Ahad, 22 Ogos 2010

TIADA DOA DARI KU UNTUK MU




DOAKAN KESEJAHTERAAN BUKAN ISLAM HARAM : MUFTI
– berita hairan

Mufti Perak, Harussani Zakaria menegaskan hukum orang Islam mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan untuk orang bukan Islam adalah haram apatah lagi apabila ia dibaca di dalam khutbah Jumaat.

Katanya, perbuatan mendoakan supaya orang kafir memeluk Islam amat digalakkan agama Islam namun menggunakan pentas khutbah Jumaat untuk berdoa seperti itu dilarang agama.

“Mendoakan supaya orang kafir mendapat kesejahteraan dan kebahagiaan adalah haram di sisi Islam. Berdoa mengharapkan orang kafir menerima dan memeluk Islam tidak salah tetapi tidak kena pada tempatnya jika dibaca dalam khutbah Jumaat,” katanya ketika dihubungi, semalam.


nota:
maka agama kita dilihat ganas
maka agama kita berdendam dan memilih milih

kebaikan bukan kebaikan kalau yang melakukan orang kafir
kebajian bukan kebajikan kalau yang melakukan orang kafir

ya rahman
ya rahim
pengaseh dan penyayang akan terbang dan hilang

silatulrahim untuk semua umat manusia pupus
berkenalan dan bersahabat dengan semua umat manusia lingkup
tidak ada persaudaran antara manusia sesama manusia

agama di lihat amat ganas sekali
agama dilihat bagitu eklusif sekali

tapi dunia ini berbagai bagai
tapi dunia ini terpencar pencar

tidak ada sesiapa boleh memonopoli kebenaran
tidak ada agama yang memonopoli kebenaran
iman, mufti, kadi, rabbai, padri, syahdu, sufi,
biksu, sami, bomoh – mereka juga tidak memonopoli kebenaran

semua kita mencari mencari kebenaran
semua kita melayari hidup dengan harapan bertemu kebenaran
keindahan hidup ini ialah mencari
nikmat hidup ini bertemu dan berkenal
bertemu dan berpisah

jangan hilangkan kemanusian kerana inginkan bidadari bermataya jeli
jangan hilangkan kemanusian kerana anggur dan air susu



62 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dia ni lebih mengharukan dan banyak mengarut.Ia bekerja dan menjaga kepentingan UMNO bukan untuk ugama dan layak dipanggil ulamak karut.

Tanpa Nama berkata...

Dalam hidup aku ramai dah aku jumpa orang bukan islam yang lebih islam amalannya dari orang islam sendiri.

Mereka tidak rasuah, bercakap benar, amanah dan bertimbang rasa...tidak seperti org islam yg sebaliknya kuat rasuah, berbohong dan ganas.

Asu

Insan. berkata...

Inilah masalah besar di Malaysia yang sering dihadapi oleh yang bukan Muslim.

Tapi bila isu ini dibangkitkan dengan baik, dengan rasional, bukan Muslim dianggap musuh agama dan negara.

Patutkah begini?

Kenapa bezakan manusia dari segi agama sepertimana manusia dibezakan dari segi kulit?

Setuju 100% kata-kata Tukar Tiub di sini.

matstimketum berkata...

saya rasa cerita doa ini akan dimainkan sehingga kucing tumbuh tanduk.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.
Sah Mufti Perak adalah Mufti UMNO dan bukan Mufti yang Mengikut kefahaman sebenar Islam mengikut Al-Quran dan As-Sunnah apabila secara mudah2 mengatakan HARAM mendoakan kebaikan bagi orang Kafir.
(Suruh dia sebut mana rujukan yg digunakan)

Cuba tanya dia..doa kebaikan pada MB Haram cam na pulak?

PELAJAR UNIVERSITI AL-AZHAR MESIR.

Tanpa Nama berkata...

asyik asyik mamat ni. asyik asyik mamat ni. takde orang lain ke? Saya doakan mereka yg pernah menolong saya, tidak kisah lah agama mereka. Oleh kerana haram, maka nerakakah tempat saya?

Sorilah beb, doa saya peribadi, between me and my God. You can stop sprouting nonsense in Ramadhan. No wonderlah salah satu tanda kiamat nak dekat ialah apabila orang dah tak hormat lagi ahli agama. Ahli agama sendiri buat perangai macam ni.

Tanpa Nama berkata...

saudara tt;

Bila kita dah mengakui kebenaran islam,maka kita tak boleh sekali-kali mengakui kebenaran agama lain. Tulisan kamu nampak seolah-olah kamu redha dengan agama lain.

Bila masuk ke dalam Islam, maka masuklah secara keseluruhan, bukannya masuk ke dalam Islam tetapi pada masa yang sama redha orang kafir kekal dalam agama mereka.

Tujuan mufti tersebut melarang kita mendoakan kesejahteraan orang kafir ialah kerana dengan perbuatan tersebut maka kita seolah-olah meredhai kekafiran mereka.

Kita sepatutnya berdakwah kepada orang kafir supaya menurut jalan agama yang sebenar iaitu agama Islam yang membawa kepada penyembahan Allah SWT, bukannya duduk diam semata-mata dan redha dengan keadaan mereka. Inilah tanggungjawab kita sebagai seorang Muslim iaitu DAKWAH.

Makan Gaji berkata...

[2:62] Surely, those who believe, those who are Jewish, the Christians, and the converts; anyone who (1) believes in GOD, and (2) believes in the Last Day, and (3) leads a righteous life, will receive their recompense from their Lord. They have nothing to fear, nor will they grieve.

[5:69] Surely, those who believe, those who are Jewish, the converts, and the Christians; any of them who (1) believe in GOD and (2) believe in the Last Day, and (3) lead a righteous life, have nothing to fear, nor will they grieve.

[10:62] Absolutely, GOD's allies have nothing to fear, nor will they grieve.
[10:63] They are those who believe and lead a righteous life.
[10:64] For them, joy and happiness in this world, as well as in the Hereafter. This is GOD's unchangeable law. Such is the greatest triumph.

[36:21] "Follow those who do not ask you for any wage, and are guided.

[26:109][26:127][26:145][26:164][26:180]"I do not ask you for any wage; MY WAGE comes only from the Lord of the universe.

[34:47]Say, "I do not ask you for any wage; you can keep it. MY WAGE comes only from GOD. He witnesses all things."

Tanpa Nama berkata...

TIUB BOCOR:

Saudaraku TUKAR TIUB...bercakap tentang akidah lslamiah biarlah berhati-hati.Sdr tidak dilarang..tetapi berhati-hati kerana agama lslam tidak boleh disamakan dengan agama lain, tidak disamatarafkan dengan agama lain.Agama lslam maha suci, ada "makam" tersendiri.Wallahualam.

asyMok_Aambo berkata...

atas Nama ALLAH SWT

Wahai Yang Amat KEJI harussani zakaria Sila Letak Jawatan anda sebagai MUFTI!

Anda Menghalang SYIAR AD-DEENIL HAQ!


herman che mok
jalan abdul samad
Bandar Raya Johor Bahru
80100 Johor Bahru.

Tanpa Nama berkata...

Assalamuialaikum, laman hebat tuan tak dapat di akses sejak mlm 21 Aug dari server tempatan. So much for no internet sensorship..

Tanpa Nama berkata...

Jangan ketara fahaman sosialisme TT yang memperlekehkan agama lslam.Hati-hati.Cakap siang pandang-pandang wahai Tukar Tiub. Jangan macam Sammy Vellu tak tahu laras agama dalam bahasa Melayu lalu bercakap:" itu orang hindu sudah masuk agama lain..dia sudah kafir.."kahkahkah..amende keling ni...
Mohideen Kutty from Kalingga@Kling,lndia.

Tanpa Nama berkata...

Aku doakan MB Lim Guan Eng muga2 dia sekeluarga, adik beradik dia ,emak bapak dia dapat hidayah dari ALLAH supaya satu hari nanti mereka memeluk ISLAM..

DAN YANG PALING PENTING SEKALI..aku doakan seluroh ahli AMNO yang kaki betina,kaki rasuah,
kaki arak,kaki judi,kaki dangdut,kaki fitnah,kaki bodek,kaki penipu,yang tak sembahayang,yang tak puasa dan macham2 lagi yang engkar perentah ALLAH satu hari nanati mereka bertaubat dan kembali ke jalan yang benar..amainnnnnn..

Tanpa Nama berkata...

Yang peliknya manusia yang kita panggil kafir ni kebaikannya mengalahkan org islam. Dah bayak contoh dilihat, ada org kafir tak makan rasuah, tidak buang anak dan macam-macam lagi la. Jiran aku Cina tapi dalam bab jaga kebersihan, Masya Allah... rumah bersih gile & teratur, malu org islam yg dh selalu dibgtau bhw "kebersihan itu adalah sebahagian daripada iman"

Tanpa Nama berkata...

From 'Sukj'

1. Makin hari Melayu makin hilang arah. Makin hari Melayu makin gila. Semuanya kerana kuasa, pangkat dan harta.

2. Tidakkah Melayu dapat berfikir kenapa Allah Taala tidak menjadikan Nabi Muhamad S.A.W itu seorang yang kaya-raya dan bertimbun hartanya? Sedangkan secara logiknya, baginda adalah hamba Allah yang paling dekat denganNya.

3. Allah telah menyatakan manusia akan diuji dengan harta dan kekayaan. Akhirnya manusia akan difitnah dan memfitnah sesama mereka kerana 'harta'.

4. Itu sebab Allah tidak menjadikan rasul kita nabi Muhamad s.a.w sebagai seorang yang banyak harta kerana takut ia difitnah kerana harta.

5. Bersabit dengan doa, seperti mana yang kita ketahui semua antara masa yang sesuai dan afdal untuk kita berdoa ialah pada masa doa ketika sembahyang Jumaat.

6. Habis tu...Takkan kita nak berdoa ketika kita BERAK dan KENCING...KAH KAH KAH KAH..KAH KAH KAH...mestilah masa waktu sembahyang

- Yang berdoa sambil kencing...itu LEMBU...kah kah kah kah

- Yang berdoa sambil berak...itu BERUK palabanang...kah kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

sudah mabuk agama... tersilap cakap pasal islam, abis laaaa.. masuk neraka sajalah..

kalau sudah kafir dan tidak memeluk agama islam, jangan sesekali berbuat kebaikan dan kebajikan lagi..tiada gunanya lagi hidup berbaik2 dengan umat islam... aku sokong sesangat yahudi membunuh rakyat palestine, JIKA mereka mengamalkan agama islam secara bodoh dan tolol...

kalau sudah kapir dan alang2 masuk neraka, biar masuk neraka terus la... bodoh punyer umat islam... tiada gunanya lagi melayan umat islam dengan baik2...

sudahlah umat islam tu bodoh, tak boleh ditolong pulak tu... tapi claim nabi muhammad saw tahu cara nak berbuat itu ini dengan orang kapir... bermuamalat ke apa lanchow dan semuanya canggis-manggis, semua ketua kabilah pakat2 pegang penjuru kain la......apakah cerita tahyul yang aku dengar bahawa muhammad itu telah mengislamkan yahudi yang berak setiap hari dirumahnya itu benar? apakah semakin tahyul peristiwa2 israk mikraj itu itu benar? apakah terlalu tolol umat islam hendak berfikir secara islam bilamana hendak hidup diatas mukabumi ini bersama2 umat yang bukan islam? sudahlah umat islam tu bodoh2 belaka, hendak bermusuh2an pulak dengan orang lain...

patut la kene kencing dengan umno.. bodoh rupanya hehehehe...

kalo ada produk kafir, bangkai pun umat islam jugak yang berpusu2 membeli... produk islam, kalo tak beli, akan berdosa besar dan masuk neraka...

kalau sudah begitu, jangan guna apa2 teknologi buatan kapir lagi mulai hari ini...henpon, komputer, kapal terbang, kereta dan apa pukimak lagi... pergi ragutlah ulam2 yang halal setiap hari... beras, lauk2 pauk semuanya yang dari bukan muslim, jangan membelinya lagi... ikutlah cara bermual-malat yang hanya difahami kepala yang tongong tu...

jangan jadi bodoh untuk mengamalkan agama islam... kalau bodoh, jangan bagitahu orang, balik melancap sorang2...

Tanpa Nama berkata...

"tidak ada agama yang memonopoli kebenaran"

Yang ini saya tidak setuju.
Kebenaran itu ada ukuran dan buktinya.

Ada pengukurnya.

Agama yang terbukti salah..maka salahlah.
Agama yang terbukti benar..maka iktiraflah kebenarannya.

jangan semata-mata nak "raikan" kemanusiaan..kita benarkan yang salah n salahkan yang benar..

Pesanan Ikhlas buat TT.

"Sesungguhnya..agama yang benar dan diterima di sisi Allah itu hanyalah ISLAM"

P/s : jangan disebabkan tafsiran Islam yg tak tepat oleh beberapa individu yang mendakwa dia Mufti etc...kita membuat anggapan yang salah terhadap ISLAM.

PELAJAR AL-AZHAR MESIR

bila nak cerdik ni berkata...

anon 11:28

Mana ko tau LGE tak kena dakwah? Mana ko tau takde orang yang menerangkan apa itu Islam pada mereka?

Ini bukan soal membenarkan agama lain sedangkan dizaman Nabi Muhd S.A.W orang kafir yang tidak Islam juga dibenarkan hidup sama dengan orang Islam. Apakah tindakkan Nabi kita itu salah dan haram?

Apa yang haramnya mendoakan orang kafir bagi kesejahteraan kepimpinannya?

Kalau ko benar-benar Islam kononnya, tentu ko akan tahu setiap ilham setiap idea setiap gerak kerja adalah dari Allah SWT yang kita zahirkan maka kita berhak memohon pada Allah berikan yang terbaik untuk kesejahteraan kita tak kira Islam atau kafir.

Pernah tak ko doakan pasukan pilihan ko dari EPL, LA LIGA atau mana-mana team kafir untuk menang?

So jangan la hipokrit bhai...

Sebelum ko nak berkuthbah dalam ruangan TT ni lebih baik ko kuthbah kat telinga gerombolan lagi banyak faedahnya.

mtgbertam berkata...

tt,

cuba ko siasat ilmu mufti ni setinggi mana yg dok buat statement itu ini.

Tanpa Nama berkata...

@ Tanpa Nama 11:28

kalau kita faham mengenai agama itu satu industri yang lumayan, maka kita akan faham apa yang diperkatakan TT. Nampaknya anda masih kelabu asap lagi tentang perkara sebegini.

Gua tak hairan ayat2 cap ayam Harussani tu... Nik Aziz takder masalah pun join Lim Guan Eng, Lim Kit Siang dan Karpal Singh.

Jika terkenankan amoi, jilat burit dia pun kita nonok tak peduli apa nak jadi lagi. Inikan pulak nak doakan dia supaya masuk Islam dan dijadikan bini kita.

Yang seronok ialah, jadi pemimpin umno, rembat projek saja... rakyat kat bawah, nak mampus ka, nak berkelahi ka, nak jadi alim ulamak ka.. apa dia pedulik? janji duit masyuk... yang rugi ialah KITAAAAAAA. Kalau bodoh, jangan bagitau orang...

Tanpa Nama berkata...

Salam Bro..

Saya bersetuju 110% dgn tulisan bro..
Org Islam sendiri yang meletakkan agamanya ditempat yang tak sepatutnya..pengikutnya yang berfikiran sempit. Islam tidak menyeru kepada permusuhan sesama agama. kita yang meletakkan islam atas pemikiran yang tidak matang dan budaya tok nenek yang sempit...

Mengambil kata-kata Dr. Asri dari bukunya..Mengemudi Bahtera Perubahan..bawa kita kehilangan identiti Muslim dan kita yang tidak memahami dan memayahkan agama islam itu sendiri!!

tengala berkata...

Setakat nak sebut haram senang saja Tok Mufti...Kena bagi dalil dan hujah berdasarkan hadis ataupun Alquran baru boleh pakai...
Yang bini Najib tak bertudung tu kenapa tak masuk dalam Utusan kata haram tak menutup aurat..
inilah contoh ulama dunia...

Unknown berkata...

Tiada kena mengena Ulama ini dengan ideologi UMNO. Polemik apa yang buruk datangnya dari Kerajaan semakin menjadi-jadi.

Apa yang memalukan ialah orang Islam juga yang memalukan umat sendiri. Jika benar Mufti telah menyatakan perkara itu, dia telah memalukan umat Islam dan Agama. Tetapi penulis juga bersalah (IMHO) kerana mengaibkan beliau apabila pertanyaan dan penjelasan yang lebih terperinci boleh dibuat. Perkara ini boleh sedikit-sebanyak memecah-belahkan umat Islam. Aib-mengaibkan sesama kita. Memalukan.

Apa yang pelik ialah mufti mengatakan salah berdoa untuk kesejahteraan orang kafir. Tetapi adakah salah mendoakan kehancuran saudara seIslam. Yang mana lagi teruk?

Pot calling the kettle black.

Pemenang: Umat lain.

Tanpa Nama berkata...

11:28

hello sedara anon, Muhammad pernah berdoa agar umar al khattab diberikan hidayah. mase tu umar masih kafir dan menentang islam.

kenape ko tak cakap muhammad mendoakan kesejahteraan orang kafir.

jangan jadi jumud. kalau penganut islam nie betul, kenapa 10 negara paling aman di dunia ialah negara org kafir harbi laknatullah.

10 negara tersebut adalah negara kafir tapi jenayah boleh dikatakan zero, polis paling ckit dibandingkan nisbah penduduk, ekonomi terbaik, indeks rasuah paling rendah, pendapatan perkapita penduduk antara yg tertinggi. sistem pengangkutan terbaik. pendidikan percuma, perubatan pun percuma dan byk lagi.

rahsianya 10 negara paling aman nie tak main agama. apa yg penting ialah bagaimana mereka mengharmonikan kehidupan sesama manusia/masyarakat.

Islam bukan agama. Islam adalah cara hidup menyelamatkan manusia di dunia dan akhirat. kita tolong manusia dalam kesusahan bukan sebab agama yg dianuti tapi sebab MANUSIA hanyalah MANUSIA semata-mata. MANUSIA berhak mendapatkan hak asasi mereka dan pertolongan.

jgn main la benda2 agame nie. agama boleh ditafsirkan ikut suka orang agama. ayat kitab mana yg menyebelahi org agama, yg tu la yg diorg tafsir. tp yg mane tak menyebelahi org agama, yg tu diorg diam sahaje.

aku kenal ramai org yg belajar agama tinggi2, alim, solat, bace kitab, majlis ilmu d mcm2 lagi aktiviti spiritual, tapi bila bab membantu orang dlm kesusahan, diorg nie la yg paling pentingkan diri sendiri.

Tuhan meyuruh kita membuat kebaikan sesama manusia. bagi makan org susah, pelihara anak yatim dan bertoleransi. Kalo ko nak Islam menguasai dunia, jadikan dunia tempat lebih baik utk umat manusia.

Islam menyelamatkan manusia bukan orang2 palestin. bagaimana genocide di congo, rwanda, darfur? ade ko bising nak bela nasib manusia disana yg jadi pelarian xde rumah, xde makanan hanya disebabkan diorg bukan Islam.

Lg sekali aku cakap, jangan main agama! kalau ko main agama, ko hanya memandang hina kpd manusia yg bukan Islam. MANUSIA hanyalah MANUSIA.

Ini cerita semalam. Mak aku ade wat bisnes kuih raya. byk tempahan. syukur kpd Tuhan. Bahan keperluan semua mak aku beli di satu kedai milik org Cina. Mak aku simpan duit dlm ang pau. selepas pembayaran mak aku tertinggal ang pau tu atas kaunter dan terus keluar bwk barang masok dlm kereta.

On the way balik rumah baru mak aku teringat ang pau yg tertinggal. mak aku patah balik ke kedai Cina tu. Mak aku tak sangka Cina nie seorang yg amanah dan jujur. Dia simpan ang pau mak aku. Dlm ang pau tu ade banyak duit. Mak aku tak sangka Cina makan Babi nie seorang yang baik dan berhati mulia.

kalo Cina nie tak amanah dan amik duit mak aku, ape yg ko nak ckp pasal agama org Cina nie?

Org kafir di US pon hidup bermaysarakat dgn nilai2 murni sejagat.

buat kali terakhir, aku ulang, jangan main agama.

-HAMBA TUHAN-

sheikhalfarisi berkata...

Assalamualaikum,

1)tidak ada sesiapa boleh memonopoli kebenaran

2)tidak ada agama yg memonopoli kebenaran

3)iman,mufti,kadi,rabbai,padri, syahdu,sufi,biksu,sami,bomoh-mereka juga tidak memonopoli
kebenaran

perenggan 1 & 3 termasuk tt memang tidak boleh memonopoli kebenaran

tetapi perenggan 2 ada agama yg memonopoli kebenaran yakni islam. agama islam benar lagi membenarkan jgn samakan agama lain dgn islam
kena jaga akidah tu.. wallahua'lam

Unknown berkata...

To takde nama 11:28 Kan Tuhan dah cakap"..Bagiku agamaku..Dan bagimu agamamu.."so paham2lah..

Tanpa Nama berkata...

Macam ini punya Mufti pun ada ka? Mendoakan kesejahteraan manusia pun salah? Otak udang punya Mufti....
kalau berdoa untuk kesejahteraan pemimpin bukan Islam oklah tu. insyaAllah orang bukan Islam nampak keluhuran ugama Islam. Malah ia patut digalakkan. Ini UMNO punya hasad dengki, nak memecahbelahkan orang Melayu. Dibantu pulak oleh Mufti yang membabi buta menyokong apa saja yang UMNo kata.

sri hartamas

Nua berkata...

kenapa lah makin bangang mufti2 kat Malaysia ni, kalau mcm ni lah gaya nya..makin jauh lah yg bukan muslim tu dengan islam, ko tgk lah kenyataan mufti ular ni, menakutkan yg bukan muslim..adui, dunia dah nak kiamat dol, mufti main sebut je cakap, entah ayat mana dia ikut ntah

Ilham Alam berkata...

Susah juga kalau ada 'ulamak' yang cuba menjauhkan orang ramai daripada Islam..Sepatutnya peranan ulamak cuba mendekatkan orang bukan Islam kepada Islam.Memberikan wajah yang sebenar tentang kebaikan Islam..Bila isu aurat, judi, arak dan lain-lain lambat pulak responnya..hai, dunia,dunia..

Lang berkata...

doalah sebanyak mana yg kamu mampu... doakan lah siapa saja yang kamu mahu... allah lebih mengetahui dan dia jua lah yang akan menerima dan menolak permohonan hambanya... bukan manusia atau makhluk yang memakbulkan doa kamu...

persoalannya... bagaimana dengan saudara baru yang mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan ibubapa dia yang masih kafir? adakah hukumnya haram?

manusia ni bila berilmu sikit mudah menghukum... ia bertindak atas ilmu yang sedikit dan merasakan ilmunya sudah sebesar alam... malah merasakan lebih hebat dari imam2 mazhab yang empat...

perghhh... hebat betul orang zaman mutakhir ini.

Tanpa Nama berkata...

Kepada saudara Tanpa Nama 2010 Ogos 22 11:28,

Bukan ke dalam khutbah kita minta diberikan petunjuk dan hidayah kepada nama yg kita doakan tu? Aku tak pandai sgt bahasa Arab tapi aku faham kandungan doa yg selalu diucapkan utk Yg Dipertuan Agong dan sultan-sultan. Jadi salah ke dalam doa dalam khutbah tu kita minta diberikan hidayah kpd orang2 bukan Islam? Ni bukan menunjukkan kita redha pd agama diorang atau mengakui kebenaran agama diorang, kita cuma mendoakan diorang.

Adakah kalau kita mendoakan sultan-sultan yg tidak ikut hukum Islam menunjukkan kita redha pada apa yg diorang buat? Tidak. Kita cuma mendoakan diorang, bukan redha dengan apa yg diorang buat. Amalan doa utk pemerintah ni dah lama. Kalau baca sejarah Islam, sejak zaman Khalifah Abbasiyah pun dah wujud. Dan ramai khalifah2 pada waktu tu yg dikategorikan sbg jahat. Adakah dgn memasukkan nama diorang dlm khutbah menunjukkan ulama' zaman dahulu redha dgn kejahatan diorang? Tidak. Mereka cuma mendoakan agar mereka mendapat hidayah.

Kalau bab menghalalkan judi, tolak hukum Islam, tolak ekonomi Islam, tarik royalti Kelantan, rampas kuasa secara haram dsb yg dilakukan oleh UMNO-APCO - tu la yg sebenarnya menunjukkan UMNO-APCO tak redha dengan agama Islam. Dan mufti tu pulak tak cakap apa2 tentang perkara ni. Adakah mufti itu redha kepada sebuah kerajaan/parti yg tak redha dengan agama Islam? Apakah ini yg dimaksudkan dgn masuk Islam secara keseluruhannya?

Aku tak pandai agama sgt, tapi dalam doa aku, aku masukkan jugak orang-orang kafir, yg termasuk jugak gru-guru aku, kawan-kawan aku, orang-orang yg pernah berjasa kpd aku dan sebagainya, semoga mereka menerima hidayah. Ini pun DAKWAH.

Tanpa Nama berkata...

Memang betul Harussaini ulama UMNO..
Kenyataan dia lebihkan Islam kepada Melayu,bukankah Islam tu untuk semua bangsa?.

Tanpa Nama berkata...

..hoi tampa nama 11.28 ..lu bodo piang laaa...lu tk paham ka apa yg lu baca ...bodo punya org...salah satu kelemahan manusia bersangka diri bijak bn pandai.

Papa Chang berkata...

doa kesejahteraam takleh.. tapi buat solat hajat nak kasik menang prk boleh ler pulokk kehkehkeh

Tanpa Nama berkata...

Yep... den setuju bonar dgn komen saudara kat atas neh... Sebonarnye, tak akan sama orang yang benar-benar tahu dgn orang pura-pura tahu...

Tanpa Nama berkata...

AKU DOAKAN SEMOGA MUFTI PERAK DIANUGERAHKAN PANGKAT TUN. SEBAB KALAU TAN SRI, BARU SAMA DENGAN SM. SALIM, KALAU DATO BARU SAMA DENGAN M DAUT KILAU. KALAU TUN BARU SAMA DENGAN TUN TEJA.

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah!

Jangan dilayan mamat ini, tanya dia belajar dimana boleh jadi mufti, jawapnya kuat UMNO dan pandai bodek istana.

Pujangga Akhir Kala berkata...

Apa yang disebutkan Tukar Tiub memanglah benar.

Tidak ada agama yang memonopolikan kebenaran. Ini termasuk Islam.

Nasihat dan cara Islam cukup baik seperti mana nasihat dalam Kristian atau Hindu juga semuanya baik.

Sedarlah bahawa mereka yang kamu aibkan sebagai "kafir" ramai yang lagi bersih, jujur, bijaksana dan "lebih Islam" dari umat Muslim sendiri.

Lihat sajalah dikeliling anda.

Fahamilah bahawa semua agama itu mencari dan menunjuk kepada Kebenaran Mutlak, kepada Yang Maha Esa. Cuma cara mereka berbeza. Umpama sungai-sungai yang berbeza yang mengalir sampai ke lautan besar yang Sama.

Sesungguhnya Yang Maha Esa mencipta pelbagai agama agar umat manusia dapat mengenalNya mengikut kesesuaian dan cara masing-masing. Agar kita mengenal keindahan menyeluruh caraNya. Agar umat manusia menjadi saudara dan bedamai tidak kira agama atau kaum kerana sedar bahawa kepelbagaian ini hanya boleh muncul dari dia Yang Maha Mencipta. Mustahil Allah tersilap langkah lalu mencipta agama-agama yang lain.

Mereka yang menolak hakikat ini menolak bijaksanaan dan keagungan Allah S.W.T. Mereka memperkecilkan ciptaNya. Terimalah sahaja hakikat bahawa Tuhan yang Satu dan Sama dirujuk oleh tiap-tiap agama dengan istilah dan konsep masing-masing (God, Brahman dsb.). Selidiklah baik-baik sebelum bersuara.

Sedarlah.

Mereka yang tidak dapat menerima hakikat ini akan tetap hidup dalam kejahilan walau seberapa kuat pun ilmu dan pegangan agama mereka.

Kepada mereka yang berpendapat hanya Islam sahaja yang betul dan agama-agama lain itu salah, bertaubatlah kerana kamu lali dan tidak cukup kenal akan Allah S.W.T.

Tidakkah Nabi Muhammad S.A.W. sendiri menyedari hakikat ini apabila Nabi menerima adanya penganut agama-agama lain? Sesungguhnya Rasul kita maha bijaksana dan sedar keagungan Allah S.W.T.

Tanpa Nama berkata...

'asyik asyik mamat ni. asyik asyik mamat ni. takde orang lain ke? Saya doakan mereka yg pernah menolong saya, tidak kisah lah agama mereka. Oleh kerana haram, maka nerakakah tempat saya?'
tanpa nama 22 ogos 11:25.

aku sambung arr..

adala penah aku dgr hukum, takleh doa kt org kafir dan jawab salam depa. (tapi aku rasa rugi la, org yg baik tak jadi islam, tapi org islam x baik mana pun) betul la tu..sapa la aku utk pertikai.

TETAPI!!
Bila seseorang dlm keadaan terharu, kerana ditolong orang (yg kafir dlm cerita ini).. sbg tanda berbudi bhs kita akan ucapkan terima kasih.Bagi yg ikhlas (dihatinya sentiasa ada Allah) akan menyerahkan segala urusan org yg baik itu kpd Allah kerana biarpun dia kafir, dia tetap makhluk ciptaan Allah. Paling pantas ialah 'menaruh harapan' kpdNya.(nak sebut 'doa' takleh arr..haram)

Tidaklah sebut 'berkata2' dgn detail mcm 'bermohon2'(takleh sebut 'doa'..haram)mcm lepas smbyg tu. Cuma sekadar 'berkata' (takleh sebut doa..haram) dlm hati. Takkan lintasan hati kita Allah takkleh baca.. bukannya kita nak mengadap raja, raja boleh la..depa mana tau bahasa pasar..nak ckp dgn depa kena bhs istana dan english..

Kalau korang letakkan Allah setaraf manusia pemegang SPM, korang akan berfikiran statik spjg masa.Konon2 Allah tu terhad kemampuan mentafsir hati hambaNya. Ingatlah sifat Allah yg 99 tu sgt luas skopnya.

Aku imaginkan begini la, dgn 'ayat2'(takleh sebut doa arr...haram) yg terdetik dihati mahupun keluar dimulut, kita rasa eloklah diberi kpd mereka yg baik itu balasan yg setimpal. Kalau org islam boleh le 'doa' jasanya dibalas diakhirat. Juga kpd yg kafir jua balasan yg setimpal juga...(akupun rujuk dari cerita2 mualafla. berimagin begini)

Bila 'mintak' (takleh sebut 'doa' arr haram..) baik2 kpd sikafir tu, aku bayangkan bila beliau dlm kehidupannya yg mendatang slps ini bilamana terdengar mengenai keindahan islam,azan beliau terdetik perasaan lain. Kemudian lama2 kelamaan mencari ilmu/buku dan mengkaji mengenai islam. Bila kebenaran dpt dilihat melalui ilmu yang benar maka dia mula tertarik. Jadi bila tertarik dgn islam, walaupun beliau tgk perangai islam melayu yg sesetengahnya mcm hampeh, dia cuma ketawa, kerana dlm hatinya cuma mahu kenal Allah dan Muhammad. Kadang2 saudara baru itulebihislamnya dr org dh islam itu sendiri.

Itu yg aku bayangkan sekali lalu. Utk memberi hidayah itu hak Allah. Kerana org kafir pun, seringan2 azab adalah menjadi kayu api bg org islam disana besok.

samada menjadi muslim mahupun kayuapi, itu ketentuan Allah.
Wallahualam.

Contoh ciput..berfikir secara kreatif dan inovatif dibidang kerohanian keislaman.

Haii..Cerita khutbah jumaat macamni pun boleh buat kes besar. Hai..Org lelaki...org suruh pi sembyg jumaat, hgpa duk pi buat kecoh. melatah tak sangga-sangga. Lece la hangpa lelaki woii..ni.Jadi mufti...cara mufti..Jadi politician pun dia kona rata.Patutla rasul semua lelaki. Memang lelaki akai banyak..yang suka melingkup pun ramai.Hahahahaa!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Bukankah Allah suka hambanya meminta-minta kepadaNya?

Tanpa Nama berkata...

[[sudah mabuk agama... tersilap cakap pasal islam, abis laaaa.. masuk neraka sajalah..

kalau sudah kafir dan tidak memeluk agama islam, jangan sesekali berbuat kebaikan dan kebajikan lagi..tiada gunanya lagi hidup berbaik2 dengan umat islam...]]

Wei..mana ada Islam kata tak pyah buat baik pada org kafir,n mana ada jugak Islam kata kebaikan org kafir buat takda faedah...ko.ni..bodo jgn la tunjuk...

Baca la abes2 buku2 rujukan kalau tak gheti..asik baca heigel n karl marx saja tak jadi la...

[[tapi claim nabi muhammad saw tahu cara nak berbuat itu ini dengan orang kapir... bermuamalat ke apa lanchow dan semuanya canggis-manggis, semua ketua kabilah pakat2 pegang penjuru kain la......apakah cerita tahyul yang aku dengar bahawa muhammad itu telah mengislamkan yahudi yang berak setiap hari dirumahnya itu benar? apakah semakin tahyul peristiwa2 israk mikraj itu itu benar? ]]

Kalau ko cakap ini semua tahyul..tahyul lagi DArwin yg kata kita ni asal dari beruk..terang2 teori yg tak da sandaran hujjah n bukti kajian saintifik..

Peristiwa2 yg disebut tadi..semua ada rekod dan pembawa berita tentang peristiwa2 tu..Umat Islam ada rekod la semua tu..sapa nama pembawa berit tu..lahir bila,mati bila,masa bila dia lapor kan kejadian2 tu..semua ada rekod la bai..ko tak nak percaya tak kesah..cuma kitorang percaya atas dasar logik n ada sandaran..bukan men pakai telan ja...
kitorang tak penah khayal n mabuk dalam beragama...kitorang sedar n segar bugar...

set2 komunis leh la kita nak kata dia dah kena dadah komunis..sebab semua toeri2 yg dia bawak...lingkup pun..rosak habes dunia pun..masih nak pertahankan lagi ajaran dia...ni baru mabuk...

Yang UMNO buat hal..orang umno buat hal...itu bukan salah Islam..diorang tu yg tongong...
Jahil Islam,ngaku Islam..tapi tak penah ngaji n paham Islam..nak praktik jauh lagi la...
negara2 umat Islam mundur lemah n byk rasuah..sebab pemimpin diorg bodoh..sekat kefahaman Islam dalam masyarakat..last2 rakyat pakat2 bodoh sama mcm diorg..hidup tak sama langsung macam Islam suruh...

Negara2 kapir..dorg cerdik..tak sekat kebebasan maklumat..so..semua benda2 baik..rakyat diorg leh tahu n belajar...
Mana leh ko nak cakap tak dak punca berkaitan agama

Kalau la tak dak Nabi2 yg bawak ajaran2 yg membawa kebaikan n kesejahteraaan kepada kemanusiaan...
jgn harap la otak biasa macam lenin atau marx leh gheti apa itu kesamarataan,apa itu kemanusiaan...

So..skg ni..isunya bukan pada TEACH/ajaran...
salahnya pada org2 yg mendakwa-dakwi n nisbahkan diri dia pada agama..tapi amal..cakap..hampeh..bertentangan dgn agama tu sdri..

INGIN KEPADA AGAMA ADALAH PERASAAN YG ADA DLM JIWA MANUSIA SECARA OTOMATIK...SEBAGAIMANA SECARA OTOMATIK JUGAK ANAK2 YG KELUAR DARI PERUT IBU..TERCARI2 TETEK IBUNYA UNTUK MENYUSU...

kaH kaH KAH KAH

Tanpa Nama berkata...

DUA
[[tapi claim nabi muhammad saw tahu cara nak berbuat itu ini dengan orang kapir... bermuamalat ke apa lanchow dan semuanya canggis-manggis, semua ketua kabilah pakat2 pegang penjuru kain la......apakah cerita tahyul yang aku dengar bahawa muhammad itu telah mengislamkan yahudi yang berak setiap hari dirumahnya itu benar? apakah semakin tahyul peristiwa2 israk mikraj itu itu benar? ]]

Kalau ko cakap ini semua tahyul..tahyul lagi DArwin yg kata kita ni asal dari beruk..terang2 teori yg tak da sandaran hujjah n bukti kajian saintifik..

Peristiwa2 yg disebut tadi..semua ada rekod dan pembawa berita tentang peristiwa2 tu..Umat Islam ada rekod la semua tu..sapa nama pembawa berit tu..lahir bila,mati bila,masa bila dia lapor kan kejadian2 tu..semua ada rekod la bai..ko tak nak percaya tak kesah..cuma kitorang percaya atas dasar logik n ada sandaran..bukan men pakai telan ja...
kitorang tak penah khayal n mabuk dalam beragama...kitorang sedar n segar bugar...

set2 komunis leh la kita nak kata dia dah kena dadah komunis..sebab semua toeri2 yg dia bawak...lingkup pun..rosak habes dunia pun..masih nak pertahankan lagi ajaran dia...ni baru mabuk...

Tanpa Nama berkata...

TIGA

Yang UMNO buat hal..orang umno buat hal...itu bukan salah Islam..diorang tu yg tongong...
Jahil Islam,ngaku Islam..tapi tak penah ngaji n paham Islam..nak praktik jauh lagi la...
negara2 umat Islam mundur lemah n byk rasuah..sebab pemimpin diorg bodoh..sekat kefahaman Islam dalam masyarakat..last2 rakyat pakat2 bodoh sama mcm diorg..hidup tak sama langsung macam Islam suruh...

Negara2 kapir..dorg cerdik..tak sekat kebebasan maklumat..so..semua benda2 baik..rakyat diorg leh tahu n belajar...
Mana leh ko nak cakap tak dak punca berkaitan agama

Kalau la tak dak Nabi2 yg bawak ajaran2 yg membawa kebaikan n kesejahteraaan kepada kemanusiaan...
jgn harap la otak biasa macam lenin atau marx leh gheti apa itu kesamarataan,apa itu kemanusiaan...

So..skg ni..isunya bukan pada TEACH/ajaran...
salahnya pada org2 yg mendakwa-dakwi n nisbahkan diri dia pada agama..tapi amal..cakap..hampeh..bertentangan dgn agama tu sdri..

INGIN KEPADA AGAMA ADALAH PERASAAN YG ADA DLM JIWA MANUSIA SECARA OTOMATIK...SEBAGAIMANA SECARA OTOMATIK JUGAK ANAK2 YG KELUAR DARI PERUT IBU..TERCARI2 TETEK IBUNYA UNTUK MENYUSU...

kaH kaH KAH KAH

Tanpa Nama berkata...

Prgi mampus la mufti UMNONGOK

YAHUDIYAHUDIYAHUDIYAHUDI

DAJALDAJALDAJAL

~Dol Ding Dang~ berkata...

Setuju dgn TT dgn pengulas bernama 'Pujangga Akhir Kala'.... Tepat menepat!

haluankiri berkata...

Salam TT
Aku melihat dr sudut perbahasan yg negatif mula menular di kalangan umat Islam.. inilah yg UMNo mahu .. umat Islam akan jd kacau bilau kerana isu kecil yg diperbesarkan .. dan isu besar yg diperkecilkan ..
Umno nak lihat umat melayu yg Islam akn 'naik darah' dgn isu sebut nm Guan Eng dlm Khutbah .. tp tak ramai naik drh bila .. Bayi dr acara tahun baru yg lalu sdg banyak dibuang ... tak dak plak respon secepat siasat kes khutbah ini... on the spot tubuh bdn penyiasat ..
tak lama lagi buat plak acara sambut MERDEKA.. lagi 9 bulan ramai jgak anak merdeka yg HARAM bkal dilahirkan...
Lagi mau sokong UMNO ka ... now .. aku menyeru kpd rakyat yg cintakan Islam, cintakan Mlaysia .. jgn lagi percaya dan terpedaya helah UMNO ini dan seterusnya ... jgn jd BODOH .. untuk percaya puak ni lagi ...

Tanpa Nama berkata...

pengomen 13:21, ini pengomen 11:28,

komen 11:28 saya tersebut bukanlah komen ke atas isu khutbah tersebut, tetapi komen saya adalah ke atas TULISAN TT. Saya menegur DIA (TT) bukannya mengomen pada isu tersebut. Ini kerana tulisannya yang berbentuk pluralisme seolah-olah menyamakan Islam yang tinggi dengan agama lain. FAHAM?

Rasulullah SAW mengIZINkan orang kafir hidup senegara dan mengamalkan agama mereka, tetapi baginda tidak pernah REDHA dengan agama mereka dan usaha dakwah tetap berjalan. IZIN dan REDHA adalah dua perkara berlainan. (rujuk tulisan dr maza)

Lagi satu, mendoakan KESEJAHTERAAN adalah berbeza dengan MENDOAKAN AGAR MENDAPAT HIDAYAH. Sila biarkan jelas dua konsep tersebut dalam kepala otak kamu. (rujuk ulasan dr maza dalam malaysiakini)

Mendoakan kesejahteraan orang kafir sama seperti kita redha dan membenarkan agama mereka. Walaubagaimanapun, mendoakan mereka agar mendapat hidayah adalah dibenarkan dalam Islam.

Berhati-hati dengan ayat kamu
"kalau agama Islam ni betul..."
KALAU? kenapa KALAU? Kamu tidak yakin dengan kebenaran Islam? maka akidah kamu sedang dalam bahaya.

Meskipun kafir lebih ramai dari muslim, adakah ini bermakna agama Islam itu salah? Kuantiti tidak menentukan kualiti. Kebenaran adalah kebenaran meskipun ia sedikit dan lemah.

Mengapa pula jangan 'main agama'? Bukankah agama itu satu cara hidup sepertimana yang kamu katakan?

Islam tetap Islam. Tidak ada satu agamapun yg serupa dengannya.

Kamu boleh menyerang balas sekarang kerana di akhirat nanti tidak ada lagi peluang utk berbahas. Hanya Islam sahaja penentu akhir sama ada kita ke syurga atau ke neraka.

Tanpa Nama berkata...

Woi, Islam baka!..ubi kayu! Untungla kamu dapat masuk sorga...Ptuih!

Tanpa Nama berkata...

orang Melayu semua nya munafik. Kepala otak semua nya korup. Buat baik sebab ada ganjaran. Sembahyang, posa pegi haji sebab nak masuk syurga. Kalau tak ada janji syurga mampos tak buat semua tu, dah la pemalas, bodoh piap dan bongkak pulak, dia lah umat terpilih dlm dunia ni....ptuih. Kalau tak dijanjikan bidadari sampai mampus pun mufti dan orang Islam tak buat amal. Shurga tu apa dia? Kongkek bidadari hari hari sampai 70 orang virgin, minum air anggur, lepak lepak enjoy sampai bila bila. Itu pun bias jugak yg perempuan klu buat baik, alim apa dia dapat? Bidadara tak dijanjikan! Bodoh punya Melayu, kata Islam itu ada lah cara kehidupan> Lu pikir la sendiri! Tak kan itu pun nak pakai con sultan jugak. Tanya sikit bab ugama tak bolih, klu tak yakin murtad, pegi dah ini mufti banjar totok pun bolih cucuk hidung orang melayu macam lembu. Ugama dan orang melayu lah musuh orang melayu. Ptuih...

Tanpa Nama berkata...

Orang Islam didunia ini terutama orang Melayu Malas Korup dan Bodoh. Nak hidup pun mesti ada ganjaran. Sembahyang dan amal rukun Islam sebab ada janji kesenangan di Syurga klu tak,tak ingin nak buat baik. Buat kerja sikit nak kena rasuah klu tak tak buat. kalau tak ade balasan atau ganjaran mana mahu buat kerja. Mana ada orang Islam Melayu ikhlas.

Tanpa Nama berkata...

islam tu hidayah,, islam itu sejahtera,, so apa bendanya yg nk kecoh2 pasal dapat hidayah dengan dapat kesejahteraan? woit MUFTI!! hg pi taubat la,, merosakkan imej islam,,

Tanpa Nama berkata...

kepada tanpa nama 1.06

Masalah dalam syurga tu esok2 kita nak dapat nikmat apa pun tak kesah la..Allah nak bg..terima je la..yg ko leh tetibe lak kompemkan yg itu ja yg ada dalam syurga pehal?
baca la habis2..jgn amik sekerat2..tu la..pemalas..buat2 mcm rajin..intelek konon...

Yg masalah Bias tu apa yg bias lak bai...ko check la betul2..apa yg dibagi kat orang2 perempuan..ko ni penah kaji betul2 ke tak?

Aku cabar ko..kalau ko betul2 org yg cerdik (aku yakin ko cerdik..sebab kau org yg sentiasa berfikir n inginkan pencerahan..)
teruskan mengkaji,membaca..tapi baca rujukan2 yg asli yg ditulis oleh golongan yg dipercayai untuk bercakap ttg Islam.

Teruskan mengkaji
aku yakin..org macam kau..kalau berjumpa dgn hujah n perkara yg menepati piawaian ilmu n logik..ko akan terima.

Aku peminat setia TT.cuma aku tak suka tgok komen2 cm ko dalam ruangan ni dibiarkan tanpa perbincangan.

merosakkan nama TT ja.

Suara Benar berkata...

Tanpa Nama 21:45 berkata:

"Mendoakan kesejahteraan orang kafir sama seperti kita redha dan membenarkan agama mereka."

Apa salahnya orang lain dengan agama mereka?

Tidakkah kau sedar ayat "agama aku untuk aku, agama kau bagi kau".

Kau ni Taliban ke? Berhasrat nak tukarkan agama orang lain?

Kau suka tak orang ubah agama kau dari Islam ke agama lain?

Begitu jugaklah orang lain tak suka kau ganggu keimanan mereka.

Kalau kau nak main kacau/dakwah agama orang lain, kau main dengan adil -- bagi orang lain pun berdakwah kat umat agama kau.

Hormatilah agama orang lain sebagaimana kamu mahukan orang lain hormati agama kamu.

Jangan berniat nak ubah agama orang lain secara sorok-sorok tapi di luar cakap saya terima hak orang lain menganut agama lain.

Jangan hipokrit.

Tanpa Nama berkata...

di sini 11:28, mengomen kepada manusia 1:06

Kenapa orang Melayu semua munafik? Anda tahukah apa maksud munafik dan implikasi jika senang-senang sahaja mengecap seseorang muslim itu munafik? Anda sendiri bagaimana? Tolong jangan terlalu mudah mengecap manusia lain munafik. Sedang rasulullah sendiri pun dimaklumkan oleh Jibril tentang nama2 orang munafik, maka anda ini pula diberitahu oleh siapa?

Adatlah manusia berbuat baik utk mendapatkan ganjaran. Mahukah anda bekerja tanpa gaji? Islam yang Allah SWT turunkan itu menepati fitrah manusia yang menuntut balasan dari perbuatan baik mereka. Saya yakin anda sendiri pun bersetuju dengan kenyataan saya.

Kalau anda diberi dua pilihan syurga atau neraka, sudah tentu anda memilih syurga bukan? Maka siapa yang "Kongkek bidadari hari hari sampai 70 orang virgin, minum air anggur, lepak lepak enjoy sampai bila bila."? Anda juga.

Muslim diberi dua pilihan sahaja; iaitu syurga atau neraka di akhirat kelak. Jika ada pilihan ketiga, mungkin muslim boleh memilih untuk tidak menerima ganjaran sepertimana yang anda konon-kononnya cadangkan.

Tanpa Nama berkata...

kepada pengomen 13:20, ini pengomen 11:28:

Saya tidak kata orang agama lain salah. Saya TIDAK KATA pun. Anda yang mereka-reka kenyataan tersebut.Saya katakan bahawa adalah SALAH perbuatan kita mendoakan kesejahteraan orang kafir, kerana saya bimbangkan akidah kita semua selaku seorang Muslim.

Fahamkah anda maksud ayat tersebut:
"bagiku agamaku dan bagimu agamamu (surah alkaafirun)"

Maksudnya ialah, tidak ada satu agamapun yang diredhai Allah selain dari Islam. Jadi, adalah salah bagi kita meredhai agama lain selain Islam yang tinggi ini. Kita IZINkan orang kafir mengamalkan agama mereka, tetapi HATI kita tidak perlulah sampai meredhainya dengan mendoakan pula kesejahteraan hidup mereka. Namun seperti yang saya katakan sebelum ini, kita digalakkan mendoakan mereka agar mendapat hidayah dari Allah SWT dan berdakwah kepada mereka, bukannya duduk di rumah makan tidur kerja kahwin dan seks semata-mata. Bangun bergerak!! Bukan duduk di rumah macam lembu sahaja.

Saya tidak pula kata ingin mengubah agama lain. Mengapa anda suka mereka-reka kenyataan?

Anda banyak mereka-reka kenyataan secara melulu. Cuba baca semula dan FAHAMI apa yang saya tuliskan sebelum ini. Baca dan FAHAMkan dengan mata hati, bukannya dengan mata kepala lutut.

Kita selaku Muslim berada pada era yang amat mencabar di mana akidah kita berada pada tahap yang amat genting. Fahaman sosialisme dan pluralisme yang dibawa oleh catitan-catitan TT saya lihat amat berbahaya. Kita boleh mengambil beberapa teladan dari tulisan beliau sebagai contoh kita dapat belajar beberapa keburukan pemimpin atasan, tetapi apa yang salah yang dibawanya terutama membabitkan soal akidah, mesti dikaji dan jika salah, mesti diTOLAK.

Akidah Islam adalah pembeza utama antara Islam dan kafir. Berhati-hati. Jika akidah kita selaku seorang Muslim terpesong, maka semua amalan kebaikan kita di dunia ini akan tertolak sebagaimana amalan kebaikan yang dilakukan oleh orang kafir.

Berhati-hati.

Pujangga Akhir Kala berkata...

Kepada Tanpa Nama 17:13:

Kita semua ciptaan Tuhan Yang Satu. Agama-agama di dunia ini pun ciptaan dan cara Allah S.W.T. Tidak ada yang salah atau tidak sah. Semuanya jalan agar kita dapat mencapaiNya satu hari kelak.

Maka bagi kami yang Islam, marilah kita menjadi orang Islam yang sebaik-baiknya. Bagi yang Hindu atau Kristian, jadilah penganut agama kamu yang sebaik-baiknya. Cara dan istilahnya berbeza tetapi Tuhan tetap Yang Satu dan Yang Sama. Kaji dahulu dan hargailah keindahan agama-agama yang ada baik Islam, Kristian mahupun Hindu. Semuanya menuju kepada Yang Esa. Tidak disebut di Quran di bahawa "Tuhan kamu lain daripada Tuhanku" kerana Tuhan tidak boleh wujud dua atau tiga. Tuhan tetap Satu. Corak, bahasa dan istilah sahaja berbeza. Inilah dia intipati erti Tauhid.

Rasa keimanan di hati seorang Muslim yang bersolat dengan bersungguh-sungguh tidak berbeza daripada rasa keimanan di hati seorang Kristian atau Hindu yang bersembahyang dengan bersungguh-sungguh. Spiritualnya sama. Hakikat ini perlu diterima. Ia tidak boleh dielak.

Saudara berkata: "kita tidak perlulah sampai meredhainya dengan mendoakan pula kesejahteraan hidup mereka".

Muslim atau tidak, kita semua manusia ciptaan Allah. Mengapa tidak harus pula mendoakan kebaikan dan kesejahteraan manusia yang bukan Islam? Renungilah baik-baik.

Saudara berkata: "kita digalakkan mendoakan mereka agar mendapat hidayah dari Allah SWT". Ini perkara yang baik. Namun panggilan saudara untuk "berdakwah kepada mereka" kena hati-hati sedikit. Bayangkan kalau setiap penganut agama yang berbeza-beza berdakwah kepada penganut-penganut agama yang lain. Akibatnya persengketaan yang tidak berakhir hingga ke hujung zaman.

Erti sebenar "dakwah" ialah untuk membawa ke jalan yang baik, ke jalan yang Islam. Dan apa itu jalan yang Islam? Jalan kebenaran. Keadilan. Kejujuran. Kasih sayang. Keimanan. Perpaduan umat manusia tidak kira pegangan. Inilah tonggak Islam. Oleh kerana itulah dalam Islam wujud surah "Untukmu agamamu, dan untukkulah agamaku" (surah Al-Kafirun). Pembezaan Islam dan kafir semata-mata bukan tonggak utama dalam Islam.

Saudara juga ada berkata: "Saya tidak pula kata ingin mengubah agama lain." Syabas kerana ini memang patut dan wajar.

Orang Muslim tidak berada dalam apa-apa cabaran, jauh sekali cabaran dari orang luar/kafir. Nilai dan erti Islam kekal dan tahan selama-lamanya. Tidak memerlukan jaguh untuk memperjuangkan bagi pihaknya. Cuma ingat bahawa musuh Islam datangnya dari dalam, dari umat Muslim sendiri yang tidak mengenal Islam dengan sebaik-baiknya.

Maka luaskanlah pandangan dan fahaman. Berkenalan dan berbincanglah dengan umat Muslim Turki-Azeri di Iran. Dapatkan pandangan mereka. Kenalilah siapa itu Ayatollah Mohammad Shariatmadari. Berbual dan belajarlah dari Umat Muslim di Indonesia. Ketahuilah siapa itu Gus Dur. Jangan hadkan pelajaran Islam ikut sempadan mazhab dan aliran.

Seterusnya: Pluralisma bukan musuh Islam. Pluralisma cukup selaras dengan Islam. Pluralisma memberi nilai yg tinggi kepada kepelbagaian dan keindahan ciptaan Allah. Menolak pluralisma bererti menolak keagungan Yang Maha Mencipta.

Akhir sekali, saudara berkata: "Jika akidah kita selaku seorang Muslim terpesong, maka semua amalan kebaikan kita di dunia ini akan tertolak sebagaimana amalan kebaikan yang dilakukan oleh orang kafir.

Ini fahaman Islam yang terpesong. Allah merestui dan menerima segala kebaikan yang dilakukan oleh siapa sahaja. Allah tidak menolak amalan kebaikan orang kafir. Kafir pun Allah yang ciptakan.

Nilai-nilai kebaikan, kebenaran, kejujuran, amanah dan seterusnya ialah nilai-nilai universal yang menjadi landasan dan tonggak Islam. Ia terdapat juga dalam agama-agama yang lain.

Orang bukan Islam yang melakukan kebaikan pasti dipandang baik oleh Allah, sesungguhnya Allah Maha Mulia lagi Penyayang dan tidak memilih kasih dari kalangan ciptaannya.

Pujangga Akhir Kala berkata...

Kepada Tanpa Nama 17:13:

Kita semua ciptaan Tuhan Yang Satu. Agama-agama di dunia ini pun ciptaan dan cara Allah S.W.T. Tidak ada yang salah atau tidak sah. Semuanya jalan agar kita dapat mencapaiNya satu hari kelak.

Maka bagi kami yang Islam, marilah kita menjadi orang Islam yang sebaik-baiknya. Bagi yang Hindu atau Kristian, jadilah penganut agama kamu yang sebaik-baiknya. Cara dan istilahnya berbeza tetapi Tuhan tetap Yang Satu dan Yang Sama. Kaji dahulu dan hargailah keindahan agama-agama yang ada baik Islam, Kristian mahupun Hindu. Semuanya menuju kepada Yang Esa. Tidak disebut di Quran di bahawa "Tuhan kamu lain daripada Tuhanku" kerana Tuhan tidak boleh wujud dua atau tiga. Tuhan tetap Satu. Corak, bahasa dan istilah sahaja berbeza. Inilah dia intipati erti Tauhid.

Rasa keimanan di hati seorang Muslim yang bersolat dengan bersungguh-sungguh tidak berbeza daripada rasa keimanan di hati seorang Kristian atau Hindu yang bersembahyang dengan bersungguh-sungguh. Spiritualnya sama. Hakikat ini perlu diterima. Ia tidak boleh dielak.

Saudara berkata: "kita tidak perlulah sampai meredhainya dengan mendoakan pula kesejahteraan hidup mereka".

Muslim atau tidak, kita semua manusia ciptaan Allah. Mengapa tidak harus pula mendoakan kebaikan dan kesejahteraan manusia yang bukan Islam? Renungilah baik-baik.

Saudara berkata: "kita digalakkan mendoakan mereka agar mendapat hidayah dari Allah SWT". Ini perkara yang baik. Namun panggilan saudara untuk "berdakwah kepada mereka" kena hati-hati sedikit. Bayangkan kalau setiap penganut agama yang berbeza-beza berdakwah kepada penganut-penganut agama yang lain. Akibatnya persengketaan yang tidak berakhir hingga ke hujung zaman.

Erti sebenar "dakwah" ialah untuk membawa ke jalan yang baik, ke jalan yang Islam. Dan apa itu jalan yang Islam? Jalan kebenaran. Keadilan. Kejujuran. Kasih sayang. Keimanan. Perpaduan umat manusia tidak kira pegangan. Inilah tonggak Islam. Oleh kerana itulah dalam Islam wujud surah "Untukmu agamamu, dan untukkulah agamaku" (surah Al-Kafirun). Pembezaan Islam dan kafir semata-mata bukan tonggak utama dalam Islam.

Saudara juga ada berkata: "Saya tidak pula kata ingin mengubah agama lain." Syabas kerana ini memang patut dan wajar.

Orang Muslim tidak berada dalam apa-apa cabaran, jauh sekali cabaran dari orang luar/kafir. Nilai dan erti Islam kekal dan tahan selama-lamanya. Tidak memerlukan jaguh untuk memperjuangkan bagi pihaknya. Cuma ingat bahawa musuh Islam datangnya dari dalam, dari umat Muslim sendiri yang tidak mengenal Islam dengan sebaik-baiknya.

Maka luaskanlah pandangan dan fahaman. Berkenalan dan berbincanglah dengan umat Muslim Turki-Azeri di Iran. Dapatkan pandangan mereka. Kenalilah siapa itu Ayatollah Mohammad Shariatmadari. Berbual dan belajarlah dari Umat Muslim di Indonesia. Ketahuilah siapa itu Gus Dur. Jangan hadkan pelajaran Islam ikut sempadan mazhab dan aliran.

Seterusnya: Pluralisma bukan musuh Islam. Pluralisma cukup selaras dengan Islam. Pluralisma memberi nilai yg tinggi kepada kepelbagaian dan keindahan ciptaan Allah. Menolak pluralisma bererti menolak keagungan Yang Maha Mencipta.

Akhir sekali, saudara berkata: "Jika akidah kita selaku seorang Muslim terpesong, maka semua amalan kebaikan kita di dunia ini akan tertolak sebagaimana amalan kebaikan yang dilakukan oleh orang kafir.

Ini fahaman Islam yang terpesong. Allah merestui dan menerima segala kebaikan yang dilakukan oleh siapa sahaja. Allah tidak menolak amalan kebaikan orang kafir. Kafir pun Allah yang ciptakan.

Nilai-nilai kebaikan, kebenaran, kejujuran, amanah dan seterusnya ialah nilai-nilai universal yang menjadi landasan dan tonggak Islam. Ia terdapat juga dalam agama-agama yang lain.

Orang bukan Islam yang melakukan kebaikan pasti dipandang baik oleh Allah, sesungguhnya Allah Maha Mulia lagi Penyayang dan tidak memilih kasih dari kalangan ciptaannya.

Tanpa Nama berkata...

manusia 1:06 kapada munkee 11:28...Memang aku ada pilihan ketiga, tadak mahu neraka atau syurga. Yang aku mahu berjumpa dengan pencipta alam dan manusia. Orang bekerja bukan kerna duit tapi kerana fitrah. Guna kudrat untok keperluan sendiri bukan mengambil upah kapitalis.

Tanpa Nama berkata...

di sini adalah manusia 17:13 aka 11:28 menulis kepada manusia 20:52;

persoalan pokok saya kepada anda ialah, atas ASAS apakah hujah-hujah yang anda kemukakan kepada saya? Apakah dalil- dalil saudara bagi menyokong hujah-hujah saudara? Atau hujah tersebut hanya datang dari sumber kepala lutut saudara?

Atas asas apakah saudara membuat kenyataan-kenyataan di bawah:
"Tidak ada (agama selain Islam) yang salah dan tidak sah"

"Rasa keimanan di hati seorang Muslim yang bersolat dengan bersungguh-sungguh tidak berbeza daripada rasa keimanan di hati seorang Kristian atau Hindu yang bersembahyang dengan bersungguh-sungguh."

"Pluralisma bukan musuh Islam. Pluralisma cukup selaras dengan Islam."

"Allah merestui dan menerima segala kebaikan yang dilakukan oleh siapa sahaja. Allah tidak menolak amalan kebaikan orang kafir."- saya katakan, apa sumber kamu? Saya tidak akan terima sumber selain quran dan sunnah.

"Namun panggilan saudara untuk "berdakwah kepada mereka" kena hati-hati sedikit."- saya kata, kenapa mesti berhati-hati untuk berdakwah? Anda takut? Kenyataan anda di atas adalah kenyataan seorang 'pengelak' yang cuba memberi alasan untuk mengelak dari tanggungjawab dakwah yang merupakan kewajipan setiap muslim.

"Orang Muslim tidak berada dalam apa-apa cabaran, jauh sekali cabaran dari orang luar/kafir."- Saya kata, anda bohong. Muslim sentiasa dicabar. Dicabar dengan pelbagai fahaman yang diasaskan oleh Barat seperti sosialisme, pluralisme dan falsafah barat yang menyesatkan seperti dari Aristole, plato socrate dan sebagainya. Benarlah firman Allah yang mengatakan bahawa:
"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu." (Al-Baqarah:120)

Anda boleh kata tiada cabaran? Wah, selesanya anda sebagai seorang muslim! Anda sudah tentu banyak berehat sehingga sanggup mengatakan sedemikian. Ya, mungkin kerana anda berasa sudah terlalu selesa lantaran 'sudah cukup ilmu agama' setelah membaca blog yang bersifat 'terbuka' sebegini.

Saudara, Islam bukan agama bersumberkan KEPALA LUTUT! Islam adalah agama yang bersumberkan dua sumber teragung iaitu al-Quran al-karim dan as-Sunnah Rasulullah iaitu Al-Hadis dan perbuatan baginda.

Saya berani berhujah di sini kerana saya ada sumber-sumber hujah dari al-Quran iaitu:

(Ali-Imran:19)

(Al-Maidah:3)

(Al-Baqarah:256)

Mahu faham lebih mengenai agama yang kita anuti iaitu Islam, maka belajarlah dari para ulama'. Bukannya membuat dalil-dalil sendiri berkenaan akidah yang hanya bersumberkan kepala lutut, atau hanya membaca blog yang ditulis oleh penulis yang bukan ulama dalam bidang agama, kemudian taksub pula dengan mereka dan hanya berfikir mengikut kerangka pemikiran penulis blog tersebut sahaja.

Kalau benar anda mengakui anda seorang Muslim, maka akidah adalah tunjang utama yang mesti dijaga. Akidah adalah sumber iman dan 'kompas' ke mana kepercayaan kita sebagai Muslim sejati dihalatujukan dan penentu sama ada amalan baik kita di dunia diterima atau tidak.

Namun, saya tersenyum membaca tulisan anda yang ini:
"Cuma ingat bahawa musuh Islam datangnya dari dalam, dari umat Muslim sendiri yang tidak mengenal Islam dengan sebaik-baiknya."

Tahu pun!

Tanpa Nama berkata...

kepada 00.23!

sapa kata amalan org kafir tak diterima, buktinya, abu talib bapa saudara rasulullah. pergi cari la sendiri dalil2 tentang tu dlm alquran. dakwah terbaik adalah dengan akhlak yg bersih kesederhanaan dan keterbukaan.. bukan dengan dalil2 keras kepala mcm yang kau buat tu. ilmu tinggi mana pn, ilmu Allah lg tinggi. ilmu Allah luas, lagi luas dari pasir di lautan. jika tak ada pada kau, ada pada org lain!. gunalah banyak mana dalil2 alquran kalau ditafsir ikut kepala batu, mmg ilmu tu pn jadi batu. jangan nak guna ayat kepala lutut la kalau diri sendiri pn tak apa-apa,

Izrat Fateh berkata...

Alo Tanpa Nama 00:23:


Ko cakap berani berhujah. Tapi buktikan ler di mana disebut dalam Al-Quran dilarang doakan kebaikan yg dilakukan kafir. Tunjuklah mana.

Lagipun, ko cakap pasal dalil-dalil. Tapi kau faham ke tidak apa itu dalil?

Dalil tu ada Dalil Aqli (dalil berdasarkan menggunakan akal fitrah) dan Dalil Naqli (yang berdasarkan Quran dan Hadis).

Ko jangan buta2 guna Dalil Naqli sajer. Guna jugak ler Dalil Aqli untuk memperluaskan fahaman dan erti Dalil Naqli.

Kalau ikut Dalil Naqli sajer (Quran + Hadis) boleh tersesat.

Kita kena pandukan Dalil Naqli dengan Dalil Aqli iaitu pakai akal dan dgn itu kesesuaian keadaan, masa dan kenyataan realiti.

Itulah asas pada Aqidah.

Apa yang disebut Pujangga Akhir Kala 20:52 tu betul aper.... tak bertentangan dengan Aqidah pun.

Tanpa Nama berkata...

00:23 di sini.

Untuk dua orang di atas, ini adalah dalil penolakan amalan orang kafir.

"Dan sesiapa di antara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari agamanya (agama Islam), lalu dia mati sedangkan dia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian, rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat dan mereka itulah ahli Neraka, mereka kekal di dalamnya (selama-lamanya)."(Al-Baqarah:217)

"Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada Nabi-nabi yang terdahulu daripadamu: Demi sesungguhnya! jika engkau (dan pengikut-pengikutmu) mempersekutukan (sesuatu yang lain dengan Allah) tentulah akan gugur amalmu dan engkau akan tetap menjadi dari orang-orang yang rugi." (Az-Zumar:65)

Tentang kes Abu Talib, amalan baik beliau menjaga Rasulullah SAW adalah satu pengecualian istimewa yang diberikan oleh Allah kepadanya lantaran usaha beliau menjaga utusan-Nya. Namun Abu Talib tetap menerima balasan neraka, namun diringankan. Ini bererti amalan Abu Talib menjaga Rasulullah di dunia hanya berperanan mengurangkan hukuman yang bakal diterima, tetapi tidak membolehkan beliau ke syurga.

Kepada 14:00, saya tidak ada pun kata tentang perkara di bawah:
"...doakan kebaikan yg dilakukan kafir."

Saya hanya katakan tentang bahaya mendoakan KESEJAHTERAAN orang kafir demi menjaga akidah kita. Ini kerana mendoakan KESEJAHTERAAN mereka bererti kita redha mereka hidup 'sejahtera' dalam agama kafir mereka di dunia yang sementara ini. Kita sepatutnya mendoakan mereka agar mendapat hidayah Allah dan yang paling penting, bukan sekadar mengharap dengan doa, bahkan BERGERAK KELUAR DARI RUMAH dan BERDAKWAH.

Jadi, sila baca semula apa yang saya coretkan sebelum ini.

Selain itu, anda ada bercakap tentang dalil aqli dan naqli. Ya, kita juga perlukan dalil aqli. Tetapi dalam Islam ada turutan cara berfikir yang mesti diikuti. Jika suatu perkara ada dalil Quran dan Sunnah , maka dalil tersebut perlu didahulukan berbanding dalil aqal. Dalil akal mesti dikemudiankan, kecuali jika tidak ada dalil dari quran dan sunnah. Jika itu kesnya, maka barulah dalil aqli digunakan seperti qias, ijmak ulama' dan sebagainya. Dalil aqal tidak berdiri setanding dengan dalil quran dan sunnah. Ini kerana dalil quran dan sunnah merupakan sumber rujukan tertinggi yang mesti dipatuhi oleh muslim yang beriman.