Khamis, 25 April 2019

JANGAN PELEKEH JANDA






J.  P . J

 JANGAN

PELEKEH

JANDA



Kegiatan rasuah pegawai JPJ terbongkar kerana luka seorang wanita?


GEORGE TOWN: Pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pulau Pinang yang disyaki terlibat dalam kegiatan rasuah boleh menyalahkan seorang wanita yang terluka kerana menyebabkan mereka berdepan masalah dengan undang-undang, kata sumber yang rapat dengan penyiasatan yang sedang berjalan.

Wanita terbabit, yang merupakan isteri salah seorang suspek, membongkar sindiket perlindungan tersebut selepas diceraikan suaminya, kata sumber kepada FMT.

Beliau berkata, wanita tersebut menghubungi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan menyerahkan rekod urus niaga sindiket selepas gagal memujuk suaminya supaya tidak meninggalkan beliau kerana seorang wanita lain.

FMT telah menghubungi SPRM untuk pengesahan, tetapi belum menerima respons.

Jika maklumat sumber itu tepat, SPRM boleh mengucapkan terima kasih kepada wanita berkenaan berikutan tangkapan terbesar yang pernah dilakukan oleh agensi anti rasuah itu ke atas sebuah badan kerajaan.

Lebih 100 orang telah disoal siasat, termasuk 75 daripada 139 pegawai penguat kuasa JPJ Pulau Pinang.

Setakat ini, 3 peringkat tangkapan dibuat dan lebih 50 pegawai JPJ ditahan sejak 17 April lepas.

Sumber SPRM sebelum ini berkata, suspek menerima rasuah bulanan antara RM10,000 dan RM32,000 daripada pemandu lori dan firma pengangkutan sebagai balasan kerana mengabaikan pelanggaran peraturan pengangkutan.

Mereka berkata, lori terbabit menggunakan pelekat tertentu bagi menunjukkan kepada pegawai JPJ bahawa ia dipandu atau dimiliki oleh pelanggan sindiket.

Kata mereka, pelekat tersebut dikeluarkan oleh satu operasi “tonto”.

Dalam bahasa penguatkuasaan undang-undang, “tonto”merujuk kepada orang tengah dalam kegiatan jenayah atau pemberi maklumat yang dibayar oleh penjenayah.

Tonto juga akan memberi amaran kepada pemandu lori mengenai sekatan jalan raya JPJ sebelum ia diadakan, kata sumber.

Siasatan SPRM hampir melumpuhkan operasi JPJ Pulau Pinang sejak 2 minggu lepas. Atas arahan Putrajaya, JPJ Perak menghantar pegawai pengganti bagi mengambil alih tugas mereka yang disoal siasat.

Sumber yang memberitahu tentang pemberi maklumat itu berkata, hampir kesemua pegawai JPJ Pulau Pinang tahu tentang masalah yang dihadapi wanita terbabit dengan bekas suaminya. Mereka bercerai bulan lepas.

Wanita tersebut mengendalikan sebuah salon kecantikan.

“Beliau kecewa kerana suaminya mahu meninggalkannya dan telah berusaha untuk berdamai, tetapi gagal,” kata sumber.

“Wanita itu juga meminta sejumlah wang sebagai satu bentuk bayaran nafkah, tetapi lelaki itu enggan memberi satu sen pun walaupun memperoleh banyak wang daripada sindiket berkenaan.”


SELAMA INI

JPJ PAU 

MAT REMPIT

TAPI  TOWKAY

CINA

JPJ LEPASKAN

PUKIMAK JPJ



-----------------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Membujur lalu melintang patah tiada malam pertama untuk janda