penindasan yang mereka hadapi sekian lama.

Bantahan atau demonstrasi adalah satu daripada lunas-lunas demokrasi berparlimen. Berdemonstrasi di jalan raya untuk menunjukkan bantahan atau sokongan merupakan sebahagian hak-hak rakyat negara ini seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Hak berdemonstrasi juga diiktiraf oleh piagam hak asasi manusia di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Masyarakat dunia hari ini melihat kegiatan berdemonstrasi sebagai asas perjalanan demokrasi yang sihat.



Jadi tidak timbul isu sama ada demonstrasi ini budaya Timur atau budaya Barat. Sama seperti elektrik yang berasal dari Amerika Syarikat, kereta yang berasal dari Britain, alkohol yang berasal dari Mesir atau almari yang berasal dari Portugal - objek-objek ini telah menjadi hak milik manusia sejagat.

Begitu juga budaya tunjuk perasaan - di London, New York, Moscow, Dubai, Baghdad, Nairobi, Santiago, Beijing atau di Kulim - hak berkumpul dan menunjukkan perasaan adalah hak asasi sejagat yang demokratik.

Sebagai contoh di Indonesia, para demokrat, anak muda, mahasiswa dan orang ramai telah bangun untuk menjatuhkan Suharto. Mereka berjuang di jalan raya kerana Suharto telah memperkayakan anak-beranak, kaum keluarga dan kroni-kronnya selama lebih 30 tahun.

Harta dan wang rakyat telah dirampok oleh anak-beranak Suharto. Rakyat bangun di jalan-jalan raya dengan kemarahan yang amat sangat. Tetapi tindakan ini bukan bermakna tidak ada pilihanraya di Indonesia.

Pilihanraya memang dijalankan di Indonesia. Tetapi ketika pentadbiran Suharto, pilihanraya demi pilihanraya diadakan, hanya parti Golkar (ketuanya Suharto) berjaya memenanginya. Untuk mencapai kemenangan ini, diktator Suharto melakukan pelbagai cara: menangkap pemimpin parti lawan, mengharamkam media bebas, menghalang parti lawan agar tidak berupaya menyusun gerakan, menghalang rakyat daripada berkumpul atau mengeluarkan pendapat.

Jurdil - jujur, telus, adil

Kemenangan Golkar secara terus-menerus sebelum ini telah dipastikan oleh lembaga suruhanjaya pilihanraya yang dilantik oleh Golkar dan Suharto sendiri.

Keadaan ini merangsang rakyat untuk menumpaskan Suharto melalui jalanraya dan bukan melalui pilihanraya.

Ini bukan pula bermakna para demokrat seperti Amien Rais, Gus Dur, Gunawan Mohamed, Megawati Sukarnoputri, Arief Budiman, anak-anak muda, mahasiswa dan orang ramai di Indonesia tidak menghormati pilihanraya.



Menjatuhkan Suharto melalui jalanraya itu adalah syarat utama untuk melahirkan sistem pilihanraya baru di Indonesia yang memakai prinsip 'jurdil' - jujur, telus dan adil.

Jelaslah di sini bahawa pilihan-jalan-raya yang diambil di Indonesia, di Iran atau di Filipina itu merupakan satu jalan demokratik untuk memperluaskan dan mengukuhkan lagi lunas-lunas demokrasi.

Demokrasi di sini bukan hanya bermakna membuang undi. Jangan salah anggap jika kita memiliki tayar bermakna kita sudah memiliki sebuah kereta. Untuk sebuah kereta meluncur maju, ia memerlukan lebih daripada sebuah tayar.

Selepas kejatuhan Suharto, selain pilihanraya yang 'jurdil', media bebas dibenarkan dan tiada lagi permit penerbitan yang menghalang. Parti-parti dibenarkan wujud dengan memakai apa-apa ideologi, bukan seperti sebelumnya parti baru dilarang dan parti sedia ada diwajibkan menganut Pancasila.

Penahanan Ezam Isnin lalu akan memperluaskan wacana mengenai dua pilihan yang sedang kita hadapi sekarang - sama ada 'pilihan-raya' atau 'pilihan-jalan-raya' (demonstrasi).

Soalan-soalan yang wajib ditimbulkan ialah: Apakah masuk akal sistem pilihanraya 'satu kepala, satu undi' yang wujud di Malaysia hari ini? Apakah kita hanya boleh menentang kezaliman dan penindasan lima tahun sekali sahaja walhal kezaliman itu berlaku setiap detik?

Apakah masuk akal bahawa kita hanya boleh menegakkan keadilan lima tahun sekali sahaja - dari pukul 8.30 pagi hingga ke pukul 5.30 petang (kerana inilah masa yang ditentukan oleh SPR untuk membuang undi)?

Dan selama 4 tahun 364 hari kita harus taat setia tunduk merelakan kepala kita digodam, diinjak, ditindas dan ditipu oleh penguasa?

Kezaliman dan penindasan di Malaysia berlaku setiap saat. Maka terpulangkan kepada kita sebagai rakyat biasa untuk membuat perhitungan: 'pilihan-raya' atau 'pilihan-jalan-raya.'(TT)









RADIO BANGSAR UTAMA
layari radio bangsar utama
radio internet ulung
radio internet berani melawan
radio unternet yang menyokong politik jalan raya

hanya dari radio bangsar utama
pendengar dapat mendengar suara melawan




13 ulasan:

Non-Governmental Individual berkata...

sedih terkenangkan Ezam

Tanpa Nama berkata...

go pilihan jalan raya sebelum pilihanraya
anti Bersih dan anti demonstrasi bermakna
anti demokrasi dan menyokong pilihanraya menipu, rasuah, tak amanah, penuh fitnah dan kezaliman!!!

Pro_Pembaharuan berkata...

sekali ada ezam daa...

ezam keluar sebab azmin...

sebelum p/raya 2008, ezam ade hubungi anwar dan azmin untuk bagitau yg die nak masuk balik PKR...

ketika itu dia belum kuat lagi maki dan belot Anwar dan PKR...

hanya satu syarat yg diminta oleh Anwar dan Azmin, "mohon maaf secara terbuka"...

tapi Ezam tak mahu...

Pemilihan nama calon PKR untuk DUN Batu Caves hampir kacau bilau apabila seorang tambhy kacau line (dia di cocok Ezam) dengan mengugut untuk membawa 10000 penyokong Hindraf akan keluar menentang PKR.

Akhirnya, nama Amiruddin tetap naik walaupun mamat ni bukanlah terkenal dengan kebijaksanaan kerana lulusan course cap ayam.

Spt NGI cakap, sedih terkenangkan Ezam kerana... siapa pengikut reformasi 98 pasti sedih kerana Ezam antara nadi penting pada reformasi 98...

tapi dia belot juga.

Kita tetap teruskan SEMANGAT 98.

RE-FOR-MA-SI!!!

draracle berkata...

Ezam dah mengaku kalah dlm perjuangan rakyat, tapi kau TT masih istiqamah! Salute untuk kau yg berani.

iNCeK aKiM berkata...

10 tahun lalu, aku baru abis UPSR. tapi mggu lepas aku dah sampai Dataran Merdeka. haha~

cam best je kalau TT boleh reprint balik hasil2 penulisan "kiri" die zaman dulu2 tu. hmm~

Tanpa Nama berkata...

Alahai....gua terpaksa cakap sorry sekali lagi pasal gua nak off topic.

TT sila lihat dan siarkan video polis tak tertahan nak terberak sampai berpeluh-peluh ini...hahaha...tak da siapa nak kasi tumpang bilik air...hahahaha

http://www.youtube.com/watch?v=92RDYl8YFbg

Tanpa Nama berkata...

YA, hanya kau sahaja harapan isham.manusia paling berani setakat ini dilahirkan di Malaysia.Gandingan kau dengan Anwar akan merubah langskap budaya masyarakat Malaysia.

average joe berkata...

tabik bro tt,
teruskan usaha bertaliarus untuk pencerahan tahap dual-xenon atas minda anak2muda yg bakal mewarisi tanahair dan kepimpinannya!

teringat laporan komen sorang uncle cina yg datang turutserta bersih 3.0 haritu: uncle datang untuk tunjuk sokongan pada anak2muda yg berani hari ini, sedangkan generasi saya dulu sudah gagal kerana kami tidak buat apa2 tetapi hanya menurut sahaja...

lawan tetap lawan!
abu!

-average joe-
klakka-la.blogspot: DON'T HAVE A COW = TAKDE LEMBU?

Tanpa Nama berkata...

terbaik...
kah...kah...kah...

Another Brick in the wall berkata...

REVOLUSI
REVOLUSI
REVOLUSI
REVOLUSI...REVOLUSI..REVOLUSI

KEJALAN RAYA SEBELUM PILIHAN RAYA

REVOLUSI
REVOLUSI
REVOLUSI..REVOLUSI..REVOLUSI

kasi "up" lagi BRO TT..............

Tanpa Nama berkata...

ya..isyam antara sosok yg nampak masih wujud dan berani.. tapi sebenarnya..disisi isyam ni ada satu lagi sosok yg sangat power tp mcm x suka tonjolkan diri pada pandangan umum... dialah Malik Husin.. Antara perancang utama REFORMASI 98 yg masih lagi bergerak sampai sekarang.. :)

Militia Buruh berkata...

Betul tu TT, dengan ke jalan raya, maka kerajaan yang menindas dan menipu pun goyang. Selama ni kalau guna saluran pilihanraya, kerajaan asyik menipu jer, pengundi hantulah, tak boleh pakai dakwat kekallah, pondok panas dimansuhkan, dsb.

Jadi, rakyat tiada pilihan lain, melainkan dengan politik jalan raya. Hanya dengan jalan ini, maka baru kuasa rakyat dapat ditonjolkan. Baru perasaan kekitaan serta perpaduan dapat ditonjokan dan diletuskan untuk menentang penindasan. Pada ketika itu, kerajaan yang zalim pun terketar-ketar ketakutan.

Berkaitan isu Ezam, aku dengar Dr. Syed Husin Ali ada cerita dalam bukunya yang Ezam ni keluar PKR pasal syarikatnya bankrap dan terpaksa bergantung dengan duit bini. Pastu BN tawarkan dia kerja sebagai CEO di sebuah GLC dengan gaji lumayan dengan syarat keluar PKR. Lalu, Ezam pun keluar PKR dan masuk UMNO.

Aduhai, bab nak kerja kolar putih punya pasal, si Ezam ni gadaikan pegangan politiknya. Kenapa masa dia jadi penganggur tu dia tak jadi tukang sapu sampah ke, pak cik cleaner ke, jual goreng pisang ke dsb?? Satu kerugian yang besar bagi Ezam.

Takpelah, si Ezam dah jadi sejarah. Syukurlah TT masih tegar dan setia dengan perjuangan kiri.

Tanpa Nama berkata...

alamak boringnya...ada jugok iklang malek husin - nak jadi calonk ker bro?

kahkahkah