Khamis, 8 November 2018

HAPPI DEEPAKVALI





Wahai Pembacha Tukartiub
 Yang Budiman

Laungan demi Agama , Bangsa dan Negara dah lama berkumandang.Ada saja kabilah kabilah yang mengaku mereka lebeh champian dari yang lain.

Kepada ra'ayat biasa tiadalah mereka ambik peduli sangat.Masing masing sebok dengan tekanan hidup menchari rezeki.Bangsa dan Agama hanya digembar gembur partai2 politik untok tujuan  masing masing.

Istilah Bangsa dan Agama bagi ra'ayat biasa bukanlah tepat sangat.Sebagai chontoh seorang jejaka Tionghua memelok Islam bila berkahwin dengan Minah.Orang kampong kata jejaka tersebut "Masok Melayu".

Malah zaman 1960an apabila Cassius Clay memelok Islam, orang kampong pun kata Muhammad Ali masok Melayu.

Di negeri Kedah pada suatu masa,orang2 India disebot Hindu. Kaum India itu Hindu....Hindu itu India.Jadi tatkala ada kelompok India yang beragama Islam..."Depa tu Hindu Islam!" ujar Pak Ngah dari Sungai Petani.

Orang2 utara saperti di Kedah juga sebot keseronokan yang amat sangat itu sebagai Raya Hindu.Umpamanya Azizan  kena loteri...rakannya kata kat dia : "Hang Raya Hindu nuhh!"

Berchakap pasal Raya Hindu...amat pelek sekali uchapan Happy Diwali telah menggantikan Happy Deepavali.

Mengikut sumber2 yang tak boleh dipercayai si FLOM(as she then was) telah memanggil ketua penjawat awam sebelom PRU XIV dan mengarahkan supaya diwartakan pemansohan perkataan DEEPAK!

"I don't want the  name Deepak mentioned ever again!"...marah sangat kat Deepak.Jadi lah  tinggal jadi Diwali.

Kepada penganut 2 agama Hindu: 
....HAPPY DEEPAKVALI






------------------

Tiada ulasan: