Ahad, 18 Januari 2015

AL-KONTOL MONTOL






KOMENTAR 

agamawan menuntut
hanya mereka yang belajar
hal agama sahaja yang boleh
memberi komen tentang agama

maka orang filem  dan seniman juga
mahu mereka yang terdidik
berilmu dan belajar filem sahaja
yang belajar tentang budaya sahaja
yang boleh komen tentang filem

kalau ini diterima
para seniman tak ada halangan



Selepas kontroversi K-pop, mufti mahu filem ditapis bermula dari skrip
18 Jan Selepas isu kontroversi K-pop membabitkan gadis Melayu di sebuah konsert baru-baru ini, Mufti Wilayah Persekutuan,  Zulkifli Mohammad Al-Bakri mahu penguatkuasaan penapisan filem dan drama dimulakan daripada skrip. Dalam wawancara bersama Mingguan Malaysia…

KAH KAH KAH 

woit setuju sokong
sokong sokong sokong
kah kah kah

tapi
rakyat juga nak tahu
malaon ni belajar dimana
mana surat nikah emak ayah
spm dapat berapa A
pandai bahasa JAWA atau tak
bila pergi haji
bersunat tahun berapa
ijazah dapat dari bucu mana

 dari mana jumpa AL...
kah kah kah

APA PUNYA 

ALKONTOL

----------

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Dr Muhammad Zulkifli Al-Bakri adalah terkenal sebagai seorang ulama. Beliau adalah ulama yang low-key.

Bertanyalah pada ulama Ahlussunnah Wal Jamaah siapa beliau, dan pastinya mereka akan kenal.

Di dalam Islam, menghina seseorang adalah cukup besar dosanya. Bagaikah pula dengan menghina seseorang yang bertaraf ulama ?

Tuan memanggil beliau "apa punya kontol ".

Adakah itu bahasa yang elok yang boleh ditujukan kepada sesama Muslim ?

Tahukah Tuan bahawa Al-Quran telah melarang kita dari menggunakan kata-kata yang menghina sesama Muslim ?

Jika Tuan tidak setuju sekali pun, dan tidak peduli sedikit pun dengan dosa, paling tidak tunjukkan sedikit rasa hormat pada seorang ulama yang memang terkenal dengan ilmunya dan baiknya.

Wassalam

Tanpa Nama berkata...

kalau nama belakang ada Al-bakri...maknanya Tok Mufti berasal dari Bakri, Muar. Sama jugak kalau Tukar Tiub al-Jelebi, asal dari Jelebu atau Hasan Malek Al-Pilahi, asal dari Kola Pilah

albert magic berkata...

bukan saja script filem ditapis tapi gaji yang diterima juga perlu ditapis kalau kalau ada unsur unsur haram

Tanpa Nama berkata...

Apa kene megene dgn skrip n filem plak kalu mcm tu suruh dia buat filem lah. Seni ni satu anugerah kalu semua nk sekat mcm mane nk mengarah dik skrip putus putus dh kene tapis silap2 pengarah pun x tau apa cerita yg diarah nye apa daaa ko org punya cadangan x leh pakai.

Tanpa Nama berkata...

Kalau betul pak mufti ikut ajaran muhamad, brani ke pak mufti menegur pemimpin2 negara dan rajagopal buat maksiat, memakan rasuah, sistem kehakiman yg tidak adil? Hidup zuhud seperti 4 khalifah ar rashidun. Bukan tugasan pak mufti hanya menjaga rakyat marhaen sahaja.

Kalau sudah tegur pemerintah yg zalim dan suka bermaksiat masih tidak diendah oleh mereka maka wajib letak jawatan demi prinsip agama.

Ada brani?

anak selangor berkata...

Sayang sekali TT masih kemetot otaknyer. TT ingat Agama ni main ikut logik akal ker. Kalau orang lain menghormati TT belajarlah menghormati orang lain.

Memang Dr Muhammad Zulkifli tak terkenal macam TT mungkin SPM pun tak habis tp ilmunyer agamanyer bernilai tinggi. Kitab terjemahannyer menjadi rujukan orang cerdik pandai. Sebab otak TT dah kemetot sbb tu tak nampak ilmu orang lain lagi tinggi berbanding dengan TT. Nak komen hal agama tp pernahkah pergi berguru dengan ulamak.

Janganlah menghina ulamak kalau pun kita tak setuju dengan mereka.

Adakah TT seorang yang anti agama?.

Tanpa Nama berkata...

Dalam abad 21 ini lah orang orang Al Keldai dapat menjadi penguasa agama , namun Al Keldai juga gagal kontol mereka sendiri.

Bahalol bila di bagi jawatan bagai Keldai tunggang Kuda di Rusila Marang.

Tanpa Nama berkata...

TT NI SYIAH BAI...phm2 sjlah

Tanpa Nama berkata...

Agu, guguguGwe Dan saya...baru jaga Dari Lena yang semalam. All praise to Allah...Alhamdullillahillazi ahyaanaa baa-daa Maya amaata-naa wa illaihinushuur!! Alhamdulillah..ulamake bukan ulamake itu bukan satu persoalan.Dunia tahu, awan yang berarak jua tahu,harimau di rimba juga auuw-aeuww.Islam dgan cara Islam juga menghalalkan cara !! Yang menjadi persoalan diakhir abad ini adalah prestige. Pangkat Dan darjat dimana ulamak letakkan dirinya?Islam itu cara,Islam itu keserdarhanaan bila Islam handak diselaraskan dgan satu adat/budaya satu kaum ini sudah salah!!sedangkan agama Islam sendiri memperkasakan satu kaum itu kejalan yang buruk kepada yang lebih baik,Jalan yang baik kepada yang lebih baik!!!!!! Tgok sekeliling be sensitive around this world apa yg lo nampak?Dan apa yang Gwe nampak..begun dari tidur mu!!!damned!!dimana Islam dilihat begitu jelak sekali!!! INI kerana para ulama dunia gagal membentuk ummah yg baik...why?

Eddie Vedder berkata...

Erm

Tanpa Nama berkata...

Nak jadi ulamak yang hebat muka kena tebal, darah kena pekat.bukannya duduk singgahsana jer..makan bersuap, berak bertadah.

Tanpa Nama berkata...

Bapak hang muslim kan.. kirim salam kepala butuh pak hang kat dia.. assalomoalayikum..