Jumaat, 20 September 2019

INI KES YUSOFF







JENG JENG JENG

INILAH MAKNA

IMEJ YUSOFF 

YANG DIPAPAR

DALAM

 TUKAR TIUB



Farhash Wafa Salvador Setia Usha Politik Anwar Ibrahim disaman kerana menyeranag ganas  Yusoff cucu S.M Idris


PETALING JAYA: Cucu kepada aktivis  NGO  pengguna terkenal SM Mohamed Idris memfailkan saman. Megakui diserang ganas oleh Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak, setiausaha politik Anwar Ibrahim.

Muhammed Yusoff, 26, dalam tindakannya yang difailkan di Mahkamah Sesyen Shah Alam, berkata Farhash telah menimbulkan kecederaan selepas menumbuknya berulang kali tanpa provokasi di pejabat Anwar di Bukit Gasing di sini pada Mei.

"Serangan ganas bertentangan dengan undang-undang dan berlaku di tempat kerja plaintif," katanya dalam pernyataan tuntutannya yang dilihat oleh FMT.

Yusoff juga menyaman setiausaha akhbar Anwar Tunku Nashrul Tunku Abaidah mengenai beberapa kenyataan media yang dibuatnya mengenai kejadian itu.

Beliau berkata, Tunku Nashrul, antara lain, memfitnahnya dengan menuduh dia mempunyai masalah ketagihan dadah dan menafikan bahawa serangan itu berlaku.

FMT cuba menghubungi Yusoff untuk mengesahkan saman itu.

Apabila dihubungi, Farhash dan Tunku Nashrul berkata mereka tidak pernah berkhidmat dengan saman itu.

Yusoff dilantik sebagai pegawai penyelidik Anwar pada September tahun lepas. Tugasnya termasuk menjawab surat yang dihantar kepada presiden PKR dan Ahli Parlimen Port Dickson.

Dia menuntut ganti rugi supaya dia dapat menjalani rawatan untuk kecederaan dan untuk membayar ganti rugi jam tangan dan telefon bimbitnya.

Dia juga mencari ganti rugi teladan dari Farhash untuk "kelakuan sengaja dan ganas" serta pelepasan lain yang dianggap patut oleh mahkamah.

Dalam kenyataannya, Yusoff berkata Farhash, 37, datang ke pejabat pada kira-kira pukul 10 pagi pada 16 Mei tahun ini dan memarahi beliau kerana bersikap kasar kepada setiausaha Anwar, Shukri Saad, yang ditolaknya.

Yusoff berkata Farhash kemudian menolaknya ke dinding ketika dia duduk, mencekiknya dan mengancam untuk membunuhnya.

Yusoff berkata dia berjaya membebaskan diri, selepas Farhash melangkah ke hadapan dan menumbuk di atasnya sebelum membaling telefon bimbitnya di atas meja.

"Dia menolak saya ke lantai dan terus menyerang dan mencederakan saya," kata Yusoff dalam kenyataan itu, sambil menambah bahawa Farhash kemudian meninggalkan premis itu selepas mengancam untuk membunuhnya.

Beliau berkata beliau menghantar mesej teks mengenai kejadian itu kepada Anwar, yang memberitahu beliau untuk mendapatkan rawatan perubatan dan berehat di rumah.

Plaintif berkata pada hari berikutnya, Farhash datang ke pejabat dan memberitahunya bahawa dia boleh melakukan apa sahaja yang dia suka di pejabat dan sekali lagi mengancamnya kerana melaporkan kejadian itu kepada Anwar.

Yusoff mendapatkan rawatan di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur dan membuat laporan terhadap Farhash di balai polis Petaling Jaya pada 26 Mei.

Beliau berkata Farhash menghubungi beliau dua hari selepas laporan itu dibuat tetapi dia mengelak daripada bertemu dengan defendan.

Dalam guamannya, Yusoff berkata beliau tidak bekerja untuk Anwar sejak Jun, dengan mengatakan dia trauma dan emosi terganggu akibat kejadian itu.

Datuknya, SM Idris, salah seorang aktivis NGO pengguna Malaysia yang terkemuka yang mengasaskan Persatuan Pengguna Pulau Pinang, meninggal dunia pada 17 Mei pada usia 93 tahun.


BRO

SUDAH

FAHAM

CARA

BACA TT

PERTAMA

PECAH

BERITA

------------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TT, apa pasal Setpol menganas macam tu? Berahi ke? Gemar S&M ke? Cemburu ke? Opis Mat Songel simpan banyak anak ikan.